"Men på den tiden fanns det inte internetforum där man diskuterade dessa andra ämnen. Artiklarna fyller helt enkelt en mindre central roll nu för tiden. Den som vill läsa om hur man spelleder skräckäventyr startar en tråd om det på skräckforumet, inte ett önskemål om en artikel i Fenix. Åtminstone är det min teori."
Jag tycker tvärtom, om jag vill veta om en produkt är bra så kan jag snabbt lägga upp en tråd på ett forum och få tio svar. De flesta kommer i en el två meningar säga att produkten suger eller är super och en av tio kommer skriva ett längre inlägg om varför. Detta ger mig samma information som en recension i Fenix. (Jo, jag vill ha recensioner i Fenix)
Om jag vill få förklarat hur man spelleder skräckäventyr så är ett forum inte särskilt bra. Jag kommer få referenser till tio olika favorit-rollspel som har 'allt!' samt ett par svepande generaliseringar om hur man spelleder skräck. Har man tur får en länk till tidigare längre inlägg. Jämför det med en artikel författare som har satt sig ner och tänkt igenom hur man spelleder skräck och konstruerat en artikel på säg tre sidor. Jag tror att det senare ger mycket mer.
Sedan finns det sammanfattande artiklar vars like är välidgt svårt att googla el få via forum. Jag tänker på artiklar jag såg i Sverox när den var bra om skjutvapnens historia eller restider under medeltiden. Fenix har haft liknande artiklar, jag minns en om Romarriket eller Rom mer precist...
"Dessutom är det ju betydligt enklare att diskutera recensionerna".
Nu diskuteras ju inte recensionerna så mycket som formatet (där alla verkar ha sin egen favorit så någon lösning lär ju inte finnas). Det ligger något i det du skriver, i förlängningen är det nog lättare att diskutera om vilka sorters medaljer som behövs än hur relevanta spelledartipsen i tidningen var.
Jag är kanske lite frän i sista stycket. Det är inget personligt och jag har också varit väldigt sugen på att ge mig in i recensionsdebatten, vilket jag nog gör io.m. det här inlägget.
A.