Nekromanti Mer skadeeffekter?

Siljestam

Veteran
Mer skadeeffekter? Något som jag märkt är att en attack som ger väldigt hög skada och skadeverkan fortfarande kan ha den obetydliga effekten "tillbakaknuffad" samt dödsslag och utmattning (vilket inte är obetydligt). Hur som helst så tycker jag att dödsslag och utmattning är lite tråkigare än skadeeffekter, eftersom de är rätt så abstrakta. Jag funderar på att husregla så att blödningar, sår, smärta och infektioner gör att man dör och/eller förlorar en strid, istället för utmattning och dödsslag.

Har tänkt mig att man kanske får 1 blödningstakt per 5 skadeverkan, så 5-9 ger 1, 10-14 ger 2 och 15+ ger 3.
Svårigheten att överleva kan vara lika med skadeverkan.

Detta gör att en tillräckligt skadande attack gör att man börjar blöda, istället för att det är något slumpat som har en 20% chans att hända oavsett attackens skada.

Ymir

Liten kantbaron
Det nuvarande skadesystemet är lite all or nothing; antingen blir man utslagen, eller så är man regeltekniskt okej. Detta är del av ett paradigm som framförallt Marco (IIRC) har promotat, där man anser att det är tråkigt med rollpersoner som är skadade på sätt så att det ger långvariga regelmässiga nackdelar. Därför har Eon IV (mycket medvetet) kommit att delvis följa Noirs paradigm, där skador antingen är väldigt allvarliga, eller rent kosmetiska - det finns inte riktigt något mellanting.

Gemstone

Swordsman
Ymir;n67369 said:
Det nuvarande skadesystemet är lite all or nothing; antingen blir man utslagen, eller så är man regeltekniskt okej. Detta är del av ett paradigm som framförallt Marco (IIRC) har promotat, där man anser att det är tråkigt med rollpersoner som är skadade på sätt så att det ger långvariga regelmässiga nackdelar. Därför har Eon IV (mycket medvetet) kommit att delvis följa Noirs paradigm, där skador antingen är väldigt allvarliga, eller rent kosmetiska - det finns inte riktigt något mellanting.
Det var... tråkigt att höra. Lite grejen med Eon för mig har varit att skador och strid faktiskt kan ha allvarliga konsekvenser till skillnad från DnD eller andra spel där skador i princip inte spelar roll. Jag har inte hunnit spela mer än 1-2 timmar Eon 4 hittils och inte haft någon strid, men det gör ju strid extremt tråkigt

Kaigon

Helmgast
Jag håller inte med att strid är allt eller inget.
De två efterverkningarna Smärta och Sår delvis motsvarar och delvis trumfar Eon3-Smärta och Eon3-Trauma. De läker också relativt långsamt vilket gör att man kan bära med sig dessa en lång tid efter striden. För ännu värre skador är det bara att kolla på Infektion och Inre skada.

Två tydliga förändringar som vi har gjort (som är en del av designen) är att långsamma skador inte totalt ska knäcka en rollpersons färdigheter med avdrag för att vi anser att avdrag generellt är tråkiga (då de kraftigt begränsar coola grejer man kan göra med sin rollperson). Det medför bland annat att Dödsslag inte är något man bygger upp (som Eon3-Trauma) utan kommer från särdeles bra träffar.

Det andra är att varje allvarlig träff inte ska medföra en kaskad av saker att anteckna, vilket är varför de flesta allvarliga skador innebär 1-2 efterverkningar (förutom på de allra högsta nivåerna). Detta innebär dock att man kan få ett par träffar under strid men återhämta sig relativt snabbt om man hade turen att inte få Smärta, Sår, Infektion, Inre skada, Brytrisk, Amputationsrisk.

Gemstone

Swordsman
Kaigon;n69335 said:
Jag håller inte med att strid är allt eller inget.
De två efterverkningarna Smärta och Sår delvis motsvarar och delvis trumfar Eon3-Smärta och Eon3-Trauma. De läker också relativt långsamt vilket gör att man kan bära med sig dessa en lång tid efter striden. För ännu värre skador är det bara att kolla på Infektion och Inre skada.

Två tydliga förändringar som vi har gjort (som är en del av designen) är att långsamma skador inte totalt ska knäcka en rollpersons färdigheter med avdrag för att vi anser att avdrag generellt är tråkiga (då de kraftigt begränsar coola grejer man kan göra med sin rollperson). Det medför bland annat att Dödsslag inte är något man bygger upp (som Eon3-Trauma) utan kommer från särdeles bra träffar.
Komiskt nog är min erfarenhet av Eon att strider tenderar att vara "struntsak, struntsak, struntsak, SLAFSROLLCOPTER", men det är en väldigt subjektivupplevelse och jag förstår vad ni försökt åstadkomma... Lite grejen med avdrag är just det att det ska vara riskfyllt att ge sig in i strid. Om det finns en chans att jag får armen kapad blir jag avsevärt mycket mer benägen att faktiskt vara rädd om min karaktär än om det är som i DnD, där det är riskfritt så länge du inte når 0 hp. Ett allvarligt skärsår som fås efter en klantig parering kan vända en hel scen till att försöka rädda livet på den stackars krigaren...

Men jag har som sagt dålig erfarenhet av Eon 4, så jag ska testspela det lite mer och återkomma :)

Kaigon;n69335 said:
Det andra är att varje allvarlig träff inte ska medföra en kaskad av saker att anteckna, vilket är varför de flesta allvarliga skador innebär 1-2 efterverkningar (förutom på de allra högsta nivåerna). Detta innebär dock att man kan få ett par träffar under strid men återhämta sig relativt snabbt om man hade turen att inte få Smärta, Sår, Infektion, Inre skada, Brytrisk, Amputationsrisk.
Detta kan jag tycka är en riktigt bra idé. Många skador i Eon 3 är... mindre bra formulerade och det vore trevligt med saker som inte krävde anteckning. T.ex. att man kanske blir tillbakaknuffad och har en nivå svårare på alla handlingar i en runda eller nått.