Nekromanti mer strid

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Det här inlägget är i viss mån kopplat till det förra. Vad jag är ute efter nu är om det är något som någon tycker saknas i den lista på stridsmanövrer som kommer nedan:

Anfall (inga avdrag för att träffa någonstans på en given fjärdedel av kroppen (slump avgör exakt), lite svårt att träffa en given kroppsdel (t.ex. arm), ännu svårare att träffa ett givet litet område (t.ex. halsen). Olika typer av anfall; vapen, näve, spark.
Parad
Paradställning (plus på att skydda ett givet område)
Undvika
Tackling
Greppa
Välta (måste greppa först)
Låsning (måste greppa först)
Bryta låsning
Slingra sig ur grepp
Högt kast (greppa först)
Lågt kast (greppa först)
Uppföljning
Sikta
Finta
Avväpna
Dubbelslag
Grepp med knuff (hugg tag i motståndaren och rikta om dennes rörelse mot dig t.ex. mot en hård vägg)
Svep
Upplåsning (av vapen)
Paradundvikning
Dubbel paradundvikning
Hård parad (svårare men får ut motståndarens vapen längre från dig, lättare att attackera nästa rond)
Bedövande slag (lite mer skada)
Smärtslag (mycket mer skada)
Rent slag (mycket mer skada med vapen)
Kvickt anfall (mindre träffsäkerhet (fv) men snabbare (mer initiativ)
Sköldstöt
Tjuvknep
Manövrering (att driva motståndaren till ett sämre läge)
Dra sig ur strid

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, Ordo Equester
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Jag tycker det verkar onödigt detaljerat...

"Love is a wonderful thing, too bad that it's ruined by lovers"
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
en liten smiley kanske?

Kunskap om hur riktig strid går till.

Okej, den där var en saftig känga men jag har tyvärr ytterst liten erfarenhet av obeväpnad strid på allvar (och den lilla jag har kunde jag egentligen ha klarat mig utan) och med vapen lite erfarenhet av fäktning och boffrande. Något mer konkret tips på vad man gör åt problemet (annat än att gå och slåss med någon :)


[color:green]Mustela Putoris Astrabo, Ordo Equester
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Tänker du verkligen dra på en liten extraregel för var och en av dem? Blir det inte bara en massa extra småregler, som är ganska onödiga?
Bara listan du har här blir ganska jobbig om du skall ha en regel för varje, men vad händer om man vill låsa någons vapen för att avväpna, eller någon av de andra kombinationerna du skulle kunna göra?

I mitt tycke är kanske Dod's regler lite torftiga men Eons är krångligt nog... Gör inte stridsreglerna alltför krångliga!

Olika stanser vore däremot underbara...<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Blippe on 2001-10-04 20:25.</EM></FONT></P>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Tänker du verkligen dra på en liten extraregel för var och en av dem? Blir det inte bara en massa extra småregler, som är ganska onödiga?

Det beror väl på vad tycker blir en extra regel, många av dem är helt enkelt en svårighet att lyckas med en given effekt och vill man göra en kombination slår man två slag. Finta kombineras i regel med ett anfall, då slår man för finten och resultatet påverkar sedan slaget för anfallet.
Sedan kan ofta inte alla personer göra alla dess saker med alla sina färdigheter heller. Delvis är det väl en smaksak också, jag tycker att det är kul att kunna välja en handling som jag tycker verkar smart och utföra den och därmed kunna få ett mer varierat resultat än om man bara mäter färdighetsvärden mot varandra. Det blir mer relevant vad man gör helt enkelt. Det hjälper inte enbart att ha ett högt färdighetsvärde.

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, Ordo Equester
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Re: Oja...

...ursäkten är godtagen, jag blev dock lite paff när jag öppnade ditt meddelande. Den intressanta frågan blir ju då; Går det att repressentera strid i ett rollspel, där alltihop bara sker på låtsas i huvudet på spelarna, på något vettigt sätt? Inte att simulera det för det går nog knappt med någonting men att repressentera det på ett sätt som inte är helt tokigt?
Hmmm, jag kanske skulle utöva lite lobbying på LinConfolket ;)

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, Ordo Equester
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Oja...

Glöm inte att huvudsaken är att det är KUL. Då är det ju inte lika viktigt att det är "rätt", även om man kanske får lite av nöjet förstört när man vet att det är "fel".

Jag tror, utan någon erfarenhet av medeltida strid, att det bästa sättet att simulera realistisk strid är att göra ett relativt enkelt och fritt system. Själv använder jag ett system där spelaren kan låta sin rollperson hitta på lite vad han/hon vill i strid, med lämpliga modifikation.



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Olika håll...

Ja, anfall och försvar från olika håll kanske bör adderas ifall du ska ha det så där detaljerat...

Jag är inte lika pessimistisk som folket under men det borde gå att gör enklare...

//Martin
"Ge aldrig råd för den dumme tar dem inte och den vise behöver dem inte."
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Jag bara skojade...

...och ber så hemskt mycket om ursäkt om någon tog illa vid...
Jag tyckte helt enkelt det såg kul ut när alla svar på första inlägget handlade om att det var för detaljerat eller liknande...

//Martin
"Ge aldrig råd för den dumme tar dem inte och den vise behöver dem inte."
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Då är vi överens...

Strider är det jobbigaste i det flesta rollspel eftersom det oftast är det segaste momentet. Det skulle säkert gå att göra ett system med töntigt mycket regler för strid men det skulle ta för lång tid att spela...Och ja, du är faktiskt snällare än du lät i förra inlägget... /images/icons/wink.gif

//Martin
"Ge aldrig råd för den dumme tar dem inte och den vise behöver dem inte."
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,476
Location
Uppsala
Re: Oja...

Jag håller med om det mesta som Herr Nils säger om strid (jag har själv rätt mycket erfarenhet av kampsporter och medeltida strid i SCA) även om jag inte tror att medelkrigaren på medeltiden hade så högt uppsatta mål som Tomt Sinne, etc. För honom handlade det mer om att slå på motståndarens sköld tills motståndaren tappade balansen eller blottade sig och då kunde ett avgörande slag ges. Medelkrigaren var i stort sett bara en bonde som fått lite träning av en äldre bonde som varit med i strid en gång (lite överdrivet).

Men nog ska det gå att simulera någorlunda i rollspel. Det viktigaste är att inte fokusera på manövrar/attacker utan på just det Herr Nils talar om balans och psykologi. Systemet ska helst göras väldigt enkelt för det ger frihet och är i de flesta fallen mycket mer realistiskt än komplicerade system.

http://www.accessdenied.net/cgi-bin/profile?4139
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,476
Location
Uppsala
Re: Oja...

"Men tomt sinne är inte så magisk som det låter. "
Jag förstår vad du menar men det låter faktiskt oftast rätt filosofiskt.

"Åter igen problemet med att beskriva när nästan inga referens ramar finns. Och de flesta högmedeltida armeerna bestod av yrkessoldater, nu varierar detta beroende på tidsperiod och plats. "
Japp det är en väldigt stor variation. Tidigt i medeltiden och i de mindre utvecklade ställena har vi större andel "bondesoldater" (vad jag menar är soldater utan alltför mycket träning) medan vi under senare medeltid går mer och mer mot yrkessoldater. Väldigt generelt sätt.

Men vi kanske skulle återvända till ursprungsfrågan. Jag tror att Illern syftar på samma tid som i sin andra tråd dvs Romarriket/Antiken(?). En rätt lång tidsperiod :)

Om vi begränsar oss till Romarna (jag måste erkänna att jag inte kan särskilt mycket om grekerna, tyvärr) så har vi de disciplinerade yrkessoldaterna, dvs Romarna på ena sidan oftast mot just odisciplinerade beväpnade bönder (med en hel del undantag). Jag vore mer intresserad av ett stridssystem som tar fram skillanden i inställning till strid av dessa än att fokusera vilka manövrar de har.

Idealet för Romarrikets krigare vore att hålla huvudet kallt och kunna samarbeta. De är mer ute efter att vinna striden (och överleva) än personlig ära (återigen genrelt talat). De tränar i grupper och formationer.

Idealet för "barbarkrigaren" (igen en kraftig generalisering av alla Roms fiender) är oftast att visa personligt mod och oräddhet. För en erfaren kämpe kan detta betyda att leda anfall mot Romarna medan för färskingen handlar det enbart om att våga vara med i anfallet och striden (kanske med hjälp av stärkande drycker). Träningen består oftast av att man tränar man mot man för det är det som ses som strid.

Givetvis lärde sig "barbarerna" efter ett par strider och förändrade antagligen sitt beteende något.

http://www.accessdenied.net/cgi-bin/profile?4139
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Re: Olika håll...

Ja, anfall och försvar från olika håll kanske bör adderas ifall du ska ha det så där detaljerat...

Menar till exempel att slå från höger eller vänster? Om det gäller att skydda sig så väljer man ett träffområde att koncentrera sig på.

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, Ordo Equester
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Re: Oja...

Själv använder jag ett system där spelaren kan låta sin rollperson hitta på lite vad han/hon vill i strid, med lämpliga modifikation.

Jo men jag vill ha något att falla tillbaka på, att hänvisa till - framförallt om det uppstår någon form av fråga om vad eller hur eller när eller... Och så är det ju just det där med ''lämpliga modifikationer'', dessa skall ju avgöras på något vis och bara spelledarens godtycke tycker jag är svårt när jag själv är spelledare (konskvens är en gyllene regel tycker jag) och jag har som spelare (tro det eller ej) mött spelledare som har ännu mindre förståelse för strid än vad jag har och som ''höftade'' lite hur det gick i striden och jag tyckte det var otroligt frustrerande när min rollperson fick olika avdrag för samma sak, när vissa personer inte brydde sig om tre decimeter dolk i låret medan det gjorde jätteont på rollpersonerna. Rgler gör ju att jag vet var jag har min rollperson trots att han egentligen inte finns. Jag vet hur svårt det är att göra vissa saker och kan förvänta mig vissa saker i givna situationer i stället för att sitta där och inte ha en jalle och bara chansa lite och hoppas att spelledaren tycker att min rolleprson skall överleva utan allt för allvarliga men. Hmmm, blev många ord där som inte var riktade mot dig personligen men det är sådant som jag upplevt och som ligger i bakhuvudet på mig när jag konstruerar reglerna.

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, Ordo Equester
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Teutoburgerskogen

Tre romerska legioner blev utplånade i Germanien år 9, då "barbarerna" utnyttjade terrängen mästerligt. Romerska legioner hade betydande svårigheter att formera sig i skogsterräng, och metoden att anfalla en armé under marsch har funkat många gånger...

Rollspel och svärd på <A HREF="http://www.algonet.se/~enda/index.htm" target="_new">http://www.algonet.se/~enda/index.htm</A>
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,476
Location
Uppsala
Re: Teutoburgerskogen

"Romerska legioner hade betydande svårigheter att formera sig i skogsterräng, och metoden att anfalla en armé under marsch har funkat många gånger..."

Japp, det finns fördelar och nackdelar med allt, också en mycket bra sak att ta upp. Det fanns fler nackdelar med Romarnas sätt att kriga och iom att deras officerare och soldater var tränade på ett visst sätt i generationer så var det nog svårt att få till några större förändringar.

http://www.accessdenied.net/cgi-bin/profile?4139
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Re: Teutoburgerskogen

Var inte missen med just det slaget att befälhavaren/arna inte insåg just vilka som var legionärernas för- och nackdelar och därmed så att säga gav ''barbarerna'' chansen att utnyttja legionärernas nackdelar. Jag vill minnas att jag läst om en hel radda misstag som ledarna för de legionerna gjorde som mer hade att göra med individuella ledares dåliga kontakt med verkligheten.
Däremot var det givetvis smart av barbarerna att ta denna chans de nu fick och utnyttja den.

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, Ordo Equester
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,476
Location
Uppsala
Re: Teutoburgerskogen

"Var inte missen med just det slaget att befälhavaren/arna inte insåg just vilka som var legionärernas för- och nackdelar och därmed så att säga gav ''barbarerna'' chansen att utnyttja legionärernas nackdelar."

Spekulerar: Ledarna var väl antagligen tränade på en viss typ av krigsföring. De hamnade i en för dom annorlunda situation och därmed gjorde de misstag vilket är helt naturligt. Det är lätt att peka på misstag efteråt men från Romarnas referensram så gjorde de antagligen så bra de kunde.

En väldigt briljant, modig och innovativ ledare skulle kanske ha kommit på att förändra de gamla beprövade taktikerna, men det är inte det lättaste.

Historien är full av liknande exempel.

http://www.accessdenied.net/cgi-bin/profile?4139
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Re: Olika håll...

Jag tror att han menar att försöka utmanövrera sin motståndare, t ex att parera ett anfall samtidigt som man tar ett steg åt sidan, så att man placerar sig bakom motståndaren.

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 
Top