Nekromanti Mer våld i Gondica: Balanserat fäktsvärd

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
(ursprungligen en serie poster på den sömniga Gondica-listan; boring crap, but whatevah!)

Balanserat fäktsvärd
Ytterligare färdighete: Vapensmed 12, Fäktkonst 12, Medicin 12
Koncept: Känt
Teori: 1T år, S24 (Publicerat, 3 snäpp)
Ritning: 1T veckor, S12 (varje användare kräver en ny ritning, användaren måste
vara med mekanurgen hela tiden för tester och måttagning)
Materialinsamling: 1 kvartsblock stål (kan ersättas med ädelsilver eller svartstål, förstås, men då krävs en ny ritning)
Konstruktion: 1T veckor
Förbättring: 1T år, S24
Grundegenskaper: TIL, TÅL 12
Användarfärdighet: Fäktkonst
Mekanurgen Pator var en skicklig kirurg och fäktare - han visste var han skulle skära både för att rädda liv och för att ta det.
Genom en avancerad serie anatomiska och matematiska studier kunde han utveckla en teori för hur man gör perfekt balanserade svärd, som är perfekt anpassade för en viss användare.
När man använder ett balanserat fäktsvärd, ger den första a- eller b-handlingen med svärdet i rundan endast 1 snäpps avdrag, inte 1T. Den andra handlingen ger 2 snäpps avdrag och först den tredje ger en hel tärning/3 snäpp.
Om en mekanurg som behärskar en Teori för ett balanserat svärd slåss mot någon som använder ett sådant, får han lägga Teorins TIL till sin färdighet i Fäktkonst. Om han behärskar Ritningen till just det vapnet får han också lägga
till Ritningens TIL, och har han tillverkat just det svärdet får han lägga till Konstruktionens TIL också! Insikter i kroppens balans och förhållanden mellan armar, ben och bål hos motståndaren ger honom ett övertag.
Denna bonus minskar dock med 1T för varje rundas fäktande - motståndaren inser vad som pågår (även om han inte inser varför) och kan lära sig kompensera. Man ska dock akta sig för att utmana den vapensmed som föder en...

Inspirerat av allt för många timmar spelandes Arcanum...

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Vulkandolk

Fån-faktorn är lite hög på den här, men jag tycker den är ball...

Vulkandolk
Ytterligare färdigheter: Vapensmed 12, Bössmed 12, Alkemi 12
Koncept: Känt
Teori: 1T veckor, S12
Ritning: 1T årstider, S16
Materialinsamling: 1 halvt kvartsblock stål, 1 halvt kvartsblock brons, 1 uns flinta, läder till skidan, 4 uns skiffer, påfyllning kräver 3 småmått tran och 2 småmått rovolja.
Konstruktion: 1T dagar, S24
Förbättring: 1T årstider, S24
Grundegenskaper: TIL, TÅL 7
Användarfärdighet: Dolk
Vulkandolken, uppfunnen av mäster Herbart från Terfast, började som något helt annat. Det är en långdolk av dirk-typ, avsedd att vara självsmörjande genom en sinnrik kanal som leder från en tunn behållare i skaftet som innehåller en
trögflytande olja, och självslipande genom ett specialbryne inmonterat i läderskidan.
Herbart sålde sina dolkar till nyrika säl-och valfångare; konstruktionen var komplex men billigare än ädelsilver. En av dem som hamnade i ett krogslagsmål drog dock dolken så att det slog an en gnista, varpå oljan fattade eld.
Värdshuset brann ned men konceptet imponerade. Herbart utvecklade då sin "vulkandolk", som han kallade den. Den har fortfarande samma grunddesign - den slipar och smörjer konstant eggen slits fortare men låter en arbeta lättare (och
gör +1 huggskada) - men den har dessutom en till funktion: Genom att trycka in en dold knapp töms skaftet på olja, som antänds av en flintmekanism. En eldkvast på 1 m längd slår ut från eggen. Elden är kanske inte het nog i sig att sätta
eld på saker och ting, men består ju av brinnande olja, som fastnar i målet, som brinner i åtminstone 1T+1 rundor.
Normalt måste dolken klara ett TIL-slag på S4 för att fungera; höj TIL om man parerat med den samma runda, om dolken fått en smäll, etc. Om man försöker snabbdra dolken eller om man fumlar med en parering, slå TIL mot S12, eller så
töms den spontant (och sätter troligtvis eld på användaren).
Eldkvasten bör ge en intressant bonus på att finta någon som inte är beredd, och är nog så skrämmande för djur. Oljan på bladet fortsätter dessutom att brinna ett tag, men den gör ingen extra skada, även om den möjligtvis kan sätta eld på
hår eller kläder.
Vulkandolkens främsta nackdelar är att den är klumpig (-1 snäpp på att slåss med den, kan tas bort med bonuseffekten dubblera) och att den har en tendens att gå av och sätta eld på användarens brallor.

Efter Warcraft RPG-supplementet "Magic and Mayhem".

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Kvicksilverbössa

Kvicksilverbössa
Ytterligare färdigheter: Bössmed 12
Koncept: Känt i vissa kretsar (se nedan)
Teori: 2T årstider, S24 (slå mot det lägsta av Alkemi och Mekanurgi)
Ritning/Framtagningsmetod: 1T årstider, S16 (slå mot det lägsta av Alkemi och Mekanurgi) Varje typ av skjutvapen kräver en separat ritning, men samma kulor kan användas till alla (utom muskedunder).
Materialinsamling: För vapnet krävs vad som nu brukar krävas för att bygga ett sådant vapen, även om pipan och stocken ser lite annorlunda ut. Varje kula kräver 1 uns kvicksilver, 1 uns zink och 1 uns silver.
Konstruktion: Vapnet tar 1T dagar att konstruera (S16). Det tar en dag att stöpa en (1!) kula.
Förbättring: 1T år, S32
Grundegenskaper: TIL, TÅL 10
Användarfärdighet: Musköt eller Pistol
Detta vapen använder kulor av kvicksilver som stabiliserats på alkemisk väg så att det behåller fast form i rumstemperatur. Om det utsätts för en kraftig stöt (t.ex. när kulan avfyras) blir dock metallen flytande igen, och vapnet avfyrar därför en ström av flytande metall. Muskedunder avfyrar en kon av kvicksilverdroppar.
Den erratiska banan ger -1T på att avfyra kulan. Om man inte tränat på en skjutbana först i en dag eller så har man ytterligare -1T på att avfyra den eftersom vapnet är stort och klumpigt. Färdigheten Omladdning har liknande avdrag. De kan elimineras med bonuseffekten dubblera (två olika bonuseffekter att göra den lättskjuten och lättladdad).
Det högsta skyddsvärdet hos rustningen - inte skyddet mot Krutvapen - skyddar mot en kvicksilverkula, men all skada som går igenom rustningen dubblas, eftersom den flytande metallen river upp fruktansvärda sår. Skadan från ett muskedunder multipliceras med 3, på samma sätt. Dessutom brukar offret drabbas av allvarlig kvicksilverförgiftning.

En kvicksilverbössa är ett lönnmördarvapen. Endast skumma figurer i mekanurgiska kretsar känner till och/eller kan tillverka dem.

Efter ett vapen i J Gregory Keyes "Age of Unreason"-serie (läs den!)

Erik, troligtvis fysiskt omöjligt men det ger jag fan i
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Mekanurgisk rustning

Mekanurgisk rustning
Ytterligare färdigheter: Medicin (12 snäpp), Pansarmakare (12 snäpp)
Koncept: Känt
Teori: 1T årstider, S16 (Publicerat: 3 snäpp)
Ritning: 2T veckor, S12
Materialinsamling: Fem block prima stål, två kvartsblock koppar, läder
Konstruktion: 2T veckor, S12
Förbättring: 1T år, S24
Grundegenskaper: TIL, TÅL 30
Användarfärdighet: Ingen
De tunga ryttarrustningarna försvann i stort sett när musköten gjorde sitt intåg i Vidonia. Fortfarande bär en del soldater ett kyrass eller en hjälm av stål för att skydda mot svärdshugg och dylikt, men tyngre rustningar kan ändå inte skydda mot muskötkulor tillräckligt bra, så de kom ur modet.

Mekanurgins framsteg har dock tillåtit utvecklingen av perfekt anatomiskt anpassade rustningar, med exakta vinklar utvalda för att minska chansen för penetration och för att deflektera skadeenergi, som ändå kan vara så tjocka att de kan stoppa en muskötkula.

En dylik rustning skyddar Hu 11, St 11, Kro 11, Kru 10 och Pb 4. Den täcker hela kroppen, och en del av skyddseffekten beror på kombinationen av delar, så bär man en enstaka del (som ett kyrass) så sjunker skyddet med 2 för alla delar.

Rustningen har följande skenegenskaper: FIN 3, REF 9, SMI 12, HÖR 9, KÄN 1, SYN 7. Om man försöker utföra en handling baserad på en egenskap, vare sig om det är en ren egenskap eller en färdighet, måste man slå för skenegenskapen istället om den är lägre. Dessutom är rustningen så tung att man måste ha en STY på 10 för att kunna använda den. Man blir utmattad om man förflyttar sig till fots någon längre sträcka, med rustningen på, framförallt i väldigt varmt väder.

Rustningens TIL aktiveras om man fumlar något slag som baseras på en fysisk grundegenskap när man använder rustningen. Då slår man ett TIL-slag mot en S på samma som slaget man fumlade. Misslyckas det låser sig en av rustningens leder och användaren sitter fast tills någon krånglat loss honom.

Bonuseffekten dubblera kan uppnå en av följande:
*Effektivt pansar: öka skyddet för alla aspekter med 1.
*Skyddade leder: öka skyddet för pansarbrytande skada med 2 (kan kombineras med effektivt pansar).
*Anatomiskt lättburen: STY-kravet sjunker till 8.

Om man ökar en egenskap, är vissa knutna till varandra. Ökar man dessa ökar man bägge egenskaperna med lika mycket:
*Lättare kyrass: Öka SMI och REF.
*Flexibla stridshandskar: Öka FIN och KÄN.
*Bekväm hjälm: Öka HÖR och SYN.

Om rustningen tillverkas av orikalk (för er miljonärer) kan man uppnå ett av följande:
*Samma vikt: Det grundläggande skyddet blir Hu 18, St 18, Kro 18, Kru 15 och Pb 6. TÅL blir 50. "Effektivt pansar" ökar skyddet med 2. Öka TIL med 3.
*Lätt rustning: Öka rustningens alla egenskaper med 3 utom TÅL.

Efter Titan's Armor i Mage: the Sorcerer's Crusade

Erol
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Dunbrynja

Ringbryjnor kom ur modet för ganska länge sedan i Vidonia, fastän de fortfarande används i viss utsträckning i Vastus Magnus och Zagrosia.

Ringbrynjor skyddar Hu 6, St 6, Kr 2, Kru 0 och Pb 0. De är klumpigare än ett läderkyller men ger inte samma skydd som en plåtrustning. Således är de inte så användbara, även om en gammal brynja kan finnas i en kista någonstans.

I Vastus Magnus har man använt tättknutna brynjor som en sorts "skottsäkra västar" ganska länge. De kan bäras insydda i en jacka eller under en rock. De skyddar Hu 5, St 5, Kr 2 (3 om insydda i jacka), Kru 0 och Pb 0, men kan bäras i en situation där man inte gärna kan gå omkring i full rustning.

Mekanurgiska pansarmakare som hört talas om detta utarbetade följande mekanism:

Dunbrynja
Ytterligare färdigheter: Skräddare (12 snäpp), Pansarmakare (12 snäpp)
Koncept: Känt
Teori: 1T årstider, S12 (Publicerat: 3 snäpp)
Ritning: 1T veckor, S12 (Måste göras för varje bärare)
Materialinsamling: Två block prima stål, läderremmar, prima silke.
Konstruktion: 1T veckor, S12
Förbättring: 1T år, S24
Grundegenskaper: TIL, TÅL 15
Användarfärdighet: Ingen
En dunbrynja är en extra tättknuten brynja designad för att vara en del av en tjock klädnad, oftast en jacka som skyddar bålen och armarna, men det finns också rock-modeller som skyddar större delen av benen också. Den är designad för
att vara diskret; man upptäcker den om man synar personen och klarar ett S-slag för SYN eller KÄN (beroende på syningsmetod) med S16 (kan höjas till S24 med
bonuseffekten dubblera). Brynjans design ger -1T på sådant som täcks av Akrobatik men inte Spänst - att gå på lina och slå volter blir lite svårare än vanligt, men vanliga hopp och klättringe etc. blir inga problem. Detta kan tas bort med bonuseffekten dubblera. SL kan låta detta påverka liknande färdigheter (t.ex. obeväpnade stridskonster) om han är grym.
Tack vare sin tätvävda specialdesign skyddar brynjan Hu 8, St 8, Kr 3, Kru 0 och Pb 1. Skyddet mot Hu och St kan ökas till 9 med bonuseffekten dubblera, eller så kan man öka Kr till 5 (effektiv vaddering) eller Pb till 3 (speciell länkning av ringarna). Alla tre kan kombineras för den som uppnår tre
bonuseffekter.

Man kan göra en dunbrynja av orikalk. Antingen gör man den i normaltjock modell, och då skyddar den Hu 13, St 13, Kr 4, Kru 1, Pb 2, och har TÅL 30, eller så gör man den så tunn som möjligt, och då skyddar den som ovan, men ger inga
avdrag, och det är automatiskt S24 att märka den (kan höjas till S32 med bonuseffekten dubblera).

Notera att en brynja fortfarande inte skyddar ett vitten mot skjutvapen - men den som främst är rädd för lönnmördares dolkar och svärd får ändå nytta av den.

Erik
 
Top