Följande är hittills känt om världen:
För tre hundra år sedan gick Atlantis under, efter en onämnbar ritual som slukade trollkarlarnas ö i mörker och aska.
De forna atlantidiska kolonierna blev till städer och riken i egen rätt: Besha, Torum Tur och de andra handelsstäderna vid Atlantisbukten blev självförvaltande republiker. Norr därom har de avaloniska furstendömena, efter åratal av strid och blodiga fejder, nyligen enats under en självkrönt storkonung. I väster har solfolket vid Marmorkusten drivit ut de sista atlantiderna och börjat bygga en mäktig armada, redo för erövringar. I sydöst har den stygiska måndrottningen börjat samla artefakter och urgamla böcker från trollkarlarnas förlorade ö, för sina egna hemliga syften.
I staden Narion (virgitiska för ”fristad”), belägen invid floden Meluk, som utgör gränsen mellan Avalon och Stygien, samlas folk från den kända världens alla hörn: flyktingar från gränskrigen mellan avalonierna och skogsalverna, dvärgar som drivits västerut av orcher, överlevare från det zargotiska korståget och från den stygiska dödskultens härjningar samt – inte minst – äventyrare på jakt efter ära och rikedom.
Kartskiss över närområdet i spelvärlden:
För tre hundra år sedan gick Atlantis under, efter en onämnbar ritual som slukade trollkarlarnas ö i mörker och aska.
De forna atlantidiska kolonierna blev till städer och riken i egen rätt: Besha, Torum Tur och de andra handelsstäderna vid Atlantisbukten blev självförvaltande republiker. Norr därom har de avaloniska furstendömena, efter åratal av strid och blodiga fejder, nyligen enats under en självkrönt storkonung. I väster har solfolket vid Marmorkusten drivit ut de sista atlantiderna och börjat bygga en mäktig armada, redo för erövringar. I sydöst har den stygiska måndrottningen börjat samla artefakter och urgamla böcker från trollkarlarnas förlorade ö, för sina egna hemliga syften.
I staden Narion (virgitiska för ”fristad”), belägen invid floden Meluk, som utgör gränsen mellan Avalon och Stygien, samlas folk från den kända världens alla hörn: flyktingar från gränskrigen mellan avalonierna och skogsalverna, dvärgar som drivits västerut av orcher, överlevare från det zargotiska korståget och från den stygiska dödskultens härjningar samt – inte minst – äventyrare på jakt efter ära och rikedom.
Kartskiss över närområdet i spelvärlden: