Nekromanti Mesopotamien?

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Utan att bekymra mig för alla spelprojekt jag håller på med skulle det vara väldigt roligt att göra en fantasysetting i Mesopotamien. Första tanken jag hade var att välja ca 2500-2600 f.Kr. vid tiden under eller strax efter Gilgamesh som var en halvmytologisk kung i Sumer. Nu skall det sägas att jag bara en novis på Mesopotamiens historia.
Jag vet också att några andra på forumet jobbar på liknande projekt (?).
Jag vill nog ha någon slags Conan-känsla blandat med kulter och halvgudar och tempel och riter och coola episka monster. Kanske skulle spelarna vara någon slags halvgudar redan från början? Eller vara utsända från någon gud? Kanske äventyrare?
Finns det någon annan tid än den Sumeriska som är roligare? Babylonien? Babylonien på 500-talet f.Kr.? Akkadien?
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
577
Location
Gävle och Åland
Jag skrev en gång en (opublicerad) roman om perioden för Akkadiska rikets fall ca 2150 f.kr. Det skulle kunna vara ett alternativ. Akkaderna var det semitiska folk som kom efter sumererna och övertog deras skriftspråk (kilskrift). Eftersom sumeriskan hörde till en annan språkgrupp så övertogs skriften på fonetisk grund och därigenom togs ett steg åt abstraktion i skriftspråkets historia.

Akkaderna besegrades i sin tur av Guti-folken vilka de såg som barbarer och "ormar från bergen" och där en hel massa härskare sedan avlöste varandra.

Det intressanta med att spela akkadernas sista dagar är att du dels kan ha "de gamla" sumererna som ett kvarlevande kulturellt minne, dels det nya hotet från Guti och dels får tillgång till hela den klassiska mesopotamiska mytologin, trappstegspyramiderna etc. Babylonier och assyrier har däremot inte kommit än.


Ni som läst mina romaner om Trakorien vet förmodligen att hela den trakoriska mytologin är hämtad från denna tid. Melukha är också lite av en parafras på sumererna (Melukha benämns som land under denna tid. Man vet inte säkert vilket som avses, kanske Induskulturen). Min rollperson enu Ammisadu är faktiskt hämtad från den opublicerade romanen vilket han själv antyder på sista sidan i Svavelvinter.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,122
Location
Sthlm
Blood & Bronze (som Olav och Johan svänger ihop ganska mycket utan min inblandning) är ett långt mer mytiskt mesopotamien än det ni pratar om, men som historiskt ointresserad känner jag att ziggurater, lamassu och Ia - lord of the depts är de tre viktigaste elementen i genren.
Alla dessa finns med i B&B
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Jocke Kofot said:
Blood & Bronze (som Olav och Johan svänger ihop ganska mycket utan min inblandning) är ett långt mer mytiskt mesopotamien än det ni pratar om, men som historiskt ointresserad känner jag att ziggurater, lamassu och Ia - lord of the depts är de tre viktigaste elementen i genren.
Alla dessa finns med i B&B
Japp. Jätteintressant. Läste reglerna men det stod mycket lite om settingen. Läste också tråden om spelet. Grejen är att också vill ha en mytologisk fantasysetting fast tänkte då välja en specifik tid och plats. Hoppas bara jag kan hitta en egen vinkling.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Brior said:
Jag skrev en gång en (opublicerad) roman om perioden för Akkadiska rikets fall ca 2150 f.kr. Det skulle kunna vara ett alternativ. Akkaderna var det semitiska folk som kom efter sumererna och övertog deras skriftspråk (kilskrift). Eftersom sumeriskan hörde till en annan språkgrupp så övertogs skriften på fonetisk grund och därigenom togs ett steg åt abstraktion i skriftspråkets historia.

Akkaderna besegrades i sin tur av Guti-folken vilka de såg som barbarer och "ormar från bergen" och där en hel massa härskare sedan avlöste varandra.

Det intressanta med att spela akkadernas sista dagar är att du dels kan ha "de gamla" sumererna som ett kvarlevande kulturellt minne, dels det nya hotet från Guti och dels får tillgång till hela den klassiska mesopotamiska mytologin, trappstegspyramiderna etc. Babylonier och assyrier har däremot inte kommit än.


Ni som läst mina romaner om Trakorien vet förmodligen att hela den trakoriska mytologin är hämtad från denna tid. Melukha är också lite av en parafras på sumererna (Melukha benämns som land under denna tid. Man vet inte säkert vilket som avses, kanske Induskulturen). Min rollperson enu Ammisadu är faktiskt hämtad från den opublicerade romanen vilket han själv antyder på sista sidan i Svavelvinter.
Jag hade tyvärr slutat spela Drakar och Demoner när Svavelvinter kom och har inte läst böckerna än. Är det mer än mytologin som är inspirerad av Mesopotamisk kultur? Jag hade fått för mig att Trakorien var typ antika Grekland?
Fördelen med att välja Akkadien är, som du säger, att man får lite fler byggstenar och har ändå kvar mytologin från Gilgamesh tid. Fördelen med Sumererna är att man kanske kan hitta på mer eget eftersom det inte verkar finnas så mycket egentlig fakta om dem. Lite tabula rasa...
Hmmm :gremsmile:
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
577
Location
Gävle och Åland
Sum Caligini said:
Jag hade tyvärr slutat spela Drakar och Demoner när Svavelvinter kom och har inte läst böckerna än. Är det mer än mytologin som är inspirerad av Mesopotamisk kultur? Jag hade fått för mig att Trakorien var typ antika Grekland?
De fyra historiska miljöer som mest inspirerat till Trakorien är: Italienska renässansen, Sumer/Akkad, republiken Rom och vår egen tid. Där finns förstås en del från antikens Grekland också, exempelvis är DiFolterna en mix av Aristoteles poetik och Paracelsus vildsinta "naturvetenskap". Vad gäller mesopotamiska influenser så är framförallt gudarna tagna därifrån, men det får en hel del praktiska följder. Myten om Inashtars (Inanna + Ishtars) fatala nedstigning till dödsriket, hämtad från en autentisk myt, ligger till exempel bakom mördarsekten RhabdoRana (som hämnas henne) och deras herre Ghumgakk - en av underjordens 'galla', en demon som Inashtar fick i avskedspresent av sin syster dödsgudinnan. Ett par vindar i romanen är därtill hämtade från babyloniernas skapelseepos Enuma Elish, nämligen Imhullu och Abuba (den senare dyker upp i nästa bok 'Vredesverk'). Sedan finns lite ziggurater och sådant.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Brior said:
Sum Caligini said:
Jag hade tyvärr slutat spela Drakar och Demoner när Svavelvinter kom och har inte läst böckerna än. Är det mer än mytologin som är inspirerad av Mesopotamisk kultur? Jag hade fått för mig att Trakorien var typ antika Grekland?
De fyra historiska miljöer som mest inspirerat till Trakorien är: Italienska renässansen, Sumer/Akkad, republiken Rom och vår egen tid. Där finns förstås en del från antikens Grekland också, exempelvis är DiFolterna en mix av Aristoteles poetik och Paracelsus vildsinta "naturvetenskap". Vad gäller mesopotamiska influenser så är framförallt gudarna tagna därifrån, men det får en hel del praktiska följder. Myten om Inashtars (Inanna + Ishtars) fatala nedstigning till dödsriket, hämtad från en autentisk myt, ligger till exempel bakom mördarsekten RhabdoRana (som hämnas henne) och deras herre Ghumgakk - en av underjordens 'galla', en demon som Inashtar fick i avskedspresent av sin syster dödsgudinnan. Ett par vindar i romanen är därtill hämtade från babyloniernas skapelseepos Enuma Elish, nämligen Imhullu och Abuba (den senare dyker upp i nästa bok 'Vredesverk'). Sedan finns lite ziggurater och sådant.
Låter som en rätt bra mix :gremsmile:
Så det är egentligen bara gudarna som "kommer ifrån" Mesopotamien men de har påverkat mycket?
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
577
Location
Gävle och Åland
Sum Caligini said:
Låter som en rätt bra mix :gremsmile:
Så det är egentligen bara gudarna som "kommer ifrån" Mesopotamien men de har påverkat mycket?
Jo, det jag menade var att de mesopotamiska gudarna inte bara ligger där som en sallad bredvid huvudrätten utan att de kommit att påverka hela berättelsen ganska genomgripande. Exempel: Vindhäxan Silvia Miranda, en av huvudpersonerna, bekänner sig till stormguden Marduk och "vindarnas värld" har påverkats ganska mycket av Mesopotamiska myter, sannings- och solguden Shamash har stor betydelse genom att han fördömt ett land av edsbrytare till tvåhundra års mörker och isolering som upphör i romanerna, guden Enki bor precis som i ursprungsmyterna i det underjordiska sötvattenhavet "Abzû" som man stöter på i romanerna, Inashtar nedstiger i underjorden och får med sig en demon upp igen samt inspirerar en mördarsekt med stor roll i äventyren, etc.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nån slags mashup med Mohenjo-daro, Babylonien, Assyrien, Hettiterna och vad man vill. Ett par tusen år hoptryckt på fantasysätt. Och lite lagom historielöshet. Allt i RuneQuest. Med ankor. :gremsmile:
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Sum Caligini said:
Utan att bekymra mig för alla spelprojekt jag håller på med skulle det vara väldigt roligt att göra en fantasysetting i Mesopotamien. Första tanken jag hade var att välja ca 2500-2600 f.Kr. vid tiden under eller strax efter Gilgamesh som var en halvmytologisk kung i Sumer. Nu skall det sägas att jag bara en novis på Mesopotamiens historia.
Jag vet också att några andra på forumet jobbar på liknande projekt (?).
Jag vill nog ha någon slags Conan-känsla blandat med kulter och halvgudar och tempel och riter och coola episka monster. Kanske skulle spelarna vara någon slags halvgudar redan från början? Eller vara utsända från någon gud? Kanske äventyrare?
Finns det någon annan tid än den Sumeriska som är roligare? Babylonien? Babylonien på 500-talet f.Kr.? Akkadien?
Jag vet inte, fantasy på bronsåldern? Jag undrar om människor verkligen förstår konsekvensen av det. Bronsålder är inte medeltid.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
stenhöna said:
Sum Caligini said:
Utan att bekymra mig för alla spelprojekt jag håller på med skulle det vara väldigt roligt att göra en fantasysetting i Mesopotamien. Första tanken jag hade var att välja ca 2500-2600 f.Kr. vid tiden under eller strax efter Gilgamesh som var en halvmytologisk kung i Sumer. Nu skall det sägas att jag bara en novis på Mesopotamiens historia.
Jag vet också att några andra på forumet jobbar på liknande projekt (?).
Jag vill nog ha någon slags Conan-känsla blandat med kulter och halvgudar och tempel och riter och coola episka monster. Kanske skulle spelarna vara någon slags halvgudar redan från början? Eller vara utsända från någon gud? Kanske äventyrare?
Finns det någon annan tid än den Sumeriska som är roligare? Babylonien? Babylonien på 500-talet f.Kr.? Akkadien?
Jag vet inte, fantasy på bronsåldern? Jag undrar om människor verkligen förstår konsekvensen av det. Bronsålder är inte medeltid.
Varför skulle de inte haja? Mytisk bronsålder är awesome, och RQ har ju varit typ där i 35 år.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Exalted gör också hela bronsålders grejen. Och Dark sun gör en stenålders grej.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
stenhöna said:
Sum Caligini said:
Utan att bekymra mig för alla spelprojekt jag håller på med skulle det vara väldigt roligt att göra en fantasysetting i Mesopotamien. Första tanken jag hade var att välja ca 2500-2600 f.Kr. vid tiden under eller strax efter Gilgamesh som var en halvmytologisk kung i Sumer. Nu skall det sägas att jag bara en novis på Mesopotamiens historia.
Jag vet också att några andra på forumet jobbar på liknande projekt (?).
Jag vill nog ha någon slags Conan-känsla blandat med kulter och halvgudar och tempel och riter och coola episka monster. Kanske skulle spelarna vara någon slags halvgudar redan från början? Eller vara utsända från någon gud? Kanske äventyrare?
Finns det någon annan tid än den Sumeriska som är roligare? Babylonien? Babylonien på 500-talet f.Kr.? Akkadien?
Jag vet inte, fantasy på bronsåldern? Jag undrar om människor verkligen förstår konsekvensen av det. Bronsålder är inte medeltid.
A Wizard of Earthsea utspelar sig också i en bronsålder. Hur coolt som helst och min favoritfantasyserie. Jag hade tänkt mig lite lagom pulpigt typ Conan (som också känns lite bronsålder på sina ställen).
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Arfert said:
Nån slags mashup med Mohenjo-daro, Babylonien, Assyrien, Hettiterna och vad man vill. Ett par tusen år hoptryckt på fantasysätt. Och lite lagom historielöshet. Allt i RuneQuest. Med ankor. :gremsmile:
Jag vill ju ha en plats som finns i verkligheten men tar en tidsperiod som inte vi inte vet speciellt mycket om och slänger in nån slags mytologisk slöja över allt. Fast inga ankor :gremsmile:
 
Top