Nekromanti Mesopotamiskt stridsskepp?

För att tydligöra så pratar jag om Sci-fi här. Om någon av de Mesopotamiska kulturerna flyttades in i en Sci-Fi framtid, tänkt Star Wars eller Star Trek eller liknande.
Hur skulle ett sådant se ut då? Och varför? Det kan vara både inom atmosfäriskt eller utom atmosfärsiskt, det är egentligen oviktigt.

Och jo, detta är rollspelsrelaterat då det är knutet till mitt projekt, Messiah.

Edit: Nu har jag förtydligat vad jag menade eftersom det uppenbarligen var oklart. Det är inte båtar som far i vatten jag prat om alltså. :gremsmile:

Laowai

Hero
Jag antar att det inte är mesopotamiskt som i de faktiska mesopotamierna (deras skepp var märkligt vikingalika).
Om det är rymdskepp du söker kan jag rekommendera eve online. Du har fyra vitt skilda designfilosofier. Amarr har stora gyllene skepp, symmetriska och imponerande. Caldari har skepp som har låtit funktion gå före form, ofta assymetriska och kantiga. Gallente ar mer organiska former som ofta ser ut som att de hade fått växa fram. Minmatar skeppen ser mest ut som att de är byggda av skrot (de är awesome, jag är inte det minsta partisk.)
Tror att du kan hitta mycket inspiration där (det finns en gratis 14 dagars trial om du vill se skeppen ur alla vinklar istället för bara på bild.)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag har för mig att de melnibonéiska stridsskeppen i böckerna om Elric beskrivs som flytande ziggurater. Om du vill gå over the top finns alltid den möjligheten. En mer jordnära möjlighet hade antagligen varit någon form av galär -- kolla feniciska skepp, så har du något i samma region.

Jag har för mig att de melnibonéiska stridsskeppen i böckerna om Elric beskrivs som flytande ziggurater.
Jag gillar ziggurater som kan flyga. Det är coolt. Men frågan är om det är för far-out eller ej?

Jag föreställer mig rovrågelsliknande skepp vars vingar faktiskt har "fjädrar" utsirade ur metallen. Men exakt hur resten av skeppet skulle se ut är jag osäker på. Därför vända jag mig hit i hopp om att få lite inspiration och idéer.

Cybot

Mest spelbar
Jag vet inte hur deras skepp egentligen ser ut. Men kommandobryggan ska se ut som en Ziggurat.

Varför?
För att jag vill att den första gången som mina äventyrare ser en Himmelsk ziggurat så ska det vara när de antingen närmar sig en futuristisk ziggurat eller flyr ut ur en. Så börjar hela marken skaka och sakta så märker de att den fortifierade ziggurat som de trodde var ett tempel/fäste helt enkelt är den lilla kommandobryggan på en jättelik farkost som nu reser sig ur sanden/ravinen/isen/whatever.

Och med futuristisk ziggurat så menar jag något likande Tyrell Corp byggnaden i Bladerunner

P.S: Självklart ska den vara ett rymdhangarfartyg också så att när den väl har lyft så kan den vräka ur sig moln av Shedu bombare och Lamassu jaktskepp.

Laowai said:
Flera snygga skep där. Men ja, typ så.
De där skulle kunna svärma ut ur ett ziggurat liknande "moderskepp". Jag gillar den tanken.

Ymir said:
Jag antar att det hade kunnat se ut som en vimana:

Alternativt vimanorna i Vimanarama, de har ganska schysst och space:ad look.
Hehe, det där ser coolt ut, jag har dock svårt att förstå propotionerna på den. Men den är coolt, helt klart.

Cybot said:
Jag vet inte hur deras skepp egentligen ser ut. Men kommandobryggan ska se ut som en Ziggurat.

Varför?
För att jag vill att den första gången som mina äventyrare ser en Himmelsk ziggurat så ska det vara när de antingen närmar sig en futuristisk ziggurat eller flyr ut ur en. Så börjar hela marken skaka och sakta så märker de att den fortifierade ziggurat som de trodde var ett tempel/fäste helt enkelt är den lilla kommandobryggan på en jättelik farkost som nu reser sig ur sanden/ravinen/isen/whatever.

Och med futuristisk ziggurat så menar jag något likande Tyrell Corp byggnaden i Bladerunner

P.S: Självklart ska den vara ett rymdhangarfartyg också så att när den väl har lyft så kan den vräka ur sig moln av Shedu bombare och Lamassu jaktskepp.

I like the idea! Ziggurat rymdhangarskepp antecknas ned. :gremsmile:
OCh Shedu bombare och Lamassu jaktskepp är pretty much det jag föreställer mig på samma sätt som du beskriver det.

Laowai

Hero
vet att den faktiska skalan är lite skit samma, men just det där skeppet är typ, 300 meter långt, och i min mening lite väl klumpigt för att ha som svärmigt fighterskepp.Dessa är visserligen skitstora de med, men själva designen säger "snabb" mer än den tidigare.

Smrtihara

Warrior
Jag läser precis en gammal äventyrs sci-fi från typ 60-talet. Hemskt dålig är den. Men! I den figurerar ett skepp. Skeppet beskrivs som en kubistisk svan till formen, med ledade vingar och sjärtfjädrar.

Inte min kopp av estetiskt te, men ändå.

I vilket fall så tänker jag automatiskt på Necrons Monolith

Personligen hade jag gillat om man tog Pieter Brugels vision om Babylons torn och gjorde ett rymdskepp av det.

Eldars skepp är väldigt predatoriska i sitt utseende, och det tilltalar mig extremt mycket. Allt som ska till för att göra mig mer våt i byxan är väl att den har mer inslag av det häri sin design. Tänk färgen och vingarna som sphinxen har, jag vill gifta mig med ett skepp som ser ut så..... :gremwink:

Så en blanding av lite eldar estetik med egyptisk/mesopotamisk så är vi i hamn.

Jag kan redan se hur de svärmar ut ur en stor ziggurat likt den i Blade Runner!
Nu kanske några får avsmak, men jag får tanken på hur man invaderar nya världar med dessa skepp. De flesta av er har säkerligen sett The Chronicles of Riddick och då är det svårt att undgå Necromongers sätt att invadera en planet. Föreställ er hur svärmen kommer först och tar ut det försvar som finns. Sedan likt en gudomlig syn, så landar zigguraterna på planetens yta. A sight to behold indeed! :gremlaugh:

Smrtihara said:
Jag läser precis en gammal äventyrs sci-fi från typ 60-talet. Hemskt dålig är den. Men! I den figurerar ett skepp. Skeppet beskrivs som en kubistisk svan till formen, med ledade vingar och sjärtfjädrar.

Inte min kopp av estetiskt te, men ändå.

I vilket fall så tänker jag automatiskt på Necrons Monolith

Personligen hade jag gillat om man tog Pieter Brugels vision om Babylons torn och gjorde ett rymdskepp av det.
Babels torn som rymdskepp? Hmmmm, jag har svårt att visualisera mig det av någon anledning, men om man får till det så why not?!

Necrons monolither är ju pyramider/ziggurater. Mer pyramider då men, ja, de är coola och jag förstår att du tänker på dem.

Cybot

Mest spelbar
Fast Necrons är lite mer Egyptisk-inspirerade än sumeriska (speciellt den där månskäreformen som återkommer hela tiden i Necron skepp och vapen).

Fast lite sumeriska inslag finns ju.
Man kan inte skapa antik mellanösternskräck utan att inkludera drag från en kultur som döpte sin främsta tempelbyggnad till "byggnaden vars fundament skapar terror".

Ymir

Liten kantbaron
nejnej, vi har ju redan diskuterat mechas i Messiah

Necrosphinx-looken är en mecha, inte ett rymdskepp.

(jag håller tappert på och målar en necrosphinx, som kommer bli ännu koolare än GWs officiella. Bilder kommer :gremlaugh: )

Nu tänkte jag mest på färgen och "vingarna" som Necrosphinxen har.

Ja, mechas har vi disskuterat. Hur de ser ut däremot. Det är nog en ny tråd. :gremwink:

Ser ifram emot att få se den!

Recca

Femme Fatale
Om man tittar på lite mesopotamiska efterlämningar och typ hur deras städer var byggda så är det jag mest tänker på att det ser ut som att man velat designa saker väldigt symmetriskt.

Och mycket av deras statyer verkar vara hälften människa, hälften annat djur. Lite metamorfos..

Det där var speciell inspiration till skepp måste jag säga! Men det passade ju in i kategorin: Hälften människa, Hälften djur...eller snarare hälften svamp. Vi lämnar den där varelsen där den hör hemma. :gremwink:

Nu tycker jag du skall gå in i ett visst dokument och fortsätter plöja på det du påbörjat! :gremcool: