Nekromanti Mest minnesvärda som hänt under spel?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
den här frågan kanske har ställts hur många gånger som helst, men vad är det mest minnesvärda som hänt under spel för dig?

(Behöver fundera lite innan jag själv kan svara på detta)

God45

#PrayersForBahakan
Åh, det är för mycket och jag kan inte välja!

-När Cybots karaktär vandrade genom en OSR kampanj som kostade 40 spelarkaraktärer och hundratals hantlangare livet utan att dö och blev en levande legend på kuppen.

-När en spelare började gråta över att hennes barn dog fastän hon hade litat på sin Gud i Apocalypse World.

-När vi tävlade i vem som hade den mest dekadenta resan från London till Afghanistan i Vampire the Victorian Age.

-När en spelarkaraktär upptäcker att fantasy världen de lever i en gång var en teknologisk hög civilisation, en trope spelare. aldrig sett tidigare, och hade en genuin identitetskris över vad hon gjort för sitt bronsåldersrike.

-När jag låter min son delta inte Deathrace i Werewolf the Apocalypse för att det var vad han behövde göra trots att det nästan var en säker död.

-När jag i Werewolf packad sparkar upp dörren till min flockkamratas rum på hennes arrangerade bröllopsnatt och övertygar henne om att följa sitt hjärta och gifta sig med kvinnan hon älskar istället. Och hon gör det trots att hon förlorar all sin heder.

-CIRCLE OF DEATHHHH!!!!!

Henke

- Scenen från vår Konfluxkampanj (Oraklets Fyra Ögon) där RP är på ett värdshus när de hör en person i baren stå och berätta hur han besegrade shagulitsekten i Järntornet (när det var precis vad RP hade gjort).

- Epilogen i vårt Touring Rockband Fiasco där den före-detta punksångaren dör utblottad och hans aska säljs till en stalker som han avskyr, och när hon till sist dör så står i hennes testamente att deras aska skall blandas (svart 6:a)

- I nån form av TMNT-rollspel där RP hittar en övergiven långtradare i öknen full med sportbilar och den ene hittar en väska full med sedelbuntar och gömmer den för den andre RP:n, men försäger sig ungefär såhär: RP1: "Vi måste gömma undan långtradaren" RP2: "Ja, och väskan..." RP1: "Vilken väska?!" - RP2: "Öh, va?" ... en stel tystnad följer varpå RP1:s spelare vänder sig till SL och vill slå en skillcheck för att se om RP2 ljuger, men slaget misslyckas.

- När RP (privatdetektiverna Andersson och Skoglund) går in på en nattklubb i Universaläventyret Operation J.A.S. och DJ:n av någon anledning spelar kassettband (?!) med ACID-musik. Skoglund köper bandet av DJ:n och jag visar med en rörelse hur jag sliter ut remsan ur kassettbandet.

luddwig

Lawful evil
Ack dessa svåra val!

Några kandidater:

- När en av rollfigurerna dog i kampanjens första riktiga strid efter ett perfekt skott i huvudet. Sedan skaffade alla andra hjälmar. (Mutant 2)

- När något potentiellt farligt dök upp och resen sa "jag kastar hunden på den". Hunden var då min rollfigur. (Svärd & svartkonst)

- När en av rollfigurerna övertalade kannibalsektens påtända ledare att följa med till badhuset för en stunds avkoppling. (Världsrymdens vagabonder)

Västmark. Rollfigurerna fattar vad som står på spel – älvorna använder sin magi för att få deras grevskap att gå under. De kan inte komma åt älvorna pga deras magi. En av spelarna bläddrar igenom sina anteckningar och hittar lite klotter från kampanjens första äventyr. Då hjälpte de en häxa, som var bunden av ett kontrakt med älvorna, att bli fri. Hon är skyldig dem en gentjänst, vet en massa om älvorna, och rollfigurerna har hennes adress. Detta upptäckte spelarna utan hjälp från SL.
De söker upp häxan och vi metaspelar att hon kan berätta så mycket som de hinner läsa i magikapitlet under två minuter. Det visar sig räcka gott för att få veta svagheter att utnyttja i älvornas flyktbesvärjelse.
Därefter följde bröllop, zombieattack och den mest episka slutstrid jag sett vid ett spelbord.

Eon. SL hade ingen övergripande handling, så rollfigurerna reser från stad till stad och värdshus till värdshus, spelar musik, duellerar med lokala stridspittar, blir fulla och/eller höga och börjar om från början. Många kul rollspelsögonblick. Sen får SL för sig att vi ska ha någon sorts ”handling” också... och rollfigurerna har uppriktigt svårt att förstå varför de ska lämna sitt bekväma liv för att ge sig på att ”rädda världen” när det finns låtar att spela och roliga saker att röka.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Rogue Trader. Alla spelare har suttit och skapat karaktärer och det har tagit en ansenlig tid. Dom är iaf klara för spel och dom stiger av rymdskytteln i nån sjaskig rymdhamn och 10 minuter in i spel hamnar dom i fight och blir dödade av ett gäng busar med knölpåkar.

Whfrp 2:ed jag rullar tärningarna öppet får en ulrics fury och spelaren använder fate point för att rädda sig och jag slår och ulrics fury igen och ett fate point till och så här höll det på tills hens fate points tog slut och hens karaktär dog.

Mua. När en spelare gjorde dödsknäpp på en ekoxe och ekoxen faller död ihop och krossar spelarens karaktär som står under ekoxen.

Mua. När spelarna spenderar natten i en by bestående av muterade redneck grisar och en av spelarna avvisar klanledarens dotter och hon blir förargad och det hela leder till ett shotgun wedding som spelarna måste fly ifrån.

Kult. En av spelarna spelar en stunt driver och han ska impa på ett gäng kriminella och köra iväg på bakhjulet på sin vrålsnabba sporthoj men fummlar och kraschar fatalt.

Pathfinder 1:ed spelarna skall åka över en flod eller likande men har inte pengar att täcka resan . Dom försöker deala med färjkarlen som går med på att färja över dom om han får en kyss av den undersköna kvinnliga tjuven ,det är bara det att tjuven är en manlig dock mycket femminin alv som inte alls är med på noterna. Summa summarum gruppens Magic user förhäxar Alvén som har en makeout session med färjkarlen som skeppar över dom . På andra sidan floden kommer Alvén till sans med en smak av billig sprit och tobak i munnen men minns inte vad som skett

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Romersk kampanj som utspelar sig i Galatien (centrala Turkiet) kring år 70. Vi spelar några romerska höjdare, varav en är ny provinsguvernör. Landsbygden hemsöks av ett hemskt rovdjur, och vi leder våra mannar på jakt. (Jag spelade grekisk stoisk filosof så jag var observatör.)

Det visar sig vara en tiger som kommit vilse från Persien. Gruppens kaxigaste officer avancerar mot tigern. Tigerns attack hamnar mitt i den stora legionärsskölden. Mottattacken, ett gladiushugg, träffar tigern i huvudet och ger maxskada: direkt dödande träff.

Nässe

Myrmidon
Mekanurg;n332312 said:
Romersk kampanj som utspelar sig i Galatien (centrala Turkiet) kring år 70. Vi spelar några romerska höjdare, varav en är ny provinsguvernör. Landsbygden hemsöks av ett hemskt rovdjur, och vi leder våra mannar på jakt. (Jag spelade grekisk stoisk filosof så jag var observatör.)

Det visar sig vara en tiger som kommit vilse från Persien. Gruppens kaxigaste officer avancerar mot tigern. Tigerns attack hamnar mitt i den stora legionärsskölden. Mottattacken, ett gladiushugg, träffar tigern i huvudet och ger maxskada: direkt dödande träff.
Det låter som en helt fantastisk kampanj, skulle gärna höra mer! Vilket system körde ni?

Mekanurg

Nässe;n332313 said:
Det låter som en helt fantastisk kampanj, skulle gärna höra mer! Vilket system körde ni?
Det var ett hemmabygge vi körde i slutet av 1980-talet. BRP 1T100 med husregler.

Henke

Mekanurg;n332323 said:
Det var ett hemmabygge vi körde i slutet av 1980-talet. BRP 1T100 med husregler.
Undrar om detta låg till grund för (eller eventuellt är frukten av) ditt förslag på en romersk dod som röstades ner hos äventyrsspel? (Tror det går att läsa om i boken om Äventyrsspel).

just när jag läste det i boken så lät det som ett smått vansinnigt förslag, men utifrån den hör beskrivningen känns det otroligt spännande och facinerande.

Ber med andra ord om ursäkt för min förutfattade mening. :)

Mekanurg

Henke;n332324 said:
Undrar om detta låg till grund för (eller eventuellt är frukten av) ditt förslag på en romersk dod som röstades ner hos äventyrsspel? (Tror det går att läsa om i boken om Äventyrsspel).

just när jag läste det i boken så lät det som ett smått vansinnigt förslag, men utifrån den hör beskrivningen känns det otroligt spännande och facinerande.

Ber med andra ord om ursäkt för min förutfattade mening. :)
Vår hemmabyggda kampanj låg som grund. Min idé var att skapa ett "Rom" tidigare i Ereb Altors historia.

IcarusDream

Anti-populist
Några scener/händelser som lämnat intryck på mig:

I Vinterskogens hemlighet när man möter "Vintern" första gången. Spelledaren pratar tystare och tystare och spelgruppen lutar sig närmare och närmare, vi sitter i en i övrigt tom byggnad, nedsläckt med tända ljus och stämningsmusik... då VRÅLAR spelledaren "VAR ÄR VÅREN?" och slår näven i bordet. En spelare ramlar av stolen, en sätter popcorn i halsen, en tappar kaffekoppen på golvet. Sällan jag blivit så skrämd.

I Snösaga, när min karaktär blivit kär i en SLP. SLPn blir bortgift men jag planerar att åka efter henne och ta henne tillbaka, sedan får vi veta att hon dödats. Otroligt känslosamt, sedan finner vi graven. Min karaktär var en magiker så han tar vitner (vitner=en del av mitt liv) och fångar det i en sten och lägger i graven, så att hon alltid skulle ha en del av honom med sig.

Bolongo

Herr Doktor
Spelar Edge of the Empire, rätt nyligen. Vi är på väg till en planet i galaxens utkant för ett undercover-uppdrag när vi blir anropade av ett imperie-patrullskepp som undrar vad vi gör i dessa avkrokar.
Spelaren som missat flest sessioner börjar ge något svamlande svar om att vi är utsända av något handelsbolag. När han ser de höjda ögonbrynen på oss andra undrar han om det inte var så det låg till. Jag svarar "Näää.. vi har ju mest jobbat åt Hutter och rebeller..." varpå en tredje spelare snabbt inflikar "Fan gubbar, stäng av interkomen!"
Det gav oss fem minuter av skrattparoxysmer.

entomophobiac

Low Prep High Play
När vi testspelade COG-versionen av Mutant Chronicles 3 (som aldrig blev klar eller släppt) och rollpersonerna lossade sig själva från en rymdstation väldigt väldigt våldsamt, vilket ledde till explosiv dekompression på stationen, stor katastrof (på grund av omständigheter) och en långdragen rättegång när rollpersonerna slutligen ställdes inför rätta.

När spelgruppen fick träffa en greves hund, "Lilla gubben", och den visade sig vara en gigantisk best som genast mördade en rollperson. Bra otippad skräckstämning genom att spela på förväntningar.

När jag spelade en deppig gothrocksångerska i vad som skulle bli en Vampire-kampanj, men vi aldrig blev embraced för vi hade alldeles för roligt med våra rollpersoner och hade inget behov av superkrafterna.

När jag kastade min explosiva klocka i SpyCraft som sprängde en grupp SWATs i småbitar och de visade sig vara våra kompanjoner som kom för att avlägga rapport.

Med mera! Den här hobbyn är bäst. :)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ingen chans att rangordna något sånt. Men för att bara plocka något ur påsen: ett sent pass Montsegur 1244 på ett SävCon då jag spelade Phillipa. Känslan när min make, Pierre Roger, med rösten full av anklagelse och förakt spottar ur sig ”Barnet är ju DEFEKT!” medan jag ligger nyförlöst.

Så jävla skönt att det inte var hans barn. Och att han valde att gå på bålet. Hoppas han gjorde det helt rent och inte kommer återfödas, för då slipper jag det aset för evigt eftersom jag valde att ta det gula kättarkorset och försöka starta ett nytt liv med riddaren Bernard, far till mitt barn.