Nekromanti [Meta] Optimera för pekplatta

Gardener

Champion
Krille said:
För det andra ett upplägg eller disposition av själva innehållet (content is king, ni vet), så att det är optimerat för en pekplatta. Den här biten är lite bortglömd i diskussionen, som hittills mest handlat om teknik. Men även innehållet måste optimeras, inte bara formatet eller applikationen.
<div>Bara för att man pratar specifika teknologier och faktiska lösningar betyder inte det att man inte tänker på innehållet. </div> <div>
</div> <div>Utzoomning till ett överblicksläge kanske kan vara effektfullt, men i praktiken brukar det funka dåligt för navigation. Det funkar mest för att få en generell överblick av vad som finns. </div> <div>
</div> <div>Då är ett effektivare navigationssätt det som många ipad-appar använder sig av, med en sidebar som listar kategorier/sidor/rubriker. Gillar hur twitter-appen funkar, som fördelar utrymmet dynamiskt efter vad som är intressant just nu. </div> <div>
</div> <div>Sen kan jag tänka mig att tagga upp texterna med relaterad information. Stridsreglerna är kopplade till stridsfärdigheter, vapen mm. Med en tvåvägskoppling. Dock utan att informationen visas i normalfallet, men som kommer upp när man vill navigera - som snabblänkar. Viss information bör kunna visas direkt utan att man hoppa till rätt "sida" i regelboken. Dvs, i vapenlistan kan man vika ut beskrivningen av färdigheten som behövs för att använda vapnet. </div>

Gardener

Champion
Jag håller med.

Det jag tänker är dels att texten och bilderna, liksom tabellerna, måste vara byggda så att texten kan autoflöda och anpassa sig efter bildskärmen på den aktuella plattan. Gärna så man kan få texten större också. PDF är sämst här, anpassar sig inte ett dugg. Dels att strukturen måste vara ickelinjär. man kan tänka sig en helt utzoomad vy med olika "öar", typ "världen", "reglerna", "skapa rollperson" eller kanske "läsa innan spel" resp. "använda under spel". Sedan zoomar man in på "reglerna", "stridsregler", "konfliktslag" och där finns allt om konfliktslag...

Nu blir jag hemskt sugen på att göra mockups i Photoshop eller nåt för att visa hur jag menar, men det får vänta tills imorgon isf...
<div>
</div> <div>Låter lite som prezi-presentationer. Dom är ganska balla, men är rätt lätt att förvirra sig i. </div> <div>
</div> <div>Men som sagt, med ett korsplattformsramverk baserat på HTML5 kommer man rätt långt. HTML har ju liksom inbyggt stöd för att flöda om text. </div>

krank

Går ondskans ärenden
Gardener said:
Låter lite som prezi-presentationer. Dom är ganska balla, men är rätt lätt att förvirra sig i.
Därför tänkte jag på nåt lite mer strukturerat, även om Prezi som sagt är rätt balla.

Just nu tänker jag nåtslags grid-baserade design med fasta nivåer. Man trycker på fyrkanten "regler", sen på fyrkanten "strid", etc. swipe up/ner navigera i texten, swipe vänster/höger, få fram navigeringsverktyg a' Fennec. Typ. Både kunna navigera grafiskt och hierarkiskt, beroende på vad som känns enklast. Och i text ska alla regler vara så simpelt beskrivna som möjligt, å "gör såhär"- nivå. Förklaringar kan man gott få trycka fram själv om man behöver dem. På så vis kan man ha snygga, stiliga sidor där man knappt behöver lämna eller ens scrolla för de flesta moment.

Gardener

Champion
Oavsett navigationslösning så verkar det gemensamma innebära små textsnuttar som har olika indelningar. Dvs semantisk uppmärkning av strukturen och taggar på innehållet.

solvebring

Superhero
Krille said:
solvebring said:
Jag vill förövrigt anta att jag släpper mitt rollspel på bok också, för dem som inte vill, kan eller föredrar att läsa digitalt.
Det får du göra i en annan tråd. Här skiter jag i er bakåtsträvande gubbjävlar!
Din... Din... Moderna, dretiga, teknikkåta träbock!
Ja, just det. En typisk MDTT!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Krank, jag vet en killerapp du kan bygga. En som översätter allt tekniskt mumbo jumbo till begriplig svenska här på forumet. Eller ännu hellre, make it a standard here. :gremsmile:

Bosse_UBBT

Swordsman
Nog för att det verkar som att det som eftersöks är något annat än den klassiska bokformatet, men jag vill bara påpeka att nästa version av Epub-formatet ser ut att bli ganska fräckt.

Jag var på en konferens om talböcker nyligen och lyssnade på ett föredrag om hur DAISY (talboksformat) kommer att upphöra som eget format och istället ingå i nästa version av Epub. Killen som pratade var rätt inblandad med arbetet kring det nya formatet och hade massa kul information om vad som var på gång.

Det mesta som nämndes handlade om DAISY och tillgängliggörande av material såklart, men även en del andra nyheter nämdes. Det största är väl att texten kommer att kunna synkas med annan information. Främst är det väl synkande av text och tal som är påtänkt men formatet kommer också stödja video, och synkning mot text/tal. Där finns det ju flera spännande möjligheter för spelmakare.

Sedan kommer de utöka möjligheterna till att utforma och layouta texten. Bland annat pratade han om hur det kommer vara möjligt att indela texten i spalter. Exakt hur det kommer se ut har jag ingen aning om, men det låter ju lovande. Förhoppningsvis kommer tabeller och annat jox också att stödjas.

Jag tycker det låter som att Epub nu på allvar kan börja utmana PDF. Jag hoppas det blir bra, och populärt (om inte annat för att allt som produceras korrekt kommer att vara tillgängligt för funktionshindrade). Epub 3 .0 ska visst komma till sommaren.

Logros

Veteran
Kolla om TiddlyWiki eller någon av dess många varianter är vad du letar efter. Det är en standalone självredigerande html-fil (jag byter namn till .hta under windows för att slippa browsern) som innehåller en wikilpedialiknande "non-linear notebook".

Jag använder själv tiddlywiki för mitt rollspelsprojekt. Features som är intressanta:

* kräver bara en webbläsare med javascript, helt oberoende av operativsystem etc

* man kan bryta ner sitt regelsystem, världen, etc i "tiddler" och sedan använda klickbara länkar mellan tiddlers, wikipedia style. T.ex. kan det stå "gör ett motståndsslag med styrka mot smidighet" i en text, klickar man på motståndsslag, styrka eller smidighet så kommer man till reglerna för respektive. Riktigt bra för att lära sig systemet, bara att klicka på de ord man inte vet vad de står för.

* inbyggd sökfunktion, alfabetiskt index, timeline, tags mm.

* man kan generera en sammanhängande "regelbok" genom att med mycket enkla makron inkludera innehållet ur andra tiddlers. Så man kan ha fördelen av en linjär regelbok, med ett strukturerat upplägg (introduktion, världen, att skapa en rollperson etc etc) som automatiskt uppdateras när man ändrar de enskilda delkomponenterna. Linjär regelbok och wikipedia på en gång, megawin.

* tiddlywiki stödjer javascript plugins, så man kan utöka med allehanda funktionalitet som tärningsrullning osv om man skulle vilja.

Det som tiddlywikin kanske inte gör jättelätt är layout med bilder, bakgrunder och så vidare. Man kan ändra i princip allt utseendemässigt, men man måste då kunna lite om stylesheets och sånt. Jag använder "vanilj" versionen.

Se även
www.tiddlywiki.com - hemsidan
www.tiddlywiki.org - community sida
www.giffmex.org/twfortherestofus.html - en bra guide

Illern

koppariller
Gardener said:
<div>Om alla har varsin platta så skulle det kunna finnas med SL-funktionalitet också. Typ enklare IM-stöd för att skicka "hemliga lappar" till exempel. Kan även vara bra att kunna lämna ut ny information portionsvis.
</div>

Interaktiva institutet i Stockholm har jobbat på en sådan typ av applikation, först för EEEPC 7" sedan iPad (om jag inte minns fel). De har varit och pratat något om projektet på Stockholms spelkonvent. Däremot vet jag inte om de är intresserade av någon egentlig input eller annat utbyte med omgivningen. De verkar ha något forskningsprojekt som de kör i en egen fåra så att säga.

ripperdoc

Myrmidon
Detta är något jag klurat på ända sedan jag skaffade iPaden. En dag gör jag slag i saken. Men om man får önska sig redan nu:

En native-app i Android eller iOS tror jag är det man kan nå längst i för användarvänlighet. HTML5 kan till 95% uppfylla behovet, men jag är av filosofin att de sista 5% av användarvänlighet spelar jäkligt stor roll. Dock ratar jag inte HTML5, jag ser det dock som ett val man får göra.

Det skulle vara en i grunden hyperlänkad struktur, d.v.s. inte en bok. Den skulle vara lättläst som en epub men dynamiskt layoutad. Den skulle ha enkel tillgång till bilder, kartor, rollformulär som kan läggas fram på bordet, skissas på och tryckas ut på en extern skärm. Den skall ha regelappar för olika moment, ex. ett för strid där allt man behöver veta om strid är framme (inte i råtextform utan i form av regelfunktioner, så får plattan stå för räknandet). Den skulle ha automatisk styrning av musikplaylisten (i iPad blir det extra enkelt, eftersom man säkert har musikbiblioteket inladdat och allt kan skickas till en extern mottagare via AirPlay).

Allt skulle förstås vara tillgängligt offline men enkelt kunna synkas och uppdateras online. Appen kan mycket väl ladda in olika rollspel - håller i princip med Olle om det fåniga i en app per rollspel, å andra sidan är det nog en praktisk effekt av att folk vill ha kreativ kontroll över vad de publicerar - att behöva anpassa sig till ett standardformat skulle riskera att hindra detta.

Det svåra för att göra en sådan här grej som håller i längden tror jag ligger i användarvänligheten. Allt ovanstående kan knepas ihop i standard HTML+PHP, men det betyder inte att det blir bra, eller det minsta anpassat för touchscreen. Man kan skippa några features bara man ser till att det är en app som aldrig laddar, kraschar, är slö eller där man inte intuitivt vet var man ska trycka.