Nekromanti Meta vs ickemeta

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Niklas73 said:
Fine, point taken. Det finns regler för när SL tar kontrollen då rp är i fara.
Jaha, och vad innebär det, mer konkret? Tar SL kontrollen över RP? Över RPs grejer och vilka som ska "offras"? Eller över nån tredje grej?

Det skulle vara mycket lättare att ge den konstruktiva kritik som du eftersträvar om man hade en lite tydligare bild av vad du vill göra.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Det beror väl på vilken typ av spel man spelar? I efterhand inser jag att jag bortsåg från de spel du nämner. Å andra sidan så har Niklas aldrig gett intryck av att han eftersträvar nåt annat än ett synnerligen traddigt spel - alltså ett där SL sitter med all makt och alla kort på hand - alltså ett där SL, enligt min åsikt, bör och måste avhålla sig från okonstruktivt jävelskap om upplevelsen ska bli bra.

Sen kanske jag är ensam om att sortera "ge upp dina egendomar eller behåll dina blödande sår!" som okonstruktivt jävelskap... :shrug:
Nu verkar det ju som att du har bestämt dig lite över att mina regler är trad och att just den här regeln hamnar i facket "okonstruktivt jävelskap" vilket jag personligen inte definierar som "konstruktiv kritik" men för att göra moderatorer till viljes så ska jag inte ge mig på den argumentationsanalysen.

För att besvara din fråga. Då det gäller situationer där rp kan ta skada av fienden: SL tar ingen kontroll över RP utan över situationen vilket konkret innebär att RP kan men inte måste ta skada. Dessutom kan RP sätta sig i ett "vara på sin vakt" tillstånd för att skydda sig mot det här vilket kan men inte behöver kosta på andra sätt.

Gällande skada kvittat mot utrustning: RP bestämmer om hon vill kvitta en skada på x KP mot ett föremål som ger x eller mer i bonus (Du tar 2 i skada. Du offrar lampa som ger +2 på handlingar i mörker istället för att ta skadan). Det ger effekten i strid att hon tappar föremålet, det går sönder etc vilket löser problemet med att saker kan ta skada i strid och lämnar beslutandet om vad som ska ske till rp. Vidare så kan samma sak ske då man tex klättrar över en ravin och misslyckas med klättra och får en komplikation, du tappar en sak istället för att ta en skada.

Starchallenge är väldigt fullt av valmöjligheter där SL inte sitter med alla kort på hand - i alla fall är det min och vissa andras uppfattning så här långt i reglerna. Hela skadesystemet byggdes just för att spelarna ska ta kontrollen i mångt och mycket.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,527
Location
Göteborg
Niklas73 said:
Gällande skada kvittat mot utrustning: RP bestämmer om hon vill kvitta en skada på x KP mot ett föremål som ger x eller mer i bonus (Du tar 2 i skada. Du offrar lampa som ger +2 på handlingar i mörker istället för att ta skadan). Det ger effekten i strid att hon tappar föremålet, det går sönder etc vilket löser problemet med att saker kan ta skada i strid och lämnar beslutandet om vad som ska ske till rp. Vidare så kan samma sak ske då man tex klättrar över en ravin och misslyckas med klättra och får en komplikation, du tappar en sak istället för att ta en skada.
Jag tycker att det där låter riktigt skoj! Originellt och spelarmaktfrämjande och dessutom ger det små kreativa utmaningar där spelaren måste förklara hur det kommer sig att rollpersonen klarar sig men lampan går sönder.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Niklas73 said:
Gällande skada kvittat mot utrustning: RP bestämmer om hon vill kvitta en skada på x KP mot ett föremål som ger x eller mer i bonus (Du tar 2 i skada. Du offrar lampa som ger +2 på handlingar i mörker istället för att ta skadan). Det ger effekten i strid att hon tappar föremålet, det går sönder etc vilket löser problemet med att saker kan ta skada i strid och lämnar beslutandet om vad som ska ske till rp. Vidare så kan samma sak ske då man tex klättrar över en ravin och misslyckas med klättra och får en komplikation, du tappar en sak istället för att ta en skada.
Ser du, det där är en regel jag gillar. Innovativt och bra! Hade du skrivit det från början i stället för "offra din brosch för att få läka 2 KP" så hade jag gett dig en rave review, i stället för - som det nu visade sig helt ogrundade - anklagelser för att du var ute och cyklade...
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Faktum är att spelledaren kan med hjälp av reglerna låta en rollperson klara sig längre än vad hon borde i en konflikt situation och på så sätt hjälpa fram henne. Men de reglerna orkar jag inte ta här. :gremsmile:
 
Top