Nekromanti metafysik

Rickard

Urverk speldesign
Läs klok bok

Eg. är inte titeln så bra men...

<B>Finnsson</B>, du borde läsa "Dödens Port" utav de forna Dragonlance-författarna Margaret Weis och Tracy Hickman. De har en cool värld och förklarar allting, t.ex. hur magin fungerar.
Det finns fyra olika (vad jag kommer ihåg) "magiskolor". Runor, tatueringar, symboler och föremålsmagi.

Har väl inget med Trudvang att göra, bökerna är kanske lite svåra att hitta men helt otroliga. Själv har jag bara läst "introduktionen" på fyra böcker och vet inte om de övriga böckerna finns på svenska.

/[color:green]Han</font color=green> som inte letat aktivt efter fortsättningarna

Nerosuferoth

Swordsman
Re: "metafysik" är ett hemskt ord

Se filmen Matrix.

Är det någon av er som tror att ni läser min fråga som jag tror att jag har skrivit som i sin förmodade existens inbillar sig att de har sett filmen och tycker att den är oslagbart bäst? Förutom jag då (som egentligen inte finns men det kan vi bortse från nu).

00101011010

Hail to the king, baby. - Bruce Campbell

Rosen

Myrmidon
Metafysik kan bara förändras, inte förintas (-:

<I>Orsaken att jag skrev det där var för att sätta igång en diskussion om hur folket i DoD (version 6) kan se på världen.</I>

Ah. Intressant ämne, men kan vara värt att nystarta en tråd om det isf; den här gled över i annat rätt fort.

<I>Magikerna borde (enligt min ringa mening) veta mest om naturens sanna natur med tanke på det sätt de har lärt sig utnyttja den.</I>

Jodå - naturens natur är ju deras <I>arbetsredskap</I>, så att säga, så de borde märka rätt fort om nånting inte stämmer. Inledningen till magikapitlet (s79, vänstra spalten) ger i sig en utmärkt och ganska detaljerad grund till Trudvang-universats struktur, tycker jag.

<I>Prästerna? Bonden?</I>

Prästers världsbild brukar vara subjektivt vinklad i enlighet med deras religion, men kan väl antas vara i stort sett överensstämmande; de är iaf ofta utbildat fölk som suttit i nån form av skolbänk. (Teoretiskt kan man tänka sig att gudarna <I>inte</I> finns, och att det som besvarar deras böner bara är någon sorts rimvitner som de själva uppbådar genom sin tro, men lite långsökt blir det att de aldrig har märkt nåt.)
Bönder har väl oftast den världsbild som lärs ut av prästerna, ofta i något förenklad form.

<I>Hur är det med demonerna (finns de i DoD6?)</I>

Man kan i alla fall frammana dem.

<I>Slutligen kan det vara intressant att fundera om filosofi över huvud taget existerar i DoD6. Om alla är nog troende är det inte säkert att någon bryr sig om frågor som ”vad består jag av” och ”vad kan jag veta?”.</I>

Väldigt många av vår världs ledande filosofer genom tiderna har själva varit varmt religiösa. Det är ett allmänmänskligt drag att <I>fundera</I> över saker och ting.

--
Åke