Nekromanti Metagame-poäng uppmuntrar till metagame

solvebring

Superhero
Re: Metagame-poäng: En blygsam teori (OT)

Måns said:
solvebring said:
Storyspel (... indie, samberättande, whatever) är storycenterade spel. I motsats till tradspelen ligger tyngden på storyn före den enskilda rollen. Detsamma gäller själva storyn - den är allas att berätta, den är gemensam. Spelarna har inga hemligheter för varandra, man skapar intrigerna tillsammans, man offrar rollerna för cool storyutveckling osv. Med andra ord är det - lite generaliserat - raka motsatsen till rollcenterade rollspel, vilka jag då gärna benämner som de typiska tradspelen.
Jag tycker att det här är en väldigt olycklig, och utbredd, missuppfattning. Visst finns det spel som helst spelas på storynivå (alltså att spelarna främst fattar beslut efter vad de vill ha i storyn), men i princip alla indiespel som jag spelar och gillar är det karaktärens perspektiv som står i fokus.

Visserligen äger inte SL storyn på samma sätt som i tradspel, men ofta ligger det på en nivå i stil med att en spelare vill spela pirat och SL därför bestämmer sig för att skapa ett piratäventyr. Spelaren har genom sin karaktär bestämt ingredienser till storyn, men hon är inte med och skapar den på något annat sätt än via sin karaktärs handlingar i spel. Den stora skillnaden ligger i att spelaren via sin karaktär har möjlighet, och uppmuntras till, att ta ut svängarna betydligt mer.

Jag hoppas att alla läser det här nu och raderar allt de tror sig veta om samberättande, indiespel och storyspel. :gremsmile:
Okej, läs bara storycenterade spel då och skippa att jag skrev indie.

Klart. :gremwink:

... Om det fortfarande är fel, så sure visst. Då erkänner jag det felet och drar tillbaka min blygsamma teori och erkänner bättre vetande.

/solvebring som inte menade att man inte spelar via och genom roller i storycenterade spel, bara det att en amazing story är viktigare än ego och "vinst".

RasmusL

Champion

Finns det en bra definition på vad om är ett "indiespel"? Får för mig att "indie" kommer från "independent", men det kanske är så att tillräckligt många indiespel drar åt en viss riktning för att betinga att kalla en genre för just "indie"?

Vill bara förtydliga att det här inte är ett påhopp rörande vad Måns skrev, bara ren nyfikenhet/vetgirighet (och du verkar ha bra koll, själv spelar jag bara mainstream).

Mogger

Hipsteranka

Elmrig said:
Finns det en bra definition på vad om är ett "indiespel"? Får för mig att "indie" kommer från "independent", men det kanske är så att tillräckligt många indiespel drar åt en viss riktning för att betinga att kalla en genre för just "indie"?
Nej, det finns inte en definition, det finns flera. De flesta vet på ett ungefär om ett spel är indie eller trad, men djupare än så går det inte att gå. Så det tycker jag räcker. Ser spelet inte riktigt ut som de spel du är van vid (Eon, Vampire, Drakar och Demoner etc) och verkar de inte riktigt handla om sånt du är van vid så är det sannolikt ett indiespel. De är ofta i andra knepiga format med, och har fula eller inga illustrationer. :gremsmile: Kommersialism är också sällan en prioritering så spelen består oftast av en enda bok, utan en massa settingböcer o.dyl.

Men det här börjar luckras upp. Är Svavelvinter ett indiespel? Nej, men det hade varit det för 5 år sedan. Så det är, som sig bör, en föränderlig term. Indie är det som trad inte är.

solvebring

Superhero

Well, idag när jag är piggare och därmed aningen seriösare...

Det är ju synd och skam att jag missförstått storycentrerade spel fullkomligt och att hela min reflektion var helt åt helvete. Det är ju så att man skäms rentav.

... Nå, så storycentrerade spel, även om man så klart spelar rollpersoner och upplever storyn med dem, fokuserar allt inte på helheten än ego och "vinst"?

/solvebring som tror att Måns för förklara lite mer om solve helt ska komma med på tåget.

Mogger

Hipsteranka

solvebring said:
/solvebring som inte menade att man inte spelar via och genom roller i storycenterade spel, bara det att en amazing story är viktigare än ego och "vinst".
Fast det där blir en tautologi. Att du spelar för vinst innebär ju i ett fungerande spel att det blir en amazing story. Jag tycker att vi måste sluta konstruera ett motsatsförhållande mellan roll och story. De bygger på varandra, de klarar sig inte utan varandra.

solvebring

Superhero

Måns said:
solvebring said:
Fast det där blir en tautologi. Att du spelar för vinst innebär ju i ett fungerande spel att det blir en amazing story. Jag tycker att vi måste sluta konstruera ett motsatsförhållande mellan roll och story. De bygger på varandra, de klarar sig inte utan varandra.
Jo, det är jag med på, klart de går i varandra - det ena utesluter inte fullständigt det andra men kan variera beroende på spel. Men för att kunna visa det jag menade - att det finns issues med att göra för mycket story när SL egentligen vill ha 100% kontroll - var jag ju tvungen att göra det generaliserat och svartvitt.

Edit: Nu låter det här inlägget som en billig bortförklaring, men det är det inte. Jag tackar och bockar helt klart för läxan, då jag tycks ha en allför slät uppfattning om storycentrerade spel. Dock vill jag samtidigt poängtera att ja, mitt teoriinlägg är överdrivet, och det är just för att det ska vara svartvitt och lättare att greppa.

Mogger

Hipsteranka

solvebring said:
Jo, det är jag med på, klart de går i varandra - det ena utesluter inte fullständigt det andra men kan variera beroende på spel. Men för att kunna visa det jag menade - att det finns issues med att göra för mycket story när SL egentligen vill ha 100% kontroll - var jag ju tvungen att göra det generaliserat och svartvitt.
Jo, jag förstår, och det är väl inte dig jag egentligen diskuterar med här, utan jag försöker snarare dämpa vissa missuppfattningar som tycks väldigt utbredda.

Grejen i den här tråden dock, är ju att en regel tillämpades som krockade med spelgruppen. Det finns ingen anledning att tala om story vs roll här, eftersom problemet ligger på ett helt annat plan. Jag förstår att du drog de slutsatser du gjorde, men jag tror att du drog resonemanget lite för långt. Problemet här r egentligen att plottpoäng är en ganska svår nöt att knäcka, och de är inte kompatibla med alla spel/spelare.

solvebring

Superhero

Måns said:
solvebring said:
Jo, jag förstår, och det är väl inte dig jag egentligen diskuterar med här, utan jag försöker snarare dämpa vissa missuppfattningar som tycks väldigt utbredda.

Grejen i den här tråden dock, är ju att en regel tillämpades som krockade med spelgruppen. Det finns ingen anledning att tala om story vs roll här, eftersom problemet ligger på ett helt annat plan. Jag förstår att du drog de slutsatser du gjorde, men jag tror att du drog resonemanget lite för långt. Problemet här r egentligen att plottpoäng är en ganska svår nöt att knäcka, och de är inte kompatibla med alla spel/spelare.
Ja, jo det är nog sant. Fast det var ju kul att leka småsmart i fem minuter. Eller ja, även om jag kanske målade ut story vs roll alldeles för mycket och det utan att besitta riktigt den rätta förståelsen kring skillnader i spelstilarna så tror jag ändå att det finns en viss beskärd del i att Recca tillämpade en mekanik som bjöd in spelarna fastän hon egentligen ville ha all kontroll själv. ... Fast nu ska jag inte sitta och tugga och grolla som ett annat gammalt troll. Jag antar så djävla mycket när jag blir på det humöret så det är bäst ni slår dövörat till. :gremwink:

Kort sagt, tack för läxan i alla fall. =)

Recca

Femme Fatale

solvebring said:
Ja, jo det är nog sant. Fast det var ju kul att leka småsmart i fem minuter. Eller ja, även om jag kanske målade ut story vs roll alldeles för mycket och det utan att besitta riktigt den rätta förståelsen kring skillnader i spelstilarna så tror jag ändå att det finns en viss beskärd del i att Recca tillämpade en mekanik som bjöd in spelarna fastän hon egentligen ville ha all kontroll själv. ... Fast nu ska jag inte sitta och tugga och grolla som ett annat gammalt troll. Jag antar så djävla mycket när jag blir på det humöret så det är bäst ni slår dövörat till. :gremwink:
Så nu försöker du flytta fokus till mig, Solve? Nä du, det är du som trampat i klaveret. :gremlaugh:

"All kontroll" låter så diktatoriskt. Jag ger spelarna ganska mycket kontroll, men om de tar för mycket kontroll enligt MIN mening kan jag ibland ta tillbaks den med våld. :gremsmile:

Sist skapade en spelare en prominent vampyr ur sin klan och bad henne om hjälp. På grund av att spelaren tog sig så mycket frigheter med stadens vampyrsamhälles uppbyggnad så krävde den här eldern kostsamma byten för sina tjänster. :gremmad:

Jag tycker det är en så vettig lösning att det nästan borde skrivas en regel som säger att det ska funka så. :gremsmile:

solvebring

Superhero

Recca said:
solvebring said:
Så nu försöker du flytta fokus till mig, Solve? Nä du, det är du som trampat i klaveret. :gremlaugh:

"All kontroll" låter så diktatoriskt. Jag ger spelarna ganska mycket kontroll, men om de tar för mycket kontroll enligt MIN mening kan jag ibland ta tillbaks den med våld. :gremsmile:

Sist skapade en spelare en prominent vampyr ur sin klan och bad henne om hjälp. På grund av att spelaren tog sig så mycket frigheter med stadens vampyrsamhälles uppbyggnad så krävde den här eldern kostsamma byten för sina tjänster. :gremmad:

Jag tycker det är en så vettig lösning att det nästan borde skrivas en regel som säger att det ska funka så. :gremsmile:
Jaha. :gremsmile:

/solvebring som inte försökte flytta fokus, bara förklara för Måns, och kanske för sig själv, varför han skrivit allt det han skrivit ditintills. Och tja, nu har han inte mycket mer att säga.
Do what suits your mind. +1

RasmusL

Champion

Recca said:
solvebring said:

Det är IMO en vettig regel sålänge spelaren vet vad hen ger sig in på. Om konsekvensen av det liberala manipulerandet av maktstrukturerna kommer som ett oväntat straff snarare än en väntad konsekvens låter det mer som maktkamp än samberättande.

Recca

Femme Fatale

Elmrig said:
Det är IMO en vettig regel sålänge spelaren vet vad hen ger sig in på. Om konsekvensen av det liberala manipulerandet av maktstrukturerna kommer som ett oväntat straff snarare än en väntad konsekvens låter det mer som maktkamp än samberättande.
Jag tror att spelarna gillar när jag ställer upp de här "hindren" i deras väg. De spelar ju rollspel för att från och till utmanas av världen.

Min spelmodell är tradspel med lite nymodiga regler. Det är fortfarande till störst del spelledarens vision som gäller. Mitt jobb är att få spelarna att köpa och ställa upp på den existerande spelvärlden samt att kompromissa med dem så att de känner att de kan bidra till visionen med sina tolkningar av den. Samskapande funktioner begränsas, världen är trots allt ganska utförligt beskriven redan och nytänk måste kännas som att det hör till världen. Jag måste hela tiden utgå från en existerande vision, min egen såsom jag tolkat den genom World of Darkness literatur. Jag är öppen för spelarnas önskningar men deras önskningar måste samsas under samma vision, annars trasas konceptet sönder av strömningarna.