solvebring
Superhero
Re: Metagame-poäng: En blygsam teori (OT)
Klart.
... Om det fortfarande är fel, så sure visst. Då erkänner jag det felet och drar tillbaka min blygsamma teori och erkänner bättre vetande.
/solvebring som inte menade att man inte spelar via och genom roller i storycenterade spel, bara det att en amazing story är viktigare än ego och "vinst".
Okej, läs bara storycenterade spel då och skippa att jag skrev indie.Måns said:Jag tycker att det här är en väldigt olycklig, och utbredd, missuppfattning. Visst finns det spel som helst spelas på storynivå (alltså att spelarna främst fattar beslut efter vad de vill ha i storyn), men i princip alla indiespel som jag spelar och gillar är det karaktärens perspektiv som står i fokus.solvebring said:Storyspel (... indie, samberättande, whatever) är storycenterade spel. I motsats till tradspelen ligger tyngden på storyn före den enskilda rollen. Detsamma gäller själva storyn - den är allas att berätta, den är gemensam. Spelarna har inga hemligheter för varandra, man skapar intrigerna tillsammans, man offrar rollerna för cool storyutveckling osv. Med andra ord är det - lite generaliserat - raka motsatsen till rollcenterade rollspel, vilka jag då gärna benämner som de typiska tradspelen.
Visserligen äger inte SL storyn på samma sätt som i tradspel, men ofta ligger det på en nivå i stil med att en spelare vill spela pirat och SL därför bestämmer sig för att skapa ett piratäventyr. Spelaren har genom sin karaktär bestämt ingredienser till storyn, men hon är inte med och skapar den på något annat sätt än via sin karaktärs handlingar i spel. Den stora skillnaden ligger i att spelaren via sin karaktär har möjlighet, och uppmuntras till, att ta ut svängarna betydligt mer.
Jag hoppas att alla läser det här nu och raderar allt de tror sig veta om samberättande, indiespel och storyspel.
Klart.
... Om det fortfarande är fel, så sure visst. Då erkänner jag det felet och drar tillbaka min blygsamma teori och erkänner bättre vetande.
/solvebring som inte menade att man inte spelar via och genom roller i storycenterade spel, bara det att en amazing story är viktigare än ego och "vinst".