Nekromanti Metahistoria

NoSSE

Veteran
Jag har spelat eon ända sedan det kom ut någon gång i urminnes tid. Jag gillar skarpt spelsystemet och kampanjvärlden är på något sett så realistisk och trovärdig att det är svårt att inte kunna föreställa sig sin karaktär när han rider över Ashariens slätter eller tar sig genom Takalorrs djungler.

Denna stämmning är det som är det viktigaste i ett rollspel men det finns nåt jag saknar. Om ni har läst White wolfs rollspel så vet ni att deras spelvärld hela tiden omformas och stora händelser hela tiden beskrivs i varje supplement. Detta gör att man aldrig har något problem att få uppslag till intriger. Sedan finns det problem med deras metaplottar (som dom själva kallar dom) med tanke på att vissa karaktärer dör mm, men detta kan man ju alltid ignorera.

Jag undrar nu om det inte skulle kunna föras in lite mer historia i eons spelvärld. Det skulle vara otroligt bra om neogames ville skriva ett äventystrilogi som tog upp någon stor händelse som tillexempel hur Soldarn kastas in i ett inbördeskrig eller hur Talamur invaderar Consaber eller hur ett nytt krig bryter ut mellan alver och dvärgar eller vad som helst. Detta skulle kunna ge oss den inblick vi skulle behöva i hur Mundana fungerar.

Från mitt sätt att se på saken så behöver inte Eon fler moduler som beskriver olika raser och konstiga magier. Det Eon behöver är mer kampanjmaterial och det främst från äventyr och särskilt större kampanjer där politik och intriger utgör bakgrunden. Jag säger inte att det som har publicerats har varit dåligt utan snarare tvärtom. Med Consaber så har konstruktörerna till eon nått en helat annan nivå än de första supplementen. Nu är det ända jag efterlyser en stor kampanj som till och med får den femte konfluxen till drakar att verka futtig. Denna kampanj skulle kunna omforma mundana till något nytt, och spelarna skulle vara med och skapa det.

Hoppas att detta kommer att ske.

Krille

Super Moderator
"Jag undrar nu om det inte skulle kunna föras in lite mer historia i eons spelvärld. Det skulle vara otroligt bra om neogames ville skriva ett äventystrilogi som tog upp någon stor händelse som tillexempel hur Soldarn kastas in i ett inbördeskrig eller hur Talamur invaderar Consaber eller hur ett nytt krig bryter ut mellan alver och dvärgar eller vad som helst. Detta skulle kunna ge oss den inblick vi skulle behöva i hur Mundana fungerar."

Två saker är i pipelinen.

Legender&Hemligheter, som tar upp en massa saker som hänt i det förflutna tillsammans med en titt bakom kulisserna (Mundanas kulisser, inte Neogames).

Sedan arbetar jag (fortfarande) med Draken&Gripen, en saftig kampanjmodul om det Sjunde Thalaskiska Kriget. När den är klar vetefaen - den ligger så långt in i framtiden att den inte ens är planerad.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Ymir

Liten kantbaron
Får jag gissa så skulle jag tro att neogames förr eller senare ger ut en maffakampanj med ankytning till Mundanas av neogames mer eller mindre effektivt hemlighållna förflutna- "Det kommande mörkret", som det antyds och ges ledtrådar om i vareviga modul, och som det FÖRHOPPNINGSVIS (annars blir jag SUR på Neogames) står allt om i "Legender & hemligheter". Säker kan jag dock inte vara, jag jobbar ju inte på Neogames, direkt. Tyvärr. :)

- Ymir, vill dock egentligen kanske inte veta något om mörkret, alvernas ursprung, henéas fångenskap, etc, eftersom han redan hittat på svaren själv och byggt upprepade kampanjer på dem.

hatten

Swashbuckler
Aaa men en Meta historia förutbestämer att någon känner till den !
Och i eon värd står det antyt på flera ställen och klart ut i ren text på några att både Alver och Dvärgar är väldigt bra på att redigera historien så att den passar deras politiksa agendor Dvärgarna som är mundanas flitigaste historie skrivare är något bättre på att berätta historien på det sätt som Dvärgar vill att den ska vara...

Så om historien är något som folk har skrivigt ner och andra har ändrat och fixat hur ska någon då veta vad som är sant eller inte sant i en historia *ler*
Samma sak kan nämnas om våran värd där så mycket i historien blivigt förändrat och förvanskat av generationers propaganda att allt vi igentligen kan säga om det förlutna är att det hände förlänge sedan...

En av mundanas styrka är just i att historien är förvanskat och förändrat att det skilljer sig mellan Dvärgars alver och Tirakers syn på VAD som hände och NÄR det inträffade.
Dessa skillnader i historia kan leda till enorma äventyr och många många andra lustiga grejer..

Säg Roghan var om jag mins rätt de som först stöte på Tiraker och upptäckte hur "hemska" de var strax hade de dom första tirakbane män utbildade..
TÄnk om någon hittar en gammal bok gammal HELIG bok vontar bibel med ett historie kapitel från år 0 Dvärgisk tid där det står på svart och vitt att Tirakerna var fredliga jägare som tyvär hade byn allt för nära dvärgarnas håla och därför beslöt kung Roghan att med våld jaga bort dom.
Tyvär visade sig Tirakerna vara skickliga på att försvara sig och slog tillbacka anfallat Kung Roghan började träna fler krigare i räddsla för att Tirakerna skulle hämnas och annfalla Dvärgarna men inget annfall kom och när Roghan nu kraftigare beväpnad smög tillbacka till byn så hälsade Tirakerna den Dvärgiska spanaren med glädje och i tron att han var en annan dvärg inte en av de elaka så när spanaren hade spionerat klart så gick han från byn.
Och resten av Dvärg armen utplånade alla Tiraker utom barn och kvinnor som delät fly där av började hatet mellan dvärgar och tiraker..
Sen står en anteckning om "Uber Dvärgar Ich must habe Liberom" eller nå.. "Överlägsna Dvärgar måste ha livsutryme" och annat dumt...

Tänk om en sådan bok upptäckts på något ställe där den bevisligen måste vara äkta HUR skulle dagens Dvärgar reagera ?
Tänk om Alver upptäcker den vad kan deras propaganda göra ?
OM den sprids informationen..