Du talar mest om värmeöverföring genom konduktion här ("Därför att värmen leds bort till resten av bilen ner i däcken och vidare ner i marken.").
Du tar även upp konvektion, transport genom materialrörelse ("För kylning behövs vind eller luftrörelse"). Jag tror dock att du kraftigt underksattar konvektionens inverkan. Även om det är helt, totalt, perfekt vindstilla så får vi konvektion. Den varma lften närmast plåten kommer närmligen att stiga uppåt av sig själv (lägre densitet än dne kalla och allt det där), s.k. naturlig konvektion (konvektion p.g.a. vinddrag o.dyl. kallas påtvingad konvektion, i vart fall i min lärobok). Är det hyfsat vindstilla (säg, inomhus, inte allt för dragigt) så är det i princip enbart naturlig konvektion som kyler av dig, bara att stå naken för att känna hur effektivt det är.
Sen avd gäller värmeflödena med rustning. Bara jag som anser det mest logiskt att anta att den mesta värmen produceras i människan, transporteras till rustningen, och sne ut i luften, medans instrålad energi från solen snarare gör så at värmeöverföringen från människa till rustning blir sämre (p.g.a. indre temperaturskillnad) varvid den sidan blir varmare (det ska nog till en bar solig ag för att instrålad effekt, särskilt på en blank stålrusnting, ska överstiga effekten hos en hyfsat hårt arbetande människa). Huruvida detta är relevant för vår riddares komfort kan nog diskuteras dock.
Sedan så har vi ytterligare en mekanism för värmeöverföring, strålning. Denna funkar utmärkt i komplett vakum. Detta hänvisar du till när du talar om svartkroppsstrålning. Jag håller dock med om att detta bör vara rätt försumbart i vårt fall. Dock så kan dne vara hyfsat kännbar i fallet med bilmotorn skulle jag tro, om inte för motorn så för omgivningen.