Nekromanti Metaplot till mitt rollspel Tellakhas

CGH

Warrior
Jag har bifogat en text till det här inlägget som innehåller huvudintrigen till min rollpersvärld Tellakhas.

Läs väldigt gärna texten! Den är inte så himla lång, ungefär 4 sidor. Det rör sig om ett mörkt fantasyrollspel, men i början av texten finns mer beskrivning utav grunden i rollspelet.

Det jag skulle behöva hjälp med är att kategorisera spelet. Vad för typ av skräck lämpar sig spelet för? Har metaploten tillräckligt läskig världsbild för att funka som "kosmisk skräck"?

Jag vill såklar även ha feedback på själva konceptet. Är det här värt att bygga vidre på?

Skriv något!

Krille

Super Moderator
Nepp, men fel approach

En gång i tiden skrev jag det här:

<blockquote><font class="small">Citat Krille:</font><hr />
Ska jag vara krass och prata ur min egen synvinkel så har jag bättre saker för mig än att läsa ditt rollspel. Skriva mitt eget till exempel.[/quote]

Det är inte helt lätt att få speltestare (vilket ju i praktiken är det du frågar efter) till sina projekt, och jag tror att rollspelsmakarforumet är fel ställe för att få tag på sådana. Marknaden är liksom mättad här - folk har massor med egna rollspel att speltesta. De har inte tid att läsa igenom andras. Slänger de sig in i andras projekt så är det för att de har något att tjäna på det, och att korrläsa/åsiktsläsa/speltesta någon annans projekt tjänar de föga på.

Morgoth

Swashbuckler
Re: Nepp, men fel approach

Slänger de sig in i andras projekt så är det för att de har något att tjäna på det

Eller för att de är intresserade av projektet, helt enkelt? Personer som läser ditt inlägg kan liksom inte veta hur bra kvalitet slutprodukten kommer att ha innan den är färdig, och därför kommer de (om du inte slänger in ett smakprov på produkten, vilken ändå yrkar en hel del intresse för att läsaren ska orka läsa den, som i inlägget ovan) döma dina produkt helt efter konceptet. När jag läte CGHs inlägg så blev jag inte särskilt tänd på att läsa dokumentet (eftersom det var så kort skulle man kunna säga att jag blev väldigt inte tänd, eller bara att jag är en lat jävel), och jag kände inte att jag kunde kontemplera utan att ha läst inlägget. Mao, jag svarade inte på inlägget.

Det krävs en reklamare för att överleva på rollspelsmakarforumet!

CGH

Warrior

En gång i tiden skrev jag det här: "Ska jag vara krass och prata ur min egen synvinkel så har jag bättre saker för mig än att läsa ditt rollspel. Skriva mitt eget till exempel."
Det var inte så himla länge sen heller, och du skrev det dessutom till mig, så jag borde ha lärt mig :gremsmile:. Min förra text var visserligen 20 gånger längre (faktiskt) än den jag skickade in nu, så jag tyckte det var värt ett försök i varje fall .

Mitt problem ligger nog mer i "marknadsföring" än att folk inte har tid (de två hänger visserligen ihop ganska hårt) som Morgoth säger i svaret på ditt inlägg. Jag har helt enkelt inte byggt upp nåt "varumärke". Detta är sant eftersom andra kan göra sådana inlägg som jag gjorde tidigare, men ändå få mer svar på dem.

Tack för något vettigt svar föresten (både Morgoth och Krille).

Fast ingen kanske läser det här? Jag kanske inte har gjort tillräckligt reklam! :gremtongue:

CGH

Warrior

När jag läte CGHs inlägg så blev jag inte särskilt tänd på att läsa dokumentet (eftersom det var så kort skulle man kunna säga att jag blev väldigt inte tänd, eller bara att jag är en lat jävel),
Jag missbedömde tröskeln för att ta hem, öppna och läsa doumentet. Troligen får jag doppa dokumentet i socker och ta med porrbilder i texten näst gång...

Nej allvarligt talat , jag fattar att mina texter kanske inte håller alldra högsta kvalite (detta är självmord att säga om man skall marknadföra sin text :gremgrin:) men jag hoppades på lite respons i varje fall och på något ställe måste man ju börja. Försöka är ju aldrig fel.

Så länge ingen låser mina trådar så får jag väl vara nöjd just nu. Troligtvis kommer jag väl tillbaka lite bättre nästa gång.

Pom

Swashbuckler
Kära nå'n!

En fråga ställs och genast skriver flera personer in och talar om att de inte vill svara på frågan, samt förklarar varför.

Eftersom inte varje inlägg får tusentals svar svarar de flesta av forumets medlemmar inte på varje inlägg, av alla möjliga skäl. Jag antar att de snabba negativa svaren här motiverades av en iver att delge sina hypoteser till varför inga svar alls skulle vara att vänta; säkert i all välmening. Men inläggens art gjorde ändå ett besynnerligt intryck på mig, lättrörd som jag är.

Nå.

Bakgrundsberättelsen är ju av gammalt hederligt snitt, med mytologisk enkelhet snarare än intrighärvor. Det kan mycket väl vara en styrka. Vad jag undrar över är den onde gudens plan. Det förefaller som om han helt enkelt vill jävlas och förstöra så mycket som möjligt. Även om det kan kollidera med hans nimbus som primal ondska tror jag kampanjen kunde tjäna på om han hade ett något mer nyanserat mål vid sidan om förstörelselustan. Finns det någonting han inte vill förstöra, utan istället bemäktiga sig? Vill han ta sakerna i en tvångsmässig turordning utan hänsyn till vad som är strategiskt klokt? Vill han i någon bemärkelse få ett erkännande från någon annan gudamakt?

Jag skall tillstå att jag inte läste med lupp, så min synpunkt kan vara helt irrelevant :gremwink:.

CGH

Warrior
Tackar för responsen!

Jag antar att de snabba negativa svaren här motiverades av en iver att delge sina hypoteser till varför inga svar alls skulle vara att vänta; säkert i all välmening.
På det sättet kanske det här var ett nyttigt inlägg för hela forumet. Kanske det är något som skall läggas in i FAQ, men det kräver ju lite arbete att omforma de hela.

Bakgrundsberättelsen är ju av gammalt hederligt snitt, med mytologisk enkelhet snarare än intrighärvor. Det kan mycket väl vara en styrka.
Jo, det kan behövas lite stabilitet eftersom mina andra ideer om världen går utanför "standarfantasyn" (hemska ord!).

Vad jag undrar över är den onde gudens plan. Det förefaller som om han helt enkelt vill jävlas och förstöra så mycket som möjligt. Även om det kan kollidera med hans nimbus som primal ondska tror jag kampanjen kunde tjäna på om han hade ett något mer nyanserat mål vid sidan om förstörelselustan.
Såna ideer var något som jag förträngde ganska tidigt, men nu när du förklarar det som det gör tror jag att jag hålle på att ändra mig. Tack för tipset, och jag ska tänka på det.

Finns det någonting han inte vill förstöra, utan istället bemäktiga sig? Vill han ta sakerna i en tvångsmässig turordning utan hänsyn till vad som är strategiskt klokt?
Det här är saker som kräver mer detalj i bakrunden. Historien om ondingen ska kanske aldrig berättas fullt ut under spelet förutom kanske i slutet av en episk kampanj. Annars kan den ligga i bakgrunden, då blir någ såna detaljer överflödiga.

Vill han i någon bemärkelse få ett erkännande från någon annan gudamakt?
Det kanske han skulle nöja sig med. En elak skruvning utav det vore ju att göra de andra gudarna till de som inte kan förlåta! Det som man tror varit gott vänds till ont.Då kommer onskan från alla håll!
Så kanske det blir... :gremlaugh:

Tack så mycket igen! Nu fick jag lite mer energi.

Morgoth

Swashbuckler
Äh.

Det var ju ett bra koncept, till mitt stora förtret. Hade det varit ett helt vanligt fantasyspel hade jag kunnat ignorera det med gott samvete, men nu känner jag mig som en usel latis. Jag borde väl inte ha skräpat ner i tråden heller, men jag kände för att nagla Krille lite.

Vi får väl se om jag svarar om en dag eller två.

Brixton

Veteran

Kanske att man kunde hjälpas åt och korr-läsa varandras spel så kan båda göra en ordentlig (och ofta välbehövlig) genomgång och få en tillbaka också så att man tjänar något på det här i denna hårda cyniska rollspelsmakarvärld :gremwink:

Krille

Super Moderator

En sak som jag har lagt märke till med mig själv är att jag ofta är intresserad av att prata om regelmekanismer eller generella koncept, men däremot är jag ofta totalt ointresserad av färdiga koncept. Således kan jag gärna prata om såparollspel rent generellt, relationsregelmekanismer, prylbyggarmekanismer etc.

Däremot har nog till exempel Mogge märkt att jag inte är särskilt pigg på att prata Fagins hand. Det är ju "färdigt", så varför skulle jag diskutera det? Jämför man med Staden så finns det en rätt stor skillnad - Staden byggde ju på att det inte var färdigt.

Förmodligen är det något i stil med det som spökar för CGH. CGH vill ha kommentarer om sitt färdiga koncept, och jag tror att det avskräcker många.

Sodivra

Champion

Det är inte så farligt. Precis som Dnalor säger: Gör lite reklam. Eller ja, det behöver inte bara vara propaganda, presentera konceptet på några rader bara. Jag har ingen lust att läsa om insatsstyrkespel eller uddlösa fantasyspel, men mustiga mytologspel kanske?

/Arvidos, som brukade ladda ner texter från forumet och läsa, men jag antar att jag har blivit en desillusionerad gammal forumräv.. Äh, jag ska bättra mig. Vafan, nu laddar jag ner skiten, bara för det.. :gremwink:

Vindhand

Myrmidon
Formatproblem

Re: Har jag forumitisk lepra? :gremsmile: (NT)

Att bifoga en text snarare än klippa in den tvingar folk till ett extra steg.

Att bifoga saker i ett format (rtf) som inte alla kan se utan besvär tvingar dem som inte kan se det utan besvär (t.ex. mig) till flera extrasteg.

Det kan ha med saken att göra.

Jag tycker dock det ser intressant och spännande ut. Jag gillar särskilt att världsdjupen innehåller fragment av alla forna världar. Det kan dyka upp ett och annat intressant föremål m.a.o. Det är kul med fantasyvärldar men genomtänkta skapelsemyter. Om inte annat så ger de en bra och stämningsfull intro för nya spelare :gremsmile:

CGH

Warrior
Nu som forumsinlägg. Ganska långt. Läs om ni vill

<font size="6"> Tellakhas huvudintrig </font size>
Här beskrivs rollspelet Tellakhas metaplot. Tellakhas är tänkt att vara ett mörkt exotiskt fantasyrollspel. Stämningen kan vägas upp en aning utav att det är möjligt att för en stund bekämpa ”ondskan” i världen. I det stora hela kommer dock den mörka sidan växa sig starkare för att slutligen förgöra världen.

Den kända fysiska världen består utav en begränsad övärld som för tillfället styrs utav ett och samma kejsardöme vilket har gett namn till spelet: Tellakhas.

Samhället i spelvärlden är till stor del baserat på feodaljapan, ett strikt samhälle med många ritualer. Kejsardömet styrs utav en kejsare vilken är en reinkarnation utav en gudavarelse. Många nivåer utav sanningar skall finnas i samhället och initationsriterna för att nå de högsta hemligheterna är många och komplicerade.

Religionen bygger på dyrkan utav otaliga gudar och andar som både tar och ger från människan. Gudarna ses som både välvilliga och ondsinta och människorna lever på deras nåd.

De stora intrigena i spelvärlden består utav konspirationer på hög nivå mellan kejsardömets furstar och höga andar.

Mytologin </font size>
Denna värld, samt alla tidigare och kommande världar, existerar i världshavet Uthamashtah. Däri skapar de största utav gudarna, skapargudarna Artakhaserna, världarna och däri går även alla världan under.

<font size="4"> Den första världen </font size>
För mycket länge sedan, många världar innan denna, kanske i början utav tiden, skapade Artakhaserna en mycket storslagen värld. En utav skapargudarna Aphosth lyckades dock inte lika bra som de övriga i sitt hantverk. Istället började han se på de övriga gudarnas skapelser med avundsjuka.

Aphosth började i hemlighet att förvrida de övriga gudarnas skapelser. Till att börja med nöjde sig Aphosth med att göra mörka avbilder utav de andra gudarnas skapelser. När detta inte längre roade honom började han förstöra vad de övriga gudarna gjort. Mycket tid han gå under innnan Aphost till slut skickades ned i världshavets djup, utslängd utav de andra gudarna.

De kvarvarande Artakhaserna började att återbygga sin skadade, men ännu inte dödsdömda, värld.

Aphost som inte hade gett sig av såg dock fortfarande på världen från Uthamasthas djup, nu med desto ondare tankar. Han viskade i öronen på stora ledare och andar i världen att de skulle vända sig mot varandra. Offren gjordes giriga och övertalades att öka sin egen makt i världen. Detta ledde till att Artakhasernas sista försök att rädda världen misslyckades. Världen gick under i krig och förstörelse.

Att Aphost lyckades förstöra vad alla de andra gudarna skapat gjorde honom nöjd. På så sätt kunde han hämnas på de som stängt ute honom.

Efter att världen hade gått förlorad försökte Artakhaserna få tag i och fånga Aphosth, men misslyckades, för Uthamashtas har oändliga djup och vidder att gömma sig i. Istället låg den utstötte guden kvar i de mörka djupen. Där samlade han på sig utav vad som kom fallande ned utav världen han förstört.

<font size="4"> Den andra världen </font size>
Artakhaserna, som gav upp hoppet att hitta Aphosth, fortsatte att skapa sin nästa värld i hoppet om att deras ovän skulle vara nöjd med vad han åstadkommit, även om de fortfarande höll ett oroligt vakande öga mot världshavets vidder.

En lång tid dröjde utan att Aphost syntes till och gudarna forstatte sitt arbete med en ny värld, men när denna hade börjat ta form visade sig Aphost igen. Utav vad han lyckats skrapa åt dig utav den gamla världen hade han format hemska varelser och bestar. Dessa skickade han upp till den nyskapta världen för att förstöra den. Detta var något Artakhaserna inte var förberedda på. Ytterligare en värld gick under.

Åter igen kunde Aphost ta åt sig utav vad som föll ned utav den döende världen för att göra det till förvridna och illvilliga förlöjliganden utav de övriga gudarnas skapelser.

<font size="4"> De följande världarna </font size>
När Artakhaserna igen började skapa placerade de i havet många mäktiga varelser som skulle hålla bort Aphosth skapelser från den nya världen. Detta hindrade dock aldrig Aphosth från att driva igenom sina planer, även om det försvårade dom. I hemlighet smög sig varelser upp från djupen upp på land där de spred skräck och förvirring. Vissa var vildsinta bestar andra var mycket listiga varelser som visste hur Artakhaserna skapelser kunde vändas mot varandra.

Aphost hade nu hittat det han var bra på. Gudomen hade större makt att förvrida och förstöra än han hade skaparkraft och hans instrument bara ökade i och med förstörandet utav nya världen.

I fortsättningen fick Aphosth många världar att går under. Örike efter örike dukade under och dess spillror hamnade i Aphosths händer. Uthamasthas djup blev till en plats där ruiner utav många storslagna världar samlades. Antingen stod de som minnen och bevis på vad som en gång hänt ovanför deras nuvarande plats, eller så vanställdes de till något som återigen skickades upp till ytan. Den nya formen kunde antingen vara hemsk och förskräcklig eller mycket lik den gamla för att förvirra och föra andra bakom ljuset.

<font size="4"> Kunskap om Artakhasern </font size>
Berättelsen ovan om Artakhaserna är inte spridd bland Tellakhaserna. Den bild Tellakhas invånare har utav Artakhaserna är den att de ses som några avlägsna mystiska gudar som en gång för mycket länge sedan skapade världen i världshavet Uthamashta. De anses inte vara värda att kontakta eftersom de har fullgjort sin roll i och med skapelsen och är så upphöjda att de inte lyssnar på enskilda människors böner. Aphosth är ännu mer bortglömd, ända till den grad att han inte ens är känd för människorna, vilket han kanske aldrig varit.

Legenderna </font size>
Även när denna värld skapades gjordes det utav Artakhasernas och den här världen kommer säkerligen också att förstöras utav Aphosth.

Efter människorna skapats reste sig på världens öar flera riken. I en del utav världen samlades sju halvgudar, kallade de Sju. Tillsammans skapade de kejsardömet Shurath utav de mindre rikena Ephamost, Khudhamasth och Ishduhr.

Shurath var ett framgångrikt kejsardömena som glänste över andra riken. Dess folk levde gott, utan krig, sjukdommar och svält under styret utav de Sju. Ledarna lyssnade på sitt folk som inte hade något emot att styras utav någon som såg till deras bästa.

<font size="4"> Splittrandet utav de Sju </font size>
Även Shurath fick sin del utav Aphosths inflytande. De Sju vändes mot varandra genom en blodig kupp. En utav de Sju såg sin chans att ta makten. Nu när kejsardömet hade enats behövde han inte längre de andras hjälp. Eftersom kuppmakaren inte själv kunde göra sig av med de övriga försökte han få med sig ytteligare två utav de Sju på sin sida, vilket lyckades.

Kuppen var dock inte helt felfri. Den överaskade återstoden utav de Sju hade börjat bli misstänksamma och hade förberett sig på något liknande. Resultatet utav kuppen blev att upprorsmakarna tog makten, men de lyckades endast göra sig av med en utav sina fiender. Resten utav de Sju flydde åt olika håll och lyckades gömma sig.

<font size="4"> Kriget med Matharkams </font size>
En utav de Sju flydde över haven till ett rike kallat Matharkams, en avlägsen granne i väster till Shurath. Hon tog sig snabbt in i de inre kretsarna utav Matharkams styre. Gudinnan erbjöd sina hjälp till Matharkhams härskare om denna i sin tur hjälpte henne att hämnas. Efter att ha lagt fram ett förslag om erövring utav Shurath till härskaren startades förberedelserna för krig.

Härskaren utav Matharkhams var även han en gudomlig varelse levandes bland människorna. Tillsammans med gudinnans hemligheter om Shurath och Matharkhams krigsmakt skulle hämden bli hårt mot kuppmakarna.

Shurath överaskades utav anfallet från Matharkams, men stod inte helt oförberett, en armé hade börjat byggas upp för att verkliggöra de nya ledarnas stora planer för kejsardömet.

Kriget blev hårt och långvarigt. Till slut kunde inte den bortjagade gudinnan förmå Matharkams ledare att fortsätta striderna. Den Matharkamsiska armén drog sig ur Shurath, men stor förödelse hade redan gjorts.

Utrdragandet berodde främst på stora oroligheter i Matharkams själv där trupper behövdes för att ställa saker till rätta. Mycket underliga och förskräckliga saker hade börjat ske i Matharkams efter att kriget hade nått sin kulmen. Detsamma skedde samtidigt även i Shurath . Bergen och landet tycktes ha blivit sjuk eller ondsint. Jorden omformade sig. Öar sjönk och jordbävningar blev något som skedde dagligen. Upp ur marken och havet steg vulkaner. Från djuphaven kom många olika förskräckliga odjur. Värst drabbades Shurath, men även Matharkams led svårt. Självklart var allt detta en del i den bortglömda Artakhasen Aphosths verk.

<font size="4"> Slutet </font size>
Motgången vände i de båda rikena till framgång när de som var kvar av de Sju samt Matharkams ledare kunde koncentrera sig på det nya hotet. Monstren dödades eller jagades bort, antingen ut i vildmarker, eller ned i havet som de en gång kommit ifrån. Mycket utav denna insats gjordes utav halvgudarna själva eftersom deras riken var slagna i spillror, och de som inte fick hjälp gick helt enkelt under, förutom i vissa ovanliga fall.

När monsten jagats bort återstod en lång tid utav återhämtning. När kejsardömets armar höggs av blev dess folk isolerade. Medan tiden gick glömde de bort kejsardömet och nya riken började skapas. Shurath blev till slut en avlägsen historia, endast en legend.

<font size="4"> Vad de flesta tror </font size>
Den allmänna berättelsen om de Sju säger att de avvikande utav dessa dog i kriget mot Matharkams. Denna version är spridd utav de återstående tre (från och med nu kallas upprorsmakarna de Tre) som nu styr. Syftet med denna lögn är självklart att inte förstöra kejsarens rykte, men det får även andra effekter. De andra Sjus rörelser blir mindre trovärdiga. Att någon avlägsen gud kallad Aphosth är inblandad i hela historien misstänker ingen. Ingen utav de Sju har någonsin gjort det.

Historien </font size>
Någon gång vände förfallet till framgång efter Shuraths upplösning. Ur den oreda som rådde reste sig människorna. De hade tappat kontakten med omvärlden, glömt bort sin historia och religion.

De gamla kartor som fanns kastades eller glömdes bort. De stämde inte längre och var inte till någon nytta. Världen hade bytt form.

<font size="4"> De nya rikena </font size>
De nya rikena som tog form liknade de från Shurath, fast mer som under tiden innan Shurath, eftersom de från början var isolerade och inte enade i ett kejsardöme. Alla skapades de utav människor med berättelserna om Shurath som en förebild någonstans i bakhuvudet. Nya furstar tog rollen som ledare över folket. Runt sig samlade de sina trognaste tjänare, som hjälpte dem att styra de nya rikena.

Riket Mehatharras på ön Thramas blev det dominerande riket i den nya tidsåldern, och skulle förbli så fram till kejsardömets Tellakhas uppgång. Thramaserna var de som knöt kontakt med andra öar först. Där hade kunskapen om skeppsbygge och sjöfart bäst bevarats efter fallet. Den avgörande faktorn för framgången var dock att detta rike leddes utav en utav de utstötta från de Sju.

Ithalkhad, som senare skulle bli centrum för kejsardömet Tellakhas, var under denna tid en utav de folkrikare rikena, men saknade särskilda kunskaper och resurser. Riket var ännu ingen makt att räkna med, trots att det i hemlighet leddes utav de Tre. Detta var dock något som skulle komma att ändras.

<font size="4"> Ithalkhads uppgång </font size>
Under ledningen utav de Tre växte sig Ithalkhad starkare för varje dag. Furstendömet hade få resurser och var för tillfället en avkrok i världen jämfört med det dominerande riket Mehatharras.

Ledaren för de Tre, han som en gång inlett planerna om uppror mot de sju, gav sig själv titeln kejsare och namned Kahud Masuth (kejsar Masuth). Han förklarade för sina tjänare och trogna att han skulle bilda det nya kejsardömet, Tellakhas (det nya kejsardömet).

Kejsaren gav sina två medhjälpare viktiga maktpostitioner. En fick styra prästerskapet och en fick i uppgift att finna de övriga utav de Sju. Under de Tres ledning skulle de omkringliggande rikena kuvas. Genom krig, hot och diplomati lyckades kejsardömet växa sig riktigt stort.

<font size="4"> Det Thramanska kriget </font size>
Alltmer växte spänningen mellan rikena Mehatharras och Tellakha. Mehatharras hade länge varit det mäktigaste riket runt Thasanhavet, men nu hade Tellakhas börjat knappa in.

Till slut satte en tellakhasisk flotta fart mot mehaterrasiska vatten. Detta inledde ett femårigt krig, mestadels utspelat på Thasanhavet (havet mellan det nuvarande kejsardömets huvudöar). Tellakhas vann ett avgörande sjöslag då större delen utav fiendes flotta nedgjordes. Efter detta flyttades striderna till ön Thramas där Mehatharras huvudstad Mehakhashamath belägrades. Belägringen varade två år. När slutligen stadens murar rämnade tog det inte lång tid innan resten utav den kända världen böjde sig för kejsardömet. Inom några få år lydde hela den kända världen under ett kejsardöme. Mehatarras ledare fanns det dock inget spår kvar av när kejserliga trupper intog palatset i Mehakhashamath.

<font size="4"> Nuläget </font size>
Riket Mehatharras styrdes utav en utav de sju som lyckats fly från kuppen innan riket Shuraths fall. Detta är inte känt, men mistänks, utav de Tre. Den utav de Sju som flydde bort från kejsardömet till riket Matharkams lever fortfarande där och planerar ytterligare hämd. Allt är en del i gudomen Aphost plan.

CGH

Warrior

CGH vill ha kommentarer om sitt färdiga koncept, och jag tror att det avskräcker många.
I fortsättningen kommer jag nog att hacka sönder det jag vill ha svar på till något mer allmänt som alla kan ha nytta av att läsa.

Kakan

Veteran
Re: Tackar för responsen!

En elak skruvning utav det vore ju att göra de andra gudarna till de som inte kan förlåta! Det som man tror varit gott vänds till ont.Då kommer onskan från alla håll!

jag tycker att det sätt som "onda" gudar (som aphost) brukar presenteras på är lite tråkigt, och din story följde det vanliga mönstret ganska så mycket, däremot gillar jag tanken på att det är de "goda" gudarna som inte kan förlåta och egentligen är de mest uppblåsta och osympatiska typerna. jag känner att jag behöver nämna mytologin i ett datorspel vid namn disciples, för det har nämligen precis en sån evil twist att det egentligen är de goda som är onda..
så här är det alltså, människornas gud kallas för the highfather och är den vanlige monoteistiske skäggige gubben och dyrkan av honom är den vanliga kristendomsripoffen, och som vanligt har han en sorts fallen ängel som härskar i helvetet och som kallas bethrezen.. det började med att highfathern hade skapat existensen och sina änglar coh skulle till att skapa en värld som skulle heta nevendaar, men han såg på sin favoritängel, bethrezen, hur vacker och fridfull han var och gav honom den gudomliga kraften att skapa världen. och det gjorde bethrezen. han skapade en fantastisk värld där människorna levde i harmoni med varandra och med naturen. när han till sist var klar så lämnade han välden för att hämta highfathern så han skulle få se resultatet, men när han var borta blandade de andra änglarna, fulla av avundsjuka mot bethrezen, sig i leken och spred hat och egoism bland människorna. när highfathen så skådade välden fanns där inte längre de gröna ängarna och eviga lyckan som bethrezen hade lovat, utan bara olycka, elende och krig. highfathern blev råförbannad. han tog bethrezen och slängde in honom i ett brinnande inferno där han skulle straffas tillsammans med alla syndiga människor för hans förräderi. och så blev det, och efter 6000 år av plågor och kaos är inte bethrezen sig själv längre... det finurliga är att highfathern är den som gjort fel, fast han antingen inte fattat det själv, eller bara undvikit att tala om det, men människorna tror alltså att bethrezen skapade en hemsk värld och att han fick sitt rättmättiga straff!