Jag tror att man kan vinna mycket på att använda metaplotten till en stor kampanj, problemet är att jag själv aldrig lyckats spela särskilt långa kampanjer, visst har vi påbörjat några stycken, men det brukar alltid komma ett nytt spel (eller i värsta fall: en ny modul som förstör) som blir mer intressant. Också tänker man: "det gör inget, vi tar bara en paus i den här kampanjen för några få spelpass X istället" och sen kommer man inte ihåg vad man höll på med, har tappat bort alla rollpersoner, eller helt enkelt fastnat i det nya spelet...
Nu vet jag iofs inte om jag har förstått frågan ordentligt, men jag svarar ändå:
Metaplotten kan vara en stor inspiration för spelandet, och är metaplotten bra så kan det bli en jättekampanj utav den. Den bästa metaplotten jag sett är nog Västmarks, där den inte bara märks av lite här och där, utan man får faktiskt mer konkreta tips på hur man kan utnyttja den. Det imponerades jag av (som ni som läst min recension vet), och hoppas jag får tid till att spelleda en kampanj med mycket av tipsen inbakade.
Och om man spelar igenom den, och redovisar den på så sätt så kommer självklart att världen bli lidande, men gör man det bra och rätt så är inte lidande rätt ord, det är mer förändrad. Och har man spelat kampanjen på ett sätt som spelgruppen tycker om så borde också spelvärlden ha utvecklats på ett sätt gruppen tycker om. Och då är det bara att fortsätta.
Risken kan ju vara att spelet känns "färdigspelat" men om så skulle vara fallet med min västmarkskampanj så skulle den ändå redan ha genererat MÅNGA timmar spelande, och mycket spelglädje. Så jag skulle vara helt nöjd med det...
Hade jag förstått frågan rätt?
chrull - naken och lite lullig.