Nekromanti Metaplot

Quadrante

Grisbonde
Vad har ni för erfarenhet av metaplotande.

Blir världen lidande av om metaploten redovisas, eller kan man rent utav vinna något på det?

[/color] [metaplot.övergripande perspektiv] [color:"orange"]

chrull

Stockholm Kartell
Jag tror att man kan vinna mycket på att använda metaplotten till en stor kampanj, problemet är att jag själv aldrig lyckats spela särskilt långa kampanjer, visst har vi påbörjat några stycken, men det brukar alltid komma ett nytt spel (eller i värsta fall: en ny modul som förstör) som blir mer intressant. Också tänker man: "det gör inget, vi tar bara en paus i den här kampanjen för några få spelpass X istället" och sen kommer man inte ihåg vad man höll på med, har tappat bort alla rollpersoner, eller helt enkelt fastnat i det nya spelet...

Nu vet jag iofs inte om jag har förstått frågan ordentligt, men jag svarar ändå:
Metaplotten kan vara en stor inspiration för spelandet, och är metaplotten bra så kan det bli en jättekampanj utav den. Den bästa metaplotten jag sett är nog Västmarks, där den inte bara märks av lite här och där, utan man får faktiskt mer konkreta tips på hur man kan utnyttja den. Det imponerades jag av (som ni som läst min recension vet), och hoppas jag får tid till att spelleda en kampanj med mycket av tipsen inbakade.
Och om man spelar igenom den, och redovisar den på så sätt så kommer självklart att världen bli lidande, men gör man det bra och rätt så är inte lidande rätt ord, det är mer förändrad. Och har man spelat kampanjen på ett sätt som spelgruppen tycker om så borde också spelvärlden ha utvecklats på ett sätt gruppen tycker om. Och då är det bara att fortsätta.

Risken kan ju vara att spelet känns "färdigspelat" men om så skulle vara fallet med min västmarkskampanj så skulle den ändå redan ha genererat MÅNGA timmar spelande, och mycket spelglädje. Så jag skulle vara helt nöjd med det...

Hade jag förstått frågan rätt?

chrull - naken och lite lullig.

Quadrante

Grisbonde
Jovisst, du förstod frågan.

Ska nog kolla upp det du nämner.Jag funderar också lite på om man kan ha någon fördel av att blottlägga metaplotten i förväg, någon överhuvudtaget.
Lite som "det är det här som håller på att ske", men ändå behålla spelbarheten och en värld i förändring.

chrull

Stockholm Kartell
Re: Metaplot [västmark spoiler...]

I det här fallet så är det ju ingen hemlighet i västmark att kungen är gammal och saknar tronarvinge så det kan man ju avslöja, men spelarna bör knappast veta om att ättlingar till Jesus, och gud själv, styr landet intill... Det är ju något som kanske inte ens kommer uppdagas i kampanjen, och om det gör det så är det inte direkt efter ett enda spelmöte :gremlaugh:

chrull

Quadrante

Grisbonde

Nä, det är nog sant.
Men jag kan medge att jag nu lockas av att spelleda en kampanj som börjar i den ändan att de vet(och någon vettig förklaring till varför), eller åtminstonde tror så (så nu är jag helt plötsligt inne på en falsk metaplot?).

chrull

Stockholm Kartell

Falsk metaplott?

Knappast. Att ge rollpersonerna information om spelkonstruktörens metaplott och sedan köra allt i backen och låta dem upptäcka att något eller inget alls var sant är ingen falsk metaplott. det är kreativ användning av idéerna, och det är väl vad metaplotten ska vara? inspiration till kreativitet alltså?

För att ta ett annat exempel så skulle jag mycket väl kunna tänka mig en vampirekampanj som inte alls slutar i gehenna, utan mer i att det är någon, som med hjälp av slumpen och gehenna-anhängare försöker röra om, kanske för att själv få mer makt eller bara för att han vill se vampyrerna gå under i röran han skapar...

chrull

Quadrante

Grisbonde

det är kreativ användning av idéerna, och det är väl vad metaplotten ska vara? inspiration till kreativitet alltså?
jovars kan väl vara sant.
men det kan också vara ett sätt att ta ett steg tillbaka, få översikt och förstå sammanhanget.Men det verkar som om metaplottandet mest används för att spelargrupper ska kunna följa "canon".

chrull

Stockholm Kartell
Plotteti plott

Jo, i de flesta fall verkar metaplotten mest finnas med för att förklara lite av världen, eller så är den helt enkelt för stor för att man kan se hur den verkligen kan användas. Eller så finns den inte alls...
Det var därför Västmark blev så spännande, där var det ett spel med en värld jag inte var överdrivet förtjust i, med regler jag gillade och med en metaplott jag älskade! Och jag vet att om jag kommer spelleda västmark mer än två spelpass i rad så kommer det bli början på en kampanj som inbegriper så mycket jag får med från "äventyr i västmark"-kapitlet. (eller vad det nu heter...)

chrull

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vad har ni för erfarenhet av metaplotande.
Att de oftast är helt ointressanta, tyvärr. De gör sig bäst som en trevlig bakgrundshistoria som man kan läsa som en berättelse, men som bäst ignoreras när det kommer till själva spelandet.

Metaplotten kan nämligen förhålla sig till kampanjen på tre olika sätt:

1) Den påverkar inte kampanjen alls. Då blir den just bara en bakgrundsbild som inte har speciellt mycket med någonting alls att göra. Till exempel får rollpersonerna höra att alla Tremere antitribu dött. "Jaha, synd för dem då!" säger rollpersonerna och fortsätter med det de höll på med.

2) Den lägger sig i kampanjen på ett sätt som spelledaren inte vill. Till exempel blir alla Tremere antitribu dödade utom den rollperson som råkar tillhöra den klanen. Eftersom kampanjen inte alls handlar om hur Tremere antitribu dödas skiter spelledaren i den händelsen eftersom det skulle leda iväg rollpersonen åt helt fel håll när han vill ta reda på varför hans polare dog. Det bästa sättet att hantera metaplotten i den situationen är att ignorera den, och så skulle det varit lika bra om den inte funnits alls.

3) Den är handlingen i kampanjen. Till exempel ska rollpersonerna ta reda på varför alla Tremere antitribu dött. Då är det inte längre en metaplott, utan en plott.

Kort sagt: de gör bara saker mer komplicerade för spelledaren. Skriv en bok istället! :gremcool:

/tobias

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Blir världen lidande av om metaploten redovisas, eller kan man rent utav vinna något på det?"

Det beror mycket på hur hårt spelföretaget själv fokuserar på metaplotten och hur styrd den är. Finns den med i bakgrunden bara som en antydan till något större mönster så kan jag acceptera den. Men de få gånger jag faktiskt har stött på en metaplott så har jag struntat i den helt och hållet.

Quadrante

Grisbonde
Re: Vad är Metaplot

Dina argument faller på (tycker jag) att du missuppfattat metaplotande.
(eller så missuppfattar jag ditt inlägg)Tycker det verkar som om du talar om en plot hela tiden, förvisso dåld plot, men inte en metaplot.

I Arkiv X är metaplotten att : gud existerar inte, alla våra religioners ursprung är från "aliens", eventuellt är mäniskan "aliens".Metaplöottens metaplot skulle kunna vara, gud existerar och manifesterar sig på ett sätt som vi upplever som "aliens".

En metaplot skulle kunna vara, allt styr av Illuminati.(men det är ji iofs sant) :gremwink:

Quadrante

Grisbonde
Finns det något tillfälle när du har använt dig av metaplotten blottad.

Tror ni inte man kan använda sig av metaplottande för lägga grunden för spelande och rollspelande i en kampanj genom att man blottlägger den.

Jag ser Metaplotten så här : det är de övergripande dragen som sammantaget utgör grunden för en plot.(skulle också kunnat skriva ..för en kampanj , ..för en värld/spel).

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Finns det något tillfälle när du har använt dig av metaplotten blottad."

Nej. Problemet med metaplotter är att de så ofta kretsar kring väldigt världsomspännande händelser. Jag föredrar kampanjer där rollpersonernas handlingar inte är skillnaden mellan världens undergång och en oändlig period av absolut lycka. Visst ska rollpersonerna kunna vara med och påverka, men att världens öde och framtid ska vila på några få individers axlar är bara löjligt.

Däremot händer det att jag själv skapar metaplotter till mina egna kampanjer. Men dessa är oftast på en lägre nivå.

Quadrante

Grisbonde
Däremot händer det att jag själv skapar metaplotter till mina egna kampanjer. Men dessa är oftast på en lägre nivå.

..och du har aldrig prövat att spela med den öppen ?

walium

Ganska töntig, faktiskt
"..och du har aldrig prövat att spela med den öppen ? "

Om du med öppen menar utan fastställt slutmål, så ja. :gremsmile:
Förutsatt att rollpersonerna befinner sig i en sådan situation att de faktiskt kan påverka förloppet.

Ulfgeir

Swashbuckler
Tja, som långvarig spelledare av Shadowrun är jag ju van vid deras metaplot där.

Den visar ju att det är en värld som förändras. I många fall så ger ju en metaplottisk händelse upphov till nya situationer som då kan generera äventyr eller som på ett eller annat sätt påverkar omvärlden. I en del fall så har de scenarion där spelarna är delaktiga i saker som så småningom leder upp till metaplotten.

Visst man kan bortse från saker i metaplotten, men då efterföljande supplement etc ofta bygger på att metaplottens saker har hänt så får man som spelledare mycket jobb om man vill ignorera det.

*spoiler... typ.* (kan man kalla det spoilers när det som beskrivs är saker som hände för åratal sedan?)

Menar de började med att låta organisationen "Universal brotherhhod" dyka upp. en ny sorts religion. sedan visar det sig att organisationen är en front för insekt-spirits (som då kommer från Earthdawn). detta leder upp till saker som The Chermak-blast där de spränger en tactical nuke i chicago för att döda ett gigantiskt näste av insektsspirits och chicago blir ett krigsområde... Senare en presidentvalskampanj där Dunkelzahn the great dragon vinner, och dör under mystiska omständigheter efter han svurits in. Hans testamente ger massor med uppslag...

/Ulfgeir

Quadrante

Grisbonde
med öppen tänkte jag mig blottlagd..

men som du skriver, öppen i betydelse utan fastlagt slutmål, är intressant i sig.
Vilket också gör den mer begärlig att blottläggas.Tex, metaplotten är att världen håller på att gå under(långsamt), eller att Alvfolket är döende och de letar efter ett bot..
Det är ju öppna plottar som kan blottläggas, och som kan vara metaplotten, utan att nödvändigtvis vara kampanjens eller äventyrets mål.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"med öppen tänkte jag mig blottlagd.."

I så fall så har mina spelare sällan tillräckligt många ledtrådar på hand för att inse att någonting är på gång förrän de befinner sig mitt inne i metaplotten.

Quadrante

Grisbonde
Menar de började med att låta organisationen "Universal brotherhhod" dyka upp. en ny sorts religion. sedan visar det sig att organisationen är en front för insekt-spirits (som då kommer från Earthdawn). detta leder upp till saker som The Chermak-blast där de spränger en tactical nuke i chicago för att döda ett gigantiskt näste av insektsspirits och chicago blir ett krigsområde... Senare en presidentvalskampanj där Dunkelzahn the great dragon vinner, och dör under mystiska omständigheter efter han svurits in. Hans testamente ger massor med uppslag...

Det är användbara saker, men är detta metaploten
...eller är det en konsekvens av/resultat av metaploten...

Krille

Super Moderator
"Blir världen lidande av om metaploten redovisas, eller kan man rent utav vinna något på det?"

Det beror på metaplotten (d'uh!).

Ett exempel på en öppen metaplott är Star Wars. "Alla" vet att Kejsaren får storsmisk i slutet på Return of the Jedi, att rebellerna får storsmisk i Empire Strikes Vack, och att rebellerna rockar fett i A New Hope. Det är en tämligen öppen metaplott. Samtidigt är det en väldigt fri metaplott, emedan det är en stor galax och saker och ting är sammanknutna.

En Star Wars-kampanj som jag spelade involverade två element av den "officiella" metaplotten. Det första äventyret i kampanjen gick ut på att frakta en stor låda från system A till system B. Lådan visade sig innehålla fabriskprototypen till en TIE Interceptor, en modell av TIE som inte dyker upp förrän i Return of the Jedi. "Aha!", tänkte vi, "listigt: orsaken till att den inte dyker upp förrän då är att den är såpass ny att den är på prototypstadie samtidigt med Empire Strikes Back. Lurigt!" Och vips så kände vi oss delaktiga i metaplotten.

Det här var det lilla elementet. Det STORA elementet var att spåra upp varför så enormt stora resurser fraktades iväg till en liten jävla skogsmåne längst ut i ingenstans. Efter en massa spionerande, intrigerande, lurifaxande samt en jävelepisk ljusvärjeduell mot Darth Vader så hade våra rollpersoner fått reda på att kejsaren höll på att bygga en ny Dödsstjärna i det systemet och att han själv skulle övervaka sista stadiet av projektet på plats. Dessutom flydde vi från Imperiet med en Lambda-klassens skyttel som lämpades över till rebellerna. Så plötsligt var i en del av metaplotten igen: det var vi som var de där spionerna som fick reda på informationen som användes för att planera anfallet i Return of the Jedi.

Och... tja, metaplotten har liksom varit redovisad i sin helhet sedan 1983 eller så, och rollspelet kom inte förrän 1987...