Quadrante
Grisbonde
får väl se det jär som svaret på frågan.
tack Krille
Borde kanske börja tänka efter.
tack Krille
Borde kanske börja tänka efter.
Okej. Den definition av metaplot jag använde i mitt inlägg är följande:Dina argument faller på (tycker jag) att du missuppfattat metaplotande.
(eller så missuppfattar jag ditt inlägg)Tycker det verkar som om du talar om en plot hela tiden, förvisso dåld plot, men inte en metaplot.
Det skulle jag välja att kalla för bakgrund. Det är en beskrivning av förutsättningarna för spelet och vad det är tänkt att handla om. Sedan är det väl en definitionsfråga om man vill kalla det för metaplot eller inte.I Arkiv X är metaplotten att : gud existerar inte, alla våra religioners ursprung är från "aliens", eventuellt är mäniskan "aliens".Metaplöottens metaplot skulle kunna vara, gud existerar och manifesterar sig på ett sätt som vi upplever som "aliens".
Ja, sådana metaplottar har jag inte speciellt mycket emot. Hela mitt inlägg var egentligen riktat mot WW vars metaplottar alltid tycks resultera i konstiga förändringar som antingen måste modifieras eller ignoreras, typ att alla vampyrer av klanen Ventrue plötsligt har fått åsneöron. Om jag faktiskt köpte deras produkter skulle jag verkligen irritera mig på det...Och precis som i Västmark har man möjligheten att välja: man kan låta metaplotten lura lite i bakgrunden och bidra till att göra världen mer levande, eller man kan kasta in rollpersonernas i dess mitt.