Nekromanti Metaplot

Dimfrost

Special Circumstances
Jag gillar metaplottar som inte är fullt så styrda. Eftersom alla redan har pratat om Västmark tänkte jag ta upp ett annat exempel: Kult. Man får reda på att det finns en metaplot, att Demiurgen har försvunnit och skapelsen går in i den sista cykeln, men inte så mycket mer. Jag tror alla spelledare i Kult har funderat på att slänga ihop den där slutgiltigt episka kampanjen som avslutar hela kampanjvärlden, men inte många har väl tagit steget fullt ut (Rising, har jag för mig, men ingen annan som jag har hört talas om). Och precis som i Västmark har man möjligheten att välja: man kan låta metaplotten lura lite i bakgrunden och bidra till att göra världen mer levande, eller man kan kasta in rollpersonernas i dess mitt.

Så vill jag ha mina metaplotter.

/Dimfrost

Ulfgeir

Swashbuckler
hmm, i viss mån en konsekvens av metaplotten.

En sak som de hade som definitivt var metaplot var ju att maginivån ökade vilket gjorde det lättare för vissa saker att komma igenom. Exempelvis insektsspirits som var ett par hundra år för tidiga och sedan hade de med lite saker med Horrors som var riktigt otrevliga saker.

Att sedan det då springer omkring ett gäng übermäktiga individer i Shadowrun, som är så gamla att de levde under tiden som Earthdawn utspelar sig, och då upplevde horrors förra gången de kom...

Men man kan väl säga att d ehar flera mer eller mindre parallella trådar som de väver ihop till en stor plot.

/Ulfgeir

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Vad är Metaplot

Dina argument faller på (tycker jag) att du missuppfattat metaplotande.
(eller så missuppfattar jag ditt inlägg)Tycker det verkar som om du talar om en plot hela tiden, förvisso dåld plot, men inte en metaplot.
Okej. Den definition av metaplot jag använde i mitt inlägg är följande:

"Omstörtande händelser som redovisas i nya moduler och förändrar världen på ett mer eller mindre radikalt sätt."

Alltså världsutveckling a la White Wolf. Det är det jag är emot.

I Arkiv X är metaplotten att : gud existerar inte, alla våra religioners ursprung är från "aliens", eventuellt är mäniskan "aliens".Metaplöottens metaplot skulle kunna vara, gud existerar och manifesterar sig på ett sätt som vi upplever som "aliens".
Det skulle jag välja att kalla för bakgrund. Det är en beskrivning av förutsättningarna för spelet och vad det är tänkt att handla om. Sedan är det väl en definitionsfråga om man vill kalla det för metaplot eller inte.

/tobias

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Och precis som i Västmark har man möjligheten att välja: man kan låta metaplotten lura lite i bakgrunden och bidra till att göra världen mer levande, eller man kan kasta in rollpersonernas i dess mitt.
Ja, sådana metaplottar har jag inte speciellt mycket emot. Hela mitt inlägg var egentligen riktat mot WW vars metaplottar alltid tycks resultera i konstiga förändringar som antingen måste modifieras eller ignoreras, typ att alla vampyrer av klanen Ventrue plötsligt har fått åsneöron. Om jag faktiskt köpte deras produkter skulle jag verkligen irritera mig på det... :gremcool:

/tobias

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, jo, det har jag ju svårt att säga emot. Själv är jag inte heller särskilt involverad i WoD så jag tänkte i första hand på "gammaldags" metaplottar a la Kult och Västmark, och det är något jag verkligen trivs bra med.

Sensmoral: Börja alltid med att definiera begreppen man pratar om, så slipper man missförstånd. :gremwink:

/Dimfrost