Nekromanti Metaploting. (Spelledarteknik)

Bunny

Crazy like a fool
Det är ett tag sedan det dök upp en tråd om metaplotter. Den här ska dock inte handla om deras vara eller inte vara, för de ska vara, iaf i min kampanj.
Saker och ting händer i värden som inte rollpersonerna har någon kontroll över: saker som påverkar rollpersonerna trots att de sker någon annan stans långt borta, eller förändringar som är del av en lång och omvälvande process (alltså allt från en övergång till penningekonomi till industrialisering). Som jag ser det är det den stora skillnaden mellan en dynamisk och en statisk värld, och jag vill ha dynamik.

Det problemet jag tänkt ta upp här är snarare hur man etablerar metaplotten hos sina spelare. Jag menar, när budbäraren kommer inrusande och skriker: "Kungen är död! Alfons har utnämnt sig själv till diktator!" vill jag ju inte att reaktionen bland spelarna ska bli "jasså jaha, jag visste inte ens att det fanns någon kung" utan snarare ska de tänka nått i stil med "Nej! Inte Alfons! Han är ju så elak och brukar koka barn i olja!" Därför kan det vara på sin plats att ha hunnit etablera kungen som snäll, fast gammal och sjuk, samt Alfons som hans lismande högra hand, men egentligen ond och hänsynslös. Dessutom kanske man redan har låtit rollpersonerna möta Alfons grymhet i ett äventyr, innan man släpper en sådan bomb som att han är deras nya Big Brother.

Jag vill alltså ha råd från er hur man etablerar en metaplot för spelarna. En metaplot som inte bara finns där, men som kan ruska om spelarna också. Kom med exempel, risken finns ju att jag inte tänkt på dem redan. :gremwink:

Warduke

Warrior
Finns 2 grejer att tänka på:

1, Etablera världen som den är när ni börjar. Snälla kungar, konflikter, allt som du vet att du tänker beröra, och allt som behövs för att måla upp en levande värld. Jag gör detta med hjälp av artiklar som spelarna får läsa innan. Man kan också med fördel berätta om detta under spel, men jag vet att jag inte kan förlita mig på spelarnas minne, att de ska komma ihåg nåt från ett spelmöte. En artikeltext finns kvar där för dem att läsa när de vill.

2, ändra och visa konsekvenserna. Ok, RP vet att det finns en snäll kung. Sen ersätts han. Beroende på hur väl du målat upp kungen innan får du göra olika mycket arbete nu. Har du bara nämnt "kungen är sjysst" så får du nu visa hur osjysst efterföljaren är, nya skatter, krig, strafftullar. Helst inte allt på en gång. Har du visat hur mycket i världen som är kungens förtjänst kan det räcka med små ändringar för att rollpersonerna sak fatta att det är till det värre.

- - -

Sen när det gäller metaplot så är dynamisk värld och metaplot inte samma sak. En dynamisk värld kan lätt skapas med hjälp av slumptabeller över handlingar på lokala, lands och världsvida områden. Metaplot är en övergripande berättelse som spelarna kan, eller inte kan bli involverade i.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Det problemet jag tänkt ta upp här är snarare hur man etablerar metaplotten hos sina spelare. Jag menar, när budbäraren kommer inrusande och skriker: "Kungen är död! Alfons har utnämnt sig själv till diktator!" vill jag ju inte att reaktionen bland spelarna ska bli "jasså jaha, jag visste inte ens att det fanns någon kung" utan snarare ska de tänka nått i stil med "Nej! Inte Alfons! Han är ju så elak och brukar koka barn i olja!" Därför kan det vara på sin plats att ha hunnit etablera kungen som snäll, fast gammal och sjuk, samt Alfons som hans lismande högra hand, men egentligen ond och hänsynslös. Dessutom kanske man redan har låtit rollpersonerna möta Alfons grymhet i ett äventyr, innan man släpper en sådan bomb som att han är deras nya Big Brother."

Snackar vi fantasy så kräver dylika reaktioner att rollpersonerna befinner sig närmare kungen och kungamakten än de flesta andra. Annars är det föga troligt att vanliga äventyrare har någon uppfattning om kungarna och deras respektive personligheter. För övrigt förväntar man sig inte samma beteende ifrån en kung som en bonnläpp. Kungar behöver inte förklara sig inför pöbeln och behöver sällan deras stöd, deras beslut genomdrivs av andra som ofta får skulden om de skulle vara impopulära.

Det finns andra makthavare som oftast står rollpersonerna närmare och som de har ett mer naturligt förhållande till som kan användas istället.

Jag gillar i allmänhet inte alltför tvingande inslag i rollspelandet. Metaplotter får inte kännas onaturliga och påtvingade, som att Alfons blir kung trots att precis alla i hela riket hatar honom och vet vilken genomrutten person han är. Ingen person kan bli kung helt på egen hand oavsett hur ond han är. Den kan vara överraskande och oväntade men inte helt osannlika ens i fantasyn. Som att Alfons i själva verket är en tidsresenär ifrån fascistdimensionen och snickrar ihop ett eget litet Blitzkrieg.

För övrigt så håller jag med om att en dynamisk värld inte är dynamisk för att den innehåller en massa inslag helt bortom rollpersonernas kontroll.

Rising

Vila i frid
Jag brukar inte etablera saker genom att be spelarna få läsa en lång text, som Schenström. Det är ålfiske i min bok. Jag brukar försöka hitta anledningar att etablera dem på ett naturligt sätt i berättelsen. Om jag exempelvis vill etablera en elak kung så kan jag låta en viktig spelledarperson vara en gycklare som satts i fängelse för att han häcklat denne konung. Oavsett vad spelarna kan behöva gycklaren till så kan det ställa till med problem att han blivit infänglsad, detta hänger då direkt ihop med hur elak kungen är som man vill etablera. Spelarna behöver inte förstå att du egentligen vill lära dem något om världen för att du har planer inför världens framtid.

Det är så jag tycker att det skall göras. Om man säger "nu skall jag berätta lite om kronpretendenterna i grannlandet!" så tänker ju bara spelarna "jaha? varför då?" och så ser de på lång väg att du håller på att förbereda några händelser i bakgrunden. Det är ballare att smyga in världsbeskrivningen. Och det är enklast att smyga in världsbeskrivningen om spelarna är aktiverade. Alltså måste det smygas in i ett sammanhang där spelarna har något att göra. Att prata med en spelledarperson som de faktiskt vill prata med är ett bra exempel.

En annan nödvändig sak att tänka på är att försöka ställa världen i lägen där du inte ens själv skall veta åt vilket håll det skall barka. Spelare kan sniffa till sig "Kefka kommer att spöa kejsaren och bli den nye härskaren"-situationer hur lätt som helst. Det är inte ett dugg roligt att leva i en föränderlig värld om man kan gissa sig till precis hur världen kommer att förändras. Om det finns många tänkbara utfall som alla skulle innebära intressanta förändringar, då blir det däremot roligt att leva sig in i världen. Det vanliga brukar väl vara att en spelledare sätter upp pjäserna så att "antingen kan den gode kung Olav härska över riket, eller så kan hans gode bror Elov komma att bli härskare. Det finns en tredje person som gör anspråk på titeln, den Svarte Baronen, men han har ingen armé så det låter inte så troligt. Ryktet säger att fattigdomen gjort honom så vansinnig att han flytt upp i bergen och ägnar sig åt demonologiska ritualer, ja, ha ha, honom behöver man sannerligen inte oroa sig för!" -och då vet ju spelarna precis vad de har att vänta sig.

Man måste hitta på lägen där många häftiga saker kan hända, men där man enbart väljer en av de olika häftigheterna. Ibland måste spelarna få oroa sig över något i onödan -låt vissa saker sluta bättre än vad man kanske inledningsvis skulle kunna tro.

Vindhand

Myrmidon
(Meta)plotting.

Det enklaste är att sluta betrakta den som metaplot och se den bara som en avlägsen del av den vanliga ploten.

Traditionellt är metaplot sådant som händer i världen utan att spelarna kan påverka det. När metaplotten pådyvlas en av ett onskefullt rollspelsföretag som vill sälja klan-noveller är den ju dessutom något som spelarna inte förväntas blanda sig i. Detta är dumheter.

Om man tar bort denna begränsning och bara breddar sin vanliga påverkbara plot så är det hela mycket enklare. Att Alfons blir diktator är ju ett fullbordat faktum, men om spelarna t.ex. har möjlighet att bege sig till grannlandet för att delta i guerillan eller Alfons dödspatruller är det vanlig plot, inte metaplot.

Så, grundknepet för att göra metaplot intressant är nog att se till att den
A: påverkar spelarna om än indirekt
B: kan påverkas av spelarna, åtminstone indirekt

Ännu bättre är om den faktiskt redan har påverkats av spelarna, men kanske inte avsiktligen. Alfons blev kanske diktator i grannlandet för att spelarna råkade döda/fängsla den riktige tronarvingen...

Det innebär dock att det inte längre är en "riktig" metaplot :gremsmile:

Pom

Swashbuckler
Jag brukar bestämma händelseförloppet i världen i förväg, dvs vad som kommer att hända om spelarna inte gör någonting. En kombination av saker man absolut vill ha med och tabellslående brukar jag tycka är roligast under planeringen. Sedan reviderar jag fortlöpande utifrån vad spelarna gör (och om jag ändrar mig, förstås). Jag har kanske inte utvecklingen klar i detalj flera sekel framåt, men ett par års framförhållning lönar sig.
Jag tycker om när rollpersonerna blir mäktiga någorlunda snabbt, både politiskt och i personlig effektivitet. Det ger spelarna möjligheter att på egna initiativ åstadkomma det jag älskar: rejäl åverkan på kampanjen.

Exempel? Tidigt få med rollpersonerna i någon gruppering med en klar agenda. Snart nog går de sin egen väg, men under tiden kan de styras åt rätt håll, få lämplig information om metaplotten, och känna sig delaktiga (en VITAL del av en kampanjs överlevand, men det vet vi ju alla, så jag ber om ursäkt för de högljudda stora bokstäverna).

Honken

Hero
Som jag ser det är det den stora skillnaden mellan en dynamisk och en statisk värld, och jag vill ha dynamik.

Håller med dig på den biten! Får man inte världen levande är det bara siffrorna på papperet kvar.

Spelar man fantasy får man använda den muntliga traditionen. Spelar man lite mer modern tid kan det ju finnas tidnings artiklar, orkar inte spelarna läsa dem så får du väl ta den muntligt. Spelare kommer alltid att behöva information, använd de till att sprida lite annan information också. Lite desinformation också, alla rykten som florerar kan ju inte vara sanna!

/Honken

Bunny

Crazy like a fool
Aha! Höjden av dristighet, jag ska svara er alla - i ett och samma inlägg!

Håll i er nu:

Krigsgreven skrev:
"Jag gör detta med hjälp av artiklar som spelarna får läsa innan"

Det är en helt klart intressant idé. Till en kommande kampanj, som ett bra tag har varit på planeringsstadiet, så kan det passa perfekt. Gärna med lite layout, kanske rentav i formen av en tidning.

Krigsgreven fortsätter:
"Har du visat hur mycket i världen som är kungens förtjänst kan det räcka med små ändringar för att rollpersonerna sak fatta att det är till det värre."

Kan jag tolka det som att metaploten i dina kampanjer är något nedtonad? Rollpersonerna i min grupp lever i omvälvningens tider, förändringarna ska alltså kännas av betydligt.

Krigsgreven avslutar:
"En dynamisk värld kan lätt skapas med hjälp av slumptabeller över handlingar på lokala, lands och världsvida områden. Metaplot är en övergripande berättelse som spelarna kan, eller inte kan bli involverade i."

Menar du att du använder slumptabeller eller är det bara ett exempel? Jag skulle för min del aldrig använda slumptabeller för att avgöra sådana saker, dessa är snarare instrument jag använder mig av för att förmedla den stämning jag är ute efter, stegra det äventyr jag byggt upp osv. Slumptabeller är alldeles för chansartade (duh!).

Metaploten i min kampanj är högst reell, varje person i världen ska känna sig involverad i den.

För övrigt så lyssnade jag på Eminem och Soldier i morse.
----

Walle skriver:
"Snackar vi fantasy så kräver dylika reaktioner att rollpersonerna befinner sig närmare kungen och kungamakten än de flesta andra."

Nu tycker jag inte att vi ska ta mitt exempel på för stort allvar här, jag har inte använt och tänker inte använda mig av det scenariot... :gremwink:

Walle fortsätter:
"Det finns andra makthavare som oftast står rollpersonerna närmare och som de har ett mer naturligt förhållande till som kan användas istället."

Jag hade faktiskt tänkt använda mig av Den Onde Baronen-klychan, hur visste du det?

Walle konstaterar:
"Jag gillar i allmänhet inte alltför tvingande inslag i rollspelandet. Metaplotter får inte kännas onaturliga och påtvingade, som att Alfons blir kung trots att precis alla i hela riket hatar honom och vet vilken genomrutten person han är. Ingen person kan bli kung helt på egen hand oavsett hur ond han är. Den kan vara överraskande och oväntade men inte helt osannlika ens i fantasyn. Som att Alfons i själva verket är en tidsresenär ifrån fascistdimensionen och snickrar ihop ett eget litet Blitzkrieg."

Det onaturliga håller jag med om, givetvis så måste metaploten strikt hålla sig efter en internlogik, annars faller den på sin egen orimlighet. När det gäller det påtvingade - hur menar du då? Ge exempel.

Walle avslutar:
"För övrigt så håller jag med om att en dynamisk värld inte är dynamisk för att den innehåller en massa inslag helt bortom rollpersonernas kontroll."

På sätt och vis är det ju så det är, även i våran värld, det är ju sakerna utanför våran kontroll som gör den så intressant att leva i. Jag vill inte ge spelarna känslan av att de är den visp som rör runt i spelvärldens sörja just där rollpersonerna är, medan resten av världen ligger kvavlugn. Snarare vill vill jag förmedla känslan av att rollpersonerna som stoppar ner tårna och vispar runt i spelvärldens malström, som konstant är i rörelse. Rollpersonerna är inte navet allt rör sig kring, men de kan fortfarande påverka flödet.

Men visst är det du som är på din avatarbild, det liknar dig iaf. :gremwink:
----

Rizz skriver:
"Om jag exempelvis vill etablera en elak kung så kan jag låta en viktig spelledarperson vara en gycklare som satts i fängelse för att han häcklat denne konung."

Det här är intressant; man behöver inte klämma åt rollpersonerna för att etablera en onding, man behöver bara låta dem träffa folk som blivit åtklämda. På sätt och vis har jag använt mig av det här en massa tidigare, men det är ändå smart att göra ett konstaterande - då är man ju mer medveten om vilka medel som finns att tillgå.

Rizz fortsätter:
"Om man säger "nu skall jag berätta lite om kronpretendenterna i grannlandet!" så tänker ju bara spelarna "jaha? varför då?" och så ser de på lång väg att du håller på att förbereda några händelser i bakgrunden."

Menar du Wardukes modell, så vilar den (i mitt tycke) på att man inte är övertydlig. Generella åsiktsströmningar bland populasen tror jag man kan ta upp utan att låta spelarna ana allt för mycket. "Den allmäna åsikten bland folket verkar vara att kungen är snäll, men vid hans sida står Alfons och viskar lögner" behöver inte vara så anmärkningsvärt om man tar upp det i en längre text om hur folket i landet har det. Särskilt inte om man lägger ut diverse andra trådar, som man inte har för avsikt att använda sig av.

Rizz snubblar vidare:
"Att prata med en spelledarperson som de faktiskt vill prata med är ett bra exempel."

Javisst! Helt enig. Jag har faktiskt ett halvfärdigt inlägg om spelledarpersoner sparat här på datorn, där tänker jag ta upp bland annat det.

Rizz konstaterar:
"Det är inte ett dugg roligt att leva i en föränderlig värld om man kan gissa sig till precis hur världen kommer att förändras. Om det finns många tänkbara utfall som alla skulle innebära intressanta förändringar, då blir det däremot roligt att leva sig in i världen."

Jag hålle helt med dig här, men hur förmedlar man det på bästa sätt? Får återigen fråga efter exempel.

Rizz avslutar med:
"Ibland måste spelarna få oroa sig över något i onödan -låt vissa saker sluta bättre än vad man kanske inledningsvis skulle kunna tro."

Är du tokig, i min kampanj ska ju allt konstant sluta värre än vad man skulle kunna tro! (Du har rätt naturligtvis)
----

"(Meta)plotting"

Stavas det verkligen med två t? Jag tänkte efter kanske 10 sekunder innan jag bestämde mig för att skriva det med ett.

Vindhand skriver:
"Det enklaste är att sluta betrakta den som metaplot och se den bara som en avlägsen del av den vanliga ploten."

Ojoj, jag luktar mig direkt till en skillnad på definitioner som skiljer sig från min. För mig är just metaplotten en avlägsen del av den vanliga plotten.

Vindhand fortsätter:
"Att Alfons blir diktator är ju ett fullbordat faktum, men om spelarna t.ex. har möjlighet att bege sig till grannlandet för att delta i guerillan eller Alfons dödspatruller är det vanlig plot, inte metaplot."

Japp, din definition skiljer sig helt klart från min och de tidigare skribenternas (som jag uppfattat deras definition iaf).

Vindhand bullrar:
"Så, grundknepet för att göra metaplot intressant är nog att se till att den
A: påverkar spelarna om än indirekt
B: kan påverkas av spelarna, åtminstone indirekt"

Håller helt med, som jag konstaterat tidigare.

Vindhand proklamerar:
"Ännu bättre är om den faktiskt redan har påverkats av spelarna, men kanske inte avsiktligen. Alfons blev kanske diktator i grannlandet för att spelarna råkade döda/fängsla den riktige tronarvingen..."

Ja, det är definitivt ett trix, om än svårt att använda speciellt ofta. :gremsmile:

Vindhand avslutar promt:
"Det innebär dock att det inte längre är en "riktig" metaplot "

Metaplott som metaplott liksom, jag diskriminerar inte... :gremwink:
----

Pom skriver:
"tabellslående brukar jag tycka är roligast under planeringen"

Tabellslående? Vilket tabellslående? Vilka tabeller?

Pom fortsätter:
"Jag tycker om när rollpersonerna blir mäktiga någorlunda snabbt, både politiskt och i personlig effektivitet. Det ger spelarna möjligheter att på egna initiativ åstadkomma det jag älskar: rejäl åverkan på kampanjen."

Jag brukar inte ha så brottom att låta spelarna komma upp sig, snarare får de ambitiöst kämpa för att ta sig högre än var de startade. Som gruppen i min kampanj ser ut nu, så är det meningslöst att låta alla rollpersoner komma upp sig, särskilt då en spelar musikant och en spelar tjänare. Annars håller jag med, att spelarna ska ha möjlighet att på allvar påverka kampanjen är för mig självklart.

Pom exemplifierar:
"Exempel? Tidigt få med rollpersonerna i någon gruppering med en klar agenda. Snart nog går de sin egen väg, men under tiden kan de styras åt rätt håll, få lämplig information om metaplotten, och känna sig delaktiga (en VITAL del av en kampanjs överlevand, men det vet vi ju alla, så jag ber om ursäkt för de högljudda stora bokstäverna)."

Yes, på lite olika håll så är rollpersonerna på väg att bli rejält insyltade i skeendet. Jag har alltså fler grupperingar, men grupperingar är inte det ända sättet att ge spelarna motivation att sylta in sig. Rivalitet, konflikter och vänskap är andra - låter man spelarna få kontakter runt omkring i världen så är man på god väg att få dem insyltade.

Pom avslutar:
"jag ber om ursäkt för de högljudda stora bokstäverna"

Det tycker jag nog du ska göra, de var riktigt obehagliga... :gremwink:
----

Honken skriver:
"Spelar man fantasy får man använda den muntliga traditionen. Spelar man lite mer modern tid kan det ju finnas tidnings artiklar, orkar inte spelarna läsa dem så får du väl ta den muntligt. Spelare kommer alltid att behöva information, använd de till att sprida lite annan information också. Lite desinformation också, alla rykten som florerar kan ju inte vara sanna!"

Ja, ryktesspridning är en metod att låta spelarna få hum om skeendet. Men man får vara försiktig här: att låta ett rykte florera för mycket blir lätt övertydligt.

Annars inga ytterligare kommentarer, vi verkar förstå varandra.
----

Jäss alltså, nu tar jag helg, så jag har ingen möjlighet att fortsätta diskutera förrän på måndag. Tills dess får ni sköta diskuterandet själva, det klarar ni säkert. :gremwink:

Warduke

Warrior
Smidig teknik, det här med att svara alla i samma inlägg, den ska jag försöka komma ihåg.

"Det är en helt klart intressant idé. Till en kommande kampanj, som ett bra tag har varit på planeringsstadiet, så kan det passa perfekt. Gärna med lite layout, kanske rentav i formen av en tidning."

Precis en tidning, i A5, var vad mina spelare fick i handen när jag startade upp min 38:e kampanj (inte helt säker på antalet, men jag gissar att min gissning är rätt nära) i ordningen för två veckor sedan. (Ja, kampanjen började då, häftet fick de en månad innan.) Som aldrig vill jag tvinga mina spelare, så de läser om de vill, de låter bli om de vill, precis som med rollpersonsbakgrunder.

"Kan jag tolka det som att metaploten i dina kampanjer är något nedtonad? Rollpersonerna i min grupp lever i omvälvningens tider, förändringarna ska alltså kännas av betydligt."

Det är olika, jag har strax över 20 kampanjer igång. Vissa saknar fullständigt en metaplot, några använder den som följer med världen och några använder en egen. Vissa är blandningar av den officiella och den egna. Poängen jag ville få fram var att om man visat lite av en bakgrundsdetalj måste man ta till större medel för att få in den i spelarnas medvetande och tvärtom. Jag är för det mesta en proponent för subtila medel men på grund av min kampanjmängd måste jag ta i då det ofta går år mellan två spelningar i samma kampanj.
Om du har alerta spelare kan du fortfarande ha subtila medel för metaplotten (exempelvis den onda kungens ondska) och uppenbara för andra saker.

"Menar du att du använder slumptabeller eller är det bara ett exempel? Jag skulle för min del aldrig använda slumptabeller för att avgöra sådana saker, dessa är snarare instrument jag använder mig av för att förmedla den stämning jag är ute efter, stegra det äventyr jag byggt upp osv. Slumptabeller är alldeles för chansartade (duh!)."

Ja, jag använder slumptabeller för vissa saker, väder, naturkatastrofer, ekonomi, torka och sånt. I kampanjer där säg rollpersonerna inte har ett dugg att göra med det stora kan jag tänka mig att ha det för världspolitik och sånt också.
Mina uttänkta plottar rör bara rollpersonerna, sen beror det på kampanjens art om metaplot förekommer eller inte.

Pom

Swashbuckler
Tabellelleller

Du frågar retoriskt:
Tabellslående? Vilket tabellslående? Vilka tabeller?
men det bryr jag mig inte om, utan ger dig istället ett bokstavligt svar:
De är ett förfärligt tidsbesparande sätt att på rimliga sätt fylla i de hål i kampanjplaneringen som ens grandiosa visioner och geniala infall har lämnat kvar. De kan också sätta fantasin i rörelse de gånger som (Gud förbjude) inspirationen tryter och spelgruppen kommer om en kvart. Därför har jag tabeller i reserv för allt möjligt, från existensplans och kulturers utveckling över seklerna till huruvida det blir inbrottsförsök i lanthandeln och om det i så fall lyckas.

Tabeller: bra som slavar, dåliga som herrar.

Bunny

Crazy like a fool
Re: Tabellelleller

"Du frågar retoriskt:"

Nej, frågan/frågorna var inte retorisk/retoriska, så ditt/dina svar var inte fel. Själv använder jag inte mycket slumptabeller alls, men gärna en som behandlar slumpmöten om jag har tillgång till en, sedan är jag intresserad av hur man kan använda skräcktabeller på ett smart sätt.

"Tabeller: bra som slavar, dåliga som herrar."

Det kan jag hålla med om.

Bunny

Crazy like a fool
"Jag har strax över 20 kampanjer igång."

Du måste vara en väldigt flitig spelledare som orkar med så mycket, jag har det slitigt med min enda kampanj. Hur många spelare omsätter du egentligen i alla dina kampanjer? Du kanske fungerar som motor bakom hela Enköpings rollspelande.

"Ja, jag använder slumptabeller för vissa saker, väder, naturkatastrofer, ekonomi, torka och sånt."

Det kanske vore en idé att använda några sådana, trots allt, problemet är kanske att det tar betydligt mer energi att fixa iordning en slumptabell, än att helt enkelt sätta in lämpligt naturfenomen när man har lust med det. Det är trots allt spelledarens privilegium, men ibland kanske jag håller för hårt på mina "rättigheter".

Edit: ja, en fråga verkar ju redan besvarad. Det slog mig aldrig att någon skulle starta en helt ny tråd pga ditt svar.