Nekromanti Metarollspel

PVC

Veteran
Jag fick just en ganska konstig idé som jag gärna vill ha lite åsikter om. Vad sägs om detta: det ultimata rollspelet för rollspelsmakare. Ett spelsom helt enkelt handlar om konsten att skriva rollspel.

Är det egentligen möjligt att skriva ett rollspel om detta ämnet? Jag är lite tveksam men tycker definitivt att det vore en häftig upplevelse. Som ni alla vet är ju rollspelsmakande en jobbig och tidskrävande procedur. Skulle man kunna återskapa den möda vi går igenom på ett snabbare sätt? Skulle någon man kunna nå upp till förväntningarna på ett sådant spel eller är det bara absurt? Vem skulle våga ta sig an utmaningen?

Är det egentligen nödvändigt? Vissa skulle ju säga att det är dumt att krångla till det så. Vill man låtsas skriva rollspel så ser man till att skriva ett rollspel själv utan att behöva rollspela om det.

Skriv vad ni vill. Jag förväntar mig MASSOR av kritik, rättningar och bannor. Blev bara så fruktansvärt fascinerad av ämnet. Massor av feedback.

Jambu

Swordsman
Allvarligt talat...

...så tycker jag att det minst sagt är en nytänkande och kreativ idé, men det är inget som jag skulle vilja spela. Jag kan helt enkelt inte tänka mig att sätta mig ner för en kväll av påhittat rollspelsmakande sitället för att spela ett vanligt rollspel.

På sin höjd skulle det vara kul att sträva efter ett lyckat rollspel under en kortare tid (dvs. 1-3 timmar istället för 1-x år) och få feedback (slå tabell för feedback, modifiera efter ditt spels betaversions framgångsvärde) som styrker ens förtroende (eller tvärtom), men det är nog det enda som jag skulle tycka vara kul under ett sådant spelmöte och altså inte värt det...

Ackerfors

Alas, your rapids!
Tråk-Yassilus

"Skriv vad ni vill."

Okej, det finns redan. :gremsmile:

Men okej, det finns fler än ett fantasyspel, fler än ett scifispel, och så vidare. Kört hårt, kanske gör du ditt spel genom vårt? :gremwink:

Sodivra

Champion
Jag tror att det skulle kunna funka som någon sorts sällskapsspel, men jag vet att jag skulle nog inte kunna uppbåda entusiasm och känna för en rollpersons rollspelskrivande, utom kanske i humoristiskt spel.

Vad jag däremot kan svara positivt på är vad jag först trodde att du ville ha: Ett sätt att skapa rollspel genom spelande - Då kan nämligen rekommendera Universalis: En del omgångar har slutat med att vi konstaterar att vi skapat en rätt grym värld, och enklare regler kan med lätthet föras in genom Universalis' Rules Gimmick-system.

</shameless plug>

EchonCique

Hero
Tråk-Yyy

Det finns redan. ( Direktlänk )

Scenarioform skrivet av Max Möller, dock på danska. På länken hittas hans övriga publicerade och framförda scenarion. Enligt källor är det helt sagolikt bra och han anses som en av de absolut mest framstående rollspelsförfattarna i Danmark.