Nekromanti Metod?

Adsinistratus

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
81
Location
Mitt kråkslott, Stockholm.
Jag tycker att det är bäst att köpa dem med Bp, eftersom det ger störst valfrihet. Om man ska slå fram dem tycker jag mest om att slå så många slag som man har grundegenskaper och sedan sätta varje värde på valfri grundegenskap.

Martin Hammar
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Slump- och poängbaserat!

Jag brukar föredra ett mellanting. Dvs poäng- och slumpbaserat. Det enklaste är att minska en tärning (undantag för storlek)... Och sedan räkna varje borttagen tärning som 3,5 eller 4 poäng...

Kravet är bara att man placerar ut minst 1 poäng per egenskap (förrutom storlek) så att fortfarande minsta möjliga värde fortfarande är densamma. Sedan får man inte heller lägga mer än 6 (ibland brukar jag köra med :gremcool: poäng på en egenskap (dock alltid max till det maximala värdet för rasen). Storlek fortfarande slumpmässigt.

Det ger en större möjlighet att välja grundegenskaps värde för sin RP, men samtidigt med inblandning av slumpen, som jag tycker är en nödvändighet.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: rättad version

RÄTTELSE! Smög visst in sig ett fel i detta inlägg.

Jag brukar låta spelarna slå med 3T6 två extra gånger. Till DoD 6 innebär detta att de slår nio gånger. De får sedan välja bort två slag, vilket brukar bli de två sämsta. De får sedan själva välja till vilka grundegenskaper de skall placera de kvarvarande sju slagen.

Storlek slår rp fram enl. regelboken.

Detta är en husregel som jag har och den funkar bra för mig och medför att Rp blir lite bättre än genomsnittet utan att för den skull bli allt för bra.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-01-20 15:20.</EM></FONT></P>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Måste vara felaktigt

Då Storlek bara slås med 2T6...och därefter modifikation.

Storlek anser jag att man slår som det står, oavsett slumpmetod.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Oops!

Du har rätt ang. storlek. tänkte inte på det när skrev inlägget.

Kan också påpeka att mitt sätt att slå fram grundegenskaperna är en husregel som jag har.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

teddy

Warrior
Joined
14 Jan 2001
Messages
218
Location
Rimbo, Stockholms Län
Jag gjorde så att dom fick sätta ut 100 poäng och det kostade 1 poäng att höja! Då är ju alla lika bra och det tycker jag är bra

Mörkrets Furste
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Jag gjorde så att dom fick sätta ut 100 poäng och det kostade 1 poäng att höja! Då är ju alla lika bra och det tycker jag är bra"

Det är just det som är problemet med poängbasering. Alla blir lika bra, och du förlorar tjusningen med slumpen och glädjen när man har slagit sina slag och har i snitt 4,75 eller så på varje T6:a.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag tycker att den bästa metoden är att man fr köpa fram sina grundegenskaper. Då så får man sin Rp mer som man vill ha det och så lipper Sl en väldans massa gänll på att man slog för dåligt osv.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Warent

Veteran
Joined
19 Jan 2001
Messages
37
Location
Nynäshamn, Sweden
Jag håller med dig Riddaren, det är roligare att slå fram än att köpa. Då blir det ju också mer verkligt. Hur ofta ser man folk som är lika stakra lika smarta etc.

//Warent
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Det är väl det som är charmen?

Att man inte helt kan styra hur rollpersonen kommer att bli genom att man slår med tärningar. Desto roligare blir det för rollpersonerna när de väl lyckas slå fram en rollperson som de gillar. IMHO.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Warent

Veteran
Joined
19 Jan 2001
Messages
37
Location
Nynäshamn, Sweden
Få se nu, 100 poäng?!?
Om man då ska göra en magiker:
(detta är bara ett snabb exempel)

Sty:10
Fys:13
Smi:13
Int:18
Spi:18
Psy:15
Kar:13

Är inte det "lite" för bra?

//Warent
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
För bra!

Jo: medelvärdet för grundegenskaperna i DoD (exkl. STO) är 73,5, dvs man skulle lägga poängen mellan 73 och 84 för att få det ungefär som i grundreglerna.

Men jag förordar helt slumpen eller som alternativet jag skrev tidigare (poäng- och slumpbaserat).

Inte renodlat poängbaserat system.

Storleken bör göras enligt grundreglerna anser jag, och därför inte skall ingå i någon poängbasering eller liknande.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,325
Location
Helsingborg
Jag tycker slumpmetoden med tärningar funkar bäst. Köper man så brukar man köpa ungefär likadant på alla gubbs samt kanske opta lite. Jag t.ex. har alltid hög SMI på mina gubbar (i andra rollspel då).

Nu när jag gjort om DoD rätt mycket så slår man fram och sedan kan öka m.h.a. BP.

Förut körde jag med att spelarna kunde sänka en grundegenskap med 2 steg och höja en annan med 1. Jag körde också med att de fick slå 3 ggr och ta det bästa men sänkt det till 2 då jag anser att det kan vara kul och spela dålig.

/[color:green]Han</font color=green> som ger spelarna mindre BP ju bättre de slagit så det jämnar ut sig lite
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Är inte det "lite" för bra?

Min rollperson (halvalv/präst) slog jag fram med 4 tärningar och valde bort det sämsta resultatet (Metod 5?) Så här blev det:

STY: 15
FYS: 14
SMI: 9
STO: 16
INT: 16
PSY: 18
SPI: 18
KAR: 15

Det är ju grymt bra i sådana fall...

Nerosuferoth, lyckost

Hail to the king, baby. - Bruce Campbell
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Man slår alla grundegenskaper. Inget går om.
Sen får spelarna "växla" 2=1.

Alltså...Sänker spelaren en grundegenskap med 2 poäng så kan han höja en annan med ett....

Varför???

Det är ett bra system/images/icons/wink.gif

Mvh
Necrotech
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,966
Location
Stockholm
Tidigare inlägg ...

Ett inlägg som kanske kan vara intressant i denna diskussion finns <a href="http://forum.rollspel.nu/showthread...&view=&sb=&vc=1#Post45534">här</a>. /Dante
 

teddy

Warrior
Joined
14 Jan 2001
Messages
218
Location
Rimbo, Stockholms Län
STO då?

Du missade att annvända dom på STO också! alla mina spelare är människor så det är inga mod. så därför måste du dela upp dom där 100 poängen på 8 egenskaper inte 7

Mörkrets Furste
 

teddy

Warrior
Joined
14 Jan 2001
Messages
218
Location
Rimbo, Stockholms Län
dom har ju valt olika

Dom har ju självklart valt olika yrken så det blir ju inte alls samma värden (krigare, helig krigare, trollkarl) så dom är inte ett dugg lika + att värden tycker inte jag spelar någon roll i ett rollspel det är ju ett sort skådespel och man använder inte grundegenskaper när man spelar, utan man använder sin personlighet, bakgrund m.m.

Mörkrets Furste
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Jasså?

"Du missade att annvända dom på STO också! alla mina spelare är människor så det är inga mod. så därför måste du dela upp dom där 100 poängen på 8 egenskaper inte 7"

Det står faktiskt i regelboken att Storlek slås med 2T6 plus modifiering, för människa är det 6. Det tycker jag funkar alla tiders med slumpen. Alltså behövs inga poäng där.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 
Top