Nekromanti Metod?

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: dom har ju valt olika

De blir visst lika bra, lägg ihop poängen för grundegenskaperna så får du exakt samma värde. Det gör inte att man får den glädjande känslan av att ha lyckats med tärningarna, eller misslyckats med tärningarna.

Alla har inte samma mentala och fysiska förrutsättningar, och det bör även avspeglas i rollspel. Dessutom är ju det ett spel, och då tycker jag att det bör finnas lite slump också.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Jasså?

Du skrev:

"Du missade att annvända dom på STO också! alla mina spelare är människor så det är inga mod."

Jag påpekade att STO faktiskt har modifiering, +6 för människor t.ex., du sa att det inte var modifiering. Dessutom är det en tärning mindre som slås.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Det är väl det som är charmen?

Men det är knappast charmigt med gnälliga spelare. Eller?

/Linus

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beauty is in the eye of the beholder"
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: STO då?

Det ger fortfarande ett medelvärde av 12,5 som jag tycker är alldeles för högt.

/Linus

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beauty is in the eye of the beholder"
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: För bra!

{I]medelvärdet för grundegenskaperna i DoD (exkl. STO) är 73,5,[/i]

Menar du möjligtvis 7,35?? 73,5 låter otroligt högt eftersom man bara kan ha 18 i en grundegenskap från början.

/Linus

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beauty is in the eye of the beholder"
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: dom har ju valt olika

Den största slumpen i ett rollspel är spelaren.

/Linus

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beauty is in the eye of the beholder"
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Måste vara felaktigt

"Storlek slår rp fram enl. regelboken."
/Hasse

Ämne: Re: Måste vara felaktigt

Då Storlek bara slås med 2T6...och därefter modifikation.

Storlek anser jag att man slår som det står, oavsett slumpmetod.

Riddaren


Vad var det för felaktigt i det?

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beauty is in the eye of the beholder"
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Måste vara felaktigt

Storlek slår rp fram enl. regelboken." hade jag inte med från början utan skrev att STO skulle slås fram med 3T6. Det som står i inlägget nu är rättat efter Riddarens inlägg.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Det är väl det som är charmen?

Nää. Fast de jag spelar med bruka inte gnälla, de får välja bort de två sämsta slagen.

Med "Det är väl det som är charmen?" menade jag att en del av det roliga med att skapa en rollperson är att just slumpen spelar roll, genom att slå med tärningar, för hur bra din rollperson blir. Det är en del av nöjet att slå med tärningar.

Personligen tycker jag att hela spelgruppen tillsammans borde komma fram till en metod alla är nöjda. Innebär detta skapande av husregler så är inte det fel. Då slipper man oxå förhoppningsvis gnälliga spelare ;-)

Själv föredrar jag en metod som inte ger skyhöga värden i alla grundegenskaper, detta är dock min åsikt, andra får självklart tycka annorlunda. Hur jag själv gör kan läsa i mitt inlägg ang. frågan.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-01-21 02:59.</EM></FONT></P>
 

Warent

Veteran
Joined
19 Jan 2001
Messages
37
Location
Nynäshamn, Sweden
Vad tycker ni om att låta spelarna välja mellan två olika metoder tex. antagligen få slå två gånger för varje grundegenskap(ej sto)(metod 3) LR får slå enligt metod två föra ner resultatet på ett papper och sedan placera ut enligt eget gillande.

//Warent
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: För bra!

Nope...jag la ihop alla medelvärden (3,5*3)*7=73,5 (exkl. STO)

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Gurrgel

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Men om du fick så bra slag måste du ha lyckats väldigt bra, med tanke på att genomsnittet ligger 7/ två tärningar, alltså 10-11 per tre tärningar
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Slå ett slag för varje egenskap och sen placera poängen som de vill.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Det är väl det som är charmen?

Nja, jag tycker helt klart att det är roligare och smidigare att köpa dem. Men som tur är så finns det finns det ju sätt som passar alla.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,966
Location
Stockholm
Inte riktigt ...

Slår man 4T6 och väljer bort den lägsta hamnar genomsnittet runt 12 (se nedan).
<font face="courier">
R.......f.......f%......F%

3.......1.......0,1%....0,1%
4.......4.......0,3%....0,4%
5.......10......0,8%....1,2%
6.......21......1,6%....2,8%
7.......38......2,9%....5,7%
8.......62......4,8%....10,5%
9.......91......7,0%....17,5%
10......122.....9,4%....26,9%
11......148.....11,4%...38,3%
12......167.....12,9%...51,2%
13......172.....13,3%...64,5%
14......160.....12,3%...76,9%
15......131.....10,1%...87,0%
16......94......7,3%....94,2%
17......54......4,2%....98,4%
18......21......1,6%....100,0%
</font>
R=resultat
f=frekvens
f%=frekvens uttryckt i procent
F%=kumulativ frekvens uttryckt i procent

/Dante
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,325
Location
Helsingborg
"<EM>Men det är knappast charmigt med gnälliga spelare. Eller?</EM>"
Det var en anledning varför jag gav BP till de som slog dåligt.

"<EM>Den största slumpen i ett rollspel är spelaren.</EM>"
Helt rätt. Med mina sju spelare är det alltid nå'n som flippar ur.

"<EM>Vad tycker ni om att låta spelarna välja mellan två olika metoder</EM>"
Tja. fritt land.. Själv tycker jag att SL är vek som inte kan bestämma sig för <EM>en</EM> metod.

Dessa metoder har jag stött på:<OL><LI>Slå 3 ggr på varje grundegenskap och ta det bästa.</LI>
<LI>Slå en gång och ta det. (Fick SMI, STY och KAR 4. Rätt rolig att spela)</LI>
<LI>Slå en gång och välja om man vill slå om igen men då måste man ta det resultatet</LI>
Sedan får man slå om 1T3 ggr igen på vilken grundegenskap man vill. Måste inte ta det resultatet.</LI>
<LI>Slå 7 ggr (inkl. STO) och sätta ut resultaten hur man vill. Nackdel: Funkar inte på annat än människor.</LI>
<LI>Slå 9 ggr, välja bort två och sätta ut de övriga hur man vill. Samma nackdel som ovan.</LI>
<LI>Min metod som jag skrev i ett tidigare inlägg.</LI>
<LI>100 p. som man kan sätta ut på grundegenskaperna (inkl. STO). Olika minus för olika raser enligt SL:s tycke.</LI>
<LI>300 p. att sätta ut på grundegenskaper. Det som blir över ska man använda till färdigheter.</LI>
</OL>De två sista var när vi skulle göra karaktärer för att snabbt komma igång.

/[color:green]Han</font color=green> som tycker att alla sätt är bra förutom de dåliga
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
instämmer...

att slå fram karaktären är roligare än att köpa för poäng på grund av slumpen, även om köpsystem är mer balanserade...

(o0)
/1i\
 
Top