Kan någon tala om vad Metropolis är för film egentligen? Är den sevärd (=värd att leta rätt på) och varför? Jag har förstått att Metropolis anses som en "viktig" film, det vore kul om någon kunde förklara saken närmare.
SF-rulle. Ungefär som I Robot fast från 20-talet. Egentligen innehåller den väl i stort sett alla stora frågor som SF-genren har brottats med genom tiderna - "Vad är en människa?" och "Vad blir människans värde jämfört med maskinen?"Kan någon tala om vad Metropolis är för film egentligen?
Viktigt i sammanhanget är dessutom efterlysningstiden, dvs hur länge en pixel lyser efter att elektronstrålen svept över den. TV-bildrör har jättelång (på en elektronisk skala...) efterlysningstid och klarar därför att ge en stabil bild trots låg uppdateringsfrekvens, men kan ge spår av tidigare bilder, tex om ett vitt objekt rör sig över en svart bakgrund så kan man ibland se en "svans". Arkadmonitorer funkar ungefär som en TV i det avseendet, medan datormonitorer har betydligt kortare efterlysningstid, vilket gör dem distinkta i uppdateringarna men ger dem en viss tendens till flimrighet.En normal datormonitor ligger mellan 75 Hz och 85 Hz, alltså 75 till 85 bilder per sekund - mindre än så är i längden jobbigt för ögonen.
Fast å andra sidan så är den tillräcklig för ändamålet. NTSC togs ju fram för att kräva mindre frekvensutrymme och därmed tillåta fler kanaler som trycker ut mer lågkvalitativt skit, och vem bryr sig om att färger är stabila som en LSD-trip då?NTSC sägs lite elakt stå för "Never The Same Color".
Det man oftast gör är helt enkelt att köra var tredje frame två gånger, vilke drar upp 18 fps till 24, vilket är tillräckligt nära 25 för att man inte ska märka något. Ska man ha upp det till 30 så får man göra något i stil med att dubblera alla utom var tredje fram, vilket blir exakt 30 fps. Jag tror ingen har lyckats göra någon vettig extrapolering för att skapa nya frames som funkar bra.En del försöker åtgärda detta genom att helt enkelt extrapolera extra rutor mellan de som finns, så att filmen kommer upp i 25 bilder per sekund utan att gubbarnas hastighet ändras.
Man kan speeda upp 24 fps till 25 utan att det märks, däremot så är det betydligt klurigare att gå mellan 25 och 30, speciellt som PAL och NTSC dessutom har olika upplösning så att man måste lägga till/ta bort linjer.Det där med skärmfrekvensskillnader är ett härk, f'rexten.Problemet uppstår så fort man försöker föra över en film från biofart (24 Hz) till TV-format (25 respektive 30 Hz), eller koda om från ett system till ett annat.
NTSC togs fram för att vara kompatibel med de svartvita sändningar som fanns under den tiden och var först, den utveklades därmed absolut inte för att ta mindre frekvens utrymme, sedan kom SECAM som var ett annat sätt att göra detta på för att få stabilar (men ack så mycket mattare) färger, den hade också problemet att för att lägga ihop två signaler måste man avkoda dem för att sedan sammankoda dem, efter dessa två kom PAL som byggde på NTSC men hade färgkodningen i ett annat frekvenslager, detta betyder inte att det behöver ta mer plats, det är bara tvkonstruktörer som konstruerat tv apparater så och sedan har folk inte ändrat på det pga kompabilitet.Fast å andra sidan så är den tillräcklig för ändamålet. NTSC togs ju fram för att kräva mindre frekvensutrymme och därmed tillåta fler kanaler som trycker ut mer lågkvalitativt skit, och vem bryr sig om att färger är stabila som en LSD-trip då?
Sorry, uttryckte mig klumpigt. Den togs fram för att få färg, med bibehållande av kompatibiliteten med svart-vita sändningar, precis som du säger. Ett av designmålen var dock att hålla igen på bandbredden (annars hade man lika gärna kunnat sända färginformationen i en separat kanal på sidan av ljusinformationen och klarat problemet ändå).NTSC togs fram för att vara kompatibel med de svartvita sändningar som fanns under den tiden och var först, den utveklades därmed absolut inte för att ta mindre frekvens utrymme
Eeeek! Fel! PAL har nästan samma kodning som NTSC (dvs kodar färgerna som fasförskjutning), men fasförskjuter varannan linje åt olika håll och använder sedan föregående linje för att justera färgen (baserat på tanken att det inte ändras så mycket mellan två linjer). Därav namnet PAL (Phase Alternating Line).efter dessa två kom PAL som byggde på NTSC men hade färgkodningen i ett annat frekvenslager
Men alla monitorer (alla jag testat i alla fall, vilket antagligen inte är mer än 80% av världens monitorer) klarar det fortfarande (även om de inte talar om det för datorn), även om Windows krånglar lite om man vill använda det. För den rätta autentiska känslan så behövs det dock ibland, men då har man program som tex PowerStrip till sin hjälp som fixar det.Och en annan sak som du inte gjorde helt klart men jag tror att du vet (men andra kanske inte har den lyxen) är att interlace inte finns på monitorer till datorer pga att datorer inte har behövt den upplösnings boosten sen början av nittiotalet, tvapparater behöver det vanligtvis inte särskilt mycket heller nu för tiden men pga att det finns gammla tv-apparater måste sändningarna vara det ändå.
Jag vet detta men är väldigt dålig på att skriva som jag tänker, det var dock en grovare miss än vanligt, jag ber om ursäkt.efter dessa två kom PAL som byggde på NTSC men hade färgkodningen i ett annat frekvenslager
Eeeek! Fel! PAL har nästan samma kodning som NTSC (dvs kodar färgerna som fasförskjutning), men fasförskjuter varannan linje åt olika håll och använder sedan föregående linje för att justera färgen (baserat på tanken att det inte ändras så mycket mellan två linjer). Därav namnet PAL (Phase Alternating Line).
SECAM däremot är ett helt annat kritter och funkar som du beskriver PAL, dvs med en separat färgkanal.