Nekromanti Metropolis

Rising

Vila i frid
Moriter är Metropolis "arabfolk" och omtalade för sin skönhet och fåfänga. [...] Männen är dominanta i samhället och kvinnor utnyttjas till fullo på alla sätt och vis.
Yikes! Det var nog det mest politiskt inkorrekta jag sett på länge, i rollspelshobbyn.

Jag vet inte om jag tycker det är bra eller dåligt; men det var helt klart något som jag reagerade på.

Annars: Det ser bra ut. Inga stora utropstecken, men det behöver man å andra sidan inte ha. Jag älskade Chronopia och tycker att jättelika, moderna fantasystäder är fantastiska som skådeplatser för roliga, spännande och engagerande äventyr. Så konceptet i sig är dead on.

Hero84

Veteran
Formuleringen "arabfolk" är använt i den här tråden för att folk ska kunna relatera. Några synonymer med araber i boken finns således ej.

Att kvinnor är förtryckta i en "dåtida" värld är ju väldigt politiskt inkorrekt har jag hört ^^

Du reagerade inte på att männen i stort sett används som avelsobjekt i Arkernas kultur?

Rising

Vila i frid
Du reagerade inte på att männen i stort sett används som avelsobjekt i Arkernas kultur?
Nja; alltså, det jag reagerade över gällande arabfolket var just att de påminde om den stereotypa bilden av araber i detta avseende.

Det gulhyade folket påminde ju inte mycket om vår världs asiater; då de flög omkring i luftskepp, och samma sak med nordmännen som du beskrev som ett matriarkat. De andra folken tycktes uppvisa väldigt stora skillnader gentemot vad de representerar i vår värld. Jag tyckte det var ett ganska stort utropstecken att just araberna stod ut i detta avseende (i övrigt hade de förstås en intressant twist som inte påminde något om en arabkarikatyr).

Det var alltså inte direkt kvinnoförtrycket i sig jag reagerade mot. Det fanns redan i gamla Chronopia - där Drakoniterna beskrevs som ett samhälle där honorna bara vistades inomhus och lade ägg - en feministisk mardröm. Sånt är intressant i ett culture gaming-spel. Det var bara kopplingen "araber - kvinnoförtryckare" som fick mig att dra efter andan, eftersom det var så in your face.

Hero84

Veteran
Jag förstår, jag tror som sagt att det berodde på mitt ordval i den föregående beskrivningen. Några liknelser med just araber och kvinnoförtryck används inte i boken.

Däremot kan man ju se tydliga inspirationskällor från de olika kulturerna med just nordmän, asiater och arabfolk, det går nog inte att undvika.

Hero84

Veteran
Ta gärna en titt emellanåt på wikin, den uppdateras med ny information hela tiden.

Har tyvärr ingen tid att sitta här på forumet och skriva ut information. Hoppas att informationen finns tillräckligt tillgänglig ändå :gremsmile:

http://metropolis.wikispaces.com/

Kliv in och skriv en rad om vad du tycker om det som håller på att utvecklas!