damogn
Swordsman
- Joined
- 4 Feb 2018
- Messages
- 569
Hej,
Har funderat på ett rollspelssystem för enklare äventyr. Säg gärna till ifall något liknande redan existerar. Kommentera gärna med era tankar också!
EDIT
Version 2:
Systemet heter SPIKPUSS (tack .113, se post #7) och idén är att grundegenskaper ska vara centrala och inte bara något man tar fram vid skapandet av en rollperson och sedan inte använder mer. Jag tycker om superslimmade regelsystem, så förvänta er inte 100 sidor (eller ens 10). Detta är bara en skiss av kärnan, så se det inte som en färdig produkt.
Alla rollspersoner har ett antal grundegenskaper, just nu har jag tänkt mig åtta stycken:
STYrka
PSYke
INTelligens
KARisma
PERception
UTHållighet
SMIdighet
SNAbbhet
Alla rollfigurer har ett värde mellan 1 och 6 på varje grundegenskap och dessa värden används som modifikationen på tärningskast med 1T20.
För att utföra en icke-trivial handling skall man med 1T20 + modifikation få över ett av SL bestämt värde. Man kombinerar alltid två grundegenskaper när man utför en handling, dvs. man slår:
1T20+mod1+mod2
Exempel:
Bär en tung sten en längre sträcka med STY 3 och UTH 2. Spelaren kastar då 1T20+3+2
osv.
(Tack Björn den gode samt Björn Wärmedal).
Man får balansera skapandet av en rollfigur så att den inte kan ha för högt i alla grundegenskaper.
En lista över rimliga gränser att slå över är:
Lätt 10-14
Medel 15-19
Svårt 20-24
Det blir ju omkring 75%, 50% respektive 25% om den totala modifikationen ligger på 6.
Fördelen med detta system är att det finns 28 kombinationer att välja mellan, eftersom du kan välja ut 2 element bland 8 på 28 olika sätt (dvs. exklusive permutationer).
Man behöver alltså inte färdigheter i ett sådant system.
Nackdelen är ju givetvis att "alla kan försöka göra allt utan skolning", vilket kan avskräcka vissa. Ett annat problem är att reglerna lämnar över tolkning till spelledaren eller spelaren när det kommer till vilka grundegenskaper som ska användas i en given handling (man kanske inte vill använda sig av KAR om man bara har 1 i det, och dylikt). Detta skulle kunna åtgärdas med att skriva en lista över vilka grundegenskaper som används för vanligare handlingar. Det gör dock reglerna "tyngre".
Har funderat på ett rollspelssystem för enklare äventyr. Säg gärna till ifall något liknande redan existerar. Kommentera gärna med era tankar också!
EDIT
Version 2:
Systemet heter SPIKPUSS (tack .113, se post #7) och idén är att grundegenskaper ska vara centrala och inte bara något man tar fram vid skapandet av en rollperson och sedan inte använder mer. Jag tycker om superslimmade regelsystem, så förvänta er inte 100 sidor (eller ens 10). Detta är bara en skiss av kärnan, så se det inte som en färdig produkt.
Alla rollspersoner har ett antal grundegenskaper, just nu har jag tänkt mig åtta stycken:
STYrka
PSYke
INTelligens
KARisma
PERception
UTHållighet
SMIdighet
SNAbbhet
Alla rollfigurer har ett värde mellan 1 och 6 på varje grundegenskap och dessa värden används som modifikationen på tärningskast med 1T20.
För att utföra en icke-trivial handling skall man med 1T20 + modifikation få över ett av SL bestämt värde. Man kombinerar alltid två grundegenskaper när man utför en handling, dvs. man slår:
1T20+mod1+mod2
Exempel:
Bär en tung sten en längre sträcka med STY 3 och UTH 2. Spelaren kastar då 1T20+3+2
osv.
(Tack Björn den gode samt Björn Wärmedal).
Man får balansera skapandet av en rollfigur så att den inte kan ha för högt i alla grundegenskaper.
En lista över rimliga gränser att slå över är:
Lätt 10-14
Medel 15-19
Svårt 20-24
Det blir ju omkring 75%, 50% respektive 25% om den totala modifikationen ligger på 6.
Fördelen med detta system är att det finns 28 kombinationer att välja mellan, eftersom du kan välja ut 2 element bland 8 på 28 olika sätt (dvs. exklusive permutationer).
Man behöver alltså inte färdigheter i ett sådant system.
Nackdelen är ju givetvis att "alla kan försöka göra allt utan skolning", vilket kan avskräcka vissa. Ett annat problem är att reglerna lämnar över tolkning till spelledaren eller spelaren när det kommer till vilka grundegenskaper som ska användas i en given handling (man kanske inte vill använda sig av KAR om man bara har 1 i det, och dylikt). Detta skulle kunna åtgärdas med att skriva en lista över vilka grundegenskaper som används för vanligare handlingar. Det gör dock reglerna "tyngre".