Nekromanti [Midnatt] - Att skapa ett monster?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Futuristiskt eller?
Neotrad är en term jag sett slängas med när det gäller spel som är byggda enligt tradsimmodell (alltså, ungefär som gamla rollspel om man ser till fokus och roller kring bordet) men där man tänkt lite mer på att fokusera in spelvärldar och regelsystem till att passa och så, alltså mer som forgespelen.

Som jag fattat det, iaf.

solvebring

Superhero
Re: [Midnatt] - Vem/vilka är man?

Ska det förresten vara som i CoC att man är en hoper nördiga, pålästa herrar med för stor nyfikenhet som gärna stoppar näsan i blöt bara för att få veta sanningen och nå större kunskap, eller ska man vara en awesome underground-squad som i Buffy, eller kanske ingå i en liten wierdogren inom underrättelsetjänsten som Mulder och Scully i X-files?

krank

solvebring said:
Ska det förresten vara som i CoC att man är en hoper nördiga, pålästa herrar med för stor nyfikenhet som gärna stoppar näsan i blöt bara för att få veta sanningen och nå större kunskap, eller ska man vara en awesome underground-squad som i Buffy, eller kanske ingå i en liten wierdogren inom underrättelsetjänsten som Mulder och Scully i X-files?
Det snackar man ihop sig om innan man börjar; man skapar gruppen gemensamt först, alla skapar rollpersoner samtidigt, och sedan bygger SL en passande mytologi kring rollpersonerna.

Det är en del av det fina - mytologin skapas utifrån rollpersonerna, så tematiskt är det så att alla monster i själva verket bara är manifestationer av rollpersonernas spegelbilder! Det är en del av metoden att bygga kampanjer nämligen; att highschoolungdomar t.ex får brottas mycket med varulvar och vampyrer (kroppsförändringar, sexualitet) medan kristna får bekämpa demoner... åsåvidare.

I en kommande kampanj har jag...

(läs nu inte, Arftert eller ni andra som ska spela)

En hemlig Vatikangrundad organisation med uppdrag att hålla utkik efter underliga händelser och ytterligare demoninvastioner; På 50-talet manifesterade sig en demo, man besegrade den och nu har man hemliga labb och grejer under Vatikanen; det har inte skett några nya "breaches", men precis när kampanjen startar kommer helvetet att börja bryta loss med allehanda övernaturliga fenomen; med mycket kombination av demoner i alla former plus onda företag.

Och i själva verket kommer det att visa sig att de groteska, insektoida tingestarna man trott är demoner i själva verket är änglar. TA-DAH!

solvebring

Superhero

Orkar inte göra en "dölj spoil-knapp" och vill inte svara för mycket heller eftersom det vore att spoila för dina spelare. Dock kan jag säga det att tidseran och platsen är hur awesome som helst. Jag kan verkligen se det hela uppmålat framför mig. Det är så träffande att ha den typen av miljö i sådana rollspel. I love it!

solvebring

Superhero

Dock kan jag säga det att tidseran och platsen är hur awesome som helst. Jag kan verkligen se det hela uppmålat framför mig.
Du kanske förresten skulle strunta i "valfri värld"-grejen och köra på detta omtalade som en fast grej för det här spelet? Gillar det som sjutton.

krank

solvebring said:
Orkar inte göra en "dölj spoil-knapp" och vill inte svara för mycket heller eftersom det vore att spoila för dina spelare. Dock kan jag säga det att tidseran och platsen är hur awesome som helst. Jag kan verkligen se det hela uppmålat framför mig. Det är så träffande att ha den typen av miljö i sådana rollspel. I love it!
Ska förtydligas att det alltså utspelar sig i nutid, men att att den där första "breach":en skedde på 50-talet.

Tanken är att de började som en ganska big deal, med budget och grejer, men för varje år som det inte hände något... Tja, idag sitter de i ett slitet kontor fyllt av papper och skräp, med en dator från '93 och en skruttig volvo eller nåt. Ska låta dem få bestämma bil själva, tänkte jag.

Och så plötsligt börjar det hända grejer, samtidigt som de själva är på need-to-know-basis. De kan kontakta "hemmabasen" men då ska de kunna bevisa att den information de frågar om faktiskt är relevant, och så vet inte basen så jättevärst mycket utöver egenskaperna hos den där första demonen.

Den hade åtta insektslika vingar, en krökt, grotesk och uppsvullen kropp, ett stort antal små spindelben och sex runda käftar med ring efter ring av rakblandsvassa tänder. Typ så.

krank

solvebring said:
Du kanske förresten skulle strunta i "valfri värld"-grejen och köra på detta omtalade som en fast grej för det här spelet? Gillar det som sjutton.
Det kommer nog finnas med som en av exempelkampanjvärldarna, men en del av tanken är som sagt att man bygger värld utifrån rollpersonerna, istället för tvärtom. Det kommer jag inte att ändra på =)

solvebring

Superhero

Detta börjar bli såpass awesome, intressant att jag helt enkelt måste orka göra en spoilerknapp.
Så, Kranks spelare: Dis ist verboten!
(Fusktyska... Yeah!)

Ska förtydligas att det alltså utspelar sig i nutid, men att att den där första "breach":en skedde på 50-talet.
Aha, det var kanske inte riktigt lika coolt enligt mig personligen. Just för att jag har svårt för nutida kampanjer om det inte (av någon jävla underlig anledning som jag inte kan förklara) är väldigt jordnära, som t.ex. vanliga deckare. Hade varit jävligt coolt med femtiotal, jag kan liksom se alla vattenkammade frisyrer, terylenbyxorna, de svarta taxidroskorna importerade från USA, t.ex. gamla 50-tals Fordar, de tunga skrivborden med de knackande skrivmaskinerna, de tunga dokumentskåpen, den smarta killen med hornbågade glasögon... Ja, du vet. :gremsmile:

Tanken är att de började som en ganska big deal, med budget och grejer, men för varje år som det inte hände något... Tja, idag sitter de i ett slitet kontor fyllt av papper och skräp, med en dator från '93 och en skruttig volvo eller nåt. Ska låta dem få bestämma bil själva, tänkte jag.
Det där gillar jag skarpt. Det är skittufft eftersom jag verkligen gillar sådana där bortglömda, slitna miljöer. Det är liksom som sådana där stackare som får sitta i FBI's källare och sortera gamla fall, de som aldrig får nya datorer trots att det behövts se senaste typ fem åren, man använder hellre skrivmaskinen för att den är ett säkrare kort. Det är också de som ingen annan känner igen och pratar med, de som fått laga sin 20 år gamla kaffeautomat själva och som måste slå på den gamla TV:n varje gång bilden börjar hoppa. Ja, ser även detta framför mig. Slitet, dunkelt, en unken doft... Det finns ingen luftkonditionering så på sommaren är det otrevligt varmt och på vintern svinkallt osv.

Och så plötsligt börjar det hända grejer, samtidigt som de själva är på need-to-know-basis. De kan kontakta "hemmabasen" men då ska de kunna bevisa att den information de frågar om faktiskt är relevant, och så vet inte basen så jättevärst mycket utöver egenskaperna hos den där första demonen.
Detta är genialt eftersom spelarna i annat fall, även om det inte alltid är medvetet, antagligen skulle börja luta sig mot hemmabasen för mycket och tappa mycket av själva upplevelsen. T.ex. när de blir lata på något ställe för att det går lite trögt med utredningen just då. I sådana fall är det tacksamt att bara ringa ett samtal och få hälften av jobbet gjort åt sig, dock inte alls lika kul och spelutvecklande.

Den hade åtta insektslika vingar, en krökt, grotesk och uppsvullen kropp, ett stort antal små spindelben och sex runda käftar med ring efter ring av rakblandsvassa tänder. Typ så.
Cool! Cool! Gillar verkligen det här projektet. Ser fram emot mer av det.

krank

solvebring said:
Aha, det var kanske inte riktigt lika coolt enligt mig personligen. Just för att jag har svårt för nutida kampanjer om det inte (av någon jävla underlig anledning som jag inte kan förklara) är väldigt jordnära, som t.ex. vanliga deckare. Hade varit jävligt coolt med femtiotal, jag kan liksom se alla vattenkammade frisyrer, terylenbyxorna, de svarta taxidroskorna importerade från USA, t.ex. gamla 50-tals Fordar, de tunga skrivborden med de knackande skrivmaskinerna, de tunga dokumentskåpen, den smarta killen med hornbågade glasögon... Ja, du vet. :gremsmile:
Tja, raka motsatsen för mig - eller ja, nästan. Jag föredrar att spela i nutid, och har egentligen svårare att spela och spelleda ju längre bort man kommer - bakåt kan jag knappt spela om det är innan typ 1800 eller så; då får jag ingen inspiration, varken till rollpersoner eller äventyr. Den moderna världen är för mig det ultimata: Dels får jag massor av inspiration relaterad till dagens teknik och företeelser, och dels är både jag och spelarna automatiskt bekanta med hur världen funkar. Vi vet, så att säga, hur man åker tunnelbana och hur en hamburgare smakar. En genväg direkt in i inlevelsen.

Nutid plus något konstigt är därför default för mig, det är där allt utspelar sig i vanliga fall... Sen blir det lätt stereotypt om man kör i t.ex 50-tal eller liknande. Det blir mindre "det här vet jag hur det funkar" och mer "det här har jag fått för mig hur det funkar efter att ha sett en massa filmer". Och jag vill inte att det ska kännas som en film, det blir för mycket distans mellan rollperson och spelare.

Christoffer

It's all pig.
Har du spanat in Afraid något? Afraid är ett hack av Vincent Baker på dennes Dogs in the Vineyard, istället för mormoner har vi individer som på ett eller annat sätt är knutna till ett offer, antingen har de ett yrkesmässigt band, ett privat intresse, känner henne sedan innan eller så har de bara fallit sig så av slumpen att de ramlat över offret. Istället för en by skapar spelledaren innan spel ett monster, skapar ett offer som monstret redan gjort sin monstergrej på, och ett antal som monstret påbörjat sin monstergrej med eller tänker påbörja monstergrejer med och lite tjänare och slavar som monstret kan tänkas ha ordnat fram.

Vet inte om det hjälper dig på något vis, Afraid har mer ett slutet fokus, en historia runt ett monster, än kringresande monsterjägare ala Supernatural. Men, hur monstren skapas tror jag kan om inte annat vara intressant läsning.

http://www.lumpley.com/comment.php?entry=201 släng ett öga under Monsters-länken där.

och om du vill se hur det blir när folk spelar det

http://www.indie-rpgs.com/forum/index.php?topic=20048.msg209749 (ett färdigt monster med offer och sådant)

Och en mer uttömmande spelrapport: http://www.story-games.com/forums/comments.php?DiscussionID=2557

Afraid är en av de saker som står högst upp på min "speltestlista", skall bara hitta folk som verkligen vill spela det...

solvebring

Superhero

Nutid plus något konstigt är därför default för mig, det är där allt utspelar sig i vanliga fall... Sen blir det lätt stereotypt om man kör i t.ex 50-tal eller liknande. Det blir mindre "det här vet jag hur det funkar" och mer "det här har jag fått för mig hur det funkar efter att ha sett en massa filmer". Och jag vill inte att det ska kännas som en film, det blir för mycket distans mellan rollperson och spelare.
Med andra ord spelar du enbart nutidsrollspel?
... Kanske förresten inte behöver dölja inläggen något mer fast man vet ju aldrig vad spelarna kan luska ut genom att se mina svar... Bäst att vara på den säkra sidan.

krank

solvebring said:
Med andra ord spelar du enbart nutidsrollspel?
Jag spelleder nästan bara nutid. Jag har läst historia och mentalitetshistoria och sånt så jag känner mig hyfsat bekväm åtminstone i de senaste 100 åren, och gillar SF en hel del eftersom den genren mer utgår från att man åtminstone vet allt den moderna människan vet.

Jag blir till exempel alldeles nipprig i alla spelvärldar som helt saknar datorer. De är ett så centralt verktyg för problemlösning för mig.

solvebring

Superhero
Re: [Midnatt] - I tid och rum

Jag spelleder nästan bara nutid. Jag har läst historia och mentalitetshistoria och sånt så jag känner mig hyfsat bekväm åtminstone i de senaste 100 åren, och gillar SF en hel del eftersom den genren mer utgår från att man åtminstone vet allt den moderna människan vet
Själv gillar jag just att spela i annan tid, just för att nutid känns så vardagligt. Dock har jag inget speciellt emot det. Problemet är bara det att jag inte riktigt triggas ordentligt. Som jag sade ovan tycker jag i så fall bäst om ganska jordnära nutid. Dock kan jag hålla med om det att det är väldigt bekvämt och trevligt i den mån att alla är bekanta med världen och den tillgängliga kunskapen.

Jag blir till exempel alldeles nipprig i alla spelvärldar som helt saknar datorer. De är ett så centralt verktyg för problemlösning för mig.
Mjo, datorer är bra hjälpmedel, dock kan de vara till för stor hjälp ibland. Rollpersonen med välfungerande datorer och välutvecklade datakunskaper kan ibland ta död på mycket genom sina teknologiska genvägar och knep. Speciellt om spelaren bakom en sådan rollperson verkligen vet vad han/hon gör vid en dator. Visst, man kan som SL försvåra sådant förfarande på ett eller annat sätt om det är så. Fast det känns dock lite stelt eftersom det trots allt är en färdighet likt alla andra även om den nu är väldigt effektiv. Kort och gott, datorer är awesome hjälpmedel i många fall men själv föredrar jag rollspel där man klarar sig bra utan. :gremwink:
... Eller ja, föredrar är fel ord, gillar att spela i nutid såväl som framtid, dock är historisk tid mer i min smak även om jag inte alltid är supertajt på historia.