Ska förtydligas att det alltså utspelar sig i nutid, men att att den där första "breach":en skedde på 50-talet.
Aha, det var kanske inte riktigt lika coolt enligt mig personligen. Just för att jag har svårt för nutida kampanjer om det inte (av någon jävla underlig anledning som jag inte kan förklara) är väldigt jordnära, som t.ex. vanliga deckare. Hade varit jävligt coolt med femtiotal, jag kan liksom se alla vattenkammade frisyrer, terylenbyxorna, de svarta taxidroskorna importerade från USA, t.ex. gamla 50-tals Fordar, de tunga skrivborden med de knackande skrivmaskinerna, de tunga dokumentskåpen, den smarta killen med hornbågade glasögon... Ja, du vet.
Tanken är att de började som en ganska big deal, med budget och grejer, men för varje år som det inte hände något... Tja, idag sitter de i ett slitet kontor fyllt av papper och skräp, med en dator från '93 och en skruttig volvo eller nåt. Ska låta dem få bestämma bil själva, tänkte jag.
Det där gillar jag skarpt. Det är skittufft eftersom jag verkligen gillar sådana där bortglömda, slitna miljöer. Det är liksom som sådana där stackare som får sitta i FBI's källare och sortera gamla fall, de som aldrig får nya datorer trots att det behövts se senaste typ fem åren, man använder hellre skrivmaskinen för att den är ett säkrare kort. Det är också de som ingen annan känner igen och pratar med, de som fått laga sin 20 år gamla kaffeautomat själva och som måste slå på den gamla TV:n varje gång bilden börjar hoppa. Ja, ser även detta framför mig. Slitet, dunkelt, en unken doft... Det finns ingen luftkonditionering så på sommaren är det otrevligt varmt och på vintern svinkallt osv.
Och så plötsligt börjar det hända grejer, samtidigt som de själva är på need-to-know-basis. De kan kontakta "hemmabasen" men då ska de kunna bevisa att den information de frågar om faktiskt är relevant, och så vet inte basen så jättevärst mycket utöver egenskaperna hos den där första demonen.
Detta är genialt eftersom spelarna i annat fall, även om det inte alltid är medvetet, antagligen skulle börja luta sig mot hemmabasen för mycket och tappa mycket av själva upplevelsen. T.ex. när de blir lata på något ställe för att det går lite trögt med utredningen just då. I sådana fall är det tacksamt att bara ringa ett samtal och få hälften av jobbet gjort åt sig, dock inte alls lika kul och spelutvecklande.
Den hade åtta insektslika vingar, en krökt, grotesk och uppsvullen kropp, ett stort antal små spindelben och sex runda käftar med ring efter ring av rakblandsvassa tänder. Typ så.
Cool! Cool! Gillar verkligen det här projektet. Ser fram emot mer av det.