Nekromanti [Midnatt] - Författare?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo, jag vet, jag hade kunnat lägga detta under spelmakande. men nu gjorde jag inte det, så suck it up!

Nå, min fundering är mest kulturrelaterad, känner jag. Jag har funderat lite på det här med folks motstånd mot stämningstexter i rollspel; hur de tenderar att vara skrivna av folk som egentligen inte är så värst bra på att skriva, och hur de därför tenderar att mest bli pannkaka.

Det är såklart helt riktigt. Ändå envisas många spelmakare med att skriva eget... Jag undrar varför? Inbillar man sig att man är bättre på att skriva än vad man är? Det är inte helt ovanligt att man är beredd att slänga pengar på schyssta illustrationer, men att lägga pengar på en schysst novellförfattare är mindre vanligt. Får jag för mig.

Så, till ämnet: Jag funderar på att göra just det; lägga lite slantar på texter. Korta novelltexter, 1-2 A4 bara. Det viktigaste är språket och stämningen. Hur hittar man såna? letar man efter välskriven fan fiction och frågar, eller lägger man ut sin vädjan på rollspel.nu och hoppas att alstren som dyker upp inte kommer från enbart totala amatörer? Finns det folk som är bra på att skriva, vet om det, och ändå inte kostar skjortan om man skulle vilja köpa deras tjänster?

Vad är era tankar?

solvebring

Superhero
Jag undrar varför? Inbillar man sig att man är bättre på att skriva än vad man är? Det är inte helt ovanligt att man är beredd att slänga pengar på schyssta illustrationer, men att lägga pengar på en schysst novellförfattare är mindre vanligt. Får jag för mig.
Skriva är något de flesta spelmakare överhuvudtaget sysslar med och känner att de kan göra. En stor del av att skapa ett rollspel är ju att överföra idén i text. Skriva gör ju de flesta av oss, på gott och ont, bättre och sämre. Att "kunna" teckna är dock lite ovanligare. Jag menar, alla skriver ju någonting dagligen och det är något vi är bekanta med. Att teckna är däremot något som anses vara en speciell talang och däri ligger också större krav på hantverket. Man vill ju dessutom skapa ett spel för att arbetsprocessen är intressant och däri ligger oftast att man helt enkelt gillar att skriva. De som kan teckna också gör ju oftast det med. Ta Arfert och Krille till exempel. De både skriver och illustrerar just för att de kan. Så, det handlar väl om hur bekanta de olika hantverken känns och skillnaden vad det gäller kravet på kvalitet. Om alla skulle teckna och kladda dagarna i ända, lika mycket som alla skriver och kravet på en bra text vore detsamma som på en bra teckning (om det vore tvärtom alltså) tror jag att det skulle vara just precis tvärtom.

hur de tenderar att vara skrivna av folk som egentligen inte är så värst bra på att skriva, och hur de därför tenderar att mest bli pannkaka.
Just det. De har dock gjort det själva. Allt det man kan komma undan med att göra själv gör man gärna. En ful bild är svårare att komma undan med. Man behöver bara slänga ett öga på en bild för att se om den är "bra" eller "dålig". En text tar längre tid att sätta fingret på och är därför alltså lite lättare att skyla.

t: Jag funderar på att göra just det; lägga lite slantar på texter. Korta novelltexter, 1-2 A4 bara. Det viktigaste är språket och stämningen. Hur hittar man såna?
Tja, antingen börjar man leta efter texter som du säger eller så gäller det att känna rätt person. Tror jag. Arfert har ju gjort så med stämningstexterna/kortnovellerna i Saga. De är ju skrivna av Thomas "Kaos" Olsson. Tror förresten nu när jag säger det att Arfert nog är bra att fråga gällande ämnet eftersom han faktiskt har just gjort detta i praktiken. Den enda här tror jag?

... Finns ju dock glada amatörer som skriver jävligt bra. Det gäller bara att hitta dem. Själv skriver jag mycket, uppfattas som bra av vänner och bekanta, säger de, även om nu jag själv inte vill påstå detsamma. Grejen är dock att det säkert finns några på Rollspel.nu som säkert klarar biffen om du bara hittar dem.
Kan förresten provskriva om du vill det. För nöjets skull om inte annat. Var inte orolig, mitt forumspråk och mitt skönlitterära språk är inte detsamma.

Ekorren

Warrior
Låter intressant. Jag skulle klara av det utan större problem (beror i och för sig på vad du har tänkt dig). Och lite fickpengar är alltid tacksamt. Dock vet jag inte hur mycket tid jag har.

Vimes

Sillkung
Eftersom man skriver rollspel ter det sig säkert naturligt att också skriva all text, även stämningstexterna.

Med detta sagt så: visst, de suger oftast.

Och vidare: jag skulle tycka att det vore skitkul att skriva stämningstext till ett spel som Midnatt (som jag för övrigt fortfarande är rätt kåt på). Textprover kan ges och betalning utöver ett ex av den färdiga produkten behövs inte.

Arfert

Facit
solvebring said:
Tja, antingen börjar man leta efter texter som du säger eller så gäller det att känna rätt person. Tror jag. Arfert har ju gjort så med stämningstexterna/kortnovellerna i Saga. De är ju skrivna av Thomas "Kaos" Olsson. Tror förresten nu när jag säger det att Arfert nog är bra att fråga gällande ämnet eftersom han faktiskt har just gjort detta i praktiken. Den enda här tror jag?
Thomas Olsson var en författare och pjäsförfattare som jag hade förmånen att vara vän med (han dog i Laos under början av 2000-talet). Han skrev intro-novellen och en del av religions-kapitlet. Sedan skrev jag själv det mesta av övrig stämningstext (som de i början på varje kapitel), utom de tre kapitelinledningar Johan Danforth stod för. Både jag och Johan är hyfsade på att skriva prosa, men inte i Thomas klass. Han var lika bra som i stort sett vilken erkänd svensk romanförfattare som helst.

Numera skriver jag allt sånt själv, eftersom jag utvecklats som "författare". (....kan testa att skriva lite till Midnatt, Krank!)

Men det betyder inta att jag skulle tänka mig att lägga ut stämningstexter på andra, om det är rätt personer.

solvebring

Superhero
Han skrev intro-novellen och en del av religions-kapitlet. Sedan skrev jag själv det mesta av övrig stämningstext (som de i början på varje kapitel), utom de tre kapitelinledningar Johan Danforth stod för.
Oj, sorry. Tog det liksom förgivet eftersom han skrev inledningen.

Arfert

Facit
solvebring said:
Han skrev intro-novellen och en del av religions-kapitlet. Sedan skrev jag själv det mesta av övrig stämningstext (som de i början på varje kapitel), utom de tre kapitelinledningar Johan Danforth stod för.
Oj, sorry. Tog det liksom förgivet eftersom han skrev inledningen.
Det är lugnt... tar det som en komplimang..!

krank

Ekorren said:
Låter intressant. Jag skulle klara av det utan större problem (beror i och för sig på vad du har tänkt dig). Och lite fickpengar är alltid tacksamt. Dock vet jag inte hur mycket tid jag har.
Ska läggas på minnet =)

På den här tråden verkar det som att det skulle kunna tänkas finnas intresse och möjlighet iaf, och det glädjer mig. Jag har nämligen tillräcklig självinsikt för att inse att det inte är samma konst att skriva regler och liknande som att skriva skönlitterärt; jag kan skriva tydligt, korrekt och - om jag inte anstränger mig för att låta bli - akademiskt. Sånt funkar när det gäller världsbeskrivningar och regler, men för den skönlitterära knorren krävs något utöver ett tydligt och korrekt språk. Faktum är att tydlighet och korrekthet inte ens alltid är en fördel...

krank

solvebring said:
Kan förresten provskriva om du vill det. För nöjets skull om inte annat.
Kommer nog att lägga upp en ny tråd med mer aktivt sökande när det blir dags, så får folk provskriva...

EDIT: Sen får vi se hur många som kan tänka sig att ställa upp på att Midnatt (förutom en enstaka bild) är tänkt att släppas med Creative Commonslicens, dvs en "gör vad ni vill med text och bild så länge ni anger upphovsperson". Vissa är känsliga angående att helt släppa ifrån sig rättigheterna, har jag märkt. Nåja, jag kan alltid lägga in undantag om nån skulle skriva bra men inte vara villig...

krank

Ekorren said:
Jag får uppfattningen att du tvivlar på mina kunskaper. Det är inte bra för mitt ego.
Nänä; mer att jag ska starta en annan tråd senare, där jag faktiskt söker efter folk, ber om arbetsprover, och nämner det här med att texterna antagligen blir släppta via Creative Commons...

Thodd

Veteran
Oftast i min gamla spelgrupp när vi skrev ned ngt som hade med våra "äventyr" odyl att göra så var det ytterst sparsamma texter, bara skal för att kunna komma ihåg och resten bildades i huvudet.

Improvisation ftw =)