Nekromanti [Midnatt] - Frågor som inte kan besvaras kort

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo, jag jobbar ju vidare på mitt Monster-of-the-Week-rollspel (eller kanske mer monster-of-the-adventure)...

...och nu tänkte jag be om lite hjälp.

Jag hade tänkt att, som del i rollpersonsskapandet, man ska välja tre frågor att besvara om sin karaktär. Tanken är att det ska finnas en hyfsat lång lista med möjliga frågor, och att svaren på frågorna sedan ska kunna användas av SL som inspiration och uppslag till äventyr. Japp, typ flaggor, ja.

En fråga är obligatorisk - "Varför jagar du" - men utöver den ska man besvara 2-3. Och jag behöver frågor.

Grejen är den att frågorna inte får kunna besvaras med enstaka ord, namn etc. "Ja", "Nej", "Farbror Herbert" är alla skittråkiga svar. Det måste vara frågor som måste besvaras med minst en komplett mening, gärna flera.

De jag har hittills är inga höjdare:

- Vad är det viktigaste i livet för dig, och varför?
- Vem skulle du kunna dö för?
- Vad skulle du kunna döda för?
- Vem, eller vad, älskar du över allt annat?
- Vad är ditt yttersta mål med livet?
- Vem har du berättat för om ditt Jagande och om farorna som lurar därute?
- Vems ord är viktigare än lag?
- Beskriv din tro på en högre makt.
- Vad skulle du inte kunna tänka dig att ge upp för att nå dina mål?

Flera av dem är jättetråkiga, i och med att man kan besvara dem jättekort - med namn, till exempel. "Vad skulle du kunna dö för?" - "Manchester United". Ok, men vafan gör jag av det, liksom?

Hur kommer jag ifrån vem-och-vadfrågorna? Går det att omformulera dem så att de kräver mer utförliga svar?

Har ni några förslag på "starka" frågor som kräver utförliga svar?

Genesis

Ni dés ni maître
Jag förstår inte problemet. "Vad skulle du kunna dö för?" "Farbror Herbert". Om SL har någon form av intresse av att använda flaggorna eller nyfikenhet om rollpersonerna kommer hon att fråga "Oj, okej. Varför då? Vem är farbror Herbert?". Varför är det så viktigt att det står på formuläret som en hel mening? Skriv i reglerna "SL: kom ihåg att be spelarna förklara och motivera sina svar."

Liksom, förhoppningsvis kommer väl folk att prata om sina rollpersoner och inte bara lämna fram en lapp och säga "Det här är min rollperson. Nu börjar vi spela." Det känns väldigt onaturligt för mig.

Och om det nu är viktigt av någon anledning jag inte kan se, kan du inte bara säga "Svaret måste vara en hel mening."?

krank

Genesis said:
Och om det nu är viktigt av någon anledning jag inte kan se, kan du inte bara säga "Svaret måste vara en hel mening."?
Klart jag kan, men det känns lite som fusk - jag skulle hellre se att frågorna var smart utformade så att det blev så av sig självt.

krank

Genesis said:
Jag förstår inte problemet. "Vad skulle du kunna dö för?" "Farbror Herbert". Om SL har någon form av intresse av att använda flaggorna eller nyfikenhet om rollpersonerna kommer hon att fråga "Oj, okej. Varför då? Vem är farbror Herbert?". Varför är det så viktigt att det står på formuläret som en hel mening? Skriv i reglerna "SL: kom ihåg att be spelarna förklara och motivera sina svar."

Liksom, förhoppningsvis kommer väl folk att prata om sina rollpersoner och inte bara lämna fram en lapp och säga "Det här är min rollperson. Nu börjar vi spela." Det känns väldigt onaturligt för mig.

Förlåt, mitt tidigare svar var drygt och dumt i huvudet. Givetvis går det att göra så, och det blir antagligen min lösning också.

Däremot undrar jag om du har på lager antingen några sådana intressanta frågor eller någon länk där sådana finns? Jag är säker på att den här sortens frågor dyker upp inom indiespel och liknande, så någonstans borde det väl finnas grejer att låta sig inspireras av?

Jag var på väg att skriva ett förtydligande om vad det är för slags frågor jag vill ha ("såna som ger svar som känns viktiga" bla bla bla) men du är tillräckligt clever för att fatta vad jag menar ändå.

Illern

koppariller
Jag skrev de här frågorna en gång i tiden till Terra draconis. Kanske kan de vara till någon inspiration. De här frågorna var visserligen mer ute efter att beskriva rollen än att direkt skapa äventyrskrokar.

1. Rollen plågas av en mardröm, beskriv drömmen.
2. Om rollen skulle göra en lång färd, hur skulle denne resa då? Beskriv färdmedel och omständigheter.
3. Vad tycker rollen är bäst beträffande släktrelationer, att vara älskad eller fruktad och respekterad? Skulle svaret bli annorlunda om det gällde någon annan grupp i samhället, varför i så fall?
4. Tycker rollen om vin, olivolja och fisksås (garum & allec), om inte varför? Vad föredrar rollen?
5. Betrakta rollen utifrån och tala om vad du ogillar hos rollen. Vad finns det för anledningar för andra roller och spelledarroller att ogilla din roll? Vad har rollen för ovanor som kan irritera folk.
6. Berätta om rollens första eller mest minnesvärda kärleksaffär.
7. Hur skulle den perfekta döden se ut för rollen?
8. Om rollen har möjlighet att skaffa något som denne verkligen vill ha men inte har råd med. Kan denne tänka sig att arbeta för att få det? Hur mycket frihet kan rollen tänka sig att ge upp? Kan rollen stjäla för att få detta? ”Bestämmer” rollen sig för att denne trots allt inte behöver saken?
9. Anta att rollen har kämpat länge för att uppnå något, säkerligen flera månader mot hårda odds. Plötsligt visar det sig att det sista motståndet är omöjligt för rollen att övervinna och därtill slår mot en svag punkt hos rollen. Rollen får oväntat ett erbjudande om hjälp från eller möjlighet att be om hjälp av en mästare i frågan. Personen kommer säkerligen att hjälpa till och kommer antagligen fixa allt om rollen tackar ja alternativt ber om det.
(a) Tar rollen emot hjälpen om den kommer från en släkting?
(b) Tar rollen emot hjälpen om den kommer från en icke-släkting?
(c) tar rollen emot hjälpen om den kommer från någon av en lägre klass?
(d) Påverkas beslutet om hjälpen i fall det rör något rollen är duktig på?
(e) Påverkas beslutet om det gäller liv och död?
10. Hur var rollen strax innan denne lade av sig barntunikan?

11. Har rollen någonsin haft ett husdjur? Har någon annan i familjen någonsin haft ett husdjur?
12. Vad skulle kunna driva rollen till att döda en annan drakon, kan rollen överhuvudtaget döda en annan drakon? Är det några skillnader gentemot andra civiliserade folk, gentemot barbarer, slavar?
13. Vilket anser rollen vara det grövsta brottet; att stympa en drakon eller döda en slav?
14. Hur skulle rollens familjeöverhuvud beskriva rollen?Om det inte är en av rollens föräldrar, hur skiljer detta sig från vad rollens föräldrar anser? Om rollen själv är familjeöverhuvud utgå från det förra familjeöverhuvudet i stället.
15. Beskriv rollens hem. Om rollen inte har ett hem, beskriv det hem denne skulle vilja ha.
16. Om rollen har tjänare eller slavar. Vilken är mest betrodd, mest omtyckt, lättast att klara sig utan?
17. Var får rollen sina kläder tvättade?
18. Alla har något som är mer eller mindre heligt. Beskriv rollens föremål eller företeelse (ett eller flera). Varför är det just det föremålet eller företeelsen.
19. En släkting som rollen respekterar men inte fruktar har begått samma etikettsbrott mot rollen tre gånger. Rollen kan arrangera så att denne inte blir besvärad mer, konfrontera personen eller få en tredje person att medla. Vad väljer rollen och hur skulle denne förklara sitt val?
20. Rollen utsätts för ett skämt. Kan denne se humorn i det?ger rollen igen? Innebär ”att ge igen” att arrangera ett skämt?

21. Vad skulle rollen vilja klottra ned på valfrivägg i valfristad?
22. Sover rollen väl? Brukar denne drömma, i så fall om vad?
23. Vilken betydelse har hämnd för rollen? Ett öga för ett öga? Återbetalning med ränta? En bra fiende är en död fiende? Något annat? Beträffande att servera hämnden; skulle rollen servera den varm så snart som möjligt eller vänta till ett riktigt lämpligt tillfälle uppstår på alldeles rätt plats?
24. Är det några känslor rollen inte visar offentligt?
25. Om rollen blir tvungen att tillbringa flera veckor med att återhämta sig men inte är sängliggande. Vart skulle denne åka och vad skulle rollen göra?
26. Hur var det första gången som rollen:
(a) var i strid första gången?
(b) jagade första gången?
(c) dödade en människa första gången?
27. Har rollen några favorituttryck, favoritfabler eller favoritcitat?
28. Vad anser rollen om kläder?Hatar denne den opraktiska drakonskamanteln? Är den drakonska manteln rollens stolthet?
29. Hur tycker rollen det är att vara klient respektive patron/matron?
30. Om personen inte tror på eller bryr sig om Draken, heroerna eller de heliga medborgarna, varför?

31. Om rollen inte tror på eller bryr sig om Fálsars dom eller Dödsriket, varför?
32. Vilken eller vilka heroer och heliga medborgare anser rollen vara viktigast?
33. Vilka högtider anser rollen vara viktigast?Det finns även vissa högtider som bör vara viktiga för alla drakoner. Om rollen avviker från detta, varför och vilken effekt har det haft?
34. Om rollen inte tror på eller bryr sig om larer, larvae, penater och lemurer,varför?
35. Om rollen inte tror på trolldom, till exempel onda ögat eller amuletter, varför? Hur ofta använder rollen själv trolldom, till exempel förbannelser? Hur använder rollen dessa, för att medvetet skada eller som utlopp för aggressioner?
36. Om rollen inte respekterar auktoriteter eller ser upp till personer med gott anseende, varför?
37. Nedan följer ett antal tyckanden, beteenden och sysselsättningar som gäller för de flesta drakoner. Om rollen avviker, varför?
(a) Gillar teater-och idrottsspel, framför allt vagnkappkörningar.
(b) Gillar att idrotta.
(c) Gillar vadslagning och även andra hasardspel.
(d) Gillar djurkamper och avrättningar.
(e) Högaktar katter, fåglar och ormar.
(f) Ser sig som förmer i egenskap av medborgare i den största civilisationen i alla tider.
(g) Accepterar,respekterar och håller på följande hierarki:
i. medborgare, nobiles
ii. medborgare, plebej
iii. medborgare,proletär
iv. frigivna
v. civiliserade utlänningar
vi. slavar
vii. barbarer
viii. djur
ix. växter
x. döda ting
(h) Håller på lojalitet, enligt nedanstående lista:
i. familjen
ii. släkten
iii. kollegiet, byn eller dylikt
iv. staden, den lokala bygden eller dylikt
v. det drakonska folket
vi. andra civiliserade folk
38. Om rollen inte är stolt över sitt folk och månar om dess, sin släkts och sitt eget anseende, varför?
39. Om rollen inte vördar sitt familjeöverhuvud alternativt förväntar sig vördnad i egenskap av att själv vara familjeöverhuvud, varför?
40. Om rollen är en ”lärd person” vad anser denne om de olika filosofiska riktning-arna, framför allt den eller de för tillfället förhärskande?

41. Har rollen någon favoritsymbol?
42. Hur ser rollen på kunskap i form av skriv- och läskunnighet samt stor kunskap om rollens sysselsättningsområde?
43. Hur ser rollen på kunskap i form a vpolitisk kunskap, retorik och liknande?
44. Vad anser rollen om kunskap i form av filosofi och fysis?
45. Vad är rollens favoritfritidssysselsättning och vad drömmer denne om att få möjlighet att göra (nöje) vid ett tillfälle med ovanligt mycket fritid eller annan öppning i livet.
46. Vad har rollen för sexuell läggning och vad anser denne om andra läggningar?
47. Vilka vanor har rollen?
48. Hur är rollens humör? Reagerar rollen snabbt eller långsamt och när denne reagerar på vilket sätt? Hur hanterar rollen till exempel ilska, sorg och glädje?
49. Vilken etik försöker rollen leva efter och vilken moral har denne i praktiken?
50. Vad är rollen stolt över, skäms för och vad fruktar denne? Alternativt vad skulle rollen vara stolt över, skämmas för och frukta?

51. Finns det något särskilt som rollen gillar, ogillar eller föraktar?
52. Vad gör rollen lycklig, nöjd, missnöjd eller ledsen?
53. Vad har rollen för självuppfattning och vad tror denne att omvärlden har för uppfattning om denne?
54. När är det tillåtet att använda våld enligt rollen och när är det intetillåtet?
55. Har rollen några fördomar eller andra starka åsikter.

Genesis

Ni dés ni maître
krank said:
[Jag är säker på att den här sortens frågor dyker upp inom indiespel och liknande, så någonstans borde det väl finnas grejer att låta sig inspireras av?
Avisstja, jag tänkte ju svara på det där. Don't Rest Your Head har några frågor som funkar som flaggor och som är ganska öppna. De är, om jag minns rätt:

* What is your name?
* What is your path?
* What is on the surface?
* What lies beneath?
* What just happened to you?

Den första är ganska uppenbar. Den andra handlar om rollpersonens mål och specar vilket mål rollpersonen strävar mot i ståryn. Nästa berättar för SL hur hon bör låta andra människor reagera på rollpersonen när de träffar henne för första gången. Frågan därpå ger en twist till rollpersonen, något som bryter av mot det ytliga, vilket skapar djup och ger SL något att bygga bomber med. Den sista är en såkallad "kicker", alltså den första scenen rollpersonen är med i, som ger en cool utgångspunkt och ger berättelsen en rivstart som intresserar spelaren.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Genesis said:
De är, om jag minns rätt:

* What is your name?
* What is your path?
* What is on the surface?
* What lies beneath?
* What just happened to you?
Alternativt:
* What... is your name?
* What... is your quest?
* What... is the capital of Assyria?
:gremgrin:

//EvilSpook

krank

Oj! Massa göttigött. Ska definitivt plocka och anpassa godbitar från listan senare.