Nekromanti Midnight?

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Söker efter en kampanjvärld till D&D som är något i stil med The Old World och The Young Kingdoms, och har stött på Midnight från Fantasy Flight Games. Någon här som kan kommentera om den världen är något att ha?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,771
Location
Stockholm
Saxat från Baldyrs fansin Rollspelaren

Här följer den korta versionen av min recension av Midnight som dök upp i Rollspelaren.

---------

MIDNIGHT är en 254 sidor tjock bok från Fantasy Flight Games (FFG) som
presenterar en helt ny kampanjvärld till d20-systemet (Dungeons &
Dragons-reglerna). Grundidén är enkel; hur skulle en rollspels-värld
kunna se ut om ondskan redan vunnit? Boken besvarar den frågan genom
att presentera Aryth, en värld där den fallna guden Izrador besegrat
de fria folken och lagt så gott som alla dess riken under sig.

Den hårdinbundna boken har ett stämningsfullt omslag, och inleds med
16 färgsidor som sammanfattar bakgrunden och alla viktiga undantag som
skiljer världen från mer konventionella konkurrenter. Resten av boken
är dock tryckt i svartvitt med ett sirligt rubriktypsnitt, och har en
lättläst men tyvärr ganska fantasilös layout i två spalter.
Illustrationerna är bra och stämningsfulla, även om det är uppenbart
att vissa målats i färg men tryckts i svartvitt, vilket drar ned
intrycket något.

De stora skillnaderna vad gäller regler berör klasser (yrken) och
magi. Med undantag från tre klasser har samtliga nämligen utgått och
ersatts av andra, ibland snarlika klasser. Magin är inte heller knuten
till specifika klasser, utan alla har potentialen att använda magi,
vilket är en stor skillnad gentemot de officiella d20-reglerna.
Dessutom använder sig Midnight av FFG:s egna kompletterande regler för
rollfigurs-förbättring. De fungerar i korthet så att varje rollperson
har ett speciellt öde sedan barndomen, vilket väljs av spelaren och
därefter styr den fortsatta utvecklingen av rollpersonen.

Midnight är avslutningsvis välskriven och disponerad enligt klassiskt
d20-manér (först folkslag, sedan klasser osv). Modulen innehåller även
tips och råd på hur man hanterar en kampanj, liksom ett
introduktionsäventyr som gör det lätt att komma igång. Den största
nackdelen med Midnight är dock att bokens limning är usel, men
bortsett från detta är det faktiskt en av de bästa d20-produkter som
har getts ut.

alltså: en inspirerade spelvärld som ger både spelare och spelledare
en möjlighet att prova på någonting annorlunda
pris: ca $35 (rekommenderat återförsäljarpris)
hemsida: http://www.fantasyflightgames.com/midnight.html

- Magnus Seter (magnus@houdini.se)

---------
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Saxat från Baldyrs fansin Rollspelaren

Tackar, besvarar en del av mina frågor. Tråkigt med limningen, jag hatar dåligt limmade böcker (L5R 2nd Ed till exempel). Men av det jag lyckats sammanställa i information verkar det vara en kampanjvärld som passar mig.
 
Top