Nekromanti Milisträning och en fråga om förläningar!

Gemstone

Swordsman
Återigen så har jag en fråga, men den här gången så rör det inte specifikt förläningar, utan snarare... hur många veckor per år behöver en person träna för att kunna räknas som någolunda god milis och inte bara bondepöbel?

Om vi förutsätter att det finns en okej tränare, hur många dagsverken måste en person avlägga på att träna sig till milisstyrka?

Hittils har jag satt totalt 16 dagar per person, vilket är 2 veckor och 2 dagar (det är en fin siffra).

Andra förslag?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Milisträning!

Man gör en deal med den lokala kyrkan så alla som är med i milisen tränar en eller två timmar efter gudstjänsten varje vecka eller till nöds var annan vecka. Folk måste ju ändå samlas för gudstjänsten, lika bra att köra träningen i samma veva, så spar du in restid och sånt också.

Nu kommer jag inte ihåg Eons kalender, men om vi tar vår egen så blir två timmar i veckan 100 timmar på ett år. Eller 10-15 dagsverken, beroende på hur långt ett sådant är. Din siffra verkar rimlig.

!Paxen

Swashbuckler
Re: Milisträning!

I Eon? Ingen aning.

I verkligheten så kan man kan träna praktiskt vem som helst i krigsföring och det kan ta hur många veckor som helst, eller bara en vecka.. Det beror på vem som är instruktören och hur många nej-sägare som finns..

Att räkna per person tycket jag är lite dumt, men det kanske fungerar i Eon, men personligen så skulle jag räkna dom som grupp..

Gemstone

Swordsman
En fråga som rör förläningar...
Hur tusan har de tänkt med bageri och kvarn? Man går ju förlust på dem ifall man inte har en löjligt stor förläning som man kan dra vinst ifrån.

I runda slängar behöver du minst (3/0,05)*9 = 540 tunnland mark bara för att ens gå plus minus noll på dem! Ävem om man ökar det till 10% istället för 5%, är det fortfarande 270 tunnland... då måste man ju vara riktig högadel för att tjäna på dem.

Feltänk eller missar jag något?

Sirian

Veteran
Om jag inte missminner mig så fanns det i England under medeltiden skattelättnader för de som genomförde ett visst antal timmars vapenträning i veckan.
Jag tror de största lättnaderna var för de som övade bågskytte fyra timmar i veckan. Detta innebär cirka fem veckors (40 timmar per vecka) träning per år.

Edit: Länk http://en.wikipedia.org/wiki/English_longbow

Jag kunde inte finna något om skattelättnader, men det verkar inte helt osanolikt.

Regmolar

Swashbuckler
Consaber har istället lagkrav på att alla baronier ska ställa upp ett visst antal bågskyttar med en viss grad av träning, och vapenvägran där är typ högförräderi... men någon form av kompensation kan jag tänka mig att de får.

Bättre morot och piska än bara piska, och Consaber är ju ett förhållandevis "vettigt" land.