Jerry Sköld
Veteran
- Joined
- 7 Nov 2001
- Messages
- 70
Jag tänkte först att detta skulle vara en respons till "välbehövlig läsning för alla wannabes", men eftersom ämnet är större än så, så gör det sig nog bättre som en självständig post.
Mitt aber: Vad händer med NeoTech?
Jag har älskat cyberpunkgenren ända sedan jag från början kom i kontakt med den - icke helt överraskande skedde detta i och emd att jag plockade upp William Gibson´s Neuromancer. Hela världsbilden, med hänsynslösa megakorporationer, konsumtionshysteri, överbefolkning, teknofetischism och extremindividualism tilltalade mig stort, och snart slukade jag både böcker och rollspel som bekände sig till nämnda genre; det första rollspelet på banan var Talsorian Games´ Cyberpunk.
Här gör vi ett hopp i tiden, fram till dess att Neogames, då snoriga på marknaden, introducerade Neotech i dess första upplaga. En kompis införskaffade det och stoltserade för oss andra. Likt en hop av finniga gymnasiekillar framför en H&M-poster av Tyra Banks förlorade vi våra hjärtan, och föll handlöst.
Trots systemets uppenbara buggar (karaktärsskapandet var en hysterisk process; min kompis´ första rollperson blev en fet grekisk rockstjärna/skatare med knälånga, lila dreadlocks som stod som stolt ägare till en egen ö) var det det bästa hittills i sin genre. Det dröjde inte länge förrän vår imaginära tillvaro fylldes av mörka storstäder, grälla neonskyltar, gänguppgörelser, svartkliniker, klatshiga varunärken, kåkstäder och hightech.
Hopp till nutiden och NeoTech 2:s situation.
Vad har hänt? Alla spelgrupper jag ser verkar mer koncentrera sig på att behandla spelet som en sorts kvasirealistisk taktisk simulation där man iscensätter militära/paramilitära konflikter a´ la Ghost Recon eller Counterstrike (minus hoppandet), inklusive flitigt prat om "låga ställningar" samt användandet av militärlingo.
Borta är cyberpunkens kärna - juxtaposerandet av det mänskliga mot det maskinella, moral mot det kalla samhällets avsalknad av den samma, individualism kontra de stora megaföretagens utsuddande av identiteten... utbytta mot torrt beskrivna eldstrider och tjänstgöringar i militära specialförband.
Vem tog mitt NeoTech och gjorde om det till Commando?
Givetvis är det upp till var och en att avgöra sin personliga spelstil, men finns det verkligen ingen som är intresserad av cyberpunk, i motsats till Tom Clancy-artade technothrillers (minus intriger)? Var finns äventyren som tar sin flair och stämning från de multikulturella storstadsträsken, som hämtar inspiration från SIn City och 100 bullets, Snow Crash och Ghost in the Shell???
Även spelet i sig verkar uppmuntra till detta nya ställningstagande - inte minst genom att de militära yrkena tilldelas absurt mycket mer i fråga om färdighetsenheter än några andra yrken - presumtivt för att alla skall kunna vara sina egna specialstyrke-multipurpose-special service ninjas.
Verkar det inte konstigt?
Personligen tog jag till mig Offensiv-bokens förord helhjärtat; jag anser att hotet om fysiskt våld är mer spännande (och oftast mer intressant) än situationen då våldet verkligen bryter löst. Vidare anser jag personligen att militära konflikter förlorar sin charm efter ungefär fem minuter; detta är mer av en smaksak.
Dock så måste jag fortfarande fråga mig; var tog min cyberpunk vägen? Är jag den enda som föredrar en shootout i ett skitigt, nedslitet hyreshus där kombattanterna inte släpar på tyngre pjäser än trubbnosrevolvrar med eltejpade kolvar, framför koordinerade konflikter i ruinstadsmiljö där du gör en korrekt framryckning med din CKS462:a (med hylslös Golden Superspecial 30.462 ´die suckah´ ammo) för att ge understöd åt ditt GB medan han gör an FGH för att nå GK?
Debatten är öppen...
Mitt aber: Vad händer med NeoTech?
Jag har älskat cyberpunkgenren ända sedan jag från början kom i kontakt med den - icke helt överraskande skedde detta i och emd att jag plockade upp William Gibson´s Neuromancer. Hela världsbilden, med hänsynslösa megakorporationer, konsumtionshysteri, överbefolkning, teknofetischism och extremindividualism tilltalade mig stort, och snart slukade jag både böcker och rollspel som bekände sig till nämnda genre; det första rollspelet på banan var Talsorian Games´ Cyberpunk.
Här gör vi ett hopp i tiden, fram till dess att Neogames, då snoriga på marknaden, introducerade Neotech i dess första upplaga. En kompis införskaffade det och stoltserade för oss andra. Likt en hop av finniga gymnasiekillar framför en H&M-poster av Tyra Banks förlorade vi våra hjärtan, och föll handlöst.
Trots systemets uppenbara buggar (karaktärsskapandet var en hysterisk process; min kompis´ första rollperson blev en fet grekisk rockstjärna/skatare med knälånga, lila dreadlocks som stod som stolt ägare till en egen ö) var det det bästa hittills i sin genre. Det dröjde inte länge förrän vår imaginära tillvaro fylldes av mörka storstäder, grälla neonskyltar, gänguppgörelser, svartkliniker, klatshiga varunärken, kåkstäder och hightech.
Hopp till nutiden och NeoTech 2:s situation.
Vad har hänt? Alla spelgrupper jag ser verkar mer koncentrera sig på att behandla spelet som en sorts kvasirealistisk taktisk simulation där man iscensätter militära/paramilitära konflikter a´ la Ghost Recon eller Counterstrike (minus hoppandet), inklusive flitigt prat om "låga ställningar" samt användandet av militärlingo.
Borta är cyberpunkens kärna - juxtaposerandet av det mänskliga mot det maskinella, moral mot det kalla samhällets avsalknad av den samma, individualism kontra de stora megaföretagens utsuddande av identiteten... utbytta mot torrt beskrivna eldstrider och tjänstgöringar i militära specialförband.
Vem tog mitt NeoTech och gjorde om det till Commando?
Givetvis är det upp till var och en att avgöra sin personliga spelstil, men finns det verkligen ingen som är intresserad av cyberpunk, i motsats till Tom Clancy-artade technothrillers (minus intriger)? Var finns äventyren som tar sin flair och stämning från de multikulturella storstadsträsken, som hämtar inspiration från SIn City och 100 bullets, Snow Crash och Ghost in the Shell???
Även spelet i sig verkar uppmuntra till detta nya ställningstagande - inte minst genom att de militära yrkena tilldelas absurt mycket mer i fråga om färdighetsenheter än några andra yrken - presumtivt för att alla skall kunna vara sina egna specialstyrke-multipurpose-special service ninjas.
Verkar det inte konstigt?
Personligen tog jag till mig Offensiv-bokens förord helhjärtat; jag anser att hotet om fysiskt våld är mer spännande (och oftast mer intressant) än situationen då våldet verkligen bryter löst. Vidare anser jag personligen att militära konflikter förlorar sin charm efter ungefär fem minuter; detta är mer av en smaksak.
Dock så måste jag fortfarande fråga mig; var tog min cyberpunk vägen? Är jag den enda som föredrar en shootout i ett skitigt, nedslitet hyreshus där kombattanterna inte släpar på tyngre pjäser än trubbnosrevolvrar med eltejpade kolvar, framför koordinerade konflikter i ruinstadsmiljö där du gör en korrekt framryckning med din CKS462:a (med hylslös Golden Superspecial 30.462 ´die suckah´ ammo) för att ge understöd åt ditt GB medan han gör an FGH för att nå GK?
Debatten är öppen...