"Fraggelberget, hoppfallera"
"
Han har dock missat att sjöbevakningen och sambandscentralen /.../ (de som tjänstgör i Berget... enkelt va?). /.../ 'Dra åt helvete gubbstrutt.'
Och karln tar det. Denne arge officerare bara... går. Han drar. Inga kommentarer."
Ah, du tjänstgjorde också i fraggelberget.. Konstigt, jag hade för mig att du var runt min ålder men, men.. Du är väl äldre än så.. För jag själv var nämligen sjöbevakare.. För er som inte vet så kallas Musköberget för fraggelberget, bara för att det är så utgrävt.. Längsta rangen där (förutom värnpliktiga) har jag för mig är löjtnanter och allt det där med att hälsa på befäl finns inte.. Faktum så blev de oftast överraskade om man saluterar dem.. Vi brukar hälsa på dem med fel hand, för att se hur de blir helt chockade och slänger upp fel hand för att hälsa tillbaka.. Det var lite fnisstatus på det..
Fast sitta inlåst i berget var ju ingen höjdare.. Det var under soldatutbildningen som allt roligt hände.. Exempelvis så ska man svära sin lojalitet till landet när man är klar.. Jag kommer inte ihåg vad det heter.. Fast de flesta i vårt kompani var långväga besökare (vi var förlagda i Göteborg under GSU:n) så vi var tvungna att gå tidigt för att hinna med tåg och därmed så svor aldrig 80% av sjöbevakarna eden till landet..
Det var mer strikt under grundläggande soldatutbildningen men vissa var rätt loja av sig.. Exempelvis så gick ett befäl en gång inte ut till oss när vi skulle lämna av, utan han pratade med oss via högtalarsystemet.. Det befälet var råskön.. Han son som var sergant var också rätt kul.. Han var nämligen rollspelare och hade spelat Shadowrun rätt mycket.. Han kände igen mig som rollspelare på min stil.. Jag vet inte vad det ska betyda? Kanske för att jag hade böcker med mig som jag satt och läste när vi skulle lämna tvätten eller när vi hade fältvecka..
Det var lite pinsamt faktiskt under fältveckan, det där med boken.. Jag läste en bok av Robin Hoob och pocketboken var i vägen där den låg i fickan, så när vi hade bunkerträning (kasta imaginär granat, skjuta lösskott) så lade jag boken vid sidan av träningsområdet.. När vi var klara så skrek befälet "Vad fan är det här?!" och plockade upp min bok.. Kanske inte världens bästa att läsa en bok som heter "Lönnmördarens lärling" medan man är i fält.. Kan väcka rätt konstiga associationer..
Annars var våra befäl rätt softa.. Det var bara fänriken som var strikt, för han behövde hävda sig och komma upp i graderna.. Exempelvis, när vi skulle träna på att resa tälten under fältveckan så hittade en kille en täljd träkuk i buskarna.. Han lämnade över den till vår löjtnant som började tälja lite mer på den.. Han satte ett snöre i den och den blev hela lägrets fallosymbol.. I slutet av varje dag så hade vi ett öråd, där vi nominerade dagens dummaste saker.. Den som vann fick ha träkuken runt halsen under resterande följande dag.. Jag var nominerad varenda dag.. Exempelvis för att jag råkat dabba mig när jag slängde iväg en skarp handgranat (drog ur sprinten, men glömde fälla upp.... flärpen)..
Jag räddades dock (från att få kuken) av att en annan hade haft kokt ägg med sig och haft det i fickan under träningen.. Det var ju bara smulor när han plockade upp ägget och han gav ifrån sig ett förvånat läte, som om han inte hade kunnat lista ut själv att det kunde hända.. Ja, se skåningar.. I övrigt kom jag bara ihåg första killen som fick fallosymbolen.. Han hade gått vilse på vägen till toaletten.. Rätt skarpt gjort.. "Toaletten", förresten.. Ja, det var en tunna som man sket i.. Jag hatade den och försökte hålla mig.. Var dock tvungen att besöka den en gång.. Fast en kille drog dit hela tiden (typ två gånger per dag).. Han hade hört att någon hade hållt sig under hela fältveckan och att ändtarmen brustit och det ville han inte råka ut för.... så istället så sket han för mycket.. Ja, jag förstår inte.. Norrlänning var han i alla fall.. Det förklarar väl en del..
Annars festades det en del under GSU:n.. Jag har nämnt att jag tyckte våra befäl var softa och givetvis följde de med ut och festade med oss (de stötte på tjejen också, men det är en annan sak).. När vi skulle göra BRAKen (styrketräning - Ben, Rygg, Armar och... öhhh.. kuk?) dagen därpå så skulle befälet ropa ut "1, 2, 3, 4" och så vidare och vi skulle svara skrikandes under tiden vi utförde övningen.. Givetvis skulle befälet också göra alla övningarna för att visa hur mjäkiga vi var.. Armhävningarna gick väl sådär för det bakfulla befälet men när vi kom till sit-upsen så blev det "1, 2...... 3...... äh, nu skiter vi i det här"..
Efter festandet så var vissa av killarna rätt väck.. Exempelvis så vaknade en kille utav att det typ skvätte vatten eller något när han låg och sov i sin koj.. Han ser att en kille står och urinerar på skåpen mellan sängarna och skriker "MEN FÖR FAN! Du kan ju inte pissa på min säng!" varpå den andre replikerar draget "Jag pissar för fan lika långt från
din säng som från
min!"..
Ja, se den underbara lumpentiden jag hade..
/
Han som åkte dit för ordervägran en gång (och som fick 10, 4, 5 i betyg från GSU:n - vilket är rätt svårt)