Nekromanti Militärkampanj circa 2020-2040, ideer om bla speja

Eltoro

Veteran
Joined
16 Jul 2001
Messages
18
Hej!

Skriver på en militärkampanj till N2 runt 2020.. med rollpersoner som militärer som utför uppdrag under pågående krig i olika länder i världen. Tonvikten kommer ligga tungt på realism så jag försöker få ihop någorlunda vettiga regler (ingen cinematik alls :gremtongue: ) men ett par saker skulle det vara gött med lite hjälp och förslag på.

1. Har nån några bra ideer om ett system för spaning och uppmärksamhet? Tex hur svårt är det att höra en fiende i ett hus 10m bort.. hur svårt är det att höra en eldstrid 300m bort.. vilket avstånd kan man realistiskt sett se fiender på natttid tex. 50m? 100m? 300m? Har inga direkta regler än.. iaf inga jag gillar. Är det nån som har spånat lite på detta är jag tacksam om ni kan visa era tankegångar.. det kan ju hjälpa till att få igång en :gremsmile:

2. Läste nånstans om nån som hade skrivit regler för raketgevär och deras skador.. även att bygga ut penetrationssystemet för stridsfordon&tanks. Nån som vet var detta material kan finnas?

3. Nån som har haft en liknande kampanj och har erfarenheter från den.. var det skoj? Blir det slöa strider? Är folk ok med tanken att de kan dö vilket sekund som helst? osv osv..

4. Finns det bra bildmaterial att hämta nånstans om riktiga länder? Tex kartor över irak, ryssland, USA osv.. foto på städer och olika ställen kanske.

Tack för alla svar :gremsmile:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Mums, måste jag säga! Militärkampanjer är trevliga!

Men, jag vill utfärda en varning för att blanda in reglerna för mycket! Det finns så oerhört mycket som borde ha regler i en realistisk militärkampanj. Det blir helt enkelt för mycket regler. Är det inte bättre att bara använda regler för det som sker nära karaktärerna, d.v.s. strid, smygande och liknande, och låta resten bestämmas av dig (ex. om de hör eldstrider på långa avstånd) eller bestämma det med ett enkelt dolt slag mot passande grundegenskap eller färdighet. Det är iaf vad jag skulle göra, det finns så mycket stämning i militärkampanjer som man kan förstöra med för mycket regler.

3. Nån som har haft en liknande kampanj och har erfarenheter från den.. var det skoj? Blir det slöa strider? Är folk ok med tanken att de kan dö vilket sekund som helst? osv osv..

Även om det kanske låter så så har jag inte spellett någon renodlad militärkampanj i Neotech. Men återigen; inte för mycket regler. Oavsett hur slimmade de är kommer de att vara slöa om det ligger 80 man i närområdet och skjuter på varandra. I krig har man sällan koll på ens en promille av vad som händer runt en (eftersom så mycket händer!). Det är bättre att simulera för spelarna vad lite de vet och vilket kaos som råder.

Om "folk" går med på att dö får du fråga dina spelare. Men det finns ju inget som hindrar att ni löser dödsfall med att ni plockar in en ny "rekryt" som får vara med de överlevande veteranerna...

4. Finns det bra bildmaterial att hämta nånstans om riktiga länder? Tex kartor över irak, ryssland, USA osv.. foto på städer och olika ställen kanske.

Javisst finns det det. Riktigt smaskigt material dessutom. En kort länksamling:

Cryptome Eyeballing Series: En lång lista på olika typer av byggnader, platser eller dylikt som sidan Cryptome tagit en närmre titt på. Det finns satellitbilder över kärnvapensilos, CIA-högkvarter, flottbaser, etc, etc. Allt i hög upplösning, med mycket text och kartor.
FAS.org: Allt du behöver veta om modern krigföring. I den högra menyn finner du länkar till massor av resurser kring alla vapenslag för en mängd länder, med bilder, ritningar, siffror och dylikt. Jag har precis börjat skrapa på ytan till denna sida.
Global Security: En sida som håller järnkoll på säkerhetsnyheter världen över. Dessutom finns det ett stort bibliotek av vapendata, satellitbilder (Irakiska träningsläger, ex.) och annat smaskens.
Venik's Aviation: Ytterligare en sida med fakta om militär utrustning, denna gången fokuserad på allt som flyger, särskilt ryska saker som flyger.
TerraServer: Satellit- och flygbilder på hela USA i ganska höga upplösningar. Det finns dessutom en samling bilder på militära mål.

Kartor söker man efter via Google. Annars använder jag också Mapquest, CIA Factbook eller Texas University Maps.

(Nu har jag besparat dig många timmars googlande, förhoppningsvis :gremwink:)

/RipperDoc
 

Eltoro

Veteran
Joined
16 Jul 2001
Messages
18
Du, besparat mej många sidor är precis vad du gjort. Tackar enormt för denna rejäla mängd material.. precis vad jag letat efter! :gremsmile:

Vad gäller regeltjafsandet är det iofs lite så att jag själv e fundersam på vad som händer med.. jag vill så att säga bygga ett system där utgången är oviss, även för mej som spelledare. Leker med ideen om att göra de föesta beräkningar osv innan äventyret, vilket skulle snabba upp saken betydligt.. men som du säger, 80 man i en eldstrid är ju inte möjligt att slå slag för :gremtongue:

Efter att ha testat spela så ska jag dela med mej av erfarenheterna tror jag. kan vara kul. Tror det blir intressant.. de flesta har legat inne så en del diskussioner lär det ju bli "när jag gjorde slutövning kunde jag minsann se fienden i skogen" osv :gremsmile:

Tack för hjälpen!
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Det första jag kan rekommendera är att modifiera TO systemet något. I verkligheten reagerar man inte lika snabbt oberoende av omgivning, situation, vakenhet osv. I stridens hetta kan vad som helst hända.

Dock vill jag understryka det som Ripperdoc menade, dvs att använda begränsat med regler och istället fokusera på aktivt spelledande. Det är vad jag skulle göra.

För att undvika ett abrupt slut på spelandet om och (när) spelarna dör bort kan man ha konstruerat ett antal reservkaraktärer redan från början som spelarna kan harva av eftersom. Neotech är ju känt när det gäller avverkningstakten av rollkaraktärer...

2. Läste nånstans om nån som hade skrivit regler för raketgevär och deras skador.. även att bygga ut penetrationssystemet för stridsfordon&tanks. Nån som vet var detta material kan finnas?
Jag har påtat ihop en del om detta men om du vill använda dig av det är ju upp till dej:

Rekylfria vapen - Raket och granatgevär, skjutregler, penetrationssystem, skadesystem osv.

Guerilla - Granatkastare, kulsprutor, regler för indirekt eldgivning (kan även användas för övriga artilleripjäser), fördjupning i gerillakrigföring osv.

Du kan tanka ner dessa på antingen bank.sverok.se eller nogo.rollspel.nu

MVH Bastardo
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
Sjyssta länkar

Finns dom där länkarna på fler ställen?

*inser att Surukai måste spara dom genast, attans att man inte hinner spela så mycket som man vill*
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Sjyssta länkar

De länkarna, och många fler därtill, kommer att dyka upp på NoGo. Helst när nya NoGo är klart (yeah, sure), men kanske dyker de även upp på den länksamling som finns nu!

/RipperDoc
 

glappkaeft

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
66
Location
Sundsvall
Venik's Aviation: Ytterligare en sida med fakta om militär utrustning, denna gången fokuserad på allt som flyger, särskilt ryska saker som flyger.
Tyvärr så är mycket (det mesta?) som står på den sidan rykten, okritiskt rapporterad PR eller bygger på konspirationsteorier. På seriösa militärforum räknas sidan mest som en humorsida.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Det är bra att du säger det! Har du länkar till de sidor där Venik's Aviation kritiseras? Jag är mån om att ha så trovärdiga siter som möjligt i länklistan.

Å andra sidan, det gör knappast något om sidan innehåller rykten eller konspirationer om man ska använda det i Neotech... Det är inspirationen och dylikt som gäller, inte material som ska prövas i rätten :gremsmirk:

/RipperDoc
 

glappkaeft

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
66
Location
Sundsvall
Sök på Venik på Google Groups så kommer du få ett stort urval. Speciellt roliga är diskussionerna om där han hävdar att fd Jugoslavien sköt ner upp till (antalet har varierat) 100 NATO flygplan under Kosovokriget.

Rent allmänt så innehåller de flesta nätsidorna med försvarsmaterial på nätet ganska mycket dold PR/propaganda, olika personliga preferenser (i Veniks fall ryska grejer), överförenklingar och rena felaktigheter. Fas.org och global-security.com är bland de bästa (ofelbara är ju inte ens Janes Information Group).

Personligen skulle jag säga att den bästa informationen finns att få på olika specialiserade diskussionsgrupper och på Usenet där man i båda fallen kan ha turen att stöta på folk som var där, aktiva militärer, ingenjörer, historiker och författare. Problemet är att man måste veta ganska mycket själv för att skilja agnarna från vetet och att nivån på de bra ställena är så pass hög att det inte är någon ide att ge sig in i debatten själv. På Usenet får man dessutom stå ut med en hel del idioter på de icke modererade grupperna.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Här kommer några länkar till

Lantmäteriet har ju alltid en hel del, särskilt över Stockholm. Stockholm i färg med 25cm/pixel och flygfoto av hela Sverige(svart/vit 1m/pixel) e ju inte helt fel.

Utrikespolitiska Institutet har kartor över varje land i hela världen. Ett plus är att dessa kartor liknar väldigt mycket de kartor som används i alla Neotechböckerna. Förmodligen är det så att det är samma kartor.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Kartorna lär inte vara från UI, även om de är lika. Men tack för länkarna, flygfoton är alltid bra att ha.

/RipperDoc - som dock hellre använder World Factbook än UI:s motsvarighet
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
Ehrmm. (OT)

ursäkta.. men kan inte den likheten ha att göra med någonting? :gremtongue:

Som att de föreställer samma geografi kanske....
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Försvarets samlade vetande kanske hjälper?

Tex hur svårt är det att höra en fiende i ett hus 10m bort..
Det beror väldigt mycket på hur tyst han är. Ett slag mot hans smyga och din hörsel bör väl avgöra saken.

hur svårt är det att höra en eldstrid 300m bort..
Inte alls. Du är nog snarare döv om du inte hör det. Förutsatt att vapnen inte är ljuddäpade eller att skottlossningen sker inomhus. Då kan det vara knepigt. Tänk dock på att inte ens ljuddämpade vapen är särskilt tysta utan subsonic ammo, men det är betydligt svårare att höra var skottet kom ifrån.

Du bör nog ta en titt på t ex www.Soldf.com om du inte gjort lumpen. Det kan också vara värt att gräva fram boken soldf (soldaten i fält) som ska finnas gratis på nätet nånstans. Jag har haft den, men jag har slängt den av platsbrist.

Här finns den, tillsammans med alla andra reglementen du kan tänkas behöva. Det är en veritable guldgruva av nyttig militär information.

/Joel - som givetvis har kollat alla vapenmanualerna... bara utifall att..
 
Top