Nekromanti Militärkampanj i den stora arkipelagen. Hjälp!

Rekishi_UBBT

Veteran
Regmolar said:
Exakt, lata jävla vänner man har ;P
Ja, det är anmärkningsvärt få som erbjuder sig till posten som styrelsens sekreterare, trots att den mig veterligen aldrig har inneburit något slags arbete under de 5+ år föreningen existerat :gremwink:
Hehehe, eller hur. Skriva lite på ett papper i en timme och sedan se till så att man inte tappar bort det. Hur jobbigt kan det vara liksom... :/

k7e9 said:
Ett fett bra argument som brukar funka ibland är att säga något i stil med:
"Men då delar vi väl på priset för alla böcker vi har till spelandet? Så vad sägs om att vi lägger 500-600 spänn var på böcker, tärningar och karaktärsblad?"

Då brukar de där 1-2 timmarna jobb och "organisation" som en Sverokförening kräver per år inte verka så farliga. Det tenderar ju tyvärr vara så att spelledaren betalar stora delar (eller hela rubbet) av materialet som krävs för att spela rollspel, det kan kännas mer aktuellt för övriga spelare att vara med i (och driva) en förening om det minskar deras utgifter.
Det skall jag benneme testa, tack för tipset! :gremsmile:
Tell me about it, visst hade min spelledarkollega köpt in alla dessa böcker sedan innan, men jag lade ju precis 400kr på två böcker jag köpt bara för att göra min kampanj mer intressant och djup. Och det är i stora delar för mina spelares skull.. (inte bara för mitt kontrollbehov över alla aspekter av världen ;))

Svarte faraonen said:
Haken med det resonemanget är när den som föreslår föreningsbildandet också är den som i vanliga fall köper alla böcker.
Sant i detta fallet... önskar resten kunde vara lika engagerade som jag. Finns några få som gärna är med och organiserar, men resten är svårt.

k7e9

Hero
Svarte faraonen said:
Haken med det resonemanget är när den som föreslår föreningsbildandet också är den som i vanliga fall köper alla böcker.
Jo, men på sätt och vis är det ganska fel att spelledaren/föreningsbildaren ska betala för hela kalaset när spelarna har massor av nöje av rollspelandet. Vad jag menar är att om spelledaren (bokköparen) försöker få alla att vara med och betala för det gemensamma intresset så är det kanske lättare att motivera folk att vara med och starta/driva en förening, eftersom de ser mer personlig ekonomisk vinning i det snarare än bara tråkigt extrajobb.

Totte

Warrior
På den tiden det formligen sprutade ut äventyr till, AD&D (80-talet) så lät jag mina spelare köpa äventyren vi skulle köra, men krävde bara att de skulle vara i obruten förpackning. Vi spelade väldigt mycket och det fanns inte tid att göra så mycket äventyr som skulle behövas.

Men tyvärr brukar det vara så att DM/GM/SL eller vad han/hon kallas skall stå för inköp och preparering och spelarna kommer, spelar och har kul och åker. Nu är det absolut inte trist att göra äventyr eller vara spelledare, men det kan bli för mycket om det samtidigt är dyrt åxå, så att dela på kostnaderna borde ju alla spelare acceptera, men det kan bli mycket gnäll. Tur att vissa av mina spelare då var mer benägna att köpa äventyr än andra.

Rekishi_UBBT

Veteran
Totte said:
På den tiden det formligen sprutade ut äventyr till, AD&D (80-talet) så lät jag mina spelare köpa äventyren vi skulle köra, men krävde bara att de skulle vara i obruten förpackning. Vi spelade väldigt mycket och det fanns inte tid att göra så mycket äventyr som skulle behövas.

Men tyvärr brukar det vara så att DM/GM/SL eller vad han/hon kallas skall stå för inköp och preparering och spelarna kommer, spelar och har kul och åker. Nu är det absolut inte trist att göra äventyr eller vara spelledare, men det kan bli för mycket om det samtidigt är dyrt åxå, så att dela på kostnaderna borde ju alla spelare acceptera, men det kan bli mycket gnäll. Tur att vissa av mina spelare då var mer benägna att köpa äventyr än andra.
Mina spelare är inte alls snåla eller så, visst har jag själv köpt de flesta böckerna men det finns allt en hel del böcker utspridda hos de andra också. Men på detta viset behöver ingen betala för böckerna, utan vi äger dem tillsammans. Det tycker jag låter som en jättebra idé och jag hoppas på att mina spelare tillslut tycker det också.

Visst är det jättekul att skapa äventyr, men det är nästan lika viktigt att man får uppskattning för vad man lagt ned på det. Så att man blir motiverad att fortsätta skapa äventyr om något. Ibland känner jag mig som en författare med tanke på allt det förarbete jag lägger ned, särskilt nu i och med denna kampanjen. Har aldrig lagt ned såhär mycket tid och energi i något äventyr innan, men det är därför detta kommer bli awesome!

Regmolar

Swashbuckler
Hehehe, eller hur. Skriva lite på ett papper i en timme och sedan se till så att man inte tappar bort det. Hur jobbigt kan det vara liksom... :/
Med "aldrig inneburit något slags arbete" så menar jag att det _på riktigt_ aldrig inneburit något arbete. Alls. Föreningen är så pass liten att vi inte håller styrelsemöten, och på årsmötet väljs en separat sekreterare. Detsamma med posten som vice ordförande.

Så det är ganska fascinerande :gremwink:

Rekishi_UBBT

Veteran
Får ta detta med att organisera en förening på samma gång som jag pillar med kampanjen. Det kommer väl. :gremwink:

Måste komma igång och skapa min fisktank under båtfärden. Är riktigt sugen på att skapa en stor saftig tankekarta full med händelser och karaktärer. :gremsmile:

Rekishi_UBBT

Veteran
Hejsan alla! Long time no siege!

Jag har läst på en massor, och har fortfarande massor att läsa på. Men jag känner att jag vill börja skriva på min fisktank, ombord på det krigsskepp som skall föra mina rollpersoner till den ö i Kung Hannos rike där huvuddelen av kampanjen skall utspela sig.

Nu behöver jag er hjälp och fantasi. Exempel på händelser ombord på skeppet. Vad kan tänkas utspela sig? Jag tänker mig någon typ av mordgåta/hot om mord. Kanske någon infiltratör från deras sabrierska fiende. Vad kan vara intressant att ha med för karaktärer? Hjälp mig fylla upp min tankekarta! :gremsmile:

Laowai

Hero
Skeppet hamnar i stiltje, och efter några dagar av att bogsera skeppet framåt med landstigningsbåtarna visar det sig att råttor/insekter/läckande havsvatten har förstört stora delar av matförrådet.
Ransoneringar och långa pass vid årorna gör att stämningen ombord blir otrevlig.
Då börjar någon stjäla mat.

Eller:
Kapten, en rätt hyvens fellow blir svårt sjuk/skadad. Han hinner knappt säga till sin second in command "Du får befälet" innan febern blir så hög att han inte kan klämma ur sig en sammanhängande mening.
Några dagar in på färdeen visar det sig att tillförordnade kapten är en skitstövel av episka proportioner. Han hunsar alla utom en utvald "elit" av hans akademipolare, och prygling för så lite som en arg blick blir standard.
Göra myteri? Knuffa Tf kapten överbord med ett ankare runt nacken? Bara lisma sig in i hans grupp underhuggare tills den riktiga kaptenen blir frisk?

Den typen av händelser du tänker dig?

Rekishi_UBBT

Veteran
Laowai said:
Skeppet hamnar i stiltje, och efter några dagar av att bogsera skeppet framåt med landstigningsbåtarna visar det sig att råttor/insekter/läckande havsvatten har förstört stora delar av matförrådet.
Ransoneringar och långa pass vid årorna gör att stämningen ombord blir otrevlig.
Då börjar någon stjäla mat.

Eller:
Kapten, en rätt hyvens fellow blir svårt sjuk/skadad. Han hinner knappt säga till sin second in command "Du får befälet" innan febern blir så hög att han inte kan klämma ur sig en sammanhängande mening.
Några dagar in på färdeen visar det sig att tillförordnade kapten är en skitstövel av episka proportioner. Han hunsar alla utom en utvald "elit" av hans akademipolare, och prygling för så lite som en arg blick blir standard.
Göra myteri? Knuffa Tf kapten överbord med ett ankare runt nacken? Bara lisma sig in i hans grupp underhuggare tills den riktiga kaptenen blir frisk?

Den typen av händelser du tänker dig?
Perfekt perfekt! Mer sådant här. Känner hur kugghjulen börjar snurra i fantasicentrumet. Får jag stjäla saker ur detta rakt av? :gremsmile: Tack!

Laowai

Hero
Bara att köra :gremsmile:
Den första har jag delvis snott från Hornblower (som jag varmt rwkommenderar)
Kan lura på fler om du behöver

Rekishi_UBBT

Veteran
Laowai said:
Bara att köra :gremsmile:
Den första har jag delvis snott från Hornblower (som jag varmt rwkommenderar)
Kan lura på fler om du behöver
Do it! Hornblower? Om jag borde veta vad detta är ber jag om ursäkt :gremwink:

Rekishi_UBBT

Veteran
Tjänare allihopa! Hoppas allt är bra med er!

Ursäkta att jag inte uppdaterat här på ett tag men jag har precis börjat en ny termin på Göteborgs universitet och har hur mycket som helst att göra. Så kampanjen ligger lite halft på is, dock sitter jag med den när jag får minsta lilla stund över. Den skall ej glömmas bort, det lovar jag. Men så länge, tack för all hjälp! Så hörs vi snart igen.

Mvh,
Patrik

Rekishi_UBBT

Veteran
Tjänare allihopa! Fy vad länge sedan det var jag var här, det har hänt en hel del och mina planer på en EON kampanj vart tvungen att läggas åt sidan. Nu är jag dock tillbaka och riktigt sugen!

Vid påsk skall jag hålla första delen i min militärkampanj. Ett typ av intro till den stora kampanjen kan man säga. Varför träffades rollpersonerna, varför skall de dit de ska.

Det bör nämnas att jag och mina spelare visst har en viss erfarenhet av rollspel, men egentligen anser oss själva vara nybörjare. Och detta är det första seriösa äventyret/kampanjen jag gjort.

Huvudpersonen i introt är från början Lönnmördaren/Kirurgen som en av mina spelar spelar. Han får ett uppdrag av en av sina kontakter (En baron i Cirefaliska samväldet) att helt enkelt lönnmörda en särskilt jobbig handelsherre. Baronen skickar med lönnmördaren sin rådgivare och hovmagiker, vilken är en av spelarna, samt en vägvisare som skall visa vägen till handelsherrens borg. Denna vägvisare är också en av spelarna. Detta ger ett ganska klart första mål. Ta sig till borgen.

På vägen till borgen kommer de vid något tillfälle bli anfallna av ett gäng laglösa. Antagligen kommer de få fly undan dessa, eller så slår de ihjäl dem. De är egentligen bara där för att introducera en viss ostabilitet i området som den handelsherre de skall lönnmörda basar över.

De kommer ganska snart fram till en mindre by vid namn Duvskog. Där kan de återhämta sig och lugna ner sig efter mötet med de laglösa. På något vis skall de få reda på dessa laglösa har rövat bort barn och ungdomar från byn den senaste tiden utan någon självklar anledning. Egentligen jobbar de laglösa under handelsherren och barnen används i en ond ritual i handelsherrens borg, men detta är inget de känner till. De kan dock få reda på att handelsherren tidigare var relativt bra, men det senaste har han blivit värre och värre och nu var det länge sedan någon såg till honom.
Det kanske ryktas om att man hört barnaskrik från borgen sent på natten.
I denna byn finns en smed som är en av spelarna, denna har fått sin yngre bror bortrövad och vill ha de andra spelarnas hjälp att infiltrera de laglösas näste.

Jag vill motivera spelarna att ta sig till de laglösas näste för där kommer de träffa ännu en av spelarna. Denne spelar just en laglös som blivit utsatt som ledare till detta "rövargäng" dock ofrivilligt såklart. Rövarledaren har fått sin äldre bror och sin dotter (vilken togs om hand av den äldre brodern) tillfångatagna av handelsherren också. Det bör nämnas att rövarna aldrig skadat någon i byn med vilje när de rövat bort barn. Bör också nämnas att de rövarna som attackerade spelarna tidigare var en utbrytargrupp som inte längre ville mesa utan ville finna sin egen lycka.
Hur spelarna infiltrerar de laglösas näste är helt upp till dem. Jag skall skapa en miljö men inte en lösning.

Tillslut kommer de komma fram till att de alla har ett gemensamt mål, nämligen att ta sig in i handelsherrens borg och ställa honom till rätta. Hur de tar sig in i borgen är också något som är upp till spelarna. Borgen är dock full av vakter så ett anfall rakt på är ingen idé.

Handelsherrens magiker är egentligen en präst åt en ond gud som legat i slummer många årtusenden. Trollkarlen övertygade handelsherren att han skulle börja tillbe denna gud och då få allt det tillbaka som han förlorat. (Hans familj dog då en Sibriersk invasion förstörde och erövrade hans marker på en av de yttre öarna, handelsherren var innan mycket större och mer inflytelserik.)

Trollkarlen behöver barnen för att offra till sin gud så att denna kan ta honom i besittning som sin avatar och därmed återkomma till jorden för att söka hämnd. Spelaren som spelar lönnmördare har en lönnmördarbroder som han blivit väldigt nära, dock är denna anställd av handelsherren. Det är lönnmördargillet som satt upp detta för att testa karaktärens lojalitet emot gillet, detta har egentligen inget att göra med planen att återförena den onda guden med denna världen. Detta skall vara ett sista prov innan spelarens karaktär blir färdig lönnmördare. Trollkarlen är mitt i en ceremoni när spelarna stormar in i audienssalen, trollkarlen kommer tillslut fly innan hans ceremoni är färdig. Han skall han en teleporteringsring eller liknande. Jag vill att denna trollkarl skall bli en genomgående fiende för spelgruppen. Jag vill att de skall vara motiverade att ta sig efter trollkarlen. Vid tillfälle kommer lönnmördarbrodern kasta cermoni-dolken, utan att veta vad den egentligen är, och träffa magikerkaraktären vilket börjar processen för att manifestera gudomen igenom magikern. Det är magikerns motivation för att leta vidare. Trollkarlen känns även igen av lönnmördarspelaren som en av dem som var närvarande när dennes föräldrarna mördades. För att motivera denna.
Smedens bror samt den laglöses bror och dotter kanske dödas eller teleporteras med magikern. Detta för att motivera deras fortsatta sökande. Hur jag skall motivera vägvisarspelaren vet jag inte, dock är en av hans kontakter en större handelsfurste som är tänkt skall ge kampanjuppdraget vid senare tillfälle. Antagligen kommer ledtrådarna efter den onda magikern leda dem till den ö där kampanjen skall utspela sig, då kanske vägvisarens karaktär får snilleblixten att hans kontakt (som är skyldig honom en stor tjänst) kan tänkas hjälpa dem ta sig dit.

Kniven har en uråldrig symbol på sig som kommer leda dem till Ön som är målet för “Kampen om ön” kampanjen.

Förlåt om detta är väldigt luddigt. Ni känner inte till spelarnas bakgrunder, eller min tanke med det hela. Men ändå förstår ni säkert att det är ett par frågor jag skulle vilja ha svar på.

Som till exempel:
1. Hur ska jag motivera spelarna att ta sig till rövarnästet och infiltrera det, utan att de känner sig tvingade?
2. Hur skall jag motivera spelarna att ta sig vidare i den riktning jag skulle vilja föra min framtida kampanj? Utan att leda dem allt för mycket. Jag vill skapa en öppen miljö som de känner att de har kontroll över. Dock är jag väldigt oerfaren på just denna typen av öppna världar. Tidigare har mina äventyr varit väldigt simpla och enkelspåriga.
3. Jag vill göra den onda handelsherrens bort trovärdig och detaljerad. Finns det någon som har tips på vart man kan hitta resurser som kan hjälpa en bygga upp denna borg med mera?
4. Vad tycker ni om det hela, är detta något som skulle kunna vara intressant. Jag försöker baka in mina spelares karaktärers bakgrunder i storyn så mycket som möjligt. Har har en idé om att de eventuellt skall vara sammankopplade väldigt starkt i slutändan.

Vill ni veta mera om karaktärer, bakgrunder och mina tankar får ni gärna fråga. Jag berättar gärna, och jag behöver bolla mina idéer mot nya perspektiv.

Jag kan ha glömt nämna något här, i så fall uppdaterar jag denna text längre fram.

Ha de fint! Nu tillbaka till skrivandet!

/Patrik