Tjänare allihopa! Fy vad länge sedan det var jag var här, det har hänt en hel del och mina planer på en EON kampanj vart tvungen att läggas åt sidan. Nu är jag dock tillbaka och riktigt sugen!
Vid påsk skall jag hålla första delen i min militärkampanj. Ett typ av intro till den stora kampanjen kan man säga. Varför träffades rollpersonerna, varför skall de dit de ska.
Det bör nämnas att jag och mina spelare visst har en viss erfarenhet av rollspel, men egentligen anser oss själva vara nybörjare. Och detta är det första seriösa äventyret/kampanjen jag gjort.
Huvudpersonen i introt är från början Lönnmördaren/Kirurgen som en av mina spelar spelar. Han får ett uppdrag av en av sina kontakter (En baron i Cirefaliska samväldet) att helt enkelt lönnmörda en särskilt jobbig handelsherre. Baronen skickar med lönnmördaren sin rådgivare och hovmagiker, vilken är en av spelarna, samt en vägvisare som skall visa vägen till handelsherrens borg. Denna vägvisare är också en av spelarna. Detta ger ett ganska klart första mål. Ta sig till borgen.
På vägen till borgen kommer de vid något tillfälle bli anfallna av ett gäng laglösa. Antagligen kommer de få fly undan dessa, eller så slår de ihjäl dem. De är egentligen bara där för att introducera en viss ostabilitet i området som den handelsherre de skall lönnmörda basar över.
De kommer ganska snart fram till en mindre by vid namn Duvskog. Där kan de återhämta sig och lugna ner sig efter mötet med de laglösa. På något vis skall de få reda på dessa laglösa har rövat bort barn och ungdomar från byn den senaste tiden utan någon självklar anledning. Egentligen jobbar de laglösa under handelsherren och barnen används i en ond ritual i handelsherrens borg, men detta är inget de känner till. De kan dock få reda på att handelsherren tidigare var relativt bra, men det senaste har han blivit värre och värre och nu var det länge sedan någon såg till honom.
Det kanske ryktas om att man hört barnaskrik från borgen sent på natten.
I denna byn finns en smed som är en av spelarna, denna har fått sin yngre bror bortrövad och vill ha de andra spelarnas hjälp att infiltrera de laglösas näste.
Jag vill motivera spelarna att ta sig till de laglösas näste för där kommer de träffa ännu en av spelarna. Denne spelar just en laglös som blivit utsatt som ledare till detta "rövargäng" dock ofrivilligt såklart. Rövarledaren har fått sin äldre bror och sin dotter (vilken togs om hand av den äldre brodern) tillfångatagna av handelsherren också. Det bör nämnas att rövarna aldrig skadat någon i byn med vilje när de rövat bort barn. Bör också nämnas att de rövarna som attackerade spelarna tidigare var en utbrytargrupp som inte längre ville mesa utan ville finna sin egen lycka.
Hur spelarna infiltrerar de laglösas näste är helt upp till dem. Jag skall skapa en miljö men inte en lösning.
Tillslut kommer de komma fram till att de alla har ett gemensamt mål, nämligen att ta sig in i handelsherrens borg och ställa honom till rätta. Hur de tar sig in i borgen är också något som är upp till spelarna. Borgen är dock full av vakter så ett anfall rakt på är ingen idé.
Handelsherrens magiker är egentligen en präst åt en ond gud som legat i slummer många årtusenden. Trollkarlen övertygade handelsherren att han skulle börja tillbe denna gud och då få allt det tillbaka som han förlorat. (Hans familj dog då en Sibriersk invasion förstörde och erövrade hans marker på en av de yttre öarna, handelsherren var innan mycket större och mer inflytelserik.)
Trollkarlen behöver barnen för att offra till sin gud så att denna kan ta honom i besittning som sin avatar och därmed återkomma till jorden för att söka hämnd. Spelaren som spelar lönnmördare har en lönnmördarbroder som han blivit väldigt nära, dock är denna anställd av handelsherren. Det är lönnmördargillet som satt upp detta för att testa karaktärens lojalitet emot gillet, detta har egentligen inget att göra med planen att återförena den onda guden med denna världen. Detta skall vara ett sista prov innan spelarens karaktär blir färdig lönnmördare. Trollkarlen är mitt i en ceremoni när spelarna stormar in i audienssalen, trollkarlen kommer tillslut fly innan hans ceremoni är färdig. Han skall han en teleporteringsring eller liknande. Jag vill att denna trollkarl skall bli en genomgående fiende för spelgruppen. Jag vill att de skall vara motiverade att ta sig efter trollkarlen. Vid tillfälle kommer lönnmördarbrodern kasta cermoni-dolken, utan att veta vad den egentligen är, och träffa magikerkaraktären vilket börjar processen för att manifestera gudomen igenom magikern. Det är magikerns motivation för att leta vidare. Trollkarlen känns även igen av lönnmördarspelaren som en av dem som var närvarande när dennes föräldrarna mördades. För att motivera denna.
Smedens bror samt den laglöses bror och dotter kanske dödas eller teleporteras med magikern. Detta för att motivera deras fortsatta sökande. Hur jag skall motivera vägvisarspelaren vet jag inte, dock är en av hans kontakter en större handelsfurste som är tänkt skall ge kampanjuppdraget vid senare tillfälle. Antagligen kommer ledtrådarna efter den onda magikern leda dem till den ö där kampanjen skall utspela sig, då kanske vägvisarens karaktär får snilleblixten att hans kontakt (som är skyldig honom en stor tjänst) kan tänkas hjälpa dem ta sig dit.
Kniven har en uråldrig symbol på sig som kommer leda dem till Ön som är målet för “Kampen om ön” kampanjen.
Förlåt om detta är väldigt luddigt. Ni känner inte till spelarnas bakgrunder, eller min tanke med det hela. Men ändå förstår ni säkert att det är ett par frågor jag skulle vilja ha svar på.
Som till exempel:
1. Hur ska jag motivera spelarna att ta sig till rövarnästet och infiltrera det, utan att de känner sig tvingade?
2. Hur skall jag motivera spelarna att ta sig vidare i den riktning jag skulle vilja föra min framtida kampanj? Utan att leda dem allt för mycket. Jag vill skapa en öppen miljö som de känner att de har kontroll över. Dock är jag väldigt oerfaren på just denna typen av öppna världar. Tidigare har mina äventyr varit väldigt simpla och enkelspåriga.
3. Jag vill göra den onda handelsherrens bort trovärdig och detaljerad. Finns det någon som har tips på vart man kan hitta resurser som kan hjälpa en bygga upp denna borg med mera?
4. Vad tycker ni om det hela, är detta något som skulle kunna vara intressant. Jag försöker baka in mina spelares karaktärers bakgrunder i storyn så mycket som möjligt. Har har en idé om att de eventuellt skall vara sammankopplade väldigt starkt i slutändan.
Vill ni veta mera om karaktärer, bakgrunder och mina tankar får ni gärna fråga. Jag berättar gärna, och jag behöver bolla mina idéer mot nya perspektiv.
Jag kan ha glömt nämna något här, i så fall uppdaterar jag denna text längre fram.
Ha de fint! Nu tillbaka till skrivandet!
/Patrik