Nekromanti Militärkampanj i den stora arkipelagen. Hjälp!

Osbjer

Warrior
Korpa said:
Kort och gott, förankra karaktärerna i kampanjen. :gremsmile:
Detta kan du även använda för att ge varje spelare en individuell kontakt i äventyret som just den rollpersonen känner. Detta medan de andra spelarna är ovetande om de andras kontakter. Det kan sedan vara lättare att bygga äventyret på vad rollpersonerna känner för folk, och vad de har för relationer till dem.

/j

Regmolar

Swashbuckler
Hej igen! Jag väntar fortfarande på mina böcker från SF-bokhandeln, dock skall de vara på ingång. Så länge kanske ni kan hjälpa mig med lite konkreta hädelser som kan tänkas hända under denna första sjöfärden. Bara för att vecka min fantasi lite. Håller även på att läsa in mig på fisktankar. Dock hade jag gärna tagit emot en länk till ett bra inlägg. Jag har just nu tusen flikar uppe efter min sökning på "fisktank" i forumet. tunga
Sjöfarare har också en slumptabell för händelser under sjöresan någonstans.

Rekishi_UBBT

Veteran
Korpa said:
Om jag skulle köra introäventyr med mina spelare så skulle jag spela hur de kommer in i kampanjen. Jag är en dålig människa som inte läst exakt hur du tänkt dig att det ska börja, men om det är så att de börjar på ett skepp lejda av någon så kan det vara en tanke att spela varför/hur de blir lejda eller varför de söker anställning just där. Kort och gott, förankra karaktärerna i kampanjen. :gremsmile:
Precis vad jag tänkte. Just denna förankring som du nämner är något som mina spelare verkligen kan behöva. De, och jag också, är egentligen ganska oerfarna. Vi har alltid varit intresserade av rollspel och vi har rollspelat under åren i olika utsträckning. Men vi har liksom aldrig blivit "bra." En naturlig och enkel väg in i äventyret, som man kan hålla sig fast i som stöd när man rollspelar och utvecklar sin karaktär.

osbjer said:
Detta kan du även använda för att ge varje spelare en individuell kontakt i äventyret som just den rollpersonen känner. Detta medan de andra spelarna är ovetande om de andras kontakter. Det kan sedan vara lättare att bygga äventyret på vad rollpersonerna känner för folk, och vad de har för relationer till dem.
Jag hade faktiskt lite liknande tankar. Sedan hade jag också tänkt att jag skulle arbeta fram en agenda för varje rollperson. Vi har till exempel en kirurg (eller fältskär som det heter i armésammanhang) som egentligen är en framstående lönnmördare. Han hade jag tänkt skulle ha som agenda att lönnmörda Sabriernas härledare som också befinner sig på ön. Om de alla skulle ha en kontakt som du skriver så skulle denna kunna fungera som arbetsgivare, eller guide om man så vill.

Rekishi_UBBT

Veteran
Regmolar said:
Hej igen! Jag väntar fortfarande på mina böcker från SF-bokhandeln, dock skall de vara på ingång. Så länge kanske ni kan hjälpa mig med lite konkreta hädelser som kan tänkas hända under denna första sjöfärden. Bara för att vecka min fantasi lite. Håller även på att läsa in mig på fisktankar. Dock hade jag gärna tagit emot en länk till ett bra inlägg. Jag har just nu tusen flikar uppe efter min sökning på "fisktank" i forumet. tunga
Sjöfarare har också en slumptabell för händelser under sjöresan någonstans.
Awesome! Då får boken bara se till att komma snart. :gremsmile:

Rekishi_UBBT

Veteran
Nu har SF-bok skickat mina böcker från Stockholm så förhoppningsvis borde de anlända denna veckan redan. Då har jag i alla fall Cirefalier och Sjöfarare och Pirater böckerna. Borde ge mig en hel del inspiration och tips. :gremsmile:

Rekishi_UBBT

Veteran
Nu har jag äntligen fått Cirefalier och Sjöfarare & Pirater. Massa intressant läsning väntar. Om det är någon som har något tips på speciellt bra delar i dessa böcker som jag borde kolla in först mottags dessa gärna.

Rekishi_UBBT

Veteran
Skall komma med en uppdatering alldeles snart, just nu har jag bara slutspurt på min sommarkurs och kampanjen har tyvärr fått komma lite i skymundan.

Har dock eventuellt funderat lite på att starta upp en sverokförening. Jag har just nu en relativt nystartad grupp på facebook där jag håller alla mina rollspelsvänner uppdaterade och informerade, men en förening skulle vara ännu bättre. Det behövs alltid pengar till böcker och att lägga in folk i en seriös och organiserad förening vore nog väldigt fördelaktigt. Vad tror ni om det?

Poseur

Swashbuckler
Det vore riktigt smart faktiskt, det är ju liksom alltid trevligt med statliga medel för att kunna syssla med sin hobby. Vidare krångligt är det inte heller. Under förutsättningen att ni åtminstone har fem medlemmar, varav minst tre lär vara under 26

Rekishi_UBBT

Veteran
Precis, jag har kollat lite på det. Så om det är någon i Alingsås/Sollebrunn/Borås/Göteborg som är intresserad av att vara med i en rollspelsförening så är det bara hojta till. Vore jättekul att få med lite folk man inte känner så väl också, alla som är med i min grupp på facebook är gamla barndomsvänner och annat ströfolk som man pluggat tillsammans med.. Nytt blod säger jag! :gremwink:

Regmolar

Swashbuckler
Har dock eventuellt funderat lite på att starta upp en sverokförening. Jag har just nu en relativt nystartad grupp på facebook där jag håller alla mina rollspelsvänner uppdaterade och informerade, men en förening skulle vara ännu bättre. Det behövs alltid pengar till böcker och att lägga in folk i en seriös och organiserad förening vore nog väldigt fördelaktigt. Vad tror ni om det?
Startade en förening med några kompisar när vi började spela Eon för sådär fem år sedan, och jag kan helt klart rekommendera det.

Unfair

Hero
Rekishi said:
Precis, jag har kollat lite på det. Så om det är någon i Alingsås/Sollebrunn/Borås/Göteborg som är intresserad av att vara med i en rollspelsförening så är det bara hojta till. Vore jättekul att få med lite folk man inte känner så väl också, alla som är med i min grupp på facebook är gamla barndomsvänner och annat ströfolk som man pluggat tillsammans med.. Nytt blod säger jag! :gremwink:
Borås där jag bor har redan en väldigt aktiv spelförening i vilken rollspel är stort. Själv vore det roligt att kunna spela med lite wrnu folk ibland, men då jag inte har bil så är det jobbigt att pendla längre sträckor.

Rekishi_UBBT

Veteran
Okey, då har vi nästa problem. Jag är om något den mest motiverade i min grupp när det gäller detta. De tror nog att det kommer blir massa arbete extra för dem, vilket jag egentlingen inte kan hålla med om. Men hur skall jag göra för att övertala dem att detta är en bra idé. Har ni några bra argument?

k7e9

Hero
Rekishi said:
Okey, då har vi nästa problem. Jag är om något den mest motiverade i min grupp när det gäller detta. De tror nog att det kommer blir massa arbete extra för dem, vilket jag egentlingen inte kan hålla med om. Men hur skall jag göra för att övertala dem att detta är en bra idé. Har ni några bra argument?
Gör ett bra förarbete. Kolla på Sveroks hemsida, skriv ut alla blanketter och papper som behövs för föreningsstart, ta reda på vilka uppgifter som behöver samlas in. Då vet du hur man gör för att starta föreningen, och de andra behöver inte lägga ner den tiden.

En Sverokförening behöver egentligen bara ha 1 möte om året, årsmötet, och det är inte speciellt mycket jobb för bidraget man får. Lägg 1 timme innan ett speltillfälle på årsmötet, så bör det vara klappat och klart i stora drag. (Bokföring tar inte heller speciellt mycket tid, med tanke på att föreningar oftast bara gör ettpar inköp och får in pengar en gång om året.)

Rekishi_UBBT

Veteran
k7e9 said:
Rekishi said:
Gör ett bra förarbete. Kolla på Sveroks hemsida, skriv ut alla blanketter och papper som behövs för föreningsstart, ta reda på vilka uppgifter som behöver samlas in. Då vet du hur man gör för att starta föreningen, och de andra behöver inte lägga ner den tiden.

En Sverokförening behöver egentligen bara ha 1 möte om året, årsmötet, och det är inte speciellt mycket jobb för bidraget man får. Lägg 1 timme innan ett speltillfälle på årsmötet, så bör det vara klappat och klart i stora drag. (Bokföring tar inte heller speciellt mycket tid, med tanke på att föreningar oftast bara gör ettpar inköp och får in pengar en gång om året.)
Precis vad jag menar, det är egentligen löjligt lite arbete för det bidrag man får. Efersom vi ändå ses relativt ofta blir det inte någon direkt skillnad. Dock är mina polare allergiska emot allt som har med organisation och ansvar att göra verkar det som.. skall tjöta lite mer på dem så ändrar det sig säkert.

Regmolar

Swashbuckler
Precis vad jag menar, det är egentligen löjligt lite arbete för det bidrag man får. Efersom vi ändå ses relativt ofta blir det inte någon direkt skillnad. Dock är mina polare allergiska emot allt som har med organisation och ansvar att göra verkar det som.. skall tjöta lite mer på dem så ändrar det sig säkert.
Det enda arbete som är nödvändigt när ni väl har ett bankkonto och är registrerade hos Sverok är att hålla årsmöte en gång om året, fylla i lite saker i Sveroks bidragsdatabas och sätta sprätt på pengarna.

I vår förening med ca 14 medlemmar är det endast ordföranden och kassören som gör något jobb öht, och det är inte mycket av det arbetet som är "obligatoriskt" för att saker och ting ska fungera.

Rekishi_UBBT

Veteran
Regmolar said:
Det enda arbete som är nödvändigt när ni väl har ett bankkonto och är registrerade hos Sverok är att hålla årsmöte en gång om året, fylla i lite saker i Sveroks bidragsdatabas och sätta sprätt på pengarna.

I vår förening med ca 14 medlemmar är det endast ordföranden och kassören som gör något jobb öht, och det är inte mycket av det arbetet som är "obligatoriskt" för att saker och ting ska fungera.
Exakt, lata jävla vänner man har ;P

Regmolar

Swashbuckler
Ja, det är anmärkningsvärt få som erbjuder sig till posten som styrelsens sekreterare, trots att den mig veterligen aldrig har inneburit något slags arbete under de 5+ år föreningen existerat :gremwink:

k7e9

Hero
Rekishi said:
Ett fett bra argument som brukar funka ibland är att säga något i stil med:
"Men då delar vi väl på priset för alla böcker vi har till spelandet? Så vad sägs om att vi lägger 500-600 spänn var på böcker, tärningar och karaktärsblad?"

Då brukar de där 1-2 timmarna jobb och "organisation" som en Sverokförening kräver per år inte verka så farliga. Det tenderar ju tyvärr vara så att spelledaren betalar stora delar (eller hela rubbet) av materialet som krävs för att spela rollspel, det kan kännas mer aktuellt för övriga spelare att vara med i (och driva) en förening om det minskar deras utgifter.