ceruleanfive;n225051 said:
Jag är hyfsat friluftsentusiastisk, jag vistas mycket i skog och mark. Ändå brottas jag alltid med naturbeskrivningar. Städer och inomhusmiljöer brukar fungera fint, men så fort man ger sig ut i vildmarken tycker jag lätt att allt känns platt och kalt. Särskilt när man reser. Det gäller både när jag själv spelleder och när andra gör det.
Du kan köra följande övning nästa gång du är ute i naturen:
- Notera hur omgivningen ser ut. På vilka sätt skiljer sig den här naturen från "generisk granskog"? Kuperat, klippigt, vilka arter av träd, buskar, markvegetation osv, hur långt går det att se, vilka vattendrag finns?
- Formulera kontinuerligt i huvudet hur en spelledare skulle beskriva detta. Antag att verkligheten är ett rollspel och du en rollfigur – hur låter då spelledaren när du upplever det du upplever?
Sedan vid spelbordet kan man också försöka ta hänsyn till hur vildmarksvana rollfigurerna är. Har de inga färdigheter för vildmark kan skogen beskrivas som mörk, hög, tätvuxen och majestätisk. En rollfigur som är skicklig på friluftsliv kan notera att det finns gott om tändved. En som kan mycket om växter kan notera hur arterna förändras allt eftersom de reser. Den som vuxit upp i skogen kan känna hur hon blir omfamnad av den när de kommer in bland träden, medan stadsbon kan få klaustrofobiska rysningar eller känna sig iakttagen av okända väsen.
Själv har jag gått i en cirkel kring hur noga jag beskriver.
I början var mina skogar lika detaljerade som ett arkadspel på datorn. En rak stig gick mellan raka granar tills skogen tog slut. Utom när rollfigurerna skulle slå läger, då fanns det en glänta bredvid stigen.
Ett tag var jag inne på att varje scen som utspelade sig utanför stadsmurarna skulle ha en liten lista över geografiska företeelser. Minst en däld, två klippblock, ett speciellt träd, en bäck som ringlade i några speciella svängar osv. (Händer det nåt då? Javisstja: och ett rövarband som anfaller er.)
Nu är jag tillbaka till att inte ha mycket få utmärkande drag på en plats. Det måste nämligen gå att beskriva begripligt för spelarna, särskilt om det ska bli strid och miljön kan ha betydelse för striden. Däremot kan jag lägga in några detaljer som kan ha just strategisk betydelse.
Exempel: Skogen är en blandskog, och just här växer flera stora ekar. Ekarnas grenverk går i varandra; det kan gå att klättra från ek till ek. På marken växer högt blåbärsris. Ett nätverk av upptrampade stigar leder bort mot Björns koja som ni ser 40-50 meter bort. Ni hör honom skrika åt er att inte komma närmare. (Det gick att åla osedd genom blåbärsriset. I ekarna satt fyra bågskyttar. En rollfigur använde grenverken för att ta sig till kojan luftvägen (fick nedgöra bågskyttar på vägen).)
Exempel: Ridvägen går genom ett kuperat landskap och ofta runt stora klippblock, granar och knotiga tallar. När fiendekrigarna nästan är ifatt er smalnar stigen och går mellan två stora klippblock uppe på en brant kulle. På vardera sidan om klipporna tyckte ni att det såg ut som tät snårskog och sankmark. (En av bågskyttarna stannade bakom klippblocken och fattade posto där. Fienderna var tvungna att gömma sig en stund och rollfigurerna kunde då skynda sig iväg och få lite försprång.)