Våga vägra shampoo
Det här är ett tips som också är grymt ekonomsikt, och ens kropp mår bättre av det.
Våga vägra shamoo/balsam/dushcreme/tvål.
Det funkar, duschar man regelbundet, rufsar igenom håret och sköljer ur ordentligt så blir håret rent ändå. Hud och hår anpassar sig och blir inte fett. Jag har testat det i tre månader nu, och det funkar jättebra. Mitt hår ser ut så
här (fast det är lite fuktigt på bilderna), så ni kan se att det mår bra. Och så väl Debracy, Wilper och Xhakhal har umgåtts med mig de senaste månaderna och kan nog intyga att jag är ren, hel, har rent hår och inte luktar apa...
Sök på Noo poo (poo= Förkortning för schampo) om du vill testa klara dig utan det. Jag gjorde bara så att jag trappade ner shampoanvändadet gradvis under två veckor (varannan dag, var tredje dag osv.) och sen slutande jag använda det, det var lite fetare än vanligt i början men det gick snabbt över. Håret anpassar sig ganska snabbt och efter ca sex veckor klarar de flesta sig helt utan. Nu tvättar jag bara håret med lite ekologisk olivtvål eller ekologiskt shampoo från Lush vid behov (tex om jag lajvsminkat mig och fått fetsmink i håret).
Efter att jag märkte att håret mådde bra av det, och det funkade fint, slutande jag med dushtvål också, och det funkar också jättebra efter. (Huden var lite fetare än vanligt de första dagarna). Jag som alltid haft torr och lättirriterad hud, även om jag använt milda tvålar, har nu hud som mår jättebra.
Man sparar in massor av plastförpackningar, massor av travsporter av schampon som mest består av vatten och kemikalier, och som tar slut snabbt, massor av pengar och massor av kemikalier som skulle ha runnit ut i avloppet.
Numera är det enda jag kostar på mig en oparfymerad deo i kak-form från Lush (supermiljövänlig och kunnig butik. Sakerna säljs dessutom oftast utan plastförpackning! Ännu mer miljöplus!)). Deon är oerhört dryg, kladdar inte och inte visar några som helst tecken på att ta slut de närmsta månaderna, är billig och som funkar jättebra.