Nekromanti Millenniums End, någon?

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Jag funderade lite kring SF-settings i en miljö som är nära vår egen och kom då att tänka på Millenniums End, ett spel som väl mer eller mindre utspelade sig i nutid i vår egen värld. Har någon testat det? Hur ser världen ut där? Jag tycker att konceptet är rätt tilltalande, istället för att slänga in en massa cyberpunkerier tar man vår egen värld och vrider bara till den lite grann. Konflikter saknas ju inte i vår tid, och genom att utnyttja det borde man kunna skapa mycket intressantare och mer angelägna äventyr än vad man får till med påhittade storföretag och lagom trovärdig teknologi.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Millennium's End är vår värld 1999, beskriven 1993. Den egentliga tekniska skillnaden är att batterier är ännu mindre än idag och internet inte lika genomgripande. Den politiska skillnaden är att det är ännu mer småstater och ännu mer terrorism och att USA lägger ut det mesta av sin antiterrorism på entreprenad. Stårysarna är av klassisk pengar-på-krog-variant (en kund vill ha ett problem löst och Blackeagle skickar ut sina anställda - rollpersonerna - för att lösa det), så hela regelboken är anpassad efter att göra rollpersoner som passar konceptet, och sedan ha ihjäl dem.

Det finns lite politisk information, men det känns mest som att den finns med för att den ska finnas med. Regelboken kan alltså sammanfattas med "hur man gör rollpersoner", "hur man slår ihjäl dem" och "luddiga svepskäl till varför man slår ihjäl dem". Det förutsätts mer eller mindre att spelledaren redan kan genren och har en klase idéer om vilka terrorister han ska skicka på spelarna den här gången.

Regelsystemet är ett BRP-derivat: slå procenttärning under ett värde. Värdet består av summan av en basfärdighet och en specialisering. Exempelvis kan man ha Firearms/Longarms 55/27, vilket alltså innebär att man har skjutvapen till 55% och lägger på gevär 27%, och får en summa på 82% när man skjuter med gevär, men bara 55% om man skjuter med pistol.

Träffsystemet är ett träffmallsystem. Träffmallarna består av en cirkel med en klase numrerade prickar. Välj mall beroende på avstånd från målet. Välj riktpunkt och placera mallen över målfiguren så att det passar. Slå slag, och räkna ut differensen. Leta upp den punkten. Se var den punkten är på figuren. Där träffar du.

Det var det första tidsödande momentet i träffsystemet. Det andra är skadan. Varje vapen har en fast skada, som multipliceras (!) med ett decimaltal (!) beroende på var man träffar. Miniräknare är alltså ett krav för det här spelet. Från den resulterande skadan och skadetypen så får man en massa otäcka sekundära effekter som blödning, benbrott et cetera.

Slutomdöme: är du vapenbög, techno-thriller-fantast, realism-runkare, inte har något emot pengar-på-krog-konceptet, gillar taktiska scenarieäventyr och tycker att Neotech 2 är lagom snabbt, då är Millennium's End något för dig.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Tack för en kortfattad recension, som förvisso mest liknade en sågning!

Hur som helst, det var framför allt världsbeskrivningen jag var intresserad av. Min tanke var att flera scenarion till tex NeoTech skulle kunna gå att anpassa till en ME-liknande nutida värld; tex skumläste jag äventyret "Havets Tigrar" som borde funka i nutid med små ändringar. Vad vinner man på det då? Det är förstås en smaksak, men jag tycker att det kan skapa en större närvarokänsla och öppnar för intressantare politiska scenarier om bakgrunden har någon slags koppling till verkligheten, samt att man slipper bry sin hjärna med sådant som hur en pizza ser ut i framtiden.

Att hitta konflikter och äventyr är ju inte svårare än att slå upp närmaste dagstidning, även om man kanske vill skruva verkligheten lite grann för att det inte ska bli alltför påträngande. Rimligen borde det öppna upp för intressanta storskaliga politiska scenarion. Därför undrade jag lite hur Millenniums End har valt att förhålla sig till världen idag (eller 1993, då). Det verkar dock som att skaparna av ME har siktat snarare på tuffa strider än på internationell politik, vilket känns lite trist. Det finns ju betydligt större utmaningar för en nutida äventyrare än att krypa i tunnlar och meja med Ak5:an.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Det verkar dock som att skaparna av ME har siktat snarare på tuffa strider än på internationell politik, vilket känns lite trist."

Typ. Det finns lite slenrianmässigt upprapande av fakta om olika länder och vilka sorters terrorister det finns (eller om man så vill, "Michelins reseguide till terroristbekämparen"), men det mesta får spelledaren själv stå för.
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
När jag spelledda Conspiracy-X så använde jag Milleniums Ends bok om Miami. Den var klart välskriven och mer intressant än en vanlig turisguide. Det kan nog finnas många intressant tankar med Milleniums End och det känns väldigt nära. Jag kunde tänka mig flera problem och intriger mellan olika organisationer.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Hur skulle du vilja att ett kapitel i ME såg ut, som skulle tillfredställa dina behov?

Blir det inte lite rabblande av fakta hur man än försöker lägga upp en nutida förklaring av världen? Det går knappast att hitta på intressanta organisationer, religioner, konflikter eller krig - antingen så finns de eller så finns de inte. Och hur långt tillåts man egentligen gå utanför ramarna för vad som är sant? Man blir ju nästan direkt politiskt ställningstagande bara man försöker beskriva nån av Mellanösterns terroristorganisationer (se, där har jag redan gjort mitt politiska val). Eller ska man istället bara plocka fram det som är intressant och beskriva i berättande form?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Jag kan inte använda en faktaupprapning av Uzbekistan och Al-Qaida för att skapa äventyr. Det är för lite fakta för att vara användbart och för lite konkret information som kan användas. Jag har ingen nytta av att veta att Uzbekistan har tolv miljoner invånare (eller hur många det har), eller att Al-Qaidas ledare heter Usama Bin Laden och gömmer sig vid gränsen mellan Pakistan och Afghanistan. Jag vill ha äventyrsuppslag och personer. Står det något om... säg, People's Front of Judaea, så vill jag till exempel veta:

<ul type="square">[*]Område där de huvudsakligen opererar. ("Jerusalem")
[*]Mål. ("Kortsiktigt: kasta ut romarna från Judea. Långsiktigt: krossa det romerska imperiet, lika rättigheter för alla medborgare")
[*]Modus operandi. ("Propagandapostning mot romerska överhögheten, kidnappning av viktiga romerska personer för lösen i form av politiska krav.")
[*]Personer. ("Reggie [speldata], Loretta/Stan [speldata], Judith [speldata], Brian [speldata]")
[*]Kända operationer. ("Skrev 'ut med romarna' 100 ggr över romarnas högkvarter; misslyckat kidnappningsförsök av Pontius Pilatus hustru, tretton medlemmar dog under operationen och martyren Brian korsfästes av romarna efteråt")
[*]Platser där de håller hus. ("Matthias lägenhet, Jerusalem")
[*]Äventyrsuppslag. ("Infiltrera PFJ. Komplikationer: det krävs bevis för ens hängivenhet för att gå med. Sprid propaganda." - "Befria martyren Brian under dennes korsfästelse. Komplikationer: självmordsanfall från rivaliserande gruppering, interna stridigheter som vill ha Brian som martyr/symbol för frihetskampen, Brians mamma.")[/list]

Kort sagt, ge mig något som jag som spelledare kan använda för äventyr, inte slentrianmässigt upprapande av geografiboken för årskurs 7. Och eftersom Millennium's End när det skrevs var framtid och nu är alternativ historia så ser jag inte historisk korrekthet som något större problem.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Re: Millenniums End, någon? [AOT]

Men om jag istället ställer problemet så här:

Vad ska man då skriva om en spelvärld som helt enkelt är vår verklighet idag, no more, no less?

I en alternativ värld eller en annan historiegång kan jag lätt ändra på detaljer, lägga till intressanta skruvar eller ta bort det som inte passar. Precis som du säger. Men vilka rättigheter och skyldigheter har man som spelkonstruktör när man skriver om kampanjvärlden Jorden 2004: The Real Stuff?

Är det någon skillnad mellan att publisera material som gör anspråk på att vara vår verklighet eller att själv skriva ett äventyr hemma för spelgänget som handlar om att den irakiske informationsministern vill hoppa av innan andra gulfkriget bröt ut och vill ha hjälp av rollpersonerna? Är det underförstått att det man skriver inte är verkligheten, trots att man spelar i en värld som är vår egen?

Hmm, bäst att sluta ställa så många frågor innan jag blir alltför filosofisk... :gremcrazy:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Millenniums End, någon? [AOT]

"Vad ska man då skriva om en spelvärld som helt enkelt är vår verklighet idag, no more, no less?"

Samma sak, fast korrekt och researchat.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Millenniums End, någon? [AOT]

"Vad ska man då skriva om en spelvärld som helt enkelt är vår verklighet idag, no more, no less?"

Samma sak, fast korrekt och researchat.
Och när man väl har en okej researchad grund så är man såklart fri att ta sig konstnärliga friheter. Oavsett hur verklighetsnära fiktionen än är så är den ju en fiktion. Varenda påhittad person, rollperson liksom spelledarperson, är ju ett avsteg från verklighetsavbildandet och mot fiktionen.

Så fungerar det ju med varenda roman, tv-serie och film som utspelar sig i en verklighetsnära miljö.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Re: Millenniums End, någon? [AOT]

Jag är fortfarande av den åsikten att det skulle vara helt meningslöst och ett väldans slöseri med tid och kraft att ens försöka sig på att beskriva den tidigare nämnda kampanjvärlden Jorden 2004.

Allt som jag (läs: den vanliga människan) kan hitta om terroristorganisationer, underrättelsetjänster, konfliktområden, religiösa sekter, mord och bruna bönor kan vem som helst också hitta. Böcker om "Allt" finns att köpa eller låna på biblioteket, och Internet har väl alla hört talas om - vilka andra källor kan man annars överväga att hitta sitt material ifrån? Exklusiva intervjuver med terrorister?

Görs ett försök beskriva världens mekanismer, tror jag att man slutar man med ett halvdant resultat, med eller utan luckor lite varstans. Och samtidigt är det material man hittar i litteratur oftast mer korrekt och skrivit med ett bättre språk än vad man själv kan prestera.

Allt som jag inte kan hitta, alltså sådant som spelare och spelledare kan tycka är intressant, måste jag själv knåpa ihop utifrån min egen fantasi tillsammans med det material jag kan hitta om ämnet i fråga. Eller så är det av sådan art att den som vill hitta på ett äventyr med Organisation Adam, själv är klipsk nog att tänka fram utan mallen för Modus Operandi eller Äventyrsuppslag.

Det man som spelkonstruktör för just Jorden 2004 borde göra är att ge en uppsjö av referenser till böcker, filmer eller Internetlänkar med det material som rymms inom mallens gränser. Då gör man både sig själv och andra en tjänst.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Millenniums End, någon? [AOT]

Fast jag tycker nog att det finns en likhet här mellan att beskriva jorden nu som spelvärld och att beskriva till exempel det medeltida Europa som spelvärld, eller 1700-talets eller vad som helst. Även på de områdena finns det hur mycket material som helst att researcha, men det är väl knappast onödigt att sådana miljöer beskrivs lättillgängligt och med en rollpspelsriktning? Sen är det ju skillnad på vilka detaljer man tar med och väljer att beskriva om det rör sig om medeltid eller nutid, men det är en detalj.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Att beskriva rätt saker

Jag är fortfarande av den åsikten att det skulle vara helt meningslöst och ett väldans slöseri med tid och kraft att ens försöka sig på att beskriva den tidigare nämnda kampanjvärlden Jorden 2004.
Om man har gjort ett generellt Jorden 2004-rollspel håller jag med. Det är ingen idé att försöka skapa en världsbok där man skriver om vägnätet i Australien, ostar i Beligen och politiken i Chile. Ett sådant spel är däremot ganska fel tänkt, det borde fokuseras.

Men om man har någon form av tema på sitt spel, oavsett vilket, har man plötsligt massor av saker att skriva om. I ett polisspel är det intressant att beskriva lagar, brottslighet, polisarbete och liknande i det land där det utspelas. I ett politiskt rollspel bör man beskriva partier och det parlamentariska systemet. Och så vidare. Det gäller bara att inse vilken fakta som är unik och relevant för spelet och satsa på att beskriva den på ett sätt som ger uppslag till äventyr. Krilles förslag på hur organisationer ska beskrivas ett par inlägg upp i den här tråden var helt rätt.

/tobias
 
Top