Nekromanti Min åsikt

Troberg

Sinister eater
Re: Äpplen och päron

Det är USA det. Att amerikaner inte kan ha ett smidigt regelverk är deras problem.
Javisst, men att en av två existerande rättstraditioner (common law och civil law) har den uppbyggnaden och agerandet överlag ligger mer i linje med common law så är det inte ett orimligt antagande.

Krille

Super Moderator
Varning för leoparden

Javisst, men att en av två existerande rättstraditioner (common law och civil law) har den uppbyggnaden och agerandet överlag ligger mer i linje med common law så är det inte ett orimligt antagande.
Hade beslut om tolkningar gjorts offentliga genom nya regler, nya policys etc som postats exempelvis här eller här så hade jag hållit med dig. Då hade det inte varit ett orimligt antagande.

Men det har de ju inte. Det som du har massuppfittat har inte offentliggjorts alls. I det läget är det ett orimligt antagande. Man kan inte ha en lagstiftning där lagen ifråga är inlåst i ett arkivskåp i ett rum utan belysning, som dessutom ligger i källaren dit ingen trappa leder. Då är det ett orimligt antagande, och det är det som vi har här.

Och det begriper du, så återigen, du är bara motvals för att få sista ordet.

Troberg

Sinister eater
Re: Varning för leoparden

Hade beslut om tolkningar gjorts offentliga genom nya regler, nya policys etc som postats exempelvis här eller här så hade jag hållit med dig. Då hade det inte varit ett orimligt antagande.

Men det har de ju inte. Det som du har massuppfittat har inte offentliggjorts alls. I det läget är det ett orimligt antagande. Man kan inte ha en lagstiftning där lagen ifråga är inlåst i ett arkivskåp i ett rum utan belysning, som dessutom ligger i källaren dit ingen trappa leder. Då är det ett orimligt antagande, och det är det som vi har här.
Fast de nedtecknade reglerna gäller ju bara för en liten del av området, resten kommer ut i form av prejudikat i form av hur modereringar sköts, dvs common law. Detsamma gäller när man gör ändringar i form av "lite hårdare mot den här typen av övergrepp" och sånt.

Och det begriper du, så återigen, du är bara motvals för att få sista ordet.
Konstigt, just nu har jag för en gångs skull samma känsla av vad du håller på med.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag löser det åt er!

Nu har JAG sista ordet, så nu slipper ni fajtas om det.

/M

Tibbelin

Warrior
Mitt uttåg grundade sig i upprepade svek från lokala och nationella rollspelare
Alltid trevligt med bekräftande att man fattat rätt beslut. Du kan citera mig men inte läsa orden?

Upprepade!!!!!

Låter det som om jag syftade på en enstaka handling????

Så mycket cred ger jag inte en skitstövel med dåligt omdöme. Då stör det mig mer att det seriöst finns personer i det här forumet som försvarar rätten att snacka skit bakom ryggen på andra människor. Ingen vettig vuxen människa borde föra ett sådant resonemang. Ja, de allra flesta av oss har någon gång snackat skit bakom ryggen på en annan människa. Men de flesta av oss accepterar också konsekvenserna av vårt handlande om informationen når fram till den berörda personen. Men att seriöst värna om rätten att baktala andra människor?

Rollspel.nu var sista spiken i kistan för min del, det sista avgörande för mig att den här hobbyn och dess utövare är absolut inget värt!
Igen! Jag har aldrig ansett att det som hände på rollspel.nu varit den ensamma avgörande faktorn, det har jag inte heller sagt. Det har varit en faktor i mängden ja! Men inte ensamt avgörande.

Det är sådana inskränkta tankegångar och uttalande som dock bekräftar mitt beslut att det här forumet är inget värt. Du kanske inte ser det (du ser inte vad jag ordagrant skriver så varför skulle du), men i ditt ytterst inskränkta uttalande så har du nedvärderat mig som person. Du har nedvärderat hur jag bedömmer och avgör handlingar genom att inte bry dig om att läsa helheten i vad jag skrev.

Och genom att jag just sa det så räknar jag iskallt nu med en lång tråd om rätten att nedvärdera andra personer hur mycket man vill. Varför inte? Det här forumet försvarar rätten att baktala andra människor så givetvis lär det väl vara viktigt att även nedvärdera dem!

Men som sagt, alltid trevligt med en bekräftelse att jag valde rätt när jag gick min väg.

Gör vad ni vill, säg vad ni vill, jag har spelat mitt sista spel, det var underbart härligt och jag sörjer att jag aldrig kommer få spela det igen för det skulle utan tvekan blivit mitt favoritspel. Men jag fick åtminstone spela det en gång.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag skulle ta några djupa andetag

Rollspel.nu var sista spiken i kistan för min del, det sista avgörande för mig att den här hobbyn och dess utövare är absolut inget värt!
Du valde i ditt första inlägg att säga att hobbyns utövare är värdelösa. Ett starkt uttalande av fördömande karaktär som omfattar samtliga oss som finns på detta forum. Jag ser inte att det finns underlag för dig att göra det uttalandet. Du har aldrig träffat till exempel mig, och jag har mig veterligen aldrig diskuterat med dig eller om dig på rollspel.nu.

Det kan heller inte vara en överraskning för dig att du får starka reaktioner och/eller sarkastiska kommentarer efter ett så starkt formulerat uttalande. Om du tycker att du kan ställa dig upp och säga att samtliga utövare inom spelhobbyn är värdelösa och inte få något som helst motthugg, så vet jag inte riktigt hur du anser att en sån här diskussion ska gå till.

/Magnus

Troberg

Sinister eater
Re: Jag skulle ta några djupa andetag

Du valde i ditt första inlägg att säga att hobbyns utövare är värdelösa. Ett starkt uttalande av fördömande karaktär som omfattar samtliga oss som finns på detta forum. Jag ser inte att det finns underlag för dig att göra det uttalandet. Du har aldrig träffat till exempel mig, och jag har mig veterligen aldrig diskuterat med dig eller om dig på rollspel.nu.

Det kan heller inte vara en överraskning för dig att du får starka reaktioner och/eller sarkastiska kommentarer efter ett så starkt formulerat uttalande. Om du tycker att du kan ställa dig upp och säga att samtliga utövare inom spelhobbyn är värdelösa och inte få något som helst motthugg, så vet jag inte riktigt hur du anser att en sån här diskussion ska gå till.
OK, även om jag i princip håller med dig, så är det dock så att i det här fallet så har inte de som grisat kommit med någon ursäkt, och väldigt få har ställt sig upp och påtalat att en ursäkt är på sin plats.

Jag anser fortfarande att en ursäkt är på plats. Även om man inte menade en kommentar nedsättande så kan man väl åtminstone i hyfsens namn be om ursäkt för att man sårade någon?

Tibbelin: Dra inte alla över en kam, det finns många bra rollspelare också. Keep trying.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det som är svårt

Det svåra är att det som ska bes om ursäkt för är för diffust. Det är alltså inte ordet "pajsare" som är orsaken, utan en mängd andra saker som inträffat som kollektivt har lett till slutsatsen att alla rollspelare är värdelösa individer.

Så det ska till att du hittar någon som representerar kollektivet, och därmed ber om ursäkt för alla oss värdelösa individer som grupp, och därmed talar för alla oss, för att man ska täcka in alla dumheter som kollektivet begått.

Det är också det som talar för att en ursäkt inte är det som eftersöks. Genom att ställa kollektivet som ansvarig för det som hänt, slipper man undan ganska jobbiga diskussioner, och kan istället svepa in sig i ett duntäcke av en kollektiv anklagelse som ingen kan bemöta, eller för den del ta ansvar för.

/Magnus

Rising

Vila i frid

OK, även om jag i princip håller med dig, så är det dock så att i det här fallet så har inte de som grisat kommit med någon ursäkt
Å andra sidan så spyr Tibbelin också ur sig en massa saker som jag inte tycker är helt enkelt att rättfärdiga moraliskt. Och hon är varken diplomatisk eller ber om ursäkt för detta.

Så Tibbelin försöker inta moral highground bara genom att vara mest indignerad, och det tycker inte jag är helt okej. Bara för att man blir upprörd över någonting så har inte den andra automatiskt gjort fel - och framförallt så kan inte ens egen upprördhet rättfärdiga att man själv spyr ut sig elakheter.

Jag tycker synd om Tibbelin och jag önskar henne allt gott, men hennes kritik anser jag inte varit diplomatisk eller lyhörd, och hon har varit alltför snabb med att fördöma istället för att söka förståelse och att ge uttryck för sina känslor utan att samtidigt begå exakt samma försyndelser som hon själv retat upp sig på.

Jag har medkänsla med det, men det är inte moraliskt. Inte såsom jag definierar det. En värld där alla automatiskt måste rätta sig efter de som lättast blir indignerade är inte en moralisk värld såsom jag ser det. Moral ser jag snarare som att söka förståelse och medkännande inom ramarna för förnuftet.

Troberg

Sinister eater
Re: Det som är svårt

Det svåra är att det som ska bes om ursäkt för är för diffust. Det är alltså inte ordet "pajsare" som är orsaken, utan en mängd andra saker som inträffat som kollektivt har lett till slutsatsen att alla rollspelare är värdelösa individer.

Så det ska till att du hittar någon som representerar kollektivet, och därmed ber om ursäkt för alla oss värdelösa individet som grupp, och därmed talar för alla oss, för att man ska täcka in alla dumheter som kollektivet begått.

Det är också det som talar för att en ursäkt inte är det som eftersöks. Genom att ställa kollektivet som ansvarig för det som hänt, slipper man undan ganska jobbiga diskussioner, och kan istället svepa in sig i ett duntäcke av en kollektiv anklagelse som ingen kan bemöta, eller för den del ta ansvar för.
Tja, de som misstänker att de har något att be om ursäkt för i frågan kan ju börja med att göra det. Det behöver ju inte vara en stor grej i offentlighet med gråterskor och hela schlabangen, det räcker med ett PM i stil med "Jag hoppas att jag inte förolämpat dig. Om jag gjort det så var det inte min avsikt, och jag ber om ursäkt.". Såna skickar jag ut lite då och då när jag misstänker att jag kanske gått lite för långt.

Organ

Out of time, out of mind

Jag anser fortfarande att en ursäkt är på plats. Även om man inte menade en kommentar nedsättande så kan man väl åtminstone i hyfsens namn be om ursäkt för att man sårade någon?
Här håller jag med Troberg. Även om det antagligen inte var så allvarligt menat och inte avsett att såra någon så blev det reslutatet. Sedan att ordvalet faller ganska långt ner på förolämpningskalan har mindre med saken att göra. Det Tibbelin reagerade mot, tycker jag mig ha förstått, är snarare omständigheterna ikring hur det sades. Så jag tycker att den anvarige, jag minns inte vem det är och bryr mig faktiskt inte heller, ska be Tibbelin om ursäkt.

Det sagt vill jag även påpeka att Tibbelin var lite väl snabb med att avskriva alla sveriges rollspelare och detta forum som medlöpare till baktalande. Vad som bör påpekas är att detta är något mellan två (eller flera, lite beroende på hur man ser det) användare på forumet, snarare än mellan en användare och hela forumet kollektivt.

Så Tibbelin, forumet är som världen utanför. En del av individerna här är arslen men de flesta av oss är faktiskt ganska ok filurer.

/Anders

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nej

Tja, de som misstänker att de har något att be om ursäkt för i frågan kan ju börja med att göra det.
Nej för fan. Att passivt försöka skuldbelägga nån så att de som tror att de sagt nått dumt, leder bara till att de överkänsliga mespellarna som alltid är ängsliga för att de sagt nått dumt, helt i onödan får ångest och tänker "det är säkert jag som är dum alla hatar mig".

EDIT: de som borde be om ursäkt, skiter i det för de bryr sig inte, eller känner sig inte träffade.

Om det är nått som är ett problem, ska man säga vem det är som är problemet, och sluta skuldbelägga alla andra.

Allt annat är social manipulation på låg nivå.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Att vara aktiv

Såna skickar jag ut lite då och då när jag misstänker att jag kanske gått lite för långt.
En kommentar. Att göra det du beskriver som en aktiv handling när man känner att man själv gått över gränsen i ett specifikt fall är stort och bra, så länge det inte används som en förevändning för att vara elak.

/Magnus

Troberg

Sinister eater
Re: Att vara aktiv

En kommentar. Att göra det du beskriver som en aktiv handling när man känner att man själv gått över gränsen i ett specifikt fall är stort och bra, så länge det inte används som en förevändning för att vara elak.
Är jag ute efter att vara elak så ber jag inte om ursäkt, det förtar liksom effekten.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
En förflugen tanke

He, jag kom plötsligt att tänka på den där killen i Liftarens Guide till Galaxen, som åker runt och förolämpar alla i bokstavsordning. Det borde ju rimligen finnas en motpol, som åker omkring och ber alla om ursäkt, i bokstavsordning.

Ingen relation till det vi pratar om, men en kul tanke. :gremlaugh:

/M

Organ

Out of time, out of mind
Re: En förflugen tanke

He, jag kom plötsligt att tänka på den där killen i Liftarens Guide till Galaxen, som åker runt och förolämpar alla i bokstavsordning. Det borde ju rimligen finnas en motpol, som åker omkring och ber alla om ursäkt, i bokstavsordning.
En "My Name is Earl"-snubbe som kan stava? :gremtongue:

/Anders

Tibbelin

Warrior
Tiden för djupa andetag är passerad

Ja, jag har också låtit tillfälliga humöret styra en del inlägg jag gjort, skillnaden är dock den och vad som gjorde mig irriterad på forumets funktionsduglighet var att jag rättade mig efter att moderator gått in. Jag tog stoppet för vad det var och sa inget mer om saken (och heller uttryckte ingen en åsikt om att den tagit åt sig personligen av vad jag sagt vilket motiverade en ursäkt, jag tolkade stoppet helt enkelt som slutpratat om saken).

Det som gjorde mig arg på forumet till sista är som någon observativt sagt, inte det exakta ordvalet utan hur det hela formulerades. Inte nog med att den andre debattören inte tog till sig av vad moderator sagt och fortsatte trycka ner på mig så tog sig dessutom moderatorn friheter att kommentera saken nedlåtande på annat håll. Så ja, handlingen snarare än ordvalet var vad jag reagerade på.

Sedan som jag också sa, så var rollspel.nu sista droppen av en lång rad händelser. Men det försvarar inte den enskilda handlingen som skedde på forumet.

Nej, jag har inte träffat alla hobbyns utövare personligen och det kan anses hårt att dra alla över en kam. Men som med så mycket annat så är det skitstövlarna som är de som märks och styrs. Som en del också påtalat så var det fler och högre röster för rätten att baktala andra personer och behandla andra personer som skit än de som faktiskt tyckte att en person bör be om ursäkt när någon tar illa vid. Det var chockerande att se vuxna människor ta en sådan attityd i försvar. Inte så konstigt att dagens skolor drunknar i mobbing när den vuxna befolkningen tycker det är en rättighet att klanka ner på sina medmänniskor utan begränsning. Så ja, jag är övertygad om att det finns bra personer därute, men ni har gått hårt in för att gömma er och låta skitstövlarna synas och domineras.

Och de utövare av hobbyn jag haft kontakt med under det gångna året har knappast gett mig en positiv syn av vare sig hobbyn eller dess utövare, enda anledningen till att jag hade det allra minsta roligt under GothCon var för att jag lyckades lura med mig bäste kompisen dit och det är inte något som kommer upprepas. För han tyckte inte helgen var värt det.

Det enda jag lärt mig av hobbyn rollspel/brädspel och dess utövare under år 2007 är att det finns ingen plats för mig där. Det gäller lokalt, nationellt och över internet.

Min tilltro sjönk dessutom drastiskt genom att personer som jag trodde var bra och de som brukade göra hobbyn till en trevlig sådan gick över till skitstövlarnas sida och bestämde sig för att riktigt gå in för att få mig att hata allt som har med den här hobbyn att göra.

Men jag kan vara bättre än de jag klankat ner på.

Jag ber om ursäkt för att ha dragit alla rollspelare över en kam i mina uttalanden. Det var en dålig formulering av mig. Jag avsåg förstås bara de rollspelare jag faktiskt haft direkt kontakt med på något vis och har erfarenhet av deras beteende i och/eller utanför spelande.

Min personliga erfarenhet är dock denna att de som tar åt sig av ett allmänt uttalande oftast känner någon skuld i den relaterade frågeställningen. För att inte trampa fler personer på några ömma tår så notera betydelsen av ordet oftast (=ofta men inte alltid). Jag har kunnat konstera att vissa (=inte alla) här har svårt att läsa innantill och se vilka ord som är skrivna och vad de innebär.

Troberg

Sinister eater
Re: Tiden för djupa andetag är passerad

Inte så konstigt att dagens skolor drunknar i mobbing när den vuxna befolkningen tycker det är en rättighet att klanka ner på sina medmänniskor utan begränsning.
Nja, yttrandefrihet innebär att man inte har någon rätt att inte bli förolämpad, så den rättigheten finns faktiskt. Å andra sidan så innebär det inte att de som gör något sådant och inte är beredda att be om ursäkt för det inte är rövhål.

Det enda jag lärt mig av hobbyn rollspel/brädspel och dess utövare under år 2007 är att det finns ingen plats för mig där. Det gäller lokalt, nationellt och över internet.

Min tilltro sjönk dessutom drastiskt genom att personer som jag trodde var bra och de som brukade göra hobbyn till en trevlig sådan gick över till skitstövlarnas sida och bestämde sig för att riktigt gå in för att få mig att hata allt som har med den här hobbyn att göra.
Det finns många bra utövare också, jag har mött många sådana under mina år i hobbyn. Försök att inte ge upp.