Nekromanti Min chans att påverka?

Hunk

Hero
Re: Minskat valdeltagande ger större utslag

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------
/Han som nu förstod varför England endast räknar majoriteten i varje distrikt
--------------------------------------------------------------------------------

Fast det framgår inte varför av inlägget. Kan det vara något annat än "för att få större stabilitet i det politiska systemet?
En av de stora fördelarna med majoritetsval i enmansvalkretsar jämfört med rikstäckande proportionella val enligt den svenska modellen är just att varje enskild röst spelar relativt större roll. Nackdelen är att valdeltagandet oftast blir lägre, eftersom det ofta på förhand är klart vilken kandidat som vinner i många distrikt. Då får man fråga sig om man ser lågt valdeltagande som ett särskilt stort problem (vilket inte Han tycks göra och jag själv nog inte gör heller).

Den allra främsta fördelen, och anledningen till att jag tycker att personval i enmansvalkretsar är överlägsna proportionella val, är dock att väljarna får det betydligt enklare att ställa sin representant till ansvar i kommande val. Det är ju bara att se hur denne har röstat i förhållande till sitt valprogram. Det ger också en betydligt bättre kontakt mellan väljare och valda - parlamentsledamöter som har ett personligt mandat måste helt enkelt vara intresserade av väljarnas problem för att kunna behålla det, vilket inte verkar vara fallet med de flesta svenska riksdagsmän. Om man t.ex. tittar på USA är förtroendet för den politiska apparaten i allmänhet lägre än i Sverige, medan de flesta har ett relativt högt förtroende för sitt distrikts representanthusledamot. De flesta svenskar kan nog inte ens räkna upp mer än en femtedel av riksdagsmännen från sitt eget valdistrikt. Möjligen är Stockholm ett undantag, eftersom de flesta kända politiker är valda därifrån. Å andra sidan är det nog inte alltid självklart om de är valda från Stockhoms kommun eller Stockholms län...

//Henrik, som förespråkar personval i enmansvalkretsar enligt systemet "instant runoff voting" i de fall ingen kandidat får egen majoritet

Rickard

Urverk speldesign
Det Hunk skrev i första stycket [NT]

/Han som funderade som så att man borde gå med i en förening där man gav sin röst och sade "Gör vad du vill med den", så att föreningen kunde delta med alla medlemmarnas röster, för att det är enklare att påverka en förening än att påverka hela regeringen men när han funderade så kom han på att det där endast var ett minival, vilket i så fall följer Englands modell

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag önskar att jag hade läst mer statskunskap

"En av de stora fördelarna med majoritetsval i enmansvalkretsar jämfört med rikstäckande proportionella val enligt den svenska modellen är just att varje enskild röst spelar relativt större roll. Nackdelen är att valdeltagandet oftast blir lägre, eftersom det ofta på förhand är klart vilken kandidat som vinner i många distrikt. Då får man fråga sig om man ser lågt valdeltagande som ett särskilt stort problem (vilket inte Han tycks göra och jag själv nog inte gör heller). "

Hur väl fungerar egentligen sådana valkretsar ihop med ett flerpartisystem som det vi har i Sverige? Finns det inte en stor risk att man, liksom i USA, försöker manipulera valkretsarna så att motståndarna ska få ett så stort bortfall som möjligt (det finns ett särskilt namn för det som just nu undgår mig)?

Vad jag förstår har USA annars en betydligt mer omfattande lokal demokrati än Sverige och här kan man säkert också hitta en hel del matnyttig inspiration.

Andersson

Hero
Jag önskar att jag läst något mer matnyttigt

Även om jag faktiskt i jobbet har nytta av de tråkigaste kurserna som jag lade ned överlägset minst tid på under fyra terminer av statskunskap (svenk och nordisk politik och förvaltning).

Men jag lärde mig åtminstone att begreppet du söker är "gerrymandering". Som. åtminstone enligt vad jag har för mig, kommer från namnet på en amerikansk politiker från 1800-talet som nyttjade metoden flitigt. Det går ut på att man ritar om valdistrikten för att de skall få en sådan profil att det gynnar det egna partiet. Används flitigt i USA än idag och delvis även i Storbritannien (var t ex mycket vanligt åtminstone tidigare i Nordirland).

Hunk

Hero
Re: Jag önskar att jag hade läst mer statskunskap

Hur väl fungerar egentligen sådana valkretsar ihop med ett flerpartisystem som det vi har i Sverige?
Om man inte kör någon form av andra valomgång funkar det mycket dåligt, vilket ju märks i Storbritannien där LibDems har haft mycket svårt att hävda sig trots att de brukar ligga runt 20 % av rösterna. Vid instant runoff voting förvinner dock delvis denna nackdel (två valomgångar som används i många stater, t.ex. Frankrike och Louisiana, reducerar också risken att ett distrikt väljer en representant som majoriteten av de röstande gillar). Inte helt, dock - ett majoritetsvalsystem gynnar i princip alltid större partier och lokala partier, medan mindre partier med stor spridning missgynnas. Frågan är därför vad man prioriterar - perfekt representation av partier på nationell nivå, eller folkligt förankrade representanter. Jag tror att jag föredrar det senare, men det är inte helt okomplicerat.

Finns det inte en stor risk att man, liksom i USA, försöker manipulera valkretsarna så att motståndarna ska få ett så stort bortfall som möjligt (det finns ett särskilt namn för det som just nu undgår mig)?
Nu har du ju redan fått svar på frågan om gerrymandering och det utgör självklart ett problem. Problemet går dock att hantera genom att exempelvis domstolar tar över ansvaret för valdistriktens utformning.

Vad jag förstår har USA annars en betydligt mer omfattande lokal demokrati än Sverige och här kan man säkert också hitta en hel del matnyttig inspiration.
USA har ju vanrykte i Sverige (och stora delar av Västeuropa) att vara ett mindre demokratiskt land... Det hänger förmodligen ihop med bilden av amerikaner som korkade, uppblåsta och allmänt kulturellt degenererade. Jag skulle inte hävda att USA på en övergripande nivå är mer demokratiskt än Sverige, eftersom det i stora delar av landet är tämligen krångligt att registrera sig som väljare, men å andra sidan har USA också områden där man definitivt är mer demokratiska än Sverige. Det finns som du säger säkert en hel del att hämta därifrån. Jag är själv imponerad av hur många som aktivt deltar i att utse partiernas respektive representanter inför de allmänna valen. Hur många svenskar deltar i våra partiers nomineringsprocess. Kan det vara fler än 5 procent?

//Henrik, som läste 20 poäng statskunskap hösten 96, men nog har glömt det mesta