Nekromanti Min DoD kampanj behöver draghjälp

Eagle

Swordsman
Hej!

Kan någon hjälpa mig ge mig tips på hur jag ska utveckla en äventyrskampanj som jag börjat arbeta med?

Det hela utspelar sig i en monarki med 3 miljoner invånare, som bebos av 76% människor, 20% hobbitar och 3% alver. I stora drag har jag tänkt mig att rollpersonerna tillhör adeln med lojalitet mot sin kung. Det råder intriger och politiska rävspel, som gjort att monarkin är svag och håller på att falla. Landet är stort och behöver en stark armé för att bekämpa alla yttre hot som finns i form av pirater och orcher. Men trots att skatterna är höga så är kassakistorna och förråden tomma, mycket p.g.a. dålig administration och hög korruption. Kungen måste höja de redan höga skatterna för att ha råd att upprätthålla flottan och armén som ska bekämpa pirater till sjöss & orcher som kommer från norr. Baronerna börjar få nog, omedvetna om vilken kris landet befinner sig i. Istället tror de att kungen har gott om pengar och bara vill krama ur befolkningen så mycket han kan för att han och hans hov ska få vältra sig i lyx. Baronernas frustration är motiverad, samtidigt kan man inte klandra kungen för att höja skatterna, med tanke på vad en nedrustning av armén och flottan på sikt skulle leda till för landets framtid. Var ligger rollpersonernas lojalitet - hos kungen eller hos baronerna som börjat få nog? I vilken grad kan rollpersonerna påverka? Vilka olika problem kommer de ställas inför? Vad kan det finnas för mål? Hur ska allt sluta?

Några idéer?

Mr Brunch

Veteran
En ide jag kom på är att du låter spelet börja när t.ex. adeln i norra landet har så gott som enats om att dom har fått nog av att södern alltid sugit ut dom på pengar och dom anser inte att kronan skickar soldater nog att bekämpa orcerna banden som plundrar dom norra provinserna. Dom börjar tala om att göra uppror och förklara dom norra provinserna ett självständigt rike.
Låt spelarna sedan komma från någon äldre adelsfamilj/familjer med starka band både till kronan och till folket i norr. Låt dom sedan få sin lojalitet mot kronan testad och själva välja vilken sida dom står på. Det viktiga som jag ser det för att kampanjen skulle vara rolig och interisant är att inte stressa fram upproret eller dylikt utan låta själva förspelet ta upp sin tid. T.ex. om dom ansluter sig till den rebeliska adeln vem ska vara kung över det nya riket? både baron Sven och greve Karl härstammar i rakt nedstigande led till den gammla kung Erik då norr var ett eget land osv. Eller om dom är lojala mot kungen, hur ska dom klara sig i ett norr som blir mer och mer fientligt mot dom, ska dom hålla sin sanna lojalitet hemlig mm.
jaja måste dra och köpa skivor nu

Eagle

Swordsman
Vilket utmärkt inlägg du gav mig :gremsmile: Tack så mycket. Det är otroligt värdefullt med feedback då du hjälper mig att tänka i nya banor. Jag använder mig gärna av din idé. Det kanske kunde vara roligt att låta rollpersonerna tillhöra familjer på olika sidor om konflikten, vilket tvingar dem att hitta en lösning som genomsyras av försoning snarare än krig och splittring? En lösning på landets interna problem som kan accepteras av alla parter såväl som i norr som söder? Om vi utgår ifrån det scenario som du beskrev, hur skulle en sådan lösning kunna se ut?

Sitor

Veteran
Varför inte blanda in ännu en part? Ett yttre hot som passar på då riket är på sina knän och ämnar se till att varken syd, nord eller kronan skall regera uatn dem. Ett krigslystet grannland med en stark härförare fungerar bra som exempel. Kanske kan spelarna vara inblandade i även denna del av maktstriden. Någon kanske har släkt eller en historia med någon på det nya hotets sida och tvingas göra ett val även här.

Vem vet, det hela kanske slutar med ett blodbad spelarna emellan på grund av deras åsikter?

Mr Brunch

Veteran
En lösning på landets interna problem som kan accepteras av alla parter såväl som i norr som söder? Om vi utgår ifrån det scenario som du beskrev, hur skulle en sådan lösning kunna se ut?
Tja det e en ganska svår fråga... beror lite på landets kultur/religion osv. och framförallt om alla folkslag inom dom oliga regionerna i riket delar den. Sen ska man tänka på att norr måste känna sig nöjda men om kungen ger dom skattelättnad vad skulle dom andra adelsmännen i riket säga? Sen om kungen nu skulle skicka upp soldater för att skydda norr mot Orcer, skulle norr se det som att kungen äntligen hjälper dom eller försöker hålla dom på plats?
En liten chans är att rollpersonerna lyckas bli övertygad av konungen hur rikets ekonomi ligger till och sen övertyga adelsmännen. Hela den utvekligen skulle kunna leda till ett interisant hoväventyr då spelarna försöker hitta i vems fickor pengarna hamnar osv. men då har en del av ursprungskänslan försvunnit.
En andra allternativ är att spela lite på Sitors ide, att låta grannladet uppträda mer och mer aggresivt. Spelarna kan använda den rädslan för att ena norra adeln med kronan. Men jag skulle inte låta det bli mer än rapporter om upprustning och förflyttning av soldater mot rike etts gräns. Rädsla för invasion, spioner, oeninghet, kommer rollspersonerna hinna ena riket innan rike två är stark nog att gå ut i krig. Rike två kan vara ett rykte om en stor orcledare som samlar orcklanerna under sig kom jag på nu. passar lite bättre till din grundide. istället för att dom attakerar några plundringsband år gången kan det nu komma en arme när Orcledaren Janne har fått alla stammar på sin sida.
Om man kan få reda på lite mer fakta om landet du tänkt dig så kan man komma med lite bättre svar tror jag.

WhitePaladin

Veteran
Man skulle t.o.m. kunna låta sig inspireras av Venedig på 15-16600-talen och intirgmakerierna där.

Tänk er följande scenario:
Utifrån verkar det vara två fraktioner mot varandra: rojalisterna och rebellerna. Spelarnas karaktärer tillhör de mäktigaste adliga familjerna , de är så mäktiga att kungens skatter inte påverkar dem nämnbart. Kanske kontrollerar de nån väldig handelsstad, rikets gruvor eller liknande. Just deras beslut kan störta den ena eller andra sidan.

Men valet är inte enkelt - det finns en tredje part: fienden. Fienden har med lismande/mutor/hot lyckats förleda spelarfamiljernas överhuvuden, så att dessa förhåller sig neutrala än så länge och alla familjemedlemmar, inkl karaktärerna, är förbjudna att direkt blanda sig i konflikten. Det leder till flera saker:
1: spelarna måste agera i tysthet för att reda ut situationen
2: de vet inte varför deras familjeledare inte vill ställa sig på någon sida
3: det råder Mexikansk stand-off. Ingen sida vill inleda något större slag, eftersom man är rätt att vågmästarna (spelarfamiljerna) ska uppfatta en som hot och ställa sig på motståndarsidan
4: representanter för rojalisterna och rebellerna försöker övertala/hota karaktärerna att övertyga sina familjer om att just deras sida har rätt.

Varför vill inte fienden att inbördeskrig ska starta med en gång? För att fienden i sin tur är kontrollerad av en femte part - en hemlig sammanslutning av mäktiga politiker, eller handelsmän, som gärna ser att det råder ständiga skärmytslingar för at riket inte ska bli så starkt att det kan hota deras länder...
"Fienden" är helt enkelt i den här sammanslutningens ledband...

Ytterligare djup:
Kungen har redan dött! Han var gammal och dog i sin säng/blev mördad och hans trognaste hovmän har hållit det hemligt och agerar för att krig inte ska bryta ut, eftersom det då skulle bli lätt att upptäcka bluffen och då skulle rojalisternas maktbas falla som ett korthus.
Rojalisterna väntar på ett bra tillfälle at avslöja att kungen är död, ett sådant tillfälle vore om spelarnas familjer ställer upp på deras sida i kampen, då kan man arranger ett "mordförsök" utfört av rebellerna och sporra sina anhängare till strid...

Spelarnas karaktärer är hela tiden lite vilsna - vem ska man lita på? Varför är deras familjer tveksamma? Kan de lita på varandra eftersom de har band till båda sidorna?

Möjligheterna är många...

Y Tvetunga

Veteran
Hej.
Jag tycker det låter självklart att rollpersonerna ska alliera sig med orcherna i norr och göra anspråk på tronen. Kanske lönnmörda några av baronerna och skapa förrvirring innan den slutliga attacken.

Funkbrother_7

Veteran
Jag tycker Rollpersonerna ska Vara med kungen och att en av dom ska gå och hålla tal i ett försök att få med baronerna igen... Mitt i allt tjatet ska det komma en piratarme som har slått sig ihop med orcherna och ska attackera Staden inom kort... Kungen samlar ihop alla män(och ungdomar) och det drar ihop sig till strid..
Det är vad jag tycker... Kanske inte så bra men ändå :gremgrin: