Hej! Hmm har typ gjort en kort kampanj av lite
ideer jag haft länge. Har inte kommit in så mycket på detaljer än. Så kom gärna med förslag på vad som kan hända!
Tjute
rollpersonerna kommer till tjute där de får veta att man ska blota för Att få stormes beskydd mot draken. De måste hitta ett istroll för att inte trälar, deras nära och kära, ska blotas. De köper vinterkläder och redskap
samt en bur och möjligtvis bedövningsmedel.
Jakten på istrollet
De beger sig upp i de snötäckta bergen för att anfalla och fånga in ett istroll. De måste vara smart och försöka lura in det i buren eller bedöva det. Det kan finnas fakta om hur man lockar fram ett istroll, de kanske lockas av värme för dom hatar eld.
Nattblotet
Man blotar. Om rpna fångat in istrollet så räddas trälarna från att offras. Storme kastar ner något från skyn som landar långt borta i vildland. Prästerna är övertygade om att han gett något som ska hjälpa dom att dräpa draken. Man festar och har dryckestävling.
Dagen efter ger sig ett prästfölje av mot norr men rpna sover över och missar dom. De ger sig
av efter.
Skaarby
En liten fiskeby som ligger vid drakviken. Rpna måste hitta båt för att ta sig över. De träffar dvärgen som älskar det öppna havet och hatar instängda riken. I staden hålls en fisketävling och alla är galna i Wulterfisken.
Färden över Drakviken
Dvärgen Borjo berättar om jätte wulterfisken som sägs svälja hela skepp. Den lockas av silver och giriga män försvinner ute till havs. Därför vågar man inte frakta stora skatter över drakviken. Viken fick sitt namn efter den drake som landade där och viken bildades då havsvattnet svepte in. Båten blir anfallen av en Wulterfisk och borjo tror det är den stora och i panik börjar han tömma sina silvermynt. Men Wulterfisken, som är vanlig, är bara ute efter fisken som finns i båten.
”Portstaden”
En stor stad på andra sidan drakviken med höga stenmurar och hus av ..sten. Här har prästföljet övernatta. Norr oms taden finns en bergskedja som gränsar och beskyddar dom från Vildland. Den enda väg dit är igenom ett smalt bergspass som blockeras av en mur. Rpna får veta att i vildland var ett civiliserat land med stora städer och många byar. Men av någon anledning blev folket vildar och nu har allt förfallit och blivit uppäten av skogar. Rpna blir rådda att hålla sig borta från vägar och de gamla städerna där man tror vildfolket fortfarande håller till. Till vildland skickar man de som begått brott och de som blivit galna eller sjuka.
brottslingar, sjuka(galna, smitta) och gamlingar
skickas ut i vildland. vilket öde dom går till
mötes där vet man ej.
Vem somhelst får gå in i porten. Men ingen får komma tillbaka iom rädsla för att smittan sprids, för att inte skurkar få kunna komma in igen osv. När man fick veta detta var det ingen som längre vågade tro på prästen, deras tro var inte tillräckligt stark. Prästen vet att han inte klarar att bege sig dit ensam och hitta föremålet. Därför sitter han på ett värdshus och dränker sina sorger med alkohol. rpna är dom enda som tycks våga bege sig in dit.
Färden genom bergspasset
Ett långt och labyrintliknande pass som en gång varit en flod som runnit ut i havet.(passet vattenfylls?). Jättar uppe i bergen kastar ner stora stenblock på följet som nöje. De flesta av följet dör och endast rpna klarar sig ut därifrån.
det bor skurkar där? Sjuka? Vättar? Vilken utmaning
kan rpna ställas inför?
Vildland
Ett orört land med djupa skogar och vild forsar. Landet var en gång i tiden bebott av en
strålande civilisation med stora städer och byar men folket blev till vildar och allt förföll.
Om rollpersonerna har otur kommer de att översvämmas av vildfolk men som tur är
så är dom rädda för eld.
Hur stor är risken att rpna också blir Vilda. Kanske blir dom vilda av att vara där för länge?
Kanske kommer dom på vad som gjort alla vilda och kan rädda dom och sig själva?
hur blev vildfolket vilda?
+ vattnet gör dom vilda
+ ett blodträd gör dom vilda som de började offra till
+ rabies. deras bett smittar. någon blev biten av ett djur
och sen började det.
+
+ det finns en glänta i skogen där det finns en stad som fortfarande
är helt orörda av det mörker som drabbat resten av dom vilda.
Rpna hittar dit och man låser in dom för man tror de blivit smittade.
Rpna måste fly. där kan dom få reda på vart kratern finns?
Kratern
En stor krater där föremålet från gudarna landade. Men föremålet är borta, taget av
vildfolket. Rpna måste trots varningarna bege sig till landets huvudstad för att
hämta tillbaka det som blivit taget. Vildfolkets rädsla för eld kan dom utnyttja.
Kanske lär sig rpna att folket inte är så vilda trots allt. Kanske måste dom
bota den förbannelse/sjukdom som orsakar att dom blivit vilda?
Vildfolkets stad
Föremålet har kungen som bor i vildfolkets huvudstad i Vildlands mitt där vildfolket är som mest. Kanske rpna måste göra sig förtjänta av det på något sätt. Som att bota deras sjukdom
eller kanske något annat.
Edit:
Det är såklart i skogarna i Vildland där det är mest med vildfolk. Genom att gå efter vägarna och ha en eld i gång, ex. fackla, så kan man klara sig ett tag för dom fruktar eld. DOck kommer dom ofta tillbaka i större antal med mer mod.(quote obi wan) I staden är det tomt på vildfolk för dom fruktar städerna där dom en gång levde som vanlig fölk. Men då rpna kommit in i staden så börjar vildfolket i ett nästan oändligt antal att strömma in efter dom. Rpna måste fly upp i tornet, barrikadera dörrar efter sig och slutligen hittar dom till yxan som sitter fast i tornets vägg. Yxan sitter nedkilad hårt i en sten. Kanske dom där i tornet också hittar orsaken/boten på vildfolkets sjukdom. Typ en trollkarls bok där det står om hans trollformel som råkade orsaka en förbannelse eller liknande. Kanske förbannelsen bryts om dom knäcker hans trollstav hmm..
Lite kliche men; Då rpna kommer upp till tornet, dömma av deras förvåning, så sitter det en kung där. Han är gammal och skröplig men lever fortfarande. Han berättar att inget annat ville än leva i evighet. Han lovade en stor belöning till den som kunna bota hans åldrande. Ett troll kom med något föremål/ kastade en förtrollnig på honom som gjorde att så länge detta föremål fanns så skulle han leva i evighet men till kostnaden, som han märkte sen, att alla invånare i hans land blev vildar igen. Rpna räddar landet genom att förstöra föremålet och kungen dör/ eller om det är en förtrollning genom att döda kungen. Han kanske t.o.m ber dom att göra det.
Om de räddar landet så blir dom såklart hjältar. Typ. Kanske tom blir dom kungar över landet. hmm
Prövningen?
Rpna har lyckats hämta tillbaka föremålet och kanske t.o.m räddat Vildland. Men föremålets rätta ägare har äntligen hittat det och kräver att få tillbaka det. Rpna måste klara någonslags av prövning för att behålla det, eller ställs de inför rättegång?
halvguden(lr vad han nu är), går med på att låna ut föremålet åt rpna om de lovar att han får drakens skinn och alla hans skatter. Föremålet, bara för sakens skull, ska nog vara en yxa. Kanske en yxa som kommer tillbaka om man kastar den.En yxa som klyver allt i sin väg. Halvguden kanske tävlande om vem som kunna kasta den längst. Han kastade den ända till trudvang(genom rymden om man så vill) men tyvärr råkade han pricka en sten så att den aldrig kom tillbaka. Kanske yxan sitter fast i en sten eller liknande då rpna hittar den. Kanske i tornet i vildfolketsstad? Ingen krater alltså.. hmm.
Slaget om Tjute
Drakmännen har samlat en stor arme av bastjurs och anfaller Tjute. Rollpersonerna
måste hjälpa till i slaget om de ska vinna. Med ”föremålet” till hjälp så lyckas
de besegra armen och draken som möjligtvis deltagit flyr skadad tillbaka till sin håla.
Slutstriden mot Draken
Den sista striden mot draken. När rpna dräpt draken så kommer föremålets ”riktiga ägare”
och tar tillbaka det där det hör hemma.
Sen då?
Många kommer för att lägga vantarna på skatten och de kommer bli en utdragen konflikt
om vem skatten tillhör. Kanske blir det ett krig om skatten. Kanske måste rpna fly med
den hals över huvud.
Det blir frid och fröjd. Tjute återvänder till den stad den en gång var och allt
slutar lyckligt.
ideer jag haft länge. Har inte kommit in så mycket på detaljer än. Så kom gärna med förslag på vad som kan hända!
Tjute
rollpersonerna kommer till tjute där de får veta att man ska blota för Att få stormes beskydd mot draken. De måste hitta ett istroll för att inte trälar, deras nära och kära, ska blotas. De köper vinterkläder och redskap
samt en bur och möjligtvis bedövningsmedel.
Jakten på istrollet
De beger sig upp i de snötäckta bergen för att anfalla och fånga in ett istroll. De måste vara smart och försöka lura in det i buren eller bedöva det. Det kan finnas fakta om hur man lockar fram ett istroll, de kanske lockas av värme för dom hatar eld.
Nattblotet
Man blotar. Om rpna fångat in istrollet så räddas trälarna från att offras. Storme kastar ner något från skyn som landar långt borta i vildland. Prästerna är övertygade om att han gett något som ska hjälpa dom att dräpa draken. Man festar och har dryckestävling.
Dagen efter ger sig ett prästfölje av mot norr men rpna sover över och missar dom. De ger sig
av efter.
Skaarby
En liten fiskeby som ligger vid drakviken. Rpna måste hitta båt för att ta sig över. De träffar dvärgen som älskar det öppna havet och hatar instängda riken. I staden hålls en fisketävling och alla är galna i Wulterfisken.
Färden över Drakviken
Dvärgen Borjo berättar om jätte wulterfisken som sägs svälja hela skepp. Den lockas av silver och giriga män försvinner ute till havs. Därför vågar man inte frakta stora skatter över drakviken. Viken fick sitt namn efter den drake som landade där och viken bildades då havsvattnet svepte in. Båten blir anfallen av en Wulterfisk och borjo tror det är den stora och i panik börjar han tömma sina silvermynt. Men Wulterfisken, som är vanlig, är bara ute efter fisken som finns i båten.
”Portstaden”
En stor stad på andra sidan drakviken med höga stenmurar och hus av ..sten. Här har prästföljet övernatta. Norr oms taden finns en bergskedja som gränsar och beskyddar dom från Vildland. Den enda väg dit är igenom ett smalt bergspass som blockeras av en mur. Rpna får veta att i vildland var ett civiliserat land med stora städer och många byar. Men av någon anledning blev folket vildar och nu har allt förfallit och blivit uppäten av skogar. Rpna blir rådda att hålla sig borta från vägar och de gamla städerna där man tror vildfolket fortfarande håller till. Till vildland skickar man de som begått brott och de som blivit galna eller sjuka.
brottslingar, sjuka(galna, smitta) och gamlingar
skickas ut i vildland. vilket öde dom går till
mötes där vet man ej.
Vem somhelst får gå in i porten. Men ingen får komma tillbaka iom rädsla för att smittan sprids, för att inte skurkar få kunna komma in igen osv. När man fick veta detta var det ingen som längre vågade tro på prästen, deras tro var inte tillräckligt stark. Prästen vet att han inte klarar att bege sig dit ensam och hitta föremålet. Därför sitter han på ett värdshus och dränker sina sorger med alkohol. rpna är dom enda som tycks våga bege sig in dit.
Färden genom bergspasset
Ett långt och labyrintliknande pass som en gång varit en flod som runnit ut i havet.(passet vattenfylls?). Jättar uppe i bergen kastar ner stora stenblock på följet som nöje. De flesta av följet dör och endast rpna klarar sig ut därifrån.
det bor skurkar där? Sjuka? Vättar? Vilken utmaning
kan rpna ställas inför?
Vildland
Ett orört land med djupa skogar och vild forsar. Landet var en gång i tiden bebott av en
strålande civilisation med stora städer och byar men folket blev till vildar och allt förföll.
Om rollpersonerna har otur kommer de att översvämmas av vildfolk men som tur är
så är dom rädda för eld.
Hur stor är risken att rpna också blir Vilda. Kanske blir dom vilda av att vara där för länge?
Kanske kommer dom på vad som gjort alla vilda och kan rädda dom och sig själva?
hur blev vildfolket vilda?
+ vattnet gör dom vilda
+ ett blodträd gör dom vilda som de började offra till
+ rabies. deras bett smittar. någon blev biten av ett djur
och sen började det.
+
+ det finns en glänta i skogen där det finns en stad som fortfarande
är helt orörda av det mörker som drabbat resten av dom vilda.
Rpna hittar dit och man låser in dom för man tror de blivit smittade.
Rpna måste fly. där kan dom få reda på vart kratern finns?
Kratern
En stor krater där föremålet från gudarna landade. Men föremålet är borta, taget av
vildfolket. Rpna måste trots varningarna bege sig till landets huvudstad för att
hämta tillbaka det som blivit taget. Vildfolkets rädsla för eld kan dom utnyttja.
Kanske lär sig rpna att folket inte är så vilda trots allt. Kanske måste dom
bota den förbannelse/sjukdom som orsakar att dom blivit vilda?
Vildfolkets stad
Föremålet har kungen som bor i vildfolkets huvudstad i Vildlands mitt där vildfolket är som mest. Kanske rpna måste göra sig förtjänta av det på något sätt. Som att bota deras sjukdom
eller kanske något annat.
Edit:
Det är såklart i skogarna i Vildland där det är mest med vildfolk. Genom att gå efter vägarna och ha en eld i gång, ex. fackla, så kan man klara sig ett tag för dom fruktar eld. DOck kommer dom ofta tillbaka i större antal med mer mod.(quote obi wan) I staden är det tomt på vildfolk för dom fruktar städerna där dom en gång levde som vanlig fölk. Men då rpna kommit in i staden så börjar vildfolket i ett nästan oändligt antal att strömma in efter dom. Rpna måste fly upp i tornet, barrikadera dörrar efter sig och slutligen hittar dom till yxan som sitter fast i tornets vägg. Yxan sitter nedkilad hårt i en sten. Kanske dom där i tornet också hittar orsaken/boten på vildfolkets sjukdom. Typ en trollkarls bok där det står om hans trollformel som råkade orsaka en förbannelse eller liknande. Kanske förbannelsen bryts om dom knäcker hans trollstav hmm..
Lite kliche men; Då rpna kommer upp till tornet, dömma av deras förvåning, så sitter det en kung där. Han är gammal och skröplig men lever fortfarande. Han berättar att inget annat ville än leva i evighet. Han lovade en stor belöning till den som kunna bota hans åldrande. Ett troll kom med något föremål/ kastade en förtrollnig på honom som gjorde att så länge detta föremål fanns så skulle han leva i evighet men till kostnaden, som han märkte sen, att alla invånare i hans land blev vildar igen. Rpna räddar landet genom att förstöra föremålet och kungen dör/ eller om det är en förtrollning genom att döda kungen. Han kanske t.o.m ber dom att göra det.
Om de räddar landet så blir dom såklart hjältar. Typ. Kanske tom blir dom kungar över landet. hmm
Prövningen?
Rpna har lyckats hämta tillbaka föremålet och kanske t.o.m räddat Vildland. Men föremålets rätta ägare har äntligen hittat det och kräver att få tillbaka det. Rpna måste klara någonslags av prövning för att behålla det, eller ställs de inför rättegång?
halvguden(lr vad han nu är), går med på att låna ut föremålet åt rpna om de lovar att han får drakens skinn och alla hans skatter. Föremålet, bara för sakens skull, ska nog vara en yxa. Kanske en yxa som kommer tillbaka om man kastar den.En yxa som klyver allt i sin väg. Halvguden kanske tävlande om vem som kunna kasta den längst. Han kastade den ända till trudvang(genom rymden om man så vill) men tyvärr råkade han pricka en sten så att den aldrig kom tillbaka. Kanske yxan sitter fast i en sten eller liknande då rpna hittar den. Kanske i tornet i vildfolketsstad? Ingen krater alltså.. hmm.
Slaget om Tjute
Drakmännen har samlat en stor arme av bastjurs och anfaller Tjute. Rollpersonerna
måste hjälpa till i slaget om de ska vinna. Med ”föremålet” till hjälp så lyckas
de besegra armen och draken som möjligtvis deltagit flyr skadad tillbaka till sin håla.
Slutstriden mot Draken
Den sista striden mot draken. När rpna dräpt draken så kommer föremålets ”riktiga ägare”
och tar tillbaka det där det hör hemma.
Sen då?
Många kommer för att lägga vantarna på skatten och de kommer bli en utdragen konflikt
om vem skatten tillhör. Kanske blir det ett krig om skatten. Kanske måste rpna fly med
den hals över huvud.
Det blir frid och fröjd. Tjute återvänder till den stad den en gång var och allt
slutar lyckligt.