I L&H finns ett antal olika skuggvarelser uppskrivna, men som jag fattat det finns det många fler, och vissa varelser är helt unika dessutom. De varelser som är uppraddade beskrivs ganska ingående och det står även en del om skugglandets natur, geografi och så vidare.
Finns säkert nån sorts skuggvarelser som är som klassiska sagoälvor (om du menar såna som är små och bevingade), men skugglandets invånare är av ganska varierad karaktär (och en hel del påminner lite om exempelvis Neil Gaimans beskrivningar av älvornas land, om det var det du menade med "sagoälvor").
Under senaste spelmötet hamnade en av mina spelare i skugglandet då han följde efter en mystisk person i skogen. Den mystiske mannen, Staryon, som visade sig vara rollpersonens bror (lång historia, men de har inte träffats förut iaf), är en så kallad rimur - en skicklig krigare och medlem av månskenshovet. Efter ett kort samtal försvann främlingen, men varnade RPn, Loke, för att gå längre in i skugglandet. Loke försökte naturligtvis följa efter, men en samling stora stenbumlingar rullade ut på stigen och stoppade honom! Stenarna sa åt honom att lyssna på prinsen och vända om. Loke, som tidigare inte visste nåt om skugglandet, blev ganska förvånad och försökte ta sig förbi stenarna, men de bildade en ring runt honom och betedde sig ganska hotfullt. Till slut gav han upp och vände åter, men det var inte helt lätt att hitta tillbaka till den vanliga världen.
Fler skugglandsmöten väntar mina spelare i kommande spelmöten!
//Boboliwsy - gav en liten redogörelse för sina egna erfarenheter av skugglandet också.