Nekromanti Min Eon-fu är svag!

walium

Ganska töntig, faktiskt
I vilka moduler skrivs det något om skuggvärlden och dess invånare? Jag har för mig att det inte finns speciellt mycket information men att jag ändå har läst något. Hoppas bara att allt inte finns i "Legende & hemligheter" som jag saknar.

Duddmannen

Hero
Sorry, dude..

Det är nog tyvärr så att det mesta finns i just Legender och Hemligheter. Jag kan i alla fall inte dra mig till minnes någon information i andra moduler.

Hjalle

Swashbuckler
Du hittar mest information i Legender & Hemligheter, som sagt, men också en smula i Drakar. Dessutom kan du nog bilda dig lite uppfattning genom att söka runt på forumet, det finns en del välskrivna inlägg om Skugglandet. I sinom tid - dvs, om ett par år - dyker det nog upp en modul om det, kontroversiellt nog. Men det är nog inget att gå och längta efter.

-Hjalle

haltageten

Dum inuti huvudet
Jag har planer på att skriva något till Tokons Tokar arkiv om skugglandet. Det enda problem jag har är att jag tänkt utgå från det material som redan finns. Men eftersom jag flyttat ifrån min brors samling Eon-moduler så har det inte gått så bra. Just nu väntar jag på att komma i kontakt med honom eller Hjalle för att sno deras moduler.

Jag har en del väldigt svävande idéer om skugglandet, men just nu inget konkret. Om ni har tips, idéer eller tankar om skugglandet så är det bara dela med er så kanske det pluppar in i artikeln om det passar min vision. Så om vi har tur kanske den kommer med nästa uppdatering av TT.

- Jocke, delar med sig.

Regmolar

Swashbuckler
Önskelista

En sak undrar jag verkligen; vad heter de konstiga prylarna som springer runt där? Jag har låtit mina spelare färdas genom skugglanden (dock hände inget; jag hade väl förberett lite dåligt och var lat...), men om de någon gång ska måta något vore det bra om jag kunde komma på ett namn till det...

Sen skulle det ju vara trevligt att få veta litet om relationen mellan de olika varelserna, och hur hoven fugnerar och så. Just nu är det lite för ljust för att jag själv ska kunna skapa något konstruktivt, men hittar jag på något halvvettigt hör jag av mig :gremwink:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Så som jag har fattat det är Skugglandets invånare inte helt olika klassiska sagoälvor. Men kallas de något särskilt? Hur detaljerat beskrivs de egentligen i "Legender och hemligheter"? Är de indelade i klasser eller strukturerade på något sätt? Frågan är alltså hur mycket frihet man kan ta sig om man skulle få för sig att skriva någonting om dem.

Boboliwsy

Warrior
I L&H finns ett antal olika skuggvarelser uppskrivna, men som jag fattat det finns det många fler, och vissa varelser är helt unika dessutom. De varelser som är uppraddade beskrivs ganska ingående och det står även en del om skugglandets natur, geografi och så vidare.
Finns säkert nån sorts skuggvarelser som är som klassiska sagoälvor (om du menar såna som är små och bevingade), men skugglandets invånare är av ganska varierad karaktär (och en hel del påminner lite om exempelvis Neil Gaimans beskrivningar av älvornas land, om det var det du menade med "sagoälvor").

Under senaste spelmötet hamnade en av mina spelare i skugglandet då han följde efter en mystisk person i skogen. Den mystiske mannen, Staryon, som visade sig vara rollpersonens bror (lång historia, men de har inte träffats förut iaf), är en så kallad rimur - en skicklig krigare och medlem av månskenshovet. Efter ett kort samtal försvann främlingen, men varnade RPn, Loke, för att gå längre in i skugglandet. Loke försökte naturligtvis följa efter, men en samling stora stenbumlingar rullade ut på stigen och stoppade honom! Stenarna sa åt honom att lyssna på prinsen och vända om. Loke, som tidigare inte visste nåt om skugglandet, blev ganska förvånad och försökte ta sig förbi stenarna, men de bildade en ring runt honom och betedde sig ganska hotfullt. Till slut gav han upp och vände åter, men det var inte helt lätt att hitta tillbaka till den vanliga världen.
Fler skugglandsmöten väntar mina spelare i kommande spelmöten!

//Boboliwsy - gav en liten redogörelse för sina egna erfarenheter av skugglandet också.

Big Marco

Läskig
Ja, det finns ganska mycket om Skugglandet i L&H, men mest på ett stämningsfullt sätt - exvis finns inga stats och liknande med.

Personligen tycker jag att Skugglandet är bland det bästa i hela Eon, jag och Krille (mest Krille) fick fram något som iaf jag kände var en unik plats och uppevelse.