Nekromanti Min första mp3-spelare

Krille

Super Moderator
krank said:
Det är synd att det tydligen inte finns en marknad för riktigt enkla mobiler längre. Eller så ser företagen bara att folk köper t.ex T250i'n och tror att det är precis så folk vill ha det. Marknadsekonomin är som bekant inte i närheten av perfekt.
Det är väl snarare så att det inte finns någon marknadsekonomisk fördel med att en telefon bara ska vara en telefon längre. Det kostar för mycket att ta bort finesserna från ens basplattform.

krank

Går ondskans ärenden
Krille said:
Det är väl snarare så att det inte finns någon marknadsekonomisk fördel med att en telefon bara ska vara en telefon längre. Det kostar för mycket att ta bort finesserna från ens basplattform.
Jo.

Men hur det än är, så innebär det att den som önskar spara en smula på de resurser som finns, och som inte behöver kamera, radio, och allt det andra, helt enkelt är rökt. Det finns i stort sett ingenting att köpa om man är seriös med att försöka undvika att köpa mer avancerad teknologi än man behöver.

//Krank, som skulle vilja ha en mobil som drivs av vanliga uppladdningsbara AA-batterier, bara kan ringa och skicka SMS, och kör svartvit skärm... Den behöver inte vara mikroskopisk heller, får gärna vara lite att hålla i som man inte tappar stup i kvarten

ripperdoc

Myrmidon
Arfert said:
Fast nu blir det iofs en iPhone 3G. (har redan testat den gamla iPhonen när vi höll på med Eniros sajt, och redan den var helt överlägsen allt jag sett, ur användarsynpunkt.. även om det finns andra mobiler som har fler "finesser")
Ja, iPhonen närmar sig snabbt "converged devices", men de snålar in lite för mycket på den för att vinna loppet på walkover. I mina ögon måste en modern multimediaspelare - som ska innehålla båda musik och film, ha minst 32GB i utrymme. Det hade Apple lätt kunnat stoppa in, men då hade den blivit för dyr för gemene man, som de ju vill åt nu.

Så jag köper garanterat en iPhone 3G om den har 32GB, ety jag då slipper min vanliga iPod Video. Om inte - ja, då får jag gå runt och tveka ett tag till.

Arfert

Facit
Antar att de ville han ner priset... jag hade också kunnat tänka mig en med 32 GB, men det lär ju komma relativt snart..

Arfert

Facit
tja, på dustin hittar man fortfarande ett gäng billiga telefoner, som den HÄR till exempel... för under 300 spänn... Så det finns fortfarande att köpa.

ripperdoc

Myrmidon
Men den har ju massor med helt onödiga finesser. Vem behöver polyfoniska ringsignaler, liksom. Eller 4 MB internminne - 640K räcker långt. Flera raders display - vem har telefonnummer som är flera rader långa?? Dessutom är den så lätt att den man glömmer bort att man har med den i väskan och gång på gång köper en ny.

Nej, tacka vet jag:

krank

Går ondskans ärenden
Du är min hjälte! Man borde nästan köpa in sig på ett par såna där, så man har när ens nuvarande tar slut...

Arfert

Facit
jag har faktiskt funderat på det... är ju inte heller nån katastrof om man råkar tappa den... att gå omkring med elektronik för flera tusen känns inte alltid optimalt..

Snow

Swashbuckler
det finns ju snart engångstelefoner. Ingen display och inbyggt kontantkort. Så billig att man ska kunna kasta den när pengarna är slut. Fast, ööhhm, det verkar rätt korkat.

krank

Går ondskans ärenden
Arfert said:
jag har faktiskt funderat på det... är ju inte heller nån katastrof om man råkar tappa den... att gå omkring med elektronik för flera tusen känns inte alltid optimalt..
Nej, jag säger ju det. Jag går inte runt med min kamera heller, och det finns en anledning till att jag kör billiga kinesiska mp3-spelare som kanske kostar en femtilapp i inköp, liksom. Jag har fått en mobil snodd av några skitungar som skickade oanständiga SMS till mina kvinnliga bekanta en halv dag innan jag låste den - jag vet hur lätt det händer.

Krille

Super Moderator
(Mod) MP3-spelare var det ja

Den här tråden handlade om MP3-spelare, inte om telefoner, trakasserande snorungar eller konsumtion. Lite ansvar får jag väl ta iom att jag nämnde min W800i, men det var i syfte att visa på fler sätt än ett att spela MP3or.

Kan vi återgå till ämnet MP3or, eller starta en ny tråd om telefoner?

krank

Går ondskans ärenden
Re: (Mod) MP3-spelare var det ja

Krille said:
Kan vi återgå till ämnet MP3or
Klart vi kan.

Jag kan nämna ännu en anledning att välja en pissbillig S1mp3-baserad mp3-spelare (omkring 90% av alla billiga mp3-spelare är s1mp3-baserade) är, för en sån som mig, att man kan modda interfacet en hel del om man känner för sådant. Det finns finfina verktyg för att hacka firmwaren. Tyvärr är verktyget som fixar de nyaste varianterna, de som låtsas vara mp4-spelare men isjälva verket bara spelar upp nåt idiotiskt CP-format vad gäller film, betalmjukvara. Jag har varit frestad att hosta upp 25 dollar för ett verktyg för att hacka pissbilliga mp3-spelare, så störd är jag. =)

Foggmock

Myrmidon
Jag har hamnat i en vana att rekommendera Creatives ZEN stone-spelare. De är mer prisvärda än iPods och är i övrigt likvärdiga. Du får en fyragiggare för fyrahundraspänn på Webhallen, så köp fyra stycken. De är stora som en tändsticksask så du kan ta med alla. :gremwink:

Själv kör jag en iPod touch som mp3-spelare, de är helt sjukt dreamy och halva värdet ligger i att de är så jävla häftiga. Du får en åttagiggare för strax över 2000:- just nu, men skaru ha en iPod kan du lika gärna köpa en Nano, som har liknande interface (men ingen Wifi!) fast man manövrerar med snurrhjul istället för touchscreen. Morsan är helnöjd med den jag köpte åt'na i julklapp.

iPhone 3G? Holy shittzles vad kåt jag blev när den announcades. Den är SÅ min när den släpps. Jag kommer behöva en ny mobil snart och det smärtar eftersom M600i har världens bästa mobila tangentbord, och iPhone har ett tattigt på skärmen. Jag sms:ar en hel del har jag märkt, och det underlättar helt sjukt mycket med QWERTY-tgb som finns på en uppsättning riktiga, faktiska knappar. Men detta var ett sidospår. :gremsmile:

Sodivra

Champion
Hej igen, tack för tipsen...

Efter att ha fått tips på sweclockers forum så väger jag nu mellan Clix2 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=209414) och Sandisk Sansa E280. (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=127081) Zen Stone var också ganska lockande, men eftersom man kan få en Sansa för priset av två Zen Stone, och lite bättre interface och ljud samtidigt verkar det som, så rykte det alternativet.

Vore toppen att höra lite fler åsikter och råd i det valet jag står i nu.

Båda spelarna har fått bra recensioner. Clix2 verkar ju läckrare, men Sansa är billigare. (Kostar 939:-, 788:- om man köper den i Tyskland.) Dock så verkar ju CDON ha ett schysst pris på Clix2 om man jämför med andra ställen. (1300:)

Mina högtalare köpte jag för 600 spänn sisådär, kommer jag märka någon skillnad i ljud?

Någon som vet något om interfacen Sansa/Clix2? Clix2 ska tydligen använda en vippskärm... (?)

Jag gillar att jag har en hyfsad skärm för att titta på filmfiler på clixan, och att det inte behövs några drivrutiner för att använda den i usb-porten, men att man kan lägga in ett spel är nog snarare ett minus för mig.

Clix väger 55 gram, Sansa 76... Jag får se om jag kan pilla på dem i en butik eller så. :gremsmile:

G

Guest

Guest
Clix2, Iriver är väldigt bra och mycket obskyr musik kommer i ogg formatet vilket den stöder (som dessutom är ett bättre format men det är en annan diskution).
Till högtalare kan du dock komma att behöva en mellanförstärkare (det finns bärbara sådana), de flesta mp3 spelare klarar inte ens ett par rejäla studiolurar, fast om högtalarna är till mp3spelare så är det inga problem.

/Zorbeltuss funderar själv på vad han ska köpa för studiolurar.