Nekromanti Min favoritbugg!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Robert Jonsson said:
Oh, vad jag saknade Mutant RYMD:s skador då jag växlade till Chronicles...
Om jag spelleder MC nåt tag framöver så överväger jag helt klart att göra en modd till RYMD snarare än att använda originalsystemet. Vapenskador och rollpersonsgenereringen avskräcker rätt rejält.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Haha. Jag älskade rollpersongenereringen personligen, liksom det är störtskönt att man kan dö under rollpersonsskapandet! ^^

Men jag vet dina preferenser krank, så jag förstår ditt hat mot det.

Ond bråd död

Swashbuckler
Kunde man dö när man gjorde sin gubbe i MC? Det minns jag inte, men det är ju ett stort plus i så fall. Göra gubbe var det bästa med det spelet.

G

Guest

Guest
hjk said:
Kunde man dö när man gjorde sin gubbe i MC? Det minns jag inte, men det är ju ett stort plus i så fall. Göra gubbe var det bästa med det spelet.
Nja, vill minnas att det var i Mutant RYMD man kunde dö.

Blasphemy

Swashbuckler
Ahhhh Mutant Chronicles skadesystem var verkligen underbart. Det gav upphov till en mängd roliga scener. Mitt favorittillfälle var nog när Rollpersonerna hade blivit hyrda av ett underförlag till Capitol på Luna som ville att dessa skulle ta sig till Venus regnskogar och undersöka ett Algerothläger.

Inte bara det att det var underligt att de hyrde ett gäng fuckers från en helt annan himlakropp när väl Rollpersonerna bad om vapen för uppdraget (mer än de som de hade från rollpersonsgenereringen) sade uppdragsgivaren "Nej... ni får nöja er med de ni har - de är bra nog."

Då drog en av rollpersonerna resolut upp sin pistol och sade "Men de här vapnen gör ju ingen skada... titta". Sedan sköt han sig resolut först i ena benet, sedan i andra benet, sedan i magen och sedan i bröstkorgen."

Krutröken lade sig och alla tittade underligt på honom...men han hade ju fått fram sin poäng... handeldvapen i MC var sannerligen usla...

Däremot... närstridsvapen kunde vara riktigt livsfarliga. I ett annat scenario så stötte spelarna på ett mindre bepansrat stridsfordon... först sköt de på det med kulsprutor, därefter granatkastaren men då detta inte funkade så drog rollpersonerna upp sina svärd och högg helt enkelt sönder det i småbitar... Så... det finns ju regelmässigt en anledning till att folk bar svärd.

Sedan får vi inte heller glömma den underbara regeln som gjorde att Axelskydden skyddade huvudet i närstrid.

Sen regeln som gör att forskar och akademiker i MC får minus i personlighet för varje period de har sitt yrke medans soldater får bonus till personlighet...

Men... spelet var snyggt, fett och häftigt...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Catboots said:
Mutant RYMD's rollpersonsskapande har betydligt mindre slump och inga uppväxthändelser, så det är helt och hållet fel.

Däremot kunde man dö, och bli stympad, etc. i MC. Kan leta rätt på referenser ikväll =)

G

Guest

Guest
krank said:
Catboots said:
Mutant RYMD's rollpersonsskapande har betydligt mindre slump och inga uppväxthändelser, så det är helt och hållet fel.

Däremot kunde man dö, och bli stympad, etc. i MC. Kan leta rätt på referenser ikväll =)
Då måste jag nog ha förväxlat det med något annat spel.
Har bara läst Mutant RYMD och det var ett... bra tag sen nu. :gremtongue:

Sapient

Swashbuckler
Blasphemy said:
Däremot... närstridsvapen kunde vara riktigt livsfarliga. I ett annat scenario så stötte spelarna på ett mindre bepansrat stridsfordon... först sköt de på det med kulsprutor, därefter granatkastaren men då detta inte funkade så drog rollpersonerna upp sina svärd och högg helt enkelt sönder det i småbitar... Så... det finns ju regelmässigt en anledning till att folk bar svärd.
Hmmm. Det måste vara den regelmekaniken som kopierades till Civilization III, där man ofta fick se sina pansarenheter slås ut vid anfall mot fiendens Phalanx-trupper (dvs. trupper på brons-/järnåldersnivå!). :gremshocked:

CapnZapp

Myrmidon
Inte bara Civ 3. "Spear beats tank" är ett meme i hela Civve-världen...: