Nekromanti Min idé om ett enkelt (nästan friform) regelsystem

L337

Warrior
Varje rollperson har 3 fördelar och 3 nackdelar. Fördelar är tex. Välbyggd och nackdelar är tex. spinkig. Fördelar ger +3 på alla tärningsslag man gör som den färdigheten har att göra med, välbyggd ger tex. +3 bonus till skada för närstrid. Nackdelar funkar på samma sätt men de ger -3 på allt som de har att göra med. För att se om man lyckas med något ska man slå 1T6 + eventuella modifikationer av för-/nackdelar. I strid slår all deltagare i striden (initiativslag) 1T6 + Eventuella modifikationer (tex. smidig) för att se vem som börjar. Man får en handling per tur i strid. Efter alla har gjort sin handling börjar en ny runda där alla slår ett nytt initiativslag. Om man blir träffad ska den som träffar slå vapnets skada (eller sin egen skada om det är närstrid, den egna skadan är 1T3 + eventuella modifikationer, denna skada lägs även till extra om det är ett närstridsvapen som används) + eventuella modifikationer. Samma sak den som blir träffad göra (tex. tålig ger modifikation). För att se hur skadad man blir ska man kolla hur mycket skada attacken gav över ens egna värde:

<table border=1><tr><td>1 över</td><td>skråma</td></tr><tr><td>2-4 över</td><td>lätt skada</td></tr><tr><td>5-7 över</td><td>skada</td></tr><tr><td>7-9 över</td><td>allvarlig skada</td></tr><tr><td>över 10</td><td>död</td></tr></table>
Skadorna är kumulativa.
Har man något skydd på sig, t.ex. en skottsäker väst med skyddsvärde 3 och man får 4 skada så reducerar den skadan ner till 1.
Regler för automateld: -3 för att träffa, +3 för skadevärdet. Burst: -2 för att träffa, +2 för skadevärdet.

Fördelarna och nackdelarna jag använde var bara exempel, fast de skulle nog fungera bra om man använde systemet. Nu vet jag inte om värdena för skador funkar eftersom jag inte har fått chansen att testa det här systemet än men jag ska göra det så fort jag kan. Nu vill jag gärna ha kommentarer till det här systemet :gremsmile:.
En grej jag undrar är iallafall, är det här systemet för mycket friform? (jag gillar inte friform :gremlaugh:)

Just ja glömde att skriva att varje skadenivå har 2 rutor på rollformuläret (en lapp, det är så enkelt att man inte behöver något rollformulär) utom för lätta skador då man ska ha fyra rutor.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Min idé om ett enkelt (nästan friform) regelsy

Liknar ett system som jag använt när jag kört skräckäventyr (fast ditt är något mer komplicerat).

Dock ett trevligt litet system, har du en spelvärld som ligger och gnager nånstans kan du ju slå ihop dem till ett spel i dogmaformat. :)

L337

Warrior
Tillägg

En grej jag glömde skriva med är att när man ska se om man lyckas med något är svårihetsgraden man ska slå över 1T6 + eventuella modifikationer. De eventuella modifikationerna står nedanför.
<table border=1><tr><td>Svårt</td><td>-3 på slaget</td></tr><tr><td>Normalt</td><td>+0 på slaget</td></tr><tr><td>Lätt</td><td>+3 på slaget</td></tr></table>

Exempel: Kurt ska klättra upp för ett berg. Han har fördelen välbyggd. Berget är brant vilket SL bedömmer som svårt. Bert ska alltså slå 1T6 mot 1T6 (modifikationerna tar ut varandra).

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Min idé om ett enkelt (nästan friform) regelsy

"En grej jag undrar är iallafall, är det här systemet för mycket friform? (jag gillar inte friform :gremwink: )"

Friform handlar du väl i när du inte har några regler över huvud taget? Så nej, det här blir inte friform. Ty det finns regler.

Och du inte är inte ensam om att vara friformsallergiker. Somliga har det som yrke :gremwink:

/Naug

Johan K

Gammal & dryg
En grej jag undrar är iallafall, är det här systemet för mycket friform?
Grejen med friform är väll att det är i princip inga regler.. Så har jag tolkat det iaf.. :gremgrin:
Hursomhellst, ditt system är ju löjligt enkelt, på ett bra sätt. Så visst kanske man kan sätta in deit i nån friformsgrej, det skulle säkerligen funka.

/ Johan K, som räknar ner till SydCon