Varje rollperson har 3 fördelar och 3 nackdelar. Fördelar är tex. Välbyggd och nackdelar är tex. spinkig. Fördelar ger +3 på alla tärningsslag man gör som den färdigheten har att göra med, välbyggd ger tex. +3 bonus till skada för närstrid. Nackdelar funkar på samma sätt men de ger -3 på allt som de har att göra med. För att se om man lyckas med något ska man slå 1T6 + eventuella modifikationer av för-/nackdelar. I strid slår all deltagare i striden (initiativslag) 1T6 + Eventuella modifikationer (tex. smidig) för att se vem som börjar. Man får en handling per tur i strid. Efter alla har gjort sin handling börjar en ny runda där alla slår ett nytt initiativslag. Om man blir träffad ska den som träffar slå vapnets skada (eller sin egen skada om det är närstrid, den egna skadan är 1T3 + eventuella modifikationer, denna skada lägs även till extra om det är ett närstridsvapen som används) + eventuella modifikationer. Samma sak den som blir träffad göra (tex. tålig ger modifikation). För att se hur skadad man blir ska man kolla hur mycket skada attacken gav över ens egna värde:
<table border=1><tr><td>1 över</td><td>skråma</td></tr><tr><td>2-4 över</td><td>lätt skada</td></tr><tr><td>5-7 över</td><td>skada</td></tr><tr><td>7-9 över</td><td>allvarlig skada</td></tr><tr><td>över 10</td><td>död</td></tr></table>
Skadorna är kumulativa.
Har man något skydd på sig, t.ex. en skottsäker väst med skyddsvärde 3 och man får 4 skada så reducerar den skadan ner till 1.
Regler för automateld: -3 för att träffa, +3 för skadevärdet. Burst: -2 för att träffa, +2 för skadevärdet.
Fördelarna och nackdelarna jag använde var bara exempel, fast de skulle nog fungera bra om man använde systemet. Nu vet jag inte om värdena för skador funkar eftersom jag inte har fått chansen att testa det här systemet än men jag ska göra det så fort jag kan. Nu vill jag gärna ha kommentarer till det här systemet .
En grej jag undrar är iallafall, är det här systemet för mycket friform? (jag gillar inte friform )
Just ja glömde att skriva att varje skadenivå har 2 rutor på rollformuläret (en lapp, det är så enkelt att man inte behöver något rollformulär) utom för lätta skador då man ska ha fyra rutor.
<table border=1><tr><td>1 över</td><td>skråma</td></tr><tr><td>2-4 över</td><td>lätt skada</td></tr><tr><td>5-7 över</td><td>skada</td></tr><tr><td>7-9 över</td><td>allvarlig skada</td></tr><tr><td>över 10</td><td>död</td></tr></table>
Skadorna är kumulativa.
Har man något skydd på sig, t.ex. en skottsäker väst med skyddsvärde 3 och man får 4 skada så reducerar den skadan ner till 1.
Regler för automateld: -3 för att träffa, +3 för skadevärdet. Burst: -2 för att träffa, +2 för skadevärdet.
Fördelarna och nackdelarna jag använde var bara exempel, fast de skulle nog fungera bra om man använde systemet. Nu vet jag inte om värdena för skador funkar eftersom jag inte har fått chansen att testa det här systemet än men jag ska göra det så fort jag kan. Nu vill jag gärna ha kommentarer till det här systemet .
En grej jag undrar är iallafall, är det här systemet för mycket friform? (jag gillar inte friform )
Just ja glömde att skriva att varje skadenivå har 2 rutor på rollformuläret (en lapp, det är så enkelt att man inte behöver något rollformulär) utom för lätta skador då man ska ha fyra rutor.