Nekromanti Min ide är "stulen!"

Spitfire

Swordsman
Låt oss säga, rent hypotetiskt, att man har en sjyst ide till ett rollspel. Man tycker att, "fan vad orginell jag är, supernajs" och sen när man kommit en bit på vägen så upptäcker man att. "Fan, nån annan har kommit på samma ide som jag," och vad värre är: " NEEEEJ, dom har gett ut det!"
Så vad händer sen.. vad gör man? Fortsätter för att visa att man kan göra en bättre variant-- trots att alla kommer tro det är en rip-off "Jo men jag hittade faktiskt på det här jättelänge före XX dom ut! Faktiskt, lovar jättemycket!"

Eller börjar man på nått nytt? försöka Salvaga resterna av systemet man redan skrivit? :gremsuck:

Snow

Swashbuckler
är det regler? -skit i att det redan finns... regler är inte alls lika viktigt att det är unikt. Viktigare att de fungerar väl och passar stämningen i spelet.

är det en spelvärld? Gläds åt att du slipper skriva en massa och köp boken istället för att skriva den.

Olle Linge

Snigel
Skriv såklart. Även om en värld bygger på en enda idé som är extremt central (vilket inte är så vanligt), så kommer utförandet ändå inte bli likadant. Om jag skulle hitta ett rollspel som i grunden handlade om superstarka magneter och elektrisk magi i någon form av pseudomedeltid, skulle jag inte förvänta mig att det var likt mitt eget spel.

Undantaget blir väl om du har en mycket liten värld baserade på en central idé och att allting kretsar kring denna (det vill säga att idén är viktigare än implementeringen av densamma). Många av de idéer jag har hittat på själv har jag i efterhand hittat hos andra, men det spelar mig ingen större roll så länge utförandet är mitt eget.

Rosen

Myrmidon
Två ord -- Saga. Västmark.

Fortsätter för att visa att man kan göra en bättre variant-- trots att alla kommer tro det är en rip-off "Jo men jag hittade faktiskt på det här jättelänge före XX dom ut! Faktiskt, lovar jättemycket!" Eller börjar man på nått nytt? försöka Salvaga resterna av systemet man redan skrivit?

Tjaå, om det står helt klart att din variant faktiskt är bättre så är det väl bara att fortsätta. Fast du kanske vill skaffa en oberoende åsikt från andra först; om de håller med om att spelet är så likt XX att jämförelser är ofrånkomliga, men inte tillför nåt speciellt mer än vad XX gör, så är det kanske inte så stor idé.

Åtminstone inte om man nu tycker att det är viktigt att ens spel ska vara originellt och nyskapande.

--
Åke

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag tror inte att man ska försöka bygga hela sitt projekt på en enda dominerande idé. Det finns alltid någon annan som har tänkt i samma banor. Gör det hellre bra än jätteorginellt. Jag tycker att du ska fortsätta, särskilt om du redan har lagt ner väldigt mycket tid. Att avsluta stora projekt ger trotsallt en känsla av stolthet och underlättar för framtida arbeten. Läs igenom ditt rollspel och det som har snott din idé, de kan ju knappast vara till 100 % identiska. Bygg vidare på de delar som skiljer sig åt.

Arfert

Facit
he he.. exakt... så kan det gå... här hade man filat på sitt spel sen 91, och så kommer västmark... vad ska man göra?

fast Saga var egentligen tänkt som ett "mer jordnära" alternativ till Ereb från början, inspirerat av Dragon Warriors (det brittiska rollspelet som gavs ut i pocket), Runequest's 400-talskampanj, Harn och första Ars Magica...

Spitfire

Swordsman
Du kan få ett hypotetiskt exempel.

Om jag skulle sätta mig ner och skriva ett rollspel som utspelar sig i vilda västern.. så tror jag inte många skulle tro att jag gör en rip off på Gillbringarnas Western.. det är alldeles för "allmänt" för att ha specifika kännetecken..
men skulle jag göra ett Western med odöda som vandrar omkring, märkliga varelser, steampunk teknologi (ångdrivna motorcyklar) så skulle alla säga "a-HA, Deadlands!"
det är lite för specifika grejer helt enkelt.. tar man bort alla de orginella grejerna så skulle det väl funka

Krille

Super Moderator
"fast Saga var egentligen tänkt som ett "mer jordnära" alternativ till Ereb från början, inspirerat av Dragon Warriors (det brittiska rollspelet som gavs ut i pocket), Runequest's 400-talskampanj, Harn och första Ars Magica..."

Och skippar man de två första, och slänger dit Pendragon och DoD Ivanhoe, så har man en rätt bra beskrivning på Västmarks ursprung. :gremgrin:

Krille

Super Moderator
Skit händer

I de flesta fall där det händer så "fryser" projektet mer eller mindre inne. En del räddas till andra projekt, annat används när jag faktiskt spelar det där identiska spelet, och åter annat blir kvar i frysboxen.

För åtta år sedan eller så så blev jag jätteupprörd när folk "snodde" mina projekt. Numera är det inte så läbbans blodigt. Det har hänt förr, och kommer att hända igen.

Gastono

Hero
Jaha ja...

Well, vad kan man göra?
Gör något av din ide eller börja skriva på nytt, ta det som känns bäst tycker jag...

Johan K

Gammal & dryg
Eller börjar man på nått nytt? försöka Salvaga resterna av systemet man redan skrivit?
Antar att det är sådant som händer & kommer att hända åxå. Tror nog att de flesta har råkat ut för detta nån gång.
Om jag skulle vara du så skulle jag spara på det du skrivit, för vem vet. Nån gång när du minst anar det så kommer du att ha nytta av det & då komemr man säkerligen ångra att man gjorde sig av med det hela.

Spitfire

Swordsman
Självklart ska jag spara det. Mest beroende på att de regler som jag skriver inte är "regler avsedda för en viss genre och därför inte tillämpbara för någon annan spelvärld" utan snarare för att mina regler fungerar som matematiska och fysiska formler som "bryter ned" verkligheten i konsekventa sammanhang. Att bestämma ting godtyckligt är ett stort tabu för mig.
De regler jag skriver skulle i min mening kunna avändas till allehanda spelmiljöer, alltifrån Västmark till Western till Star Wars till Vampire.. med bara lite miljöanpassning skulle de fungera riktigt bra.
Så på sätt och vis gör jag ett GURPS men.. jag vill ha en värld att spela i.. en värld att ta avstamp i.... en värld man kommer att förknippa med systemet men som man sedan upptäcker står riktigt stadigt även om man applicerar det på annat.
Men just nu känns det som om man har en briljant skådespelare med ett taskigt manus.

Arfert

Facit
Re: Min ide är "stulen!" ..lite OT

ännu ett exempel på parallelliteten i tillvaron...

en gång så gjorde jag en reklamkampanj med Q (Desmond Llellowyn) till ett ett brittiskt teknikföretag... allt var ihopsnackat med hans agent osv... han hade aldrig tidigare använts för reklam i Sverige.

MEN på vägen ut till kunden ser vi plötsligt stortavlor med Q som gör reklam för ett koreanskt bilmärke (har jag för mig)! Bara att boka av kundmötet och "back to the old drawing board"...

Arfert

Facit
ja, men man kan tänka sit ett annat westernspel med samma inriktning som Western men ändå annorlunda... t.ex. superenkla snabba regler... då skulle det funka.

Archer

Swashbuckler
Det krävs många smaker av tuggummi

Det krävs många smaker av tuggummi för att tillfredställa alla människors smak. Men ändå så är det i grund och botten samma sak. Så jag tycker att du kan gott arbeta vidare på din ide. Jag tror med stor sannorlikhet att din kampanjvärld inte blir en rak kopia av den redan utgivna, så det enda du gör, är att göra en ny smak av "tuggummi" :gremsmile: