Nekromanti Min ipod mini vållar mig bekymmer igen :(

Marcus J

Hero
som jag sa i denna tråd så vållar min ipod mig bekymmer ibland. Nu så verkar det vara som om det försvunnit minne, se bifogad bild om jag lyckas med det, och då tänkte ja ju dum som jag var att de kanske hade en mail som man kunde skicka till om sånt här. Sagt och gjort, ett par knapptryckningar senare så befann jag mig på apple.se och klickade på kontakta oss. Så långt inga problem.

När sidan där jag förväntade mig att det skulle stå ungefär: Hej, maila på kundtjanst[at]apple.se eller ring på blah blah så ska vi försöka hjälpa dig med alla din problem laddades så fann jag att något så avancerat som mail hade dem tydligen inte.

VA F*N!?!??!11elva?

Året är 2005 och apple kan inte åstakomma en simpel kundtjänst mail. Det är rent utsagt för djävligt.

Istället för denna för mig smidiga lösningen (skicka ett mail som säger, öhhh. Min ipod mini har för liten hårddisk, vad är fel?) så måste jag klicka mig runt på deras hemsida.

Slutsats HATA APPLES (s.k.) SUPPORT!

/Marcus hatar numera saker.

EDIT: fixade så att mailen inte är en länk, eftersom den mailadressen inte finns :gremmad:

Storuggla

Champion
"Istället för denna för mig smidiga lösningen (skicka ett mail som säger, öhhh. Min ipod mini har för liten hårddisk, vad är fel?) så måste jag klicka mig runt på deras hemsida."

Smidigt för dig ja. Och bekvämt. För supporten som måste få femtioelva likadana mail i timmen? Inte så kul. Så därför är de vanligaste frågorna (inklusive batteriproblem på iPods) på deras hemsida. Skulle inte det duga kan du chatta med supporten på deras hemsida. Ifall inte det duger och din ipod är ny så kan du ringa deras assistansnummer.
Question: Where do I find help for my iPod?
Answer: iPod comes with extensive AppleCare built-in service and support, including onscreen help in iTunes and MUSICMATCH Jukebox, online support via the Apple Support Discussions Forum and Knowledge Base, and 90 days of complimentary phone support.

Storuggla, jistanes

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Är det inte så att ...

... hårddiskar aldrig har så mycket minne som man säger de har? Typ min 160 GB LaCie har 157 GB tillgängligt. Resten går åt till nått annat datajox.

/M

Marcus J

Hero
Telefonblyghet (ANT)

men för mig som är telefonblyg?

/Marcus gillar inte telefoner

EDIT: Kom på en annan sak, supporten ska finnas där för mig som kund. Om du gör det krångligare för kunderna så kanske kunderna blir ledsna och bestämmer sig för att inte handla av dig igen, ungefär som jag funderar på att göra med apple nu.

Marcus J

Hero
Den ska vara en 4 gb, och Magnus säger så finns det ju alltid mindre men brukar det verkligen vara så mycket?

/Marcus kortfattad idag.

Rickard

Urverk speldesign
"Istället för denna för mig smidiga lösningen (skicka ett mail som säger, öhhh. Min ipod mini har för liten hårddisk, vad är fel?)"
Och du får tillbaka svaret "köp en större hårddisk" och så får du skicka om ett mail där du får förklara dig bättre. Fördelen med att snacka med kundsupport är att man kan reda upp sådana dumma formuleringar på en gång.

Ok, ponera att jag själv hade suttit på kundsupporten och mailat. Lite hårddraget hade du hade fått tillbaka "OMG! FFS! NOOB!" från mig. :gremsmile: Jag misstänker att du har en hårddisk på 4 Gb, right? Kan inget om ipod, nämlich.

Nu är det så att det där är falsk varudeklaration (vilket jag hörde att det skulle göras något åt för ett halvår sedan, men tydligen hände inget), för du har nämligen bara 4 000 000 bytes, vilket blir (4 000 000 / 1024 / 1024=) 3,814697265625 Gb. Dock så tycker folk att man kan skriva 4Gb om 4 000 000 bytes. Vad är problemet? Du har ju själv siffrorna där. Det är bara att räkna. 1 Gb = 1024 kb = 1048576 bytes.

/Han som försökte skriva detta med en skämtsam ton

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Är det inte så att ...

...hårddiskar aldrig har så mycket minne som man säger de har? Typ min 160 GB LaCie har 157 GB tillgängligt. Resten går åt till nått annat datajox.
Jag misstänker att det är här skon klämmer - Ipoden i fråga har säkert exakt så mycket minne som tillverkaren avsåg att stoppa i men eftersom tillverkaren är oseriös (det är alla tillverkare av minnen och hårddiskar) så trixar man med siffrorna så att det i reklamen framstår som att minnet är större. Att det går beror mycket på att det finns två olika bruk av prefixen kilo, mega, giga o.s.v.

Exempel: Min förra hårddisk var, enligt tillverkaren, på 60 GB. Emellertid hade tillverkaren valt att använda prefixet "giga" i den förvisso korrektaste, men i praktiken aldrig använda när det gäller enheten byte, betydelsen "en miljard". Min hårddisk var alltså på 60 miljarder byte, vilket enligt den gängse användningen av sammansättningen gigabyte är knappt 56 GB. Här kan dock tillverkaren försvara sig med att enheten giga faktiskt använts som standarden avser, "en miljard". (Betydelsen 1024^3 heter "gibi", "Gi", enligt standardiseringsorganen.)

Exempel 2: Mitt USB-minne påstås vara på 256 MB. Emellertid är storleken 261 844 992 byte, vilket varken är 256 MiB eller 256 MB - det är i stället "nästan 256 000 KiB", vilket inte följer någon som helst standard utan bara är jävligt oseriöst.

Den där "fyragigs" Ipoden har säkert "nästan fyra miljarder byte" lagringsutrymmen, vilket sedan påstås vara "4 GB".

Dewil

Marcus J

Hero
ok, då förstår jag vad som var 'felet' med ipoden.

Nu tillbaka till sakfrågan.

Även om mail kanske inte är den smidigaste lösningen i alla lägen så är den det i vissa. Och att då inte ens erbjuda det som alternativ tycker jag är kast.

/Marcus back on track.

EchonCique

Hero
Den finns där.

EDIT: Kom på en annan sak, supporten ska finnas där för mig som kund. Om du gör det krångligare för kunderna så kanske kunderna blir ledsna och bestämmer sig för att inte handla av dig igen, ungefär som jag funderar på att göra med apple nu.
Om du nu absolut tvunget vill ha en mailadress att ventilera din obefogade ilska på, så förstår jag att den inte finns. Betänk att iPod äger mp3-spelarmarknaden över hela världen inklusive Sverige. Att då ha en hotline dit folk ringer som inte har problem med sin iPod utan tror att de har problem kostar en himla massa kosing för företaget.

Därför har de slängt upp alla vanliga frågor och steg-för-steg-förklaringar hur man gör dittan och dattan med deras produkter på sin hemsida. Samt har onlinesupport. Samt har ett väldigt bra program för service och reparation då produkterna är nya samt om man köper denna assistans av dem.

Sista livlina i Apples supportkedja är alla deras butiker runtom i världen som är knutna till Apple och som erbjuder svar på frågor, support, felundersökning och reparationer av deras produkter. Dit kan du säkerligen maila, eller besöka butiken själv, eller ringa.

Helt enkelt: Du är en för krävande kund som dessutom inte har ett problem, då du missuppfattat det hela. Precis som förra gången om vi skall vara sådana. Apple vet om detta och vill inte lägga ut pengar på att ta hand om dylika kunder, vilket är helt fullt förståeligt.

(Jag arbetar själv som firstline support emellanåt hos en ISP och de flesta samtalen rör det du tar upp - sådant som inte är ett fel eller problem utan beror på ren och skär okunskap hos kunden. Det är en ren utgift att ha en dylik supportjänst inkopplad och man kan sålla bort alla dylika kunder på en tidigare nivå om man vill - vilket Apple både vill och gör.)

Rickard

Urverk speldesign
"Även om mail kanske inte är den smidigaste lösningen i alla lägen så är den det i vissa. Och att då inte ens erbjuda det som alternativ tycker jag är kast."
Det är just det att det tar tid. Jag skriver nämnvärt inte lika fort (360 tecken i minuten med 14-17% felmarginal) som jag pratar (typ 400-750 "tecken" i minuten - har inte mätt så jag tar siffror från generella studier). Dessutom, som jag gav exempel på i förra inlägget, så kan det bli missförstånd eftersom det inte blir tillräckligt med förklaringar och information om man mailar. Det innebär att man får återuppta kunden igen och igen, för att denne inte inser vad denne bör skicka för information annat än "Min ipod är trasig". Det är mycket bättre att samtala med personen direkt, för då slipper man kunder som kommer tillbaka med samma frågor. Fanns det inte en chat på sidan? Se där problemet löst.

Sedan kan jag säga att systemfiler tar alltid plats. Skrev det i förra inlägget, men tog bort det då det slog slint i huvudet på mig. Windows är systemfiler som krävs för att en PC ska funka. Till och med en cd-skiva har systemfiler för fillagring. Det går faktiskt att programmera en cd-skiva att uppföra sig på ett speciellt sätt.

/Han som funderade på om han skulle länka till kundsupportscitatet där personen inte hade satt i sladden i datorn

Marcus J

Hero
Re: Den finns där.

Du har rätt i mycket av det du skriver men samtidigt så är det lite dåligt av dem att de inte kan ha en mail med. Även om det är långsamare att skriva än att prata så finns det tillfällen då det är motiverat att skriva istället. T.ex. så känns det för mig mycket mindre påträngande att skicka ett par meningar lång mail till någon namnlös mail än att ringa, då jag dessutom säkerligen hamnar i en telefon kö, något som jag inte har något intresse av alls.

Att dem då skickar ett standard svar med den information som Han skrev skulle jag då uppfattat som fullt förståligt och inte det minsta irriterande. Det tar antagligen supporten ett par sekunder att uppfatta att jag inte har fattat det här med prefixen och copy'n'pasta det i mailet. Även om de skickas x antal mail med detta till dem om dagen känns för mig inte som en överväldigande arbetsböda.

För att ta andra gången så vidhåller jag att det är dålig programdesign att ha ett program som kräver så pass mycket vana från användaren. Datanalfabet David ska ha samma glädje av programmet som Nörden Nicklas, typ.

Sen kanske det ska vidhållas att det som jag skrev i ursprungsmedelandet om innehållet i mailet var ett exempel av andemeningen, det skulle verkligen inte sett likadant ut om jag skickat det till företaget.

Sen så kan jag inte hitta det här med minnet på deras sida, vilket jag faktiskt ägnade 5 min på innan jag postade detta inlägg här (med andra ord så skummade jag igenom rubrikerna på sidorna med FAQ och steg för steg guiderna.) Vilket jag inte tycker är så konstigt. De kommer knappast skriva: Jo detta med minnet, Med 4 GB så menar vi 4 000 000 000 bytes, vilket i Windows syns som 3,76 GB. Detta skulle nog ganska många tolka som en form av falskskyltning och därför så skulle de nog förlora kunder.

Slutligen, att apple äger mp3marknaden i Sverige och världen betyder inte att de har rätt att bete sig hur som helst mot sina kunder. De är de som företag som ska vara glada att jag köper av dem och inte jag som ska vara glad att jag får köpa av dem.

/Marcus

Rickard

Urverk speldesign

"Med 4 GB så menar vi 4 000 000 000 bytes, vilket i Windows syns som 3,76 GB. Detta skulle nog ganska många tolka som en form av falskskyltning och därför så skulle de nog förlora kunder.

Slutligen, att apple äger mp3marknaden i Sverige och världen betyder inte att de har rätt att bete sig hur som helst mot sina kunder.
"
Det är inte bara Apple som gör det. Hela förvaringsmarknaden (inkluderat USB-minnen, cd-skivor och allt) på datorfronten gör det där. Som skrivet. Det var på tal om stämningar för falsk varudeklaration. Jag vet inte vad som hände med det. Det där är sådant som folk får lära sig. Jag fick göra det (förvisso kom jag på det på egen hand) när jag köpte min första hårddisk för några år sedan.

/Han som antar att förslaget om att ändra märkningen (det kanske inte var en stämning) rann ut i sanden

EchonCique

Hero
Här finns den information du sökte på apple.se

1) Gå in på deras hemsida http://www.apple.se
2) Klicka på "Support" längst uppe till höger.
3) Klicka på iPod Support i boxen med iPod-relaterade ämnen.
4) Skriv in "hard drive" i sökrutan överst till höger på sidan
5) Klicka på första sökresultatet
6) Läs deras förklaring

Och den anledning till att de inte har mail har Han redan svarat på. Mail är en dålig front gentemot sina kunder, då man i 99 fall av 100 får en ej specificerad förklaring vad som är fel vilket innebär att man måste utveckla vad som faktiskt är fel. Innan man kan svara på hur man åtgärdar felet eller problemet för kunden. Om det då ens är ett problem vilket det inte är i 9 fall av 10.

Som t.ex när jag får följande mail till supporten "er hemsida är nere så jag kan inte skicka mail!" varpå man måste återkoppla till kunden och se vad som exakt är felet. Då får man en lång harang av negativa omdömen om de tjänster den köpt, samt att den inte kan skicka mail längre. Efter ytterligare 10-20 frågor så har man hittat felet - kunden har ingen anslutning till internet, kunden har felaktiga inställningar, kunden har felaktig dns angiven i sin uppkoppling etc. Det är i den kategorin ditt 'problem' hamnar så du förstår lite kring varför företag inte erbjuder den 'supporten' som du efterfrågar.

Att då lägga detta över mail innebär att från start till avslut så kan det ta kanske fem arbetsdagar. Per kontakt. Multiplicera det med alla som skickar in över mail och du får en arbetsbörda och ett system som inget företag i världen vill ha i bruk. Inte med personligt besvarade mail i alla fall. :gremsmile:

Det tar alldeles för lång tid från start till avslut. Alldeles för mycket pengar som försvinner på ingenting. Då är det billigare lägga dessa pengar på marknadsföring så man kan prångla ut mer varor till hugade kunder och hoppas att de inte hör av sig med intet-existerande problem.

Helmgast
Det är bara att räkna. 1 Gb = 1024 kb = 1048576 bytes.

Man ska väl helst räkna rätt också?

chrull

Stockholm Kartell
Det är sånthär vi i supporten benämner som PEBKAC, Problem Exists Between Keyboard And Chair.

en 10 sekunders surfning och sökning på apple.se ger mig denna rad:
1 GB = 1 miljard byte. Kapaciteten hos formaterade hårddiskar är lägre.

Att inte ha en mail kunderna kan terrorisera är som det ska vara. På ett sådant stort företag på apple vore det mer problem än inte. En användare som mailar in ett problem är oftast rätt dålig på att beskriva problemet. Vilket skulle leda till en av fyra möjliga saker:
1, supportpersonalen missuppfattar ditt problem och hjälper dig lösa ett annat.
2, Supporten förstår inte vad du menar, mailar tillbaka och frågar och efter tre veckors mailkonversation kommer man fram till vad det verkligen är för problem.
3, Supporten fattar inte vad du menar och ringer upp dig för att fråga. Du tvingas alltså prata i telefon ändå. Fast med 2 veckors fördröjning eftersom de måste ha en paus bland de som ringer till dem för att hinna ringa upp dig. Och du måste vara hemma för att svara.
4, Supporten förstår inte vad du menar och slänger ditt mail.

Sen finns det faktiskt ett sätt att rapportera fel på webben. via ett formulär som du hittar under http://depot.info.apple.com/ipod/

Min iPod funkar alldeles utmärkt, men när jag beställde den uppstod vissa komplikationer. Apples support gjorde ett fantastiskt jobb och såg dessutom till att jag fick en större iPod än vad jag beställt, och dessutom pengar tillbaka.

chrull

Jarl

Hero

Hur detta med lagringsutrymme fungerar får man helt enkelt lära sig, inte mer med det tyvärr. Och till på köpet kan man säga att lagringsmånglarna faktiskt har mer rätt nu än tidigare. Numera finns det ju binära prefix för stora summor. 4GB är ju 4 000 000 000 bytes. Vill man mena 4 binära gigabyte kan man ju skriva 4GiB istället (4 gigabinary bytes, eller gibibytes). Allt enligt detta.

Så varudeklarationen är faktiskt oväntat korrekt snarare :gremsmile:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
"Apples support gjorde ett fantastiskt jobb och såg dessutom till att jag fick en större iPod än vad jag beställt, och dessutom pengar tillbaka."

Du hade tur, helt klart!

Jag håller med Oog. Apples kundsupport beter sig rent ut svinigt mot kunderna. När jag själv hade problem tog det veckor av mailkonversation och telefonsamtal innan jag faktiskt fick tag på en supportkille som hjälpte mig.

Att jag dessutom blev vägrad hjälp i butiken för att; "Apple inte tillåter att vi byter eller reparerar deras produkter" gör ju saken än värre.

Jag satt i en situation där jag hade all rätt i världen att byta min iPod (garantin), butiken ville hjälpa mig, men fick inte. Apple vägrade tala med mig (eftersom jag inte köpt tilläggsförsäkringen för telefonsupport) och internetsupporten inte kunde svara på mina frågor. När jag till slut fick tillstånd att skicka podden till Apple för rep (efter flera veckor alltså) var jag tvungen att ta ledigt från jobbet två dagar eftersom deras transportföretag endast kunde hämta/lämna under kontorstid.

Apple är ett företag som står i minst sagt låg kurs hos mig. Det är förbannat synd eftersom jag älskar min iPod och är grymt sugen på att skaffa en apple-dator nästa gång det är dags att byta.

PS. Däremot förstår jag inte varför Oog känner sig avig till att ringa. Jag förstår att Apple inte vill ta kundsupport över e-mail på grund av översvämningsrisken av FAQ-frågor.

- Vulf