Nekromanti Min kampanj - Hur i *** ska jag få ihop det här?

Xyas

Swashbuckler
krank said:
Mjo, för en svart kvinnas problem att passa in, eller en arbetarkvinnas problem att passa in har inget med kön att göra...
Hmmm. Det var ju inte alls så jag menade (naturligtvis kommer man inte undan genusaspekten), men det förstod du säkert egentligen. Men för att förtydliga ändå så menade jag att du kan basera önskan att passa in på någon annat än kön och därefter slumpa vad rollpersonern har mellan benen. Sen hur mycket spelaren vill lägga i genusaspekt är naturligvis upp till dem när de spelar personen.

/xyas

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
w176 said:
Well. Anknytningsmöjligheterna är väl lika många som "Rawr! Jag är tuff för min pappa var tuff!" bruden?

Hon kan ju under ett långt yrkesliv hållit ett skeptiskt intresse för fenomen.

(Äldre person som har svårt för teknik är ganska könssterotyp sak, men i vårt tid är just en teknik en bra symbol för att tiderna förändras och de alienerar grupper. Mer neutralt och lättvisat än skiftande värderingar)

Jag ska säga att jag verkligen gillar din gumma, det gör jag. Jag kommer att använda henne, i någon form. Däremot vet jag inte riktigt hur många gamla gummor som passar till actionscener t.ex rånförsök och gisslandramer. Fast det är säkert bara ännu en fördom...

w176

Förlorad dotter
Visst inser du att det -är- en rehatch på Die hard (Lethal weapon) snubben, och varenda äldre snubbe i någon duo aktionfilm med en äldre och en yngre snubbe?

krank

w176 said:
Visst inser du att det -är- en rehatch på Die hard snubben, och varenda äldre snubbe i någon duo aktionfilm med en äldre och en yngre snubbe?
Die Hard? Menar du inte Lethal Weapon nu?

Jag ska erkänna att jag nog inte alls tänkte så, delvis mycket för att jag har gummor som ska gå i pension omkring mig på jobbet och de inte slår mig som några actiontyper. Däremot är såklart polisyrket en annan sak än läraryrket. Du har helt rätt =)

krank

Hm... Klart en gumma kan funka. Hon behöver dock mer än ett intresserad skepsis. Hon ska trots allt symbolisera hela stationens samlade syn på Gestalter, vilken ligger rätt nära synen på homosexuella som sagt. Att ha superkrafter är inget coolt och häftigt, utan något som mer gör att man blir en social paria.

Så... en krutgumma, med starka åsikter, hyfsat nära till pensionen, som folk lyssnar på... Kan jag komma undan att göra henne "hård" utan att det blir en farmor/mormor, tro? Det är lätt att halka in i stereotyper...

krank

w176 said:
Ge ett par möjlig angreppsvinklar och låt spelaren välja?
Mjo, så kommer jag nog att göra. Trots att det här är ett längre äventyr som ska tillfälligt knyta ihop hela kampanjen så har jag ju baktankar om att fortsätta använda de här typerna. Tanken är ju att låta dem alla tre få erbjudandet om att vara med i polisens specialstyrka för att hantera Gestaltfall i slutet. Vilket kan leda till spinoffgrejer =)

Så, då blir det lite viktigt att det blir rollpersoner som, trots att de är "påtvingade", känns lockande för spelarna att spela igen.

w176

Förlorad dotter
Lista en bunt möjliga inspirationer och angreppsvinklar per rollperson med ganska mycket bredd -innan- hårdfaktat så kan man välja vilka glasögon man läser texten genom?

krank

OK; om vi betraktar rollpersonerna som färdiga tills vidare, så tänkte jag fundera på ett par grejer som kan tänkas hända. Eller vem lurar jag? Kommer att hända. Jag är rälsare och stolt =)

En skissartad struktur:

1. Matthew får telefonsamtal från sekreterare på stationen; han ska komma ner dit till morgonens briefing.

2. Briefing. Alla stirrar på Matthew när han kommer. Reagerar lite olika. Tissel, tassel. Chefen pratar om hur underbemannade vi är, att det blivit farligare. Rån, misshandlar, allt är på väg uppåt. Ta hand om er därute.

3. Tina och Luke, som för enkelhetens skull får heta så för tillfället, har det område Matthew nu också fått tilldelat sig. Prat på stationen, med lite tur en konfrontation. Det viskas om att nån högre upp gjort så Matthew får komma tillbaks.

4. Ute på spaning. Man hittar en kille med sönderblåst skalle i en bil. Hittar ganska snart mordvapnet. Vittne säger att han bråkat med sin granne. Grannen erkänner men hävdar självförsvar. Hur agerar rollpersonerna? Är de mjuka, hårda?

5. Mer spaning. Ett rånförsök, kanske. Som urartar med gisslantagning, med rollpersonerna mitt i. Tempot ökar en smula, hur ska de hantera situationen? Kanske är rånaren nåtslags svag Gestalt. Använder Matthew sina krafter eller väljer han att försöka vara "mänsklig" inför sina kollegor?

5.5 Interlude. Björn, även känd som rollpersonen och gestalten The Dark Hunter, kommer till advokatfirman på morgonen. Möts av byggarbetare. Flörtar med chefens dotter. Får erbjudande från kollega om att ta en öl efter jobbet. Jobbar på, vänder papper. Plötsligt hörs en explosion...

6. Storlarm. Terrorister anfaller advokatfirma. Tänk lite Die Hard här. De som anfaller är Humans First, men jag vet inte vad deras motivation är. Kanske att dra bort uppmärksamheten från någon annan liten stöld, säg av toppteknologi för borgmästarens räkning? Alla poliser är upptagna vid tornet. Matthew och Björn måste båda ta ställning till sitt Gestaltskap. Ska Matthew försöka klara sig på sina vanliga, mänskliga förmågor för att inte påminna kollegorna, eller ska han använda dem för att stoppa terroristerna? Ska Björn aktivera sina förmågor och avslöja sig som gestalt, eller byta om i hemlighet vilket gör att chefens dotter inte ser honom som hjälte utan som fegis? Eller försöka klara det hela som människa?

7. Aftermath från terroranfallet. Man går igenom ledtrådar; terroristernas vapen, kläder, såna saker. En hel del ledtrådar pekar mot samma ställe; en gammal lagerlokal tillhörande en firma som säljer kontorsmöbler. Väl där finner man framför allt döda och lemlästade Humans First-medlemmar. Något maffigt står skrivet i deras blod. Cliffhanger till nästa gång.

Antagligen vill jag få in att Matthew och de andra erbjuds uppgradering till Detectives och informeras om den nya task forcen innan de ger sig iväg till lagerlokalen...

Känns som att denna första del liksom börjar bli spelbar snart...

krank

Jag tänker förbereda:

- Kolla upp Barrington resp. Chicagos polisstyrkor, hur de är organiserade. Jag ska ha namn och en idé om rollpersonernas kollegor, hur det funkar, vem som är närmaste chefen. Komplettera med bilder på badges, uniformer, såna saker.

- Grundläggande historia om ovanstående.

- Kortfattad info om A och B. Namn, ålder, grundläggande bakgrund. Det visar sig att poliser i USA kan gå i pension tidigt, redan i 40-50-årsåldern. Det gör krut"gumman" mer trovärdig. Fortfarande ska hon ha kontakt med Humans First, antagligen via en BBS. Försöka hitta bilder, men det kan såklart bli klurigt.

- Hitta på stationen, hur det ser ut där, hur det känns, kännetecken, olika avdelningar. Förhörsrum, celler, administration, etc etc.

- Basic fakta om de brott som ska begås och hanteras av rollpersonerna. Inga detaljkartor, men vem som gör vad mot vem och varför.

Kort varsel, men det får så lov att funka.

krank

Nu får vi se om det funkar; detta tänker jag ge den ene spelaren imorgon:

Tina Muldoon
Ålder: 59

Bureau of Patrol, Chicago Police Department
Bricknummer 5520
Rang: Police officer

Too old for this shit

Tina har varit med; hon har två år kvar till pensionen och har då jobbat som polis i Chicagoområdet i tre decennier. Hon är inte lika spänstig som hon en gång varit, och hon behöver numera glasögonn när hon läser, men i övrigt har hon en god fysik och är klar i skallen. Snart kan hon gå i pension, vilket hon både ser fram emot och bävar inför.

Redan från början har hon varit mycket skeptisk mot Gestalter. Det kan inte vara bra för vanliga människor att få så mycket makt – det stiger dem åt huvudet, och det går åt h-vete. Världen behöver inte fler pompösa världsförbättrare. Det såg hon effekterna av '68, när Subversion piskade upp stämningen mellan demonstranter och poliser. Hur många Gestalter krävs det för att skruva i en glödlampa? Ingen, de är för upptagna med att välta hus och bli plåtade av pressen, glödlampan får bytas av en vanlig svensson istället.

Många inom kåren delar hennes uppfattning, framför allt efter den Stora Smällen. Det är givetvis Gestalter som ligger bakom – typisk en sån grej som bara en kostymfjant kan komma på.

Tina har en lite bufflig sida, som ibland kan gränsa till mobbning. Hon har dock aldrig varit “över gränsen”, i varje fall inte så det märkts.

Efter en fortbildningskurs i datorer har hon blivit en ganska duktig användare. Hon har börjat leta sig ut i gemenskaperna på “nätet” via ett pipande 14.4-modem, och har sedan en tid engagerat sig på en BBS som heter “Humans First”. Där finns många som delar hennes åsikter om gestalter, även om en del av de anonyma användare hon möter där definitivt är mer radikala än hon; trots allt kan man väl inte gå emot lagen för att ta hand om problemet? Ett par av de mer moderata rösterna på BBS:en har hon dock fått bra kontakt med. Det har talats om att mötas upp i verkligheten, men ännu har det inte blivit av...

----

Nu ska jag skriva den andre typen...

krank

Och så den andre:

Luke Thompson
Ålder: 31

Bureau of Patrol, Chicago Police Department
Bricknummer 9762
Rang: Police officer

Sedan han var liten har Luke varit fascinerad av superhjältar. Med åren har intresset kommit i bakgrunden och hans seriesamling samlar mest damm på en hylla i hans gamla pojkrum. När han blev polis för tio år sedan hade han accepterat att de gamla drömmarna var borta; han hade sett sin barndoms hjältar försvinna eller förvandlas till något han inte kunde ställa sig bakom.

Han blev polis för att kunna göra skillnad. Tio år senare är han inte helt säker på om han lyckats med det, men han har i varje fall gott om kollegor som ger honom uppskattning och får honom att känna sig som en i gänget. Han kan inte föreställa sig livet utan kompisarna på stationen.

Han blev skadad i den Stora Smällen och fick ligga på sjukhus ett par veckor med splitterskador. Det gör fortfarande ont ibland när han överanstränger sig, men han är bra på att bita ihop och göra jobbet ändå. Han har skaffat en tid hos Power Industries läkarmottagning men fått kalla fötter och bokat om flera gånger.

Nyheten att det kommit nya Gestalter, och till och med en som är polis, är något han i hemlighet gläds åt. Han vet vad kollegorna tycker; att komma ut som Gestalt vore nästan värre än att komma ut ur garderoben.

Han är också en smula avundsjuk på de som blivit Gestalter; innerst inne skulle han hemskt gärna själv vilja vara en superhjälte.

Luke kan inte riktigt med det här med teknik. Han kan nätt och jämt sköta den ganska primitiva datorn i polisfordonen, men undviker helst allt vad tekniska mojänger heter.

Tycker om Tina:
Erfaren och duktig, en av grabbarna. Definitivt trevlig att ta en öl med ihop med övriga gänget. Synd att hon ska gå i pension snart. Kan bli lite obehagligt när hon går igång om Gestalterna ibland... Har patrullerat ihop några gånger, och undviker man bara vissa samtalsämnen så är hon hur bra som helst.

Tycker om Matthew:
Vet inte så mycket om honom men har inte hört något dåligt utom att han är Gestalt, är försiktigt fascinerad men det är svårt att vara det öppet...

krank

OK, del 1 av Unchain My Heart genomförd; det blev riktigt awesome. Tina blev i spelarens tappning ganska fokuserad på ett rätt envist ogillande av gestalter, och dessutom mörkhyad med rött hår. Luke blev en ganska långsmal typ, som gärna tog risker och ville visa sig vara "hjälte".

Spelarna blev positivt överraskade när jag efter en liten introduktion sade åt dem att lägga sina rollpersoner åt sidan, "här har ni era nya". Det blev inte riktigt lika subtila och bra interaktioner som jag hoppats på, men spelarna verkade gilla den nya dynamiken och att testa på att spela människor i en Gestaltvärld.

Det testades en del intressanta lösningar, framför allt under bekämpandet av terrorister i slutdelen. Då hade The Dark Hunter, The Shield och the Anvil samlats inne i byggnaden och planerade hur de skulle hantera terroristerna i konferenslokalen. Massor av kartritande, strategisnack...

Och så visade det sig såklart att medan Chicagos hela poliskår var fokuserad på det här, så rånades flera av Barringtons banker...

Nå; nu är det dags att tänka på fortsättningen... Tur jag har sommaren på mig i princip =)