OK; om vi betraktar rollpersonerna som färdiga tills vidare, så tänkte jag fundera på ett par grejer som kan tänkas hända. Eller vem lurar jag? Kommer att hända. Jag är rälsare och stolt =)
En skissartad struktur:
1. Matthew får telefonsamtal från sekreterare på stationen; han ska komma ner dit till morgonens briefing.
2. Briefing. Alla stirrar på Matthew när han kommer. Reagerar lite olika. Tissel, tassel. Chefen pratar om hur underbemannade vi är, att det blivit farligare. Rån, misshandlar, allt är på väg uppåt. Ta hand om er därute.
3. Tina och Luke, som för enkelhetens skull får heta så för tillfället, har det område Matthew nu också fått tilldelat sig. Prat på stationen, med lite tur en konfrontation. Det viskas om att nån högre upp gjort så Matthew får komma tillbaks.
4. Ute på spaning. Man hittar en kille med sönderblåst skalle i en bil. Hittar ganska snart mordvapnet. Vittne säger att han bråkat med sin granne. Grannen erkänner men hävdar självförsvar. Hur agerar rollpersonerna? Är de mjuka, hårda?
5. Mer spaning. Ett rånförsök, kanske. Som urartar med gisslantagning, med rollpersonerna mitt i. Tempot ökar en smula, hur ska de hantera situationen? Kanske är rånaren nåtslags svag Gestalt. Använder Matthew sina krafter eller väljer han att försöka vara "mänsklig" inför sina kollegor?
5.5 Interlude. Björn, även känd som rollpersonen och gestalten The Dark Hunter, kommer till advokatfirman på morgonen. Möts av byggarbetare. Flörtar med chefens dotter. Får erbjudande från kollega om att ta en öl efter jobbet. Jobbar på, vänder papper. Plötsligt hörs en explosion...
6. Storlarm. Terrorister anfaller advokatfirma. Tänk lite Die Hard här. De som anfaller är Humans First, men jag vet inte vad deras motivation är. Kanske att dra bort uppmärksamheten från någon annan liten stöld, säg av toppteknologi för borgmästarens räkning? Alla poliser är upptagna vid tornet. Matthew och Björn måste båda ta ställning till sitt Gestaltskap. Ska Matthew försöka klara sig på sina vanliga, mänskliga förmågor för att inte påminna kollegorna, eller ska han använda dem för att stoppa terroristerna? Ska Björn aktivera sina förmågor och avslöja sig som gestalt, eller byta om i hemlighet vilket gör att chefens dotter inte ser honom som hjälte utan som fegis? Eller försöka klara det hela som människa?
7. Aftermath från terroranfallet. Man går igenom ledtrådar; terroristernas vapen, kläder, såna saker. En hel del ledtrådar pekar mot samma ställe; en gammal lagerlokal tillhörande en firma som säljer kontorsmöbler. Väl där finner man framför allt döda och lemlästade Humans First-medlemmar. Något maffigt står skrivet i deras blod. Cliffhanger till nästa gång.
Antagligen vill jag få in att Matthew och de andra erbjuds uppgradering till Detectives och informeras om den nya task forcen innan de ger sig iväg till lagerlokalen...
Känns som att denna första del liksom börjar bli spelbar snart...