Nekromanti Min karta över Chronopia

Kaigon

Helmgast
Här är den, ca 200 kB... främst till DAKrilla men alla kan få ta del av den...
Förklaringar & sånt:
- Just nu när jag kollade på den inscannade versionen (vilket är densamma som den jag har på papper), så inser jag att den är rätt ordentligt kladdig. Så snarast tänkte jag göra en ny, om den också kommer upp får vi se...
- Jag är inte helt nöjd med fördelningen mellan Östra och Västra Arenastaden då det snarare ser ut som Norra och Södra, en lösning skulle kunna vara att ändra på kartan så att gränsen stämmer bättre, en annan är att vinkla kartkompassen så att det passar bättre (d.v.s. norr-pilen åt vänster)
- Den "riktiga" inscanningen är har ca 4,5 gånger större sida, men tar å andra sidan dryga 3 MB...
- Som synes så har kartan använts flitigt och många saker är utplottrade, typ stamtavernor, hem, Galdermästarna.
Stadsdelar (från sydväst):
Klingornas allians (KA på kartan)
Österut, Hamnen
Nordväst, Stora Basaren (bland annat Köpmännens palats)
Norrut, Wongostan (Wongosernas stadsdel)
Norrut, Lilla Brundus (Brundusiernas stadsdel)
Västerut, Ökenstaden (Sabranernas stadsdel)
Österut, Rökstaden (Marajiputternas stadsdel)
Norrut, Grytan (Slumhåla nr 1)
Norrut, Elyseiska porten
Sydöst, Västra Arenstaden (slummigare än Östra Arenastaden)
Norrut, Arenan (för tillfället inuti Östra Arenastaden)
Norrut, Östra Arenastaden (högre ställe än Västra Arenastaden)
Norrut, Meledith (Stadsalvernas stadsdel)
Nordöst, Vinterstaden (Snöhäxan och Isbarbarernas stad)
Söderut, Magikerstaden (Korset i de östra delarna är Galdermästarna, söderöver innanför streckningen är Animistkollegiet och ännu längre söderut: Mentalisttraktatet)
Nordöst, Högländarstaden (Högländarnas stadsdel)
Sydöst, Stubbstan (Dvärgarnas stadsdel)
Söderut, Silvertopp (Kejsarens palats, massvis med administration och de lyxigaste villorna och palatsen i Chronopia)
Söderut, Tempelbackarna (Ordnarnas, kulternas och fanatikernas stadsdel)
Västerut, Demonstaden (Demoner, det räcker!)
Sydväst, De Dödas Stad (Charibernas stadsdel)
Söderut, Tabari (Människornas stadsdel till största allmänhet, lik Västra Arenastaden)
Nordöst, Svarta staden (fristående internet-modul med konstnärer och vampyrer)
Sydöst, De Hängivnas stadsdel (Just här residerar de trevliga Hängivna, templet är utmarkerat)
Söderut, Stora Parken (Trevlig park med skjutglada ljusalver)
Sydväst, Tezerac (Egenuppfunnen drakonit-stadsdel)
Västerut, Träskstaden (Främst resarnas stadsdel)
Sen finns det en flod, namnet är dock "okänt", kallas bara Floden.
De bruna strecken är kaffe (Espresso om jag inte minns fel :gremsmirk: )
Not: Alla streckade rektanglar är de kartor som finns att tillgå i böckerna. Allting passar inte perfekt med tillräckligt för mig.
Exakt vad som finns runt Chronopia är inte riktigt bestämt men det ska iaf vara otillgängligt, typ berg eller liknande...
Uppe vid skalan finns även tidsangivelser för normal gång i "rusningstrafik", det går bra att nära dubbla under folktomma nätter

smaffy

Hero
riktigt så ser inte min bild av chronopia ut.. se bifogad fil för min tanke-karta!

silvertopp tror jag nog ligger lite längre in i staden (relativt centralt) och inte alls nere vid havet.. magikerstaden och alvstaden heter nästan samma sak, meledith och medith.. ibland tror jag att de skriver fel och blandar ihop de två stadsdelarna..

anledningen till att kartan är så "detaljerad" runtomkring silvertopp är för att nästan alla våra rollpersoner håller till där..

vi har skapat en till stadsdel också, som ligger på gränsen mellan medith (magikerstaden) och "den stora parken".. bubbelstaden heter den, och har egentligen inte så mycket med bubblor att göra, förutom att den består av ett antal (7 st.?) -enorma- globenformade koppar-kupoler omgärdade av stora murar.. vi målade ett par bilder på hur det såg ut där, med en massa kopparkupoler som ligger bland den lummiga skogen.. helt underbar mysfaktor :gremsmile:

Kaigon

Helmgast
Jag ser att du baserat din karta på stadsvyn i grundboken. Det som skiljer sig mest från våra kartor är nog att jag baserade min på de enskilda kartorna i alla andra böcker, där det t.ex. står att Wongostan ligger alldeles intill Stora Basaren och "oroväckande" nära Grytan. Därefter har jag använt stadsvyn som riktlinje.
Jag vill absolut inte påstå att du har fel, bara lägga märke till skillnaden och en trolig orsak till varför...

DAKRilla

Hero
Angående Västra och Östra Arenastaden. Står det någonstans att de är så otroligt enorma som du gjort dem? Bara en fundering, liksom.

"Ökenstaden (Sabranernas stadsdel)" & "Vinterstaden (Snöhäxan och Isbarbarernas stad)" & "Högländarstaden (Högländarnas stadsdel)" & "Lilla Brundus (Brundusiernas stadsdel)"

Var finns information om dessa stadsdelar? Är de inofficiella, kanske?

Föresten. Finns det någon väsentlig fakta om Meledith (förutom att det är stadsalvernas stad) och om Tabari? Var i sådana fall?

"Tezerac (Egenuppfunnen drakonit-stadsdel)"

Oj! Jag tror jag stjäl detta. För övrigt tycker jag att det är lite underligt att det finns så lite material om drakoniterna. Det är ju i princip bara grunboken som behandlar dem, och där får man endast lära sig om deras deras arkitektur och riddjur, samt lite om deras fysiologi. Finns det något mer om dem någon annanstans?

"Sen finns det en flod, namnet är dock "okänt", kallas bara Floden."

Kejsarkanalen tror jag bestämt att den kallas.

Jag bifogar även det som jag hittills åstadkommit på min karta. Påpeka gärna om något saknas eller är uppenbart malplacerat. (OBS! Meledith finns nämt två gånger för att tydligt markera att den sträcker sig ända bort till Stora Parken. De parallella sträcken som delar sig är Den Stora Akvedukten. Kraniet = de Dödas Stad. Den inringade, åttauddiga stjärnan = Demonstaden)

Kaigon

Helmgast
Jag kommer vara lite extra kortfattad då den förra posten försvann! :gremmad:
Angående Västra och Östra Arenastaden. Står det någonstans att de är så otroligt enorma som du gjort dem? Bara en fundering, liksom.
Nej, men jag ville ha mitt Chronopia större, och Arenastaden var "ras-neutral"

"Ökenstaden (Sabranernas stadsdel)" & "Vinterstaden (Snöhäxan och Isbarbarernas stad)" & "Högländarstaden (Högländarnas stadsdel)" & "Lilla Brundus (Brundusiernas stadsdel)"

Var finns information om dessa stadsdelar? Är de inofficiella, kanske?
Åtiminstone Vinterstaden och Lilla Brundus finns dokumenterade på sidorna 3,4 och 11 i Väsen i Chronopia...

Sen finns det en flod, namnet är dock "okänt", kallas bara Floden."

Kejsarkanalen tror jag bestämt att den kallas.
Problemet som jag ser det är att det är ett vattenfall norrut... går det att kombinera med en kanal?

Några tankar om din karta:
- Jag kände för att ha de Hängivna lite närmare verkligheten än bakom Silvertopp
- Mitt Meledith är lyxigt, så jag la det mer i utkanten där det skulle klara sig bättre mot "patrask"
- Jag upptäckte nyligen att Klingornas allians ligger bredvid Tabari, förändrar det något?

DAKRilla

Hero
"Problemet som jag ser det är att det är ett vattenfall norrut... går det att kombinera med en kanal?"

Tror det. I vilket fall så verkar det som att Södra Hamnen ligger där jag placerat den, åtminstone om man kikar på stadsvyn i grundboken. Formerna är slående lika, och dessutom så går det faktiskt in ett vattendrag på motsvarande ställen på de respektive 'kartorna', det som leder till vattenfallet i stadsvyn och kejsatkanalen i kartan för Södra Hamnen.

"Jag kände för att ha de Hängivna lite närmare verkligheten än bakom Silvertopp"

Jo, jag skulle egentligen vilja byta plats på dem och Demonstaden och De Dödas Stad, men då stämmer det inte överens med den officiella versionen, så det vill jag inte. Enligt stadsvyn borde ju nämligen De Hängivnas Stad ligga där bakom silvertopp, brevid tempelbackarna och Stora Parken.

"- Mitt Meledith är lyxigt, så jag la det mer i utkanten där det skulle klara sig bättre mot "patrask" "

Jag har funderade på en mur istället. Nåja. Enda ledtrådarna man får är att Meledith ligger intill Stora Parken (Himlaporten) och sträcker sig bort mot Arenan (Draktornet), så vitt jag vet.

"Jag upptäckte nyligen att Klingornas allians ligger bredvid Tabari, förändrar det något?"

Ojdå. Då funderar jag nog på att flytta Tabari till De Tusen Fröjdernas Gata (och låta Fröjderna bara vara en gata som den egentligen är... jag yrade visst lite där) och låta den sträcka sig åt väst mot Stora Bazaren och hela faderittan.

Dessutom, Södra Hamnen kanske är en del av Tabari eftersom Imbars (handelsfurste i Tabari, står det att han är) palats ligger i Södra Hamnen.

Vars läste du det, föresten? Du får gärna nämna allt du vet om Tabari, för övrigt.

smaffy

Hero
tjo. det var ett väldigt varligt och snällt sätt att påpeka något sånt på :gremtongue:!

xor ser dig :gremsmile: